Jak nebezpečná je spánková paralýza a proč k ní dochází?

Spánková paralýza je stav, ke kterému dochází, když je člověk vzhůru nebo spí. Na několik sekund až několik minut na hranici mezi spánkem a bděním je člověk v tomto stavu:

Vyhledejte lékařskou pomoc!

Svěřte své zdraví odborníkovi, neprovádějte samoléčbu, domluvte si schůzku nebo nám zavolejte na číslo +7 (499) 187-29-96

Domluvte si schůzku rychleji a pohodlněji (včetně schůzek s telemedicínou na dálku) prostřednictvím svého osobního účtu.

při vědomí, ale neschopen se pohybovat nebo mluvit;

cítí přítomnost jiné osoby v místnosti;

cítí, že někdo nebo něco tlačí na hrudník, dusí se nebo vleče;

cítí se velmi vyděšeně.

Studie ukazují, že 7,6 % světové populace to alespoň jednou zažilo. Téměř 35 % lidí s diagnostikovanou panickou poruchou navíc vždy zažilo spánkovou paralýzu.

Jak vypadá spánková paralýza zvenčí

Je to opravdu děsivé, že? Pro ty šťastlivce, kteří to nikdy nezažili, dovolte vysvětlit, co je spánková paralýza. Když se probudíte (nebo usnete), najednou pocítíte nevýslovný strach. Může to být někdo v místnosti, vrzání dveří nebo hlas. Zároveň se nemůžete hýbat. Jste plně při vědomí, ale nemůžete se hýbat, jako by vaše tělo bylo vaší vlastní rakví. Po pár sekundách nebo minutách vyskočíte, rozsvítíte světlo a pokusíte se popadnout dech.

Někteří lidé mají halucinace

Při spánkové paralýze, jako by neschopnost pohybu nestačila, mohou nastat děsivé halucinace. Lidé mohou slyšet hlasy nebo vidět postavy pohybující se po místnosti. Halucinace mohou být hypnagogické během spánku nebo po probuzení.

„Něco se mi zdálo, a když jsem se probudil, nemohl jsem se pohnout. Byla to jen noční můra. A pokud v místnosti uvidíte stín, stane se ještě strašidelnějším.”

V tomto případě je mozek také v přechodném stavu mezi spánkem a bděním. Sen je jako přechod do skutečného světa.

“Pokud vás někdo pronásleduje ve snu, nemusíte nutně vidět toto stvoření.” Může však dojít k vytěsnění, pocitu strachu, který přetrvává i po probuzení,“ říká Christian Benedikt, specialista na spánek a profesor neurobiologie na univerzitě v Uppsale. “Strach z neschopnosti se hýbat také stimuluje představivost.”

READ
Psychologie nemá na muže štěstí

Spánková paralýza – jaké jsou příčiny a co ji způsobuje?

Důvody byly nespavost, poruchy spánku a nedostatek spánku, stejně jako požívání alkoholu a tabáku před spaním. Zmiňován je také stres, hormonální nerovnováha a dokonce i genetické faktory. Odborníci často zmiňují drogovou závislost.

Profesor Claudio Bassetti z Neurologického centra jižního Švýcarska řekl: „Existuje prokázaná souvislost mezi spánkovou paralýzou a poruchami spánku, jako je krátký nebo velmi mělký spánek. Spouštěčem může být i stres.“

Artem Volodkevich, neurolog a odborník na spánek, věří, že „je těžké říci, co způsobuje spánkovou paralýzu. Spíše by se to mělo nazývat chvilkový problém, který se objeví náhle a zmizí bez jakýchkoli zdravotních následků.“

Lékaři doporučují vzdát se špatných návyků a dodržovat normální spánkový režim.

Proč je spánková paralýza nebezpečná?

Negativní situace sama o sobě nepředstavuje ohrožení života. To platí zejména, pokud se vyskytuje v izolovaných epizodách.

Spánková paralýza však může zejména u citlivých jedinců negativně ovlivnit psychiku a přispět k rozvoji strachu ze tmy, spánku a ospalosti. V takových případech byste měli vyhledat odbornou pomoc. Pokud se halucinace objevují pravidelně, poraďte se s lékařem. Pokud se halucinace vyskytují často, mohou být příznakem vážné neurologické poruchy.

Proč vzniká

„Paralýza“ je přirozený jev během spánku. Spánek se skládá z cyklů pomalých (non-REM) a rychlých (REM) fází spánku, které se navzájem nahrazují. Během non-REM fáze, která tvoří 75 % spánkového cyklu, se tělo uvolní a zotaví a během REM fáze začne tělo snít. Během REM fáze mozek částečně paralyzuje svalovou strukturu, aby zabránil sebepoškozování.

Přechod mezi fázemi probíhá většinou bez komplikací, ale někdy se může objevit zmatenost, nehybné vědomí, sny smíšené s realitou, panika. Lze rozlišovat mezi hypnagogickou paralýzou, ke které dochází během spánku, a spánkovou paralýzou, ke které dochází během bdění.

Poruchy spánku a spánková paralýza mohou být způsobeny následujícími důvody

Poruchy spánku – způsobené prací na směny, jet lag, dlouhým spánek během dne a nedostatečným rozvrhem, kdy jít spát a vstávat ve stejnou dobu, jsou také způsobeny:

zvyk spát na zádech;

některé léky (např. léky na problémy s hyperaktivitou);

READ
Zamilované Ryby - vysvětlujeme bod po bodu

pití alkoholu, tabáku nebo kofeinu před spaním;

Spánková paralýza však může být součástí příznaků jiných problémů, jako je narkolepsie (denní ospalost), klinická deprese, migréna, obstrukční spánková apnoe (dušení), hypertenze, posttraumatická stresová porucha a úzkostné problémy.

Lidé s narkolepsií mohou zažít nekontrolovatelnou denní ospalost, usnout na pár okamžiků na nepohodlném místě a pak se probudit plní energie. Narkolepsie se také může vyvinout ve spánkovou paralýzu, kataplexii (často způsobenou náhlou svalovou slabostí a náhlými emočními výbuchy) a halucinacemi během spánku nebo bdění.

Spánková apnoe zahrnuje proces podobný škrcení. Mozek je vzhůru, ale aktivní jsou pouze ty oblasti, které řídí motorické funkce. Když se vědomí vypne, pacient jedná v souladu se snem a může z něj i vyjít. Oči člověka, který zažil stav náměsíčnosti, jsou otevřené, vidí vše kolem a může se hýbat, ale své činy si neuvědomuje. Náměsíčnost je způsobena neúplným probuzením během non-REM spánku.

Léčba spánkové paralýzy

Pokud se vám po probuzení zadýchá, nepropadejte panice, protože to není život ohrožující, nezblázníte se a noční můra za pár okamžiků definitivně skončí.

Zkuste změnit pozice pomocí svalových partií, které můžete ovládat, jako jsou oči, jazyk a prsty pravé nebo levé ruky. Pokusy o pohyb těla by měly pokračovat, dokud nebudete mít pocit, že své tělo můžete ovládat.

Existuje ještě jeden účinný způsob, jak se zbavit spánkové paralýzy. Můžete se soustředit na vážné výpočty, výpočty a další mentální akce. To udrží mozek v bdělém stavu a pod kontrolou těla.

Jakmile epizoda spánkové paralýzy skončí, musíte zabránit tomu, aby se opakovala.

K opakování spánkové paralýzy často dochází v důsledku chronického nekontrolovaného stresu a problémů se spánkem, takže zlepšení příznaků vyžaduje nejprve řešení těchto problémů.

K tomu je potřeba jít spát a zároveň se probudit podle rozvrhu. Vzhledem k tomu, že spánková paralýza nastává pouze tehdy, když se přirozeně probouzíte, je použití budíku velmi účinné při odstraňování spánkové apnoe.

Důležité je také vytvořit příznivé podmínky pro klidný spánek, jako je pohodlná matrace, lůžkoviny, lůžkoviny, dobře větraná, tmavá a chladná ložnice.Minimálně dvě hodiny před spaním byste se měli vyvarovat konzumace jídla, alkoholických nápojů, nebo nápoje obsahující kofein.

READ
Jak přimět muže Býka, aby vám chyběl

Pokud jsou kromě spánkové paralýzy zaznamenány další výrazné příznaky, jako je ospalost nebo narkolepsie, měli byste kontaktovat kvalifikovaného specialistu.V neurologické klinice by měly být diagnostické postupy prováděny v komplexu, který odhalí skutečnou příčinu spánkové paralýzy a nemoci s tím spojené.

Moskva, sv. 1. Leonova, 16 Botanická zahrada
Zobrazit na mapě e-mailem: rgnkc@rgnkc.ru

Znáte ten hrozný pocit: probudit se uprostřed noci ve své posteli a uvědomit si, že nad vámi někdo stojí. Snažíte se otočit hlavu, abyste viděli, kdo to je, ale nejde to. Máte pocit, že vás něco drží. Snažíte se hýbat rukama a nohama, ale nehýbou se. Chcete něco říct nebo křičet, ale nevydáte ani hlásku. Zmocňuje se vás skutečná panika, která každou vteřinou narůstá, protože jste paralyzováni. A pak se konečně probudíte, vzpamatujete se a pochopíte, co se vám stalo – byla to spánková paralýza.

Co je spánková paralýza?

Spánková paralýza je stav, který nastává bezprostředně po usnutí nebo probuzení a je charakterizován krátkodobou ztrátou svalové kontroly známou jako atonie.

Podle fáze spánku se rozlišuje forma hypnagogická (při usínání) a forma hypnopompická (při probuzení).

Kromě atonie lidé často při epizodách spánkové paralýzy prožívají bludy (iluze a halucinace), může se zdát, že je v místnosti kromě vás ještě někdo, nebo se nad postelí vznáší postava nebo poblíž stojí nějaký tvor a dívá se na tebe.

Spánková paralýza je druh parasomnie. Parasomnie jsou motorické poruchy nebo poruchy chování během spánku.

Jak se to stalo?

Spánková paralýza nastává během REM spánku, kdy zažíváme živé sny. Pokud v tuto chvíli provedeme polysomnografii (instrumentální studium spánku), uvidíme, že mozková aktivita je přibližně stejná jako v bdělosti. Abychom nám zabránili vyskakovat a utíkat, abychom se mohli účastnit svých snů, přišel mozek s atonií, nemůžeme se hýbat, abychom si neublížili. Obvykle atonie končí po probuzení, takže si člověk tuto neschopnost pohybu nikdy neuvědomuje. sen.

Vědci se domnívají, že spánková paralýza je krátkodobý, smíšený stav vědomí, který kombinuje bdělost, REM spánek a svalovou atonii.

READ
Sickel: malá perla velkého potěšení

Proč se to děje?

Předpokládá se, že spánková paralýza může být způsobena stresem, chronickým nedostatkem spánku nebo špatným spánkovým režimem. Může být také spojena s úzkostnými poruchami, které nějakým způsobem způsobují nespavost. Spánková paralýza zpravidla není prediktorem žádné duševní choroby.

Spánková paralýza

Několik faktů:

  • Spánková paralýza se vyskytuje u poměrně mladých lidí, nejčastěji ve věku od 7 do 25 let.
  • Tento jev se vyskytuje u 8-10 % populace.
  • Epizody paralýzy mohou trvat od několika sekund do 15-20 minut.
  • Průměrná doba trvání útoku je 2-4 minuty.
  • Nejčastěji dochází ke spánkové paralýze vleže na zádech.

Jak je to nebezpečné?

Spánková paralýza není nebezpečná. Tento jev je klasifikován jako benigní a obvykle se nevyskytuje dostatečně často, aby způsobil zdravotní problémy. Ačkoli ten pocit může být děsivý, samotná paralýza nepředstavuje vážné zdravotní riziko a nenarušuje vaši schopnost dostat se dostatečně spát.

Léčí se to?

Léčba spánkové paralýzy je zaměřena na cokoli, co ji způsobuje. Musíte se dobře vyspat a dodržovat spánkovou hygienu. Pokud máte zvýšenou míru úzkosti a nespavosti, poraďte se s psychoterapeutem. Kognitivně behaviorální terapie pomáhá eliminovat úzkost a stres a snižovat úzkost. V některých případech je nutná medikamentózní terapie, například léky SSRI způsobují snížení REM spánku a mohou pomoci těmto stavům předcházet. V žádném případě byste se neměli léčit sami a pokud máte nějaké obavy, je nejlepší poradit se s lékařem.

Kam jít

Klinika ROSA — místo, kde se shromažďují nejlepší odborníci v oboru neurologie, psychiatrie a psychologie. Máme veškeré možnosti pro diagnostiku, léčbu a prevenci poruch nervového systému a duševního zdraví. Pracujeme nepřetržitě!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: