Jak přestat jíst stres: co dělat?

Když se vám vše kolem zdá nudné a šedé, jedním z prvních impulsů je sníst něco lahodného. Avšak často oddávat se pokušení vede k četným problémům. Jak tomu zabránit? Expert sdílí svůj názor.

Poruchy příjmu potravy a v důsledku toho nadváha jsou možná jedním z nejpalčivějších a nejsložitějších problémů moderní společnosti.

Jako praktikující psycholog vidím, že moji klienti, kteří trpí nadváhou, by chtěli rychlé řešení, jakousi „kouzelnou pilulku“, jak se jednou provždy dostat do ideální formy.

Bohužel to tak nefunguje a kila navíc se ukazují být jen špičkou ledovce. Chutné jídlo je jedním z nejjednodušších způsobů, jak se psychicky uvolnit.

Jídlo si od prvních dnů života spojujeme s bezpečím a láskou a díky těmto asociacím nám do budoucna pomáhá rychle se uvolnit a pozvednout nám náladu.

Hazardní hry, alkohol a spontánní nakupování se s tímto úkolem samozřejmě „vyrovnají“ dokonale, ale přejídání vypadá z hlediska veřejného mínění mnohem neškodněji. Vskutku: kdo nás může vinit za pár křupavých buchet v noci? To není totéž jako ztráta rodinného rozpočtu v kasinu.

Ve skutečnosti je mentální mechanismus jakékoli z výše uvedených závislostí stejný. Člověk se z nějakého důvodu nedokáže vyrovnat se stresem, narůstá vnitřní napětí, a aby svůj stav nějak zmírnil, volí pro něj dostupný způsob, jak rychle získat potěšení a snížit úzkost.

Tedy – „uchopení“ problému, „zaplavení“ alkoholem, nekontrolované nákupy a další druhy úniku z území vlastní osobnosti.

Nejsmutnější na tom je, že bolest nezmizí, protože prostě předstíráme, že tam není. Můžete sníst všechny housky na světě a prohrát (nebo vyhrát) rozpočet malé země v kasinu, ale zůstat stejně zranitelní.

Navíc, pokud se bolest nebude řešit konstruktivním způsobem, bude se z dlouhodobého hlediska jen zhoršovat. Proto se lidé, kteří jsou po bariatrické operaci (lidově šití žaludku) bez vážné psychoterapie v prvním roce zbaveni fyzické schopnosti přejídat se, „zhroutí“ a propadnou jiným typům závislosti.

Po dvou až třech letech se váha vrátí a výsledek operace se resetuje. Abyste pochopili hlavní příčinu přejídání, musíte nejprve pochopit, před čím utíkáte. Naučte se chápat, analyzovat a žít své emoce.

READ
7 znaků ideální ženy podle mužů

Problém je v tom, že jíst čokoládovou tyčinku je mnohem snazší než přemýšlet. Jen málokomu se proto z tohoto začarovaného kruhu podaří dostat bez pomoci specialisty.

Cílem psychoterapie je pomoci uvědomit si automatiku opakovaného přejídání a potlačovaných emocí, které se za tím skrývají. Ve skutečnosti není tolik negativních emocí, které se na vás nejčastěji „lepí“. Může to být stud, vina, osamělost, zášť, závist, žárlivost, strach, nuda nebo jejich kombinace.

Pojďme zjistit, jak to funguje.

1. Dovolte si zažít více než jen „dobré“ emoce

Je zcela zřejmé, že kdyby člověk neměl stud, nemohl by existovat ve společnosti, být zodpovědný, morální a čestný. A zároveň je stud pro člověka jednou z nejbolestivějších emocí, protože je spojen s uznáním vlastních nedokonalostí.

Jeden z mých klientů měl příliš ovládajícího otce. Bylo jí už přes čtyřicet a on se stále mohl objevit bez zavolání a otevřít dveře jejího bytu svým klíčem. Pokáral ji za její nemorální chování, podle jeho názoru, za výběr „špatných“ mužů, za nesprávnou výchovu jejího syna a tak dále a tak dále.

Obvykle se u ženy po komunikaci s otcem vyvinula monstrózní chuť k jídlu. Její váha přesáhla sto kilogramů, když konečně začala s psychoterapií. Brzy si uvědomila, že celou tu dobu „žila se zavřenýma očima“.

Nedovolila si přiznat, že cítí vysilující, nesnesitelnou hanbu – za to, že je tak „bezcenná“, za to, že si jí otec neváží, za to, že měla takovou smůlu na rodiče.

Pokaždé, když k němu otec zavolal, cítila k němu spalující nenávist, ale tohoto pocitu se bála a styděla se za něj. Aby se neponořila do kaluže nepříjemných emocí, odešla k lednici.

Pouze tím, že si uvědomila celou škálu svých pocitů, dala jim upřímné jméno a umožnila si je plně prožít, dokázala ovládnout chuť k jídlu a vrátit svou váhu do normálu.

2. Převeďte emoce do konstruktivních kanálů

Překvapivě stejné emoce dokážou člověka jak zničit, tak stimulovat k rozvoji a posunu vpřed. Například studujme závist. Nikomu neprospívá, že člověk žárlí na bližního a sní o tom, že se bude cítit hůř.

READ
Jak se chovat na začátku vztahu: pravidla pro dívky

Úspěchy našeho souseda nás zároveň mohou inspirovat k tomu, abychom vstali z gauče a dosáhli ještě větších výšek. Rozplétáme-li spleť sekvencí, které vedly k fixaci na určitou emoci, pak nás „vlákno“ s největší pravděpodobností zavede do dětství.

Řekněme, že nejstaršímu dítěti v rodině chyběla pozornost rodičů a měl pocit, že se situace zhoršila s narozením nejmladšího. Pak začne vůči miminku pociťovat závist, protože se na něj častěji usmívá a je o něj lépe postaráno. A obecně dávají dítěti to, co mu bylo ve skutečnosti určeno.

Tím, že dítě dělá drobné ošklivé věci nenávistnému mladšímu příbuznému, dostává od rodičů napomenutí. A to, i když negativní, je stále pozornost, kterou tak chcete! Takto se tvoří řetězec: „deficit – závist – dostat, co chcete – vyrovnat deficit“. Jídlo může být také způsob, jak se utěšit, jak nahradit nedostatek toho, o čem tak sníte.

V případě nadváhy se závist může stát druhotným benefitem: člověk je zvyklý závidět, a pokud má nadváhu, pak je spousta příležitostí, jak si najít předmět závisti. V tomto případě bude terapeutickým úkolem při práci s psychologem uvědomit si emoce přinášející potěšení a přesměrovat je z destruktivních na konstruktivní.

Můžete nám například závidět dobrý plat, velký dům nebo znalost cizího jazyka. Tedy něco, čeho v případě přání můžete dosáhnout sami. A můžeme také, spoléhat se na tento pocit a aniž bychom ho popírali, dosáhnout povýšení, naučit se svahilsky nebo. Upravte svůj vztah k jídlu.

3. Dovolte si být štíhlá

Při práci s klienty s nadváhou si často všimnu, že se mnozí z nich trestají za to, že žijí příliš dobře. Obvykle za tím jsou potlačené emoce a nejčastěji – pocit viny.

Žena například zažila náročnou péči své matky a vyčítá si, že jí neposkytla slušnou lékařskou péči. Pokaždé, když má příležitost zlepšit svůj život, cítí, že na to nemá žádné morální právo.

Je nepřijatelné být štíhlý a lehký, když máte za sebou břemeno takové viny. Proto si nevědomky volí zdravotní a váhové problémy.

Základem všech tří výše uvedených příkladů je potlačení nepříjemných emocí. A cesta ke zdravé váze vždy začíná tím, že je vytáhneme z hlubin nevědomí a nazveme je vhodnými jmény.

READ
Ekněte nám, co vám říká, když se chce muž líbat nebo je vzrušený?

Můžete začít sledovat a uvědomovat si své činy hned teď, aniž byste čekali na začátek terapie.

Ahoj! Moje otázka zní: Stres jím sladkostmi. Prostě se toho nemůžu zbavit. například se vám dnes něco nepovedlo nebo jste z něčeho naštvaní a chcete okamžitě hltat sladkosti ve velkém množství. Na jedno posezení zvládnu sníst čokoládovou tyčinku nebo dort a půl nebo tyčinku zmrzliny. Když jím, hučí mě, jakmile se najím, začnu si vyčítat, proč jsem jedl, že kvůli tomu přiberu další kila. To mě ještě víc rozčílí a začnu jíst ještě víc. Slibuji si, že to už neudělám, ale další den se to všechno opakuje.

Cvičení nepomáhá tento návyk odstranit.

Jaké by mohly být důvody a existuje nějaký způsob, jak se s tím vypořádat?

Dostal jsem 5 tipů od psychologů

Když se vám něco nedaří, zažíváte určité pocity: může to být hněv, nespokojenost, vina, stud atd. Tyto pocity vyžadují pozornost a únik. Existují různé způsoby, jak tyto pocity vyjádřit: o neúspěchu můžete mluvit s někým blízkým, kdo vás určitě vyslechne a pochopí; můžete si o tom napsat do deníku, můžete vyjádřit své pocity osobě, pro kterou jsou určeny, můžete vyjádřit svůj vztek úderem do polštáře, můžete svůj strach vyjádřit cvičením. Všechny tyto způsoby vyjadřování citů byste měli ve svém životě praktikovat, pak snad budete sladkostmi jíst stále méně obtížné pocity. Důležité je i vaše sebevědomí: pokud si po snědení sladkého začnete vyčítat, pak se dostanete do začarovaného kruhu nespokojenosti se sebou samým (něco se vám nepovedlo), pojídání sladkostí a opět nespokojenosti sami se sebou kvůli pojídání sladkostí. Je důležité naučit se zacházet opatrně, poučit se z toho, co vám nechutná, například víte, že byste neměli jíst dort, ale přesto jste neodolali a snědli ho, pak je to pro vás výhodnější naučit se tento tok myšlenek: „Katenko, jsi chytrá, máš se dobře. Je skvělé, že jsi snědl ne půl koláče, ale jen 2 koláče, prostě jsi se nedokázal vyrovnat se svým odporem k situaci. Až se příště něco takového stane, zavolejte své kamarádce Zině a proberte s ní své pocity.“

READ
Jak z chlapce vychovat muže - psychologie

Je důležité se vždy podporovat, respektovat sebe a své pocity, nikdy se za nic neodsuzovat, ale hodnotit své jednání jako efektivní a neúčinné; a pak si naplánovat, jak se v podobné situaci zachovat příště. Samozřejmě je užitečné spolupracovat s psychologem, abyste poznali své vlastní pocity a reagovali na ně.

Volzhenina Liliya Mikhailovna, psycholožka Novosibirsk

Bushmanová Taťána Vladimirovna

Bushmanová Taťána Vladimirovna

Naučit se zvládat stres zdravějším způsobem se zdá být pro vás rozhodující, protože vaše chování jasně ukazuje na vznikající závislost. Závislost na jídle je jedna z nejobtížněji napravitelných, proto bych doporučoval neotálet, ale kontaktovat odborníka – psychologa v Petrohradu, psychoterapeuta a připravit se na seriózní, namáhavou práci.

A „nadávat si“ je zbytečné – pocit viny jen prohlubuje váš stres a, jak řekl kolega, jen zvyšuje touhu po způsobu, jak se vyhnout problémům, které jste poznali.

Taťána Bushmanová, konzultace osobně v Petrohradě a na Skypu po celém světě.

To, co jste popsal, se nazývá závislost na jídle. Řetězec emocionálních a behaviorálních reakcí je docela běžný. Například závislost na alkoholu má podobné procesy, jen místo pamlsků člověk používá alkohol. Z vašeho dopisu těžko soudit, jak silně a vytrvale se již zformoval. Možná příliš zdůrazňujete jednoduchou touhu dopřát si tu a tam něco chutného, ​​nebo to ve skutečnosti ohrožuje vaše sebevědomí, rovnováhu a zdraví.
Jakákoli závislost nemá kořeny v tom, na čem je člověk závislý (jídlo, alkohol nebo něco jiného), ale v jeho vlastní psychice, vztazích s druhými a schopnosti vyrovnat se s vlastními reakcemi na stres.
Návykové chování je korigováno pomocí psychoterapie, protože závislost obvykle leží za hlubšími osobními problémy. Jednorázové návštěvy psychologa v Petrohradu s největší pravděpodobností nepomohou. Je třeba se propracovat přes dlouholetá psychická traumata, která takovou reakci vytvořila. Sám píšete o kontrastu stavů: stres a napětí – vzplanutí a uvolnění, teprve potom si vyčítáte zhroucení a odsouzení. a řetěz se obnoví. Sladké jídlo ve vašem případě jednoduše nahrazuje něco, co nutně potřebujete, ale nemůžete nebo nevíte, jak to získat. Člověk často svou neuspokojenou potřebu již tak potlačil, že si ji sám nedokáže „zapamatovat“ a pochopit. Spolupráce s psychoterapeutem krok za krokem vám pomůže porozumět sami sobě, zažít ty stavy z minulosti, které zůstaly neprožité a nevyjádřené, naučit se všímat si raných signálů nevědomí a reagovat na ně včas a neodkládat až do okamžiku, kdy „ už nevydrží“ a Je snazší dát si do úst něco sladkého.
Nebezpečí je v tom, že potřeba stále zůstává neuspokojená a nevědomá a roste a s tím roste i závislost na samotném náhradním předmětu a jeho objemu (ve vašem případě sladkém jídle).

READ
Jak správně odlišit schizofrenii od deprese

Zavolejte, kontaktujte a sejdeme se. Po prvním sezení bude jasnější míra vaší závislosti a plán, jak se od ní osvobodit. Pořádám recepce v centru a je pohodlné se tam dostat z kterékoli části města.

Přeji vám svobodný a šťastný život, jasnost pocitů a myšlenek.

Biryukova Anastasia Evgenievna, psycholožka v Petrohradu

Nesvitskij Anton Michajlovič

Nesvitskij Anton Michajlovič

Kateřina

Jaké by mohly být důvody a existuje nějaký způsob, jak se s tím vypořádat?

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: