Jak se naučit myslet pozitivně? Základy pozitivního myšlení

Principy pozitivního myšlení přejímají obchodní koučové a psychologové i organizátoři různých „maratonů přání“. Mezitím podle výzkumu ne všichni lidé těží z „pozitivního myšlení“. Co se za tímto slovním spojením skrývá a jak se liší od prostého optimismu, proč na všem hledat to pozitivní a co může napáchat? Pojďme na to společně s odborníkem.

Obsah

Co je to pozitivní myšlení

Pozitivní myšlení je optimistický pohled na vše kolem a víra, že každá událost se děje k lepšímu. S tímto přístupem se člověk snaží především dívat na chyby a neúspěchy jako na životní lekce, vidět cíle a cíle v problémech a nové příležitosti v překážkách na cestě.

Pozitivní myšlení vděčí za svůj zrod převážně dílům jednoho z klíčových myslitelů a spisovatelů ve Spojených státech, R.W. Emerson a následovníci transcendentalistů. Poté se tato metoda uchytila ​​v Evropě a dnes je známá všude, ale je oblíbená především ve formě tréninku osobního růstu.

Anna Řezníková psycholožka, ORCT terapeutka

„Tento termín je v poslední době slyšet všude. Ti, kdo to prosazují, navrhují považovat téměř vše za dar shůry, hledat ve všem něco dobrého. Na jedné straně vám pomáhá dosáhnout vašeho cíle, překonat všechny překážky a růst nad sebe. Na druhou stranu, zákazem negativních myšlenek se můžete dostat do slepé uličky. Proto je třeba na pozitivní myšlení pohlížet ze dvou hledisek: pozitivního a negativního.“

Výhody pozitivního myšlení

1. Dobré pro zdraví

Výzkumy ukazují, že optimisté jsou zdravější [1]: jejich riziko infekčních onemocnění, srdečních chorob a onemocnění ledvin bylo výrazně nižší. Pesimisté by však neměli klesat na duchu: je prokázáno, že lidé, kteří od své budoucnosti mnoho neočekávají, žijí déle [2].

2. Má krátkodobý terapeutický účinek

Pozitivní myšlení má krátkodobý léčebný účinek. „Medicína ví o mnoha případech, kdy autohypnóza dokonce zmírnila skutečnou fyzickou bolest,“ poznamenává Anna Rezniková. To však nevylučuje nutnost co nejrychlejší konzultace s lékařem.

3. Pomáhá vám dosáhnout vašich cílů

Důvěra ve své silné stránky, v úspěch, v to, že dokážete změnit svůj život k lepšímu, může být velkým pomocníkem v jakémkoliv úsilí, pomáhá vám doslova přenášet hory a dosahovat neuvěřitelných výšin.

READ
Nejvyšší úrokové sazby z vkladů: recenze

4. Pomáhá vám udělat první krok

Lidé, kteří mají tendenci o všem pochybovat, zlehčovat své zásluhy a své schopnosti a předem si v hlavě přehrávat negativní scénáře, se mohou těžko rozhodovat o jakémkoli jednání. Raději nic nedělají nebo nemění svůj osud, protože jsou si předem jisti svým vlastním selháním. Takovým lidem pozitivní myšlení pomáhá překonat vnitřní bariéru a udělat první kroky ke svému cíli.

5. Dodává sebevědomí

Pozitivní myšlení umožňuje nezáviset na vnějších faktorech a cizích lidech. Pomáhá vám spoléhat se pouze na své vlastní síly, věřit, že úspěch je zcela ve vašich rukou, říká Anna Rezniková.

Nevýhody pozitivního myšlení

Podle psycholožky Anny Reznikové má pozitivní myšlení tyto nevýhody:

1. Může vás odvést od vašeho cíle

Mnoho lidí, kteří spoléhají na pozitivní myšlení, přikládá příliš velký význam slovům, zapomíná, že k dosažení cílů je nutné podniknout skutečné činy, víra v to nejlepší nestačí.

2. Vede k sobeckému chování

Někdy přívrženci pozitivního myšlení přestanou používat logiku a kritické myšlení. Proč přemýšlet o důsledcích svých činů, když věříte, že vše bude v pořádku? V tomto případě může člověk představovat určité nebezpečí jak pro sebe, tak pro ostatní.

3. Vede ke ztrátě bdělosti

Jsme naprogramováni tak, abychom byli ostražití a opatrní. V dávných dobách to byla hlavní podmínka přežití našeho druhu. Museli jsme být stále ve střehu a nedoufat, že se k nám lev rozběhne a vše dobře dopadne. Přívrženci pozitivního myšlení mohou nebezpečí dokonce ignorovat nebo ho vnímat jako dobrou věc.

4. Nutí vás ignorovat své pocity.

Ti, kteří začínají myslet v rámci pozitivního myšlení, často ignorují nebo si zakazují pociťovat různé negativní emoce, jako je smutek, podrážděnost, zášť, hněv. Ale naše pocity jsou vnitřní ukazatele, které ukazují náš postoj k problému. Pokud si je zakážete, pak si postupně přestáváte uvědomovat, co přesně prožíváte. Pokud jsou emoce ignorovány, dochází k jejich potlačování, hromadění a mohou přerůst například v agresi nebo panický záchvat.

Spoluautoři: Trudi Griffin, LPC, MS. Trudy Griffin je licencovaná psychoterapeutka se sídlem ve Wisconsinu, která se specializuje na závislosti a duševní zdraví. Poskytuje terapii pro lidi bojující se závislostmi, duševními problémy a následky traumatu, a to jak ve zdravotnických zařízeních, tak v soukromých ordinacích. Magisterský titul v oboru klinické psychologie získala na Marquette University v roce 2011.

READ
Kognitivní psychologie, co studuje, jak se vyvíjí

Počet zdrojů použitých v tomto článku: 27. Jejich seznam najdete dole na stránce.

Počet zobrazení tohoto článku: 130 643.

Pozitivní myšlení je volba. Máte právo přemýšlet o věcech, které vám zvednou náladu, otevřou konstruktivnější pohled na obtížné situace a rozjasní svůj den jasnějšími, optimističtějšími přístupy k tomu, co děláte. Volbou pozitivního pohledu se posunete za negativní stav mysli, který omezuje váš život, a uvidíte, že život je plný příležitostí a řešení, nikoli starostí a překážek. Pokud se chcete naučit, jak se naučit myslet pozitivně, postupujte podle těchto jednoduchých tipů.

Hodnocení vašich myšlenek

Obrázek nazván Think Positively Step 2

Buďte zodpovědní za svůj postoj k životu. Jste plně zodpovědní za své myšlenky a svůj postoj k životu. [1] X Zdroj informací Pokud vás napadne jen jedno negativum, vše si vybavíte sami. Správným přístupem můžete změnit svůj pohled na pozitivnější. [2] X Zdroj informací

Obrázek nazván Think Positively Temp_Checklist 1

  • Prodlužujete si život
  • Zažíváte méně deprese a stresu
  • Stáváte se odolnější vůči chladu
  • Zlepšuje se vaše duševní i fyzické zdraví
  • Lépe se vypořádáváte se stresem
  • Budete více inklinovat k vážným vztahům a budování pevných vazeb

Obrázek nazván Think Positively Step 3

  • Deník si můžete vést v jakékoli podobě. Místo zapisování stránek deníku si můžete jednoduše zapsat 5 převažujících negativních a pozitivních myšlenek pro daný den.
  • Určitě si udělejte čas na vyhodnocení a analýzu informací v deníku. Pokud píšete každý den, naplánujte si recenzi na konec každého týdne.

Boj s negativními myšlenkami

Obrázek nazván Think Positively Step 4

  • Příkladem nedobrovolných špatných myšlenek je následující situace – dozvěděli jste se o blížící se zkoušce a pomysleli jste si: „Určitě to propadnu.“ Nedobrovolná povaha této myšlenky je, že toto je vaše první reakce na zprávy o testu.

Obrázek nazván Think Positively Step 5

  • Chcete-li bojovat s negativními myšlenkami, musíte zůstat objektivní. Zapište si negativní myšlenku a zvažte, jak byste reagovali, kdyby to někdo řekl nahlas. Je pravděpodobné, že jste schopni objektivně vyvrátit negativitu druhé osoby, i když je obtížné udělat totéž pro sebe. [8] X Zdroj informací
  • Můžete mít například negativní myšlenku „v testech neustále selhávám“. Je nepravděpodobné, že byste pokračovali ve studiu na škole, pokud byste neustále propadali v testech. Zkontrolujte svou práci a známky a najděte testy, za které jste obdrželi známku pro úspěšnou zkoušku. To vám pomůže bojovat s negativními myšlenkami. Můžete dokonce najít testy, za které jste dostali 5 nebo 4, což dále potvrzuje fakt, že vaše negativita je značně přehnaná.
READ
Jak se vyhnout bití dětí - rada psychologa?

Obrázek nazván Think Positively Step 6

  • Pokud vás například napadne myšlenka „Určitě neuspěji v testu“, zastavte se. Tuto myšlenku jste již označili jako negativní a analyzovali jste její přesnost. Nyní to zkuste nahradit pozitivní myšlenkou. Pozitivní myšlení by však nemělo být přehnaně optimistické, jako například: „I bez přípravy mohu v testu snadno získat 100 bodů.“ Nechte to jednoduché, jako „Dám si čas na přípravu, abych mohl projít testem, jak nejlépe umím.“
  • Využijte sílu otázek. Pokud se na něco zeptáte, váš mozek za vás určitě najde odpověď. Pokud se zeptáte sami sebe: „Proč je život tak hrozný?“, váš mozek se pokusí na vaši otázku odpovědět. Totéž platí, pokud se ptáte sami sebe: „Jak jsem měl takové štěstí?“. Pokládejte si otázky, které vás povzbudí k pozitivnímu myšlení.

Obrázek nazván Think Positively Step 7

Minimalizujte vnější vlivy, které stimulují vaši negativitu. Možná zjistíte, že určité žánry hudby nebo násilné videohry a filmy ovlivňují váš celkový stav. [10] X Zdroj informací Snažte se minimalizovat vystavování se stresovým nebo násilným situacím a věnujte více času čtení nebo poslechu uklidňující hudby. Hudba uvolní vaši mysl a knihy o pozitivním myšlení vám poskytnou dobré rady, jak se stát šťastným člověkem.

Obrázek nazván Think Positively Step 8

  • Abyste se tomuto typu myšlení vyhnuli, naplňte svůj život odstíny šedé. Namísto přemýšlení pouze dvěma směry (pozitivním a negativním), sepište si seznam všech možných výsledků mezi tím, pak uvidíte, že všechno není tak špatné, jak se zdá.
  • Pokud vás například čeká test a necítíte se dobře připraveni, mohlo by vás napadnout, zda test neabsolvovat nebo se neučit vůbec, takže pokud neuspějete, nebudete mít zkusit. Tím však ignorujete skutečnost, že byste pravděpodobně udělali lépe, kdybyste věnovali více času přípravě.
    • Měli byste se také vyhnout myšlence, že v testu můžete získat buď 5, nebo 0. Mezi těmito známkami je dostatek „šedé oblasti“.

    Obrázek nazván Think Positively Step 9

    • V případě personalizace si můžete myslet: „Sasha se na mě dnes neusmál. Asi jsem ji nějak naštval.” S největší pravděpodobností má Sasha jen špatný den a její nálada s vámi nemá nic společného.

    Obrázek nazván Think Positively Step 10

    • Například uděláte test a dostanete 3 a také pochvalu od učitele, že jste si vedli mnohem lépe než v minulém testu. Kvůli filtrování budete myslet jen na ty tři a ignorovat fakt, že jste prokázali pokrok a růst.

    Obrázek nazván Think Positively Step 11

    • Například si myslíte, že neuspějete u zkoušky, na kterou jste se připravovali. Alarmista jistě přilije olej do ohně nejistoty tím, že navrhne, že pak nepostoupí do vyššího ročníku a neopustí vysokou školu, ale nakonec se stane nezaměstnaným a bude žít ze sociálních dávek. Při realistickém vyhodnocení negativních výsledků pochopíte, že neúspěšný test nemusí nutně vést k sestupu z vysoké školy.

    Obrázek nazván Think Positively Step 12

    • Pokud má vaše pracoviště otevřenou plochu s lavičkami nebo piknikovými stoly, věnujte nějaký čas tomu, abyste šli ven a zotavili se.
    • Pokud nejste fyzicky schopni navštívit klidné venkovní místo, zkuste meditovat a navštivte příjemné místo se skvělým počasím v mysli. [16] X Zdroj informací

    Buďte v životě optimistou

    Obrázek nazván Think Positively Step 13

    Dejte si čas na změnu sebe sama. Rozvoj pozitivního myšlení je rozvoj dovednosti. Jako každá jiná dovednost, i pozitivní myšlení vyžaduje cvik a připomínky, abyste se znovu nezabředli do moře negativních myšlenek. [17] X Zdroj informací

    Obrázek nazván Think Positively Step 14

    Pečujte o své fyzické zdraví. Pokud změníte své fyzické návyky, vaše mysl je bude následovat. Abyste se cítili šťastnější, přistupujte ke své fyzické kondici pozitivně. Udržujte správné držení těla tím, že budete stát rovně a držet ramena dolů a dozadu. [18] X Zdroj informací Shýbání vede k negativním emocím. Usmívejte se častěji. Lidé kolem vás se na vás budou usmívat a úsměv samotný pomůže vašemu tělu přesvědčit, že jste šťastní. [19] X Zdroj informací [20] X Zdroj informací

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: