Jaké metody zvládání stresu existují?

Jak se vypořádat se stresem

Ne vždy jsme schopni udržet normální emoční stav. Někdy se stanou události, které naruší náš obvyklý rytmus života. V takových chvílích zažíváme emoční stres. Mezi všemi svými projevy je stres považován za jeden z nejčastějších.

Co to je a proč k tomu dochází, vám řeknou specialisté ze soukromé kliniky Medunion. A hlavně, jak se zbavit stresu?

Co je to stres?

Odborníci nazývají stresem pocit přetížení a neschopnosti překonat emocionální a psychický tlak. Vzniká z pochopení, že se člověk nachází v situaci, kterou nemůže ovlivnit. Pacient je zahlcen emocemi, nervový systém si s nimi neví rady.

Jak rychle a bezbolestně se člověk dokáže vyrovnat se stresem, závisí na mnoha faktorech – zdraví, sociálním postavení, životním stylu, finanční situaci a dokonce i genetice. V takových chvílích však člověk potřebuje podporu více než kdy jindy. Nemoc bude ustupovat rychleji, pokud je člověk obklopen blízkými. Pomoci v takové situaci může i cestování a aktivní sportování.

Jaké druhy stresu existují?

Psychologové rozlišují dva hlavní typy stresu – eustres a distres. Zhruba řečeno, dobré a špatné. Podívejme se na každou z nich podrobněji.

Eustres je prospěšný typ, ke kterému dochází, když se pacient snadno přizpůsobí změnám. V tomto případě se aktivují kognitivní funkce. Pomáhá vám rychleji se rozhodovat, nacházet neobvyklá řešení problémů a také aktivuje produktivní práci. Výsledkem je, že člověk rychle najde cestu ven ze situace, přičemž dostává adrenalin a pocit uspokojení.

Distres je negativní projev stresu, ke kterému dochází při neúspěšné adaptaci na nové životní podmínky. V tomto případě tělo začne produkovat hormon kortizol. Ovlivňuje fungování všech životně důležitých systémů těla. To může vést k příznakům, jako je slabost, apatie, srdeční dysfunkce, nespavost a problémy s gastrointestinálním traktem.

Fáze stresu

Vývoj stresu obvykle probíhá ve třech fázích:

541-kak-spravitsya-so-stressom-3.jpg

  1. Mobilizace – tělo reaguje na podnět úzkostí. Poté zmobilizuje své ochranné síly a zdroje, aby odolal stresovému faktoru.
  2. Konfrontace – tělo odolává stresové situaci. Pacient začíná hledat cestu, jak z toho ven.
  3. Vyčerpání – když je člověk dlouhodobě vystaven stresovému faktoru, tělo se začne vyčerpávat. V určitém okamžiku se stane zranitelným vůči sekundárním hrozbám, jako je nemoc nebo infekce.

Jaké jsou příznaky stresu?

Odborníci považují za hlavní příznaky stresu následující:

  • Svalový třes – záškuby tváří, očí, prstů a koutků úst
  • Selhání spánkového režimu – nespavost a neklidný spánek
  • Častá diagnostika nachlazení
  • Trvalý stav ospalosti
  • Touha po látkách, které narušují vědomí – alkohol nebo drogy
  • Zhoršená funkce různých tělesných systémů – potíže s trávením, ztráta chuti k jídlu, nesnesitelné bolesti hlavy, sexuální dysfunkce a zvýšená podrážděnost
  • Silná touha být v bezvědomí – hraní her nebo sledování televize po dlouhou dobu

Když se objeví první příznaky onemocnění, měli byste se poradit s odborníkem. Lékař provede průzkum, vyšetření a diagnostiku. Poté bude předepsána léčebná strategie. Je lepší neodkládat návštěvu specialisty. Pak může onemocnění vyvolat výskyt chronické formy.

READ
Pokud chlap dlouho nepožádá o ruku, co to znamená?

Pokud se stres stane chronickým, pacient ztrácí schopnost prožívat pozitivní emoce – být dojatý, něco obdivovat a obdivovat. Cítí naléhavou potřebu samoty, aby mohl být sám se svými myšlenkami a stavem.

V tomto případě je odpoutanost obrannou reakcí na to, co se děje. Tímto způsobem je pro něj pohodlnější přizpůsobit se životním změnám. V závislosti na typu nervového systému se reakce na stres liší. Někdo je sebedestruktivní, někdo se uchýlí k hysterii a někdo se snaží ignorovat fakt, že má problém sám.

Jak se vyrovnat se stresem?

Jakékoli řešení problému je odstraněním příčin a známek jeho výskytu. Léčba stresu není v tomto případě výjimkou. Pacient musí změnit svůj životní styl. Můžete začít v malém a postupně přidávat další a další položky.

Nejprve musíte normalizovat svůj spánkový režim. Je potřeba nechat tělo spát, kolik si žádá. Během tohoto procesu naše tělo obnovuje sílu a energii. Když je nedostatek, tělo zažívá stres. To je nezbytné pro udržení síly v podmínkách nedostatku energie. Norma spánku pro dospělé je 7-8 hodin, pro děti – 9-10 hodin.

Dalším krokem je správná a vyvážená výživa. To je také nezbytné pro doplnění energetického nedostatku ve stresovém stavu. Jídlo je naše palivo, stav našeho těla závisí na jeho kvalitě. Odborníci doporučují omezit, nebo ještě lépe vyloučit konzumaci kofeinu a alkoholických nápojů. Tyto látky stres zvyšují, ale v žádném případě ho nepotlačují. Hlavními produkty stravy by měly být čerstvé a přírodní produkty – zelenina, ovoce, obiloviny a maso. Jídlo by mělo být konzumováno 4-5krát denně v malých porcích. Je také důležité udržovat vodní rovnováhu – vypijte až 2 litry tekutin denně.

Dále přidejte do svého života fyzickou aktivitu. I malé tréninky pomáhají zbavit tělo hormonů, které způsobují stres. Pokuste se každý den na půl hodiny zvýšit tepovou frekvenci na 120–180 tepů za minutu. Pokud nemáte čas cvičit půl hodiny v kuse, nebojte se: rozdělte si to do několika sérií denně. Využít můžete cokoli – plavání, chůzi, jízdu na kole nebo kolečkových bruslích. Hlavní je pohyb. Pokud na to nemáte čas nebo jiné prostředky, pak většinou postačí půlhodinová až hodinová procházka.

541-kak-spravitsya-so-stressom-1.jpg

Věnujte více času tomu, co vás baví. Může to být koníček nebo sledování filmu nebo čtení knih nebo časopisů. Většinou, když je člověk ve stresu, zapomene, že má oblíbené činnosti. Na takové volnočasové aktivity je potřeba si každý den vyhradit čas.

Nejdůležitější je vyhnout se negativním myšlenkám. V životě každého člověka je něco jasného. Pamatujte si to častěji, pak se vaše emocionální rovnováha začne obnovovat. Nesoustřeďte se jen na špatné věci, které se během dne nebo týdne staly.

READ
Jaký účes u ženy je prvním příznakem schizofrenie?

Existuje na to několik cviků. Nejprve si sedněte a na papír sepište vše, co vám dělá dobře. Můžete začít od těch nejmenších a nejzákladnějších věcí – střecha nad hlavou, postel na spaní, dobré jídlo, teplo, bezpečí, dobré zdraví, přátelé a rodina.

Druhým cvičením je říct si po probuzení něco příjemného. Je vhodné to udělat před zrcadlem. Například, že dnes zvládnete všechno. To nasměruje vaši energii a mysl k pozitivnímu myšlení.

Antistresová gymnastika: jak se uklidnit?

Pro začátek se třikrát pomalu a zhluboka nadechněte a vydechněte. Chcete-li se rozveselit, nadechněte se na šestkrát a poté na tři vydechněte. Pokud se potřebujete uklidnit, nadechněte se na tři počty, vydechněte na šest.

Speciální masáž obličeje zmírňuje záchvat. Pohyby by měly směřovat od nosu podél tváří k ušním boltcům, od brady a uší ke klíčním kostem. Můžete masírovat čelo podél obočí od středu k okrajům. Pohyby musí doprovázet speciální dýchání – sedm pomalých a hlubokých nádechů.

Tato dvě cvičení vám pomohou uklidnit se, pokud máte obavy. Například kvůli nadcházející veřejné řečnické akci nebo blížící se uzávěrce projektu. K dosažení účinku nejčastěji stačí tři minuty.

Požádat o volání +7 (391) 201-03-03 Zpětné volání info@ldcmedunion.ru Krasnojarsk, st. Nikitina 1 “v” str.1 Domluvte si schůzku

Jaké způsoby, jak se vypořádat se stresem, existují? Pojďme na to společně s psychoterapeutem přijít

Půvab. stres

Léčebné procedury, které pomůžou, když si jen tak zajdete do lázní, už nepřicházejí v úvahu.

Vypráví Olga Chashchina, vedoucí oddělení neurobioregulace X-Clinic, specialistka na neurotechnologie, psychoterapeutka, kandidátka lékařských věd.


Jaká kritéria naznačují, že člověk zažívá stres?

Americký futurista Raymond Kurzweil ve své knize „Singularita je blízko“ píše, že prudký technologický rozvoj, kterého jsme byli svědky v posledních desetiletích, způsobil zrychlení pokroku ve všech oblastech. Svět je stále méně předvídatelný. K technologickým průlomům došlo i v medicíně. Například neurofyziologie přestala být výhradně oblastí vědeckého zájmu a rychle se stává součástí klinické praxe. Úkoly medicíny v moderním světě se také změnily. Moderní člověk chce být fyzicky i psychicky zdravý, chce si udržet vysokou kvalitu života a schopnost užívat si života, být flexibilní, zvládat stres, rychle chápat složité problémy a rozhodovat se v podmínkách nejistoty.

Adaptivní medicína kombinuje moderní diagnostické techniky, preventivní a terapeutická opatření ke zvýšení adaptačních schopností člověka a ke kontrole stresu.

STRES JE PŘIROZENÁ NESPECIFICKÁ REAKCE ORGANISMU NA JAKÉKOLI UDÁLOSTI, KTERÉ VSTUPUJÍ DO NÁŠHO ŽIVOTA. TÉTO REAKCI SE ČASTO NAZÝVÁ OBECNÝ ADAPTACE SYNDROM.

Tělo se přizpůsobuje stresovým faktorům, snaží se obnovit a udržet vnitřní rovnováhu – dochází k celé kaskádě fyziologických procesů, které bojují se stresorem.
Stresové reakce nám pomáhají zvládat obtíže každý den a jsou velmi užitečné.

READ
Jak napsat dopis Santa Clausovi: čekání na zázrak

tild6131-3565-4331-b139-666262653934__dsc06441.jpg

Vše má však své meze. Zdroje pro adaptaci na stresující prostředí se vyčerpávají, když je tělo stresoru vystaveno příliš dlouho nebo je stresor příliš intenzivní. Následky nadměrného stresu postihují téměř celý organismus, především centrální nervový systém, neuroendokrinní a imunitní systém a specifické cílové orgány stresu (trávicí, kardiovaskulární systém a další).

Například X-Clinic má rychlý diagnostický postup, který vám pomůže určit stav systémů zapojených do reakce na stresor – „neuroenergometrii“ neboli výzkum odolnosti vůči stresu. Za pět minut získáme počítačovou analýzu variability srdeční frekvence a stejnosměrného potenciálu mozku (potenciál stejnosměrného proudu – konstantní aktivita pomalých vln).

Rozsah vyšetření je nutné určit společně se svým lékařem. V moderních podmínkách je optimální absolvovat roční kontrolní programy, které umožňují posoudit stav všech orgánů a systémů a včas identifikovat změny stavu. Nabízíme komplexní základní i pokročilý program pro muže i ženy.

Z laboratorních metod pro identifikaci vysoké hladiny stresu je třeba poznamenat především stanovení hladiny steroidních hormonů obsažených ve slinách – kortizolu a DHEA, které se podílejí na neuroendokrinních mechanismech rozvoje stresu, jako odrážející fáze jeho průběhu a adaptační schopnosti těla. Kromě toho je velmi důležité identifikovat nerovnováhu neurotransmiterů (adrenalin, norepinefrin, serotonin, dopamin) – speciálních látek, které regulují naše chování, náladu, aktivitu, libido, schopnost relaxovat a poskytují kvalitní spánek. Zkoumá se také vitaminový a antioxidační profil a hladina aminokyselin, nejdůležitějších složek zapojených do syntézy neurotransmiterů, hormonů a signálních molekul.

2019 09--10_073.JPG

Jak víte, kdy navštívit lékaře?

Cílem stresové reakce je adaptace na životní události a návrat, fyziologicky i psychicky, do původního stavu. Pokud vám obvykle stačilo na pár dní změnit prostředí, přidat lázeňské procedury nebo masáže, zefektivnit spánek, ale nyní to nepomáhá, vaše výkonnost klesá nebo se objevují nové příznaky, mění se nálada, objevuje se úzkost, spíte je narušena, vaše chuť k jídlu se snižuje nebo zvyšuje, Pokud se snižuje vaše odolnost vůči nachlazení, pokud máte problémy s kardiovaskulárním nebo trávicím systémem nebo pokud se objeví jiné příznaky, rozhodně byste se měli poradit s lékařem.
Je však důležité si uvědomit, že v moderních podmínkách je nevhodné zkoušet sílu vašich adaptačních systémů a čekat, až se vyčerpají a objeví se reklamace. Cílem adaptivní medicíny je zvýšit odolnost vůči stresovým faktorům, identifikovat maladaptivní reakce a zabránit vzniku poruch souvisejících se stresem. Promluvte si se svým lékařem a najděte si svůj vlastní program, který udrží vaše systémy reakce na stres v optimálním stavu.

2019 09--12_447.jpg

Jaké metody zvládání stresu se na klinikách používají?

Moderní věda má celý arzenál neuroterapeutických technik k normalizaci tělesného stavu, snížení úzkosti a obnovení vnitřní rovnováhy. K boji proti stresu kliniky často používají vodní procedury, koupele a thalassoterapii. To vše má samozřejmě blahodárný vliv na nervový systém, ale často to nestačí.

READ
Proč muž nepochválí svou ženu?

V případech, kdy jsou vyčerpány všechny možnosti nemedikamentózní léčby (bioakustická korekce, audiovizuální stimulace, nízkofrekvenční vibrační terapie, nutriční korekce stavů nedostatku, bylinná medicína, psychoterapeutické techniky atd.), lékaři předepisují léky k normalizaci psycho- emoční stav.

Existují nitrožilní koktejly léků, které zlepšují mozkovou cirkulaci, optimalizují metabolické procesy v mozku, zvyšují produkci energie v jeho buňkách, zlepšují vodivost nervových vláken, což zlepšuje stav mozku a pomáhá korigovat stresové stavy.

2019 09--10_005.jpg

Pomocí biofeedbacku se můžete naučit ovládat stav svého mozku – k tomu slouží neurofeedbackový trénink. Neboli metoda audiovizuální stimulace je technologie pro synchronizaci mozkových rytmů s audiovizuálním signálem pro relaxaci, zlepšení spánku nebo naopak stimulaci kreativity a zvýšení aktivity.

Xenonová terapie (inhalace směsi lékařského xenonu s kyslíkem) prokázala svou účinnost při léčbě úzkostných stavů a ​​syndromů chronické bolesti a také při zvyšování odolnosti centrálního nervového systému vůči stresu.

Velmi účinné jsou techniky transkraniální elektroléčby – elektrospánek, transkraniální nebo mesodiencefalická modulace. Je důležité pochopit, že uvedené neuroterapeutické techniky jsou individuálně vybírány lékařem a musí být kombinovány s tělesnými procedurami – masáží, kryoterapií a, pokud je to indikováno, lékovou terapií.

Jaké další postupy ovlivňují stav mozku?

Mozek je centrální řídicí systém. Prvním a nejrychlejším článkem jakékoli stresové reakce je vnímání a hodnocení hrozby mozkem, které určuje typ reakce na stresor. Jakmile mozek identifikuje situaci jako ohrožující, převezme přímou kontrolu nad endokrinním, imunitním, kardiovaskulárním a trávicím systémem prostřednictvím složitých komunikačních sítí: hormonů, neurotransmiterů, chemikálií spojených s imunitním systémem.

Chronické poststresové poruchy jsou spojeny především s dysregulací centrálního nervového systému (CNS), která nastává po stresu a vede ke změnám v celém těle. Vzniká stabilní, ale již neschopný adaptace, systém s centrálním článkem v centrálním nervovém systému a periferními články v jiných orgánech.

2019 09--12_529.jpg

Diagnostické a terapeutické postupy

Moderní lékařské antistresové programy proto musí nutně zahrnovat diagnostické techniky a soubor terapeutických postupů k obnovení stavu mozku. Vždy byste měli začít s diagnózou – je důležité určit, jakou dysregulaci centrálního nervového systému člověk má. Rychlý rozvoj neurovědy (především neurofyziologie) umožnil studovat hluboké fyziologické mechanismy, které z vědeckého hlediska vysvětlují vznik poruch souvisejících se stresem.

Mapování mozku

Pro tyto účely využíváme pokročilé funkční mapování mozku, které nám umožňuje studovat bioelektrickou aktivitu mozku a vytvořit 3D mapu nejvýznamnějších změn. V některých případech, zejména pokud vystupují do popředí poruchy spánku, je nutné provést počítačovou somnografii, tedy studovat noční spánek. Na základě výsledků diagnostiky lékař vybere individuální neuroterapeutický ozdravný program. V X-Clinic jsme vybrali ty nejlepší metody, které byly na světě vytvořeny k obnovení psycho-emocionálního stavu a zvýšení odolnosti vůči stresu.

READ
Asteno-neurotický syndrom u dětí - co to je, příznaky.

Bioakustika

Nechybí procedura, při které je mozek ovlivňován zvuky – bioakustika, jedna z nejoblíbenějších neuroterapeutických procedur pacientů X-Clinic. Bioakustická korekční metoda je senzorická stimulace mozku zvuky generovanými na základě elektroencefalogramu v reálném čase k aktivaci autoregulačních mechanismů.

Opravdu fungují kyslíkové kapsle, které jsou v Japonsku tak populární?

Takové kapsle byly nejprve vytvořeny v Japonsku, ale nyní se objevují po celém světě – nejen v lékařských zařízeních, ale dokonce i ve fitness centrech. Postup se nazývá normobarická oxygenace. V kyslíkové kapsli vzniká vyšší koncentrace kyslíku – 30 % (obsah kyslíku v atmosférickém vzduchu je téměř 21 %) při minimálním zvýšení tlaku (1,1–1,5 ATA).

Během sezení se orgány a tkáně obohacují kyslíkem. Podle moderních výzkumů se 30 minut v takové kapsli rovná 24 hodinám v borovém lese. Procedura má silný neuroprotektivní účinek, pomáhá neutralizovat účinky hypoxie různé povahy, včetně po infekci Covid-19, a zvyšuje adaptační schopnosti těla.

Existuje speciální dieta proti stresu?

Existuje něco jako „stresové jedení“ a nejčastěji padne volba na ne nejzdravější jídlo. Když však víme, které potraviny mohou snížit hladinu stresu, můžeme se chránit před kily navíc nebo jinými souvisejícími problémy.

Takovými produkty jsou maso, mořské řasy, slepičí vejce, mořské plody (škeble, mušle, ústřice), tučné ryby, bylinky a zelenina (mangold, petržel, česnek, brokolice) a bobule, jako jsou borůvky. Snížit hladinu stresu pomohou i bylinné čaje – heřmánek (uklidňuje a zlepšuje spánek) a matcha (obsahuje L-theanin, aminokyselinu se silnými antistresovými vlastnostmi).

Jak se dostat z úzkosti vlastními silami?

V případech paniky a úzkosti se široce používají dechová cvičení – nejčastěji odborníci doporučují brániční dýchání, čtvercové dýchání nebo čtyřpočetné dýchání. To všechno jsou různé možnosti dechových cvičení, které vám umožní snížit úzkost a napětí tady a teď. Dýchání je vhodné trénovat dříve, než dojde ke stresové situaci. Mechanismus je jednoduchý: hlubší a vzácnější dýchání umožňuje normalizovat signály přicházející z periferních orgánů do mozku a přerušit akutní stresovou reakci.

Když už mluvíme o dalších každodenních cvičeních, která pomáhají snižovat úzkost, pojďme analyzovat, jak moc se fyzická aktivita v poslední době snížila. Práce na dálku, auta a další druhy dopravy, online komunikace – to vše nás činí každý den méně mobilními. Kromě toho má jakákoli fyzická aktivita celou řadu příznivých účinků – od přepínání pozornosti a rozptýlení po trénink kardiovaskulárního systému a normalizaci psycho-emocionálního stavu (například v důsledku uvolňování dopaminu). Zařazení středně intenzivní fyzické aktivity, nejlépe takové, která vás baví, je dobrý způsob, jak zvýšit odolnost vůči stresu. V tomto kontextu nezáleží na tom, co si vyberete – tanec, jízda na kole nebo posilovna – to vše s pravidelným cvičením (alespoň třikrát až čtyřikrát týdně) poskytne požadovaný efekt.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: