Je egocentrický člověk stejný egoista nebo je v tom rozdíl?

Egoismus a egocentrismus – tato dvě slova jsou si podobná, a proto se v každodenním životě často používají jako synonyma, aniž by se přemýšlely o rozdílech v jejich významech. A rozdíly jsou značné, pokud tyto psychologické pojmy zvážíme podrobně.

Egoismus a egocentrismus: jaké jsou podobnosti?

Oba pojmy spojuje společný kořen „ego“. co je ego? Z řečtiny se toto slovo překládá jako „já“. V psychoanalytické teorii je Ego psychologickou entitou vlastní každému člověku. Prostřednictvím vnímání kontaktuje vnější svět a ilustruje jeho jevy pro vnitřní porozumění. Ego je „most“ mezi Id a Super-Egem, spojující instinkty a vznešené touhy duše. Díky Egu člověk adekvátně reaguje na jevy ve vnějším světě.

nespěchá mít děti. Logika je taková: egoisté žijí pro sebe, a ne pro druhé, takže jsou postaveni do kontrastu s altruisty a zároveň často s rodinnými příslušníky.

Egocentristé se nazývají vyloženě egoisté – lidé, kteří si nevšímají nikoho kromě sebe, zanedbávají pocity a potřeby druhých a dokonce i příbuzných a přátel. Egocentrický člověk hledá ve všem svůj prospěch, nezáleží mu na tom, že může jednat na úkor druhých.

Psychologické výklady těchto pojmů jsou v mnohém podobné běžným, ale jsou přesnější. Sledují také rozdíly mezi egoismem a egocentrismem.

Definice v psychologii

Velká psychologická encyklopedie podává tento výklad egoismu: „Egoismus je hodnotová orientace jedince, v níž vystupují do popředí sobecké motivy sobectví. Vyznačuje se neochotou vnímat potřeby a touhy druhých lidí.“

A co egocentrismus? Velký psychologický slovník mu dává následující definici: „Egocentrismus je postavení jedince, charakterizované zaměřením na vlastní prožitky, vjemy a potřeby a také neschopností vnímat informace, které jsou v rozporu s osobními postoji, tzn. často pocházející od jiné osoby.”

Není těžké vyvodit závěr: egoismus a egocentrismus jsou podobné, pokud hodnotíte jejich projevy. Rozdíl spočívá v povědomí o takových postojích. A pokud egoista vědomě volí „život pro sebe“, pak egocentrik prostě nechápe, že může jednat jinak.

Poprvé se o egoismu začalo mluvit během osvícenství, ale pak měl tento termín pozitivní emocionální konotaci. Byla vyhlášena „racionální sebeláska“ a věřilo se, že základem morálky jsou ušlechtilé vlastní zájmy a touhy jednotlivce. Ale v té době byly morálka a spiritualita ceněny mnohem více; byly, jak se říká, „v trendu“. Dnes jsou tyto hodnoty společností uznávány, ale méně často jsou vědomě pěstovány u mladé generace.

Sobectví získalo negativní emocionální konotaci, ačkoli jeho přítomnost je pro moderního člověka žádoucí. Sobectví se nepopírá, ale ani nevyvyšuje, a proto je pečlivě skryto a maskováno. Jeho projevy jsou prezentovány jako altruistické (altruismus je opakem egoismu). Vidíme to na budování vztahů s opačným pohlavím. Ano, ano, za láskou se často skrývá sobectví, touha udělat šťastným především sebe, ne partnera. Ale toto je úzký příklad a egoisté jsou jiní.

READ
Vliv peněz na vztahy

Jeden egoista chce dosáhnout kariérních výšin, aby měl více materiálního bohatství. Chce chutně jíst, stylově se oblékat a jet na dovolenou k moři. Takový egoista chce pro sebe pohodlí, ale pracuje na tom, aby ho dosáhl. To je moderní rozumný egoismus.

Egocentrický člověk upřímně nechápe, že kromě jeho úhlu pohledu může být i jiný. Nebo dokonce několik různých názorů. Žije podle zásady: “Jsou dva názory, můj a špatný.”

Příklad z oblasti rodinného psychologického poradenství. Ke specialistovi přijde manželský pár a psycholog požádá manžela, aby zůstal na chodbě a nejprve si poslechl polohu manželky. Žena vyjádří své myšlenky a pocity a konzultant ji poté požádá, aby popsala, jak situaci vidí její manžel. Manželka je upřímně překvapená, nechápe, jak může její manžel vnímat jejich život jinak. Ale může. Muž přichází a vypráví příběh ze svého úhlu pohledu a zároveň nechápe, proč má jeho žena jiné názory na to, co se děje.

Jak vidíme, toto je egocentrismus ve svém nejčistším projevu. Léta spolu žít, hádat se a vymýšlet a ani nepřemýšlet o tom, že byste se postavili na místo svého manžela.

Sobectví se vyznačuje láskou k vlastní osobě a touhou pro sebe něco udělat, egocentrismus pak tím, že se člověk cítí být středem Vesmíru.
Sobecký člověk si je vědom myšlenek, tužeb a hodnot jiných lidí, ale nebere je v úvahu. Pro egocentristu se jeho vlastní úhel pohledu jeví jako jediný možný a správný.
Sobectví provází člověka po celý život, egocentrismus je charakteristický pro dětství, ale v jiných případech se vyskytuje i u dospělých.
Sobectví je společností odsuzováno, i když může mít i pozitivní konotace. Egocentrismus nemá žádné pozitivní interpretace.

Závěr ze všeho výše uvedeného je tento: tyto dva na první pohled podobné pojmy se ve skutečnosti liší, a to až nápadně.

Foto: Sean Gardner/Getty Images

Péče o sebe je znakem zdravého sebevědomí a důležitost individuality je základem moderní etiky. Může být zaměření na sebe příliš? Co je to egocentrismus a jak se s ním vypořádat – v materiálu RBC Trends

Švýcarský psycholog a filozof Jean Piaget, který učinil řadu významných objevů v oblasti duševního rozvoje a myšlení dětí, jako první použil na počátku XNUMX. století termín „egocentrismus“.

Vědec během výzkumu kladl dětem otázky, na které bylo možné odpovědět pouze pohledem na situaci z pohledu jiné osoby. Děti se zpravidla ztrácely a odpovídaly špatně.

READ
Jak správně nasadit kondom na penis? Návod pro muže

Je zvláštní, že se kluci někdy při odpovědích na takové otázky nebrali v úvahu. Například takto vypadal dialog mezi vědcem a sedmiletým chlapcem:

– Kolik máte bratrů?

– Dva, Paul a Albert.

– Ano, jeden je Albert.

Co je to egocentrismus

Egocentrismus je neschopnost vzít v úvahu a rozpoznat různé úhly pohledu odlišné od toho vlastního. Piaget navrhl, že egocentrismus, normální pro děti, s určitými poruchami vývoje osobnosti, přetrvává i u dospělých.

Jde o kognitivní zkreslení, při kterém si egocentrik jednoduše nedokáže představit, že ostatní lidé mají svůj vlastní úhel pohledu.

Moderní psychologie to potvrzuje a poznamenává, že egocentrismus zpravidla vzniká v důsledku traumatu, nízkého sebevědomí a nesouladu mezi současností a „ideálním já“.

Sebestřední lidé si zachovávají „mýtus vlastní výjimečnosti“ a také myšlenku „imaginárního publika“, charakteristickou pro dospívání.

Egocentričtí lidé mohou také vykazovat agresi, která vede k potížím v práci, komunikaci s blízkými a v romantických vztazích. Hlavním důvodem těchto problémů je nedostatek empatie a schopnosti vcítit se do druhých.

Foto: Unsplash

Egocentrismus a sobectví

Podle teorie „racionálního egoismu“ může být sobectví užitečné pro člověka a dokonce i pro ostatní. Rozumný egoista se například nepouští do zbytečných konfliktů, aby si nepokazil vztahy, které by mu mohly v budoucnu prospět. Ve filozofii je egoismus protikladem altruismu, to znamená, že egoista vždy upřednostňuje své vlastní zájmy a jedná ve prospěch druhých, pouze pokud je to pro něj výhodné.

Foto: Unsplash

A přesto jsou egocentrismus a sobectví odlišné pojmy. Egocentrismus lze považovat za extrémní formu egoismu, blíže k tomu, co se ve filozofii nazývá solipsismus – neschopnost uznat cokoli jiného než vlastní vědomí jako skutečné.

Svetlana Mardoyan, psychoterapeutka, existenciální analytička:

„Egocentrik je člověk, který se v životě řídí pouze svými vlastními zájmy. Egoista je někdo, kdo dělá něco pro sebe na úkor druhého. Například člověk, který na sebe strhává veškerou pozornost, zabírá konverzační prostor pouze svými rozhovory, mluví o sobě bez pozornosti a bez přemýšlení o tom, zda je to pro ostatní zajímavé – to je spíše egocentrik. Jiný příklad: mladý pár, dívka chce jít do kina, mladý muž říká, že potřebuje naléhavou práci, ale ona trvá na tom, protože „chce“. Tohle je sobectví.”

Egocentrický člověk se plně soustředí na své zájmy a svůj pohled, prostě nevnímá pohled někoho jiného a nedokáže se postavit na místo druhého. Egoista si nejčastěji uvědomuje hodnoty druhého, ale je připraven je obětovat ve prospěch svých vlastních.

Známky egocentrismu

Chcete-li pracovat s problémem egocentrismu, stojí za to rozhodnout, jaké znaky jej naznačují. Pokud máte některou z následujících vlastností, můžete být sebestřední.

READ
Jak si vybrat správného manžela

Často se vám zdá, že všechny události, které se dějí, jsou důsledky vašich činů a rozhodnutí, ostatní lidé a okolnosti v nich nehrají žádnou roli. Přebíráte odpovědnost za události, i když na vás nic přímo nezáviselo. Zažíváte „syndrom hlavního hrdiny“, kdy se lidé kolem vás cítí jako kompars nebo publikum.

Foto: Pexels

Když uslyšíte názor, který je vám cizí, spěcháte dokázat svůj názor háčkem nebo podvodem. Vaším úkolem je dokázat svůj názor, protože názor vašeho oponenta se vám zdá zcela nesprávný, takže nemáte zájem ponořit se do jeho pohledu a diskutovat. Známí vám často říkají, že je v dialogu jakoby neslyšíte, ale jen čekáte, až na vás přijde řada. Můžete také snadno vést prudké hádky o citlivých tématech: emigrace, diskriminace, politické události, potraty a tak dále. Při takových rozhovorech si málokdy všimnete, jestli je váš protivník nepříjemný a téma v něm vyvolává negativní emoce.

  • Vůbec nechápete pohnutky ostatních.

Je pro vás obtížné vysvětlit důvody pro určité činy druhých. Málokdy vidíte souvislost mezi svými činy a reakcemi ostatních lidí na ně. Z tohoto důvodu vás může naštvat a zklamat chování přátel, rodiny nebo kolegů. Pokud vás například kolegové nepozvali na neformální večírek, nebudete to přičítat tomu, že jste na předchozí podobné akci zahájili dlouhou a vyčerpávající hádku o pracovních věcech.

Často můžete poradit, i když jste o to nebyli požádáni, protože jste si jisti, že přesně víte, jak vyřešit konkrétní problém. Je běžné, že se snažíte „konat dobro“ v situaci, kdy by váš přítel nebo milovaný měl raději empatii a podporu.

Často se hádáte se svou drahou polovičkou nebo s přáteli a usmíření je obtížnější. Je pro vás velmi těžké přiznat, že se mýlíte nebo že vaše pozice v konfliktu jsou rovnocenné. Blízcí často říkají, že vaše omluvy, pokud k nim dojde, zní formálně a neupřímně, jako byste to říkali jen proto, abyste konflikt urovnali, a vůbec ne proto, že vás to opravdu mrzí. Kvůli tomu se vztahy s romantickými partnery nebo přáteli často hroutí a nelze je vybudovat pevné a trvanlivé.

Jak překonat egocentrismus

Pokud si sobečtí lidé nejčastěji uvědomují tuto vlastnost, pak je jejich vlastní sebestřednost někdy obtížně sledovatelná. Egocentrický člověk se dostává do kognitivní pasti – považuje se ve všem za pravdu, a proto není schopen své činy podrobit pochybnostem a kritice. Pokud tedy na sobě pozorujete známky egocentrismu a rozpoznáváte je, pochvalte se, už to je velký krok vpřed. Uznání je hlavním faktorem, který vám umožní překonat vlastní egocentrismus a naučit se budovat pevné a pohodlné vztahy pro všechny účastníky.

READ
Proč jsou teenageři agresivní vůči svým rodičům?

Psychoterapeutka Svetlana Mardoyan říká, že egocentrismus může vést k tomu, že se lidé mohou cítit nepříjemně při komunikaci s takovým člověkem. To je únavné, otravné a je tu cítit, že zde nejste rovnocenným účastníkem dialogu, ale jen komparzistou. To vede k distancování a neochotě komunikovat.

Světlana Mardoyan:

„Nejúčinnějším lékem na egocentrismus je sladit své zájmy se zájmy ostatních lidí. Stojí za to se ptát sami sebe častěji: jak to, co udělám nebo řeknu, ovlivní druhého člověka? Způsobí to škodu někomu jinému? Pokud to nemůžete udělat sami, můžete se s takovou žádostí obrátit na odborníka.“

Zde je několik metod, které vám mohou pomoci začít bojovat se sebestředností v sobě.

Naslouchejte svým blízkým

Dost často je kritika adresovaná sobě samému vnímána bolestně. Pokud však chcete překonat sebestřednost, ignorování kritiky vám může bránit. Vyberte si pár lidí ve svém nejužším kruhu, třeba partnera, člena rodiny nebo blízkého přítele, jehož názor, vyjádřený jemným a netoxickým způsobem, jste ochotni vyslechnout. Můžete se poradit s blízkými o situacích, ve kterých si nejste jisti, pohled zvenčí pomůže určit, zda jste byli v konkrétní situaci sebestřední.

Naučte se zastavit

Egocentrické myšlení se někdy projevuje ve zvyku jasně a kategoricky bránit svůj názor. Není nic špatného na tom, když se snažíte bránit svou pozici, ale je velmi důležité to dělat správnou formou. Chcete-li zahájit vleklou hádku, zastavte se a podívejte se blíže na okolnosti, posuďte, jak je vhodné se v této situaci hádat. Například uprostřed pracovního dne v kanceláři nebo na rodinné dovolené se můžete zdržet vyjádření svého názoru nebo jej vyjádřit zdrženlivě. Měli byste být obzvláště citliví na témata, která mohou být citlivá pro ostatní.

Vžijte se do kůže někoho jiného

Sebestřední lidé jsou vůči ostatním přehnaně kritičtí a promítají na druhé ty vlastnosti, které pro sebe považují za nepřijatelné. Chyby a přehlédnutí však nejsou vždy projevem nekalého úmyslu, někdy jsou prostě náhodné. Člověk se necítí dobře ve vztahu, ve kterém je přehnaně vybíravý. To platí jak pro blízké, tak pro formálnější vztahy. Až se příště bude zdát čin někoho jiného zjevně špatný a hodný kritiky, zkuste se vžít do jeho kůže. Psychologové doporučují pokusit se převyprávět situaci z pohledu druhého, pomůže vám to snadněji se s druhým účastníkem situace vžít a vidět to zvenčí.

READ
Procento kompatibility: Rak muž, žena

Nezapomeňte naslouchat sami sobě

Jakkoli se to může zdát paradoxní, přílišná koncentrace na vlastní úhel pohledu škodí nejen vztahům s druhými, ale i vztahům k sobě samému. Egocentričtí lidé jsou často hluší nejen k zájmům druhých, ale i ke svým vlastním skutečným emocím a prožitkům. Švýcarský psychoterapeut Max Lüscher to nazval „vězením egocentrismu“. Luscher řekl: „Umístíme se do „vězení bez oken“, ze kterého je zazděna cesta ke skutečnému životu, ke skutečné seberealizaci.

Proto je jednou z důležitých fází práce na tomto problému pozornost k vašim pocitům a potřebám a také opatrnější a uvolněnější přístup k sobě samému.

Jak komunikovat s egocentrickým člověkem

Co dělat, když nenajdete známky egocentrismu u sebe, ale u druhého člověka? Komunikace se sebestředným člověkem je málokdy pohodlná, a pokud je to váš kolega, šéf nebo příbuzný, způsobuje dokonce chronický stres.

Společně s psychoterapeutkou Svetlanou Mardoyanovou vám prozradíme, jak komunikovat se sebestředným člověkem, aniž byste si ublížili.

Držte své hranice

Egocentričtí lidé nemusí cítit hranice osobního prostoru jiného člověka a neustále je porušovat. Je důležité jasně vymezit své hranice, a když je váš partner poruší, upozorněte na to.

Nevzdávejte se svého prostoru

Egocentričtí lidé mají tendenci zabírat veškerý prostor, ve společnosti takového člověka se druhý cítí jako divák, ale ne jako rovnocenný partner. Abyste tomu zabránili, musíte bránit svůj prostor a svou roli v komunikaci. Můžete například v klidu změnit téma rozhovoru, pokud je někdo příliš unesen mluvením o sobě a dialog se změnil v monolog.

Světlana Mardoyan:

“Pokud se v přítomnosti takové osoby objeví nepohodlí, musíte pochopit důvod a pokusit se obnovit vnitřní rovnováhu: například obrátit konverzaci na téma, které je pro vás zajímavé.”

Omezte komunikaci

Pro lidi často není snadné uvědomit si svou sebestřednost a vydat se cestou boje s ní, protože změnit sebe sama je velká dřina a pro sebestředného člověka je to dvojnásob těžké. To ale vůbec neznamená, že by blízcí lidé takového člověka měli snášet agresi a nepřátelství, poškozující jejich duševní pohodu. Máte právo minimalizovat komunikaci s egocentrickým člověkem, zvláště pokud si není svého chování vědom a neplánuje na sobě pracovat. Bohužel touha „změnit“ nebo „napravit“ osobu svou láskou a péčí je často nebezpečná a může vést k pádu do cyklu zneužívání.

Pokud však váš blízký problém chápe a uznává jej, lze sebestřednost překonat pečlivým a postupným budováním zdravého sebevědomí a také vyhledáním odborné pomoci.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: