Komfortní zóna v psychologii: co to je, jak se z ní dostat

Komfortní zóna jsou obvyklé podmínky života člověka, zavedené tempo a způsob života, stereotypy chování vypracované jednotlivcem. Mimochodem, tato zóna může být velmi nepříjemná nebo nebezpečná (boje, závislosti, lenost, konflikty, manžel tyran, chudoba), ale to je u člověka obvyklé. Ale klidný a úspěšný život je něco neznámého, děsivého, mimo jeho komfortní zónu. Opustit navyklou zónu je velmi obtížné, bez ohledu na to, jak nepříjemné to ve skutečnosti může být pro jednotlivce. Ale je to možné a nutné.

Co je komfortní zóna

Za komfortní zónu se v psychologii považuje vše, co si člověk v životě doposud osvojil, naučil, získal. Jsou to jeho životní podmínky, životní styl, reakce a způsoby řešení problémů, zájmy a motivy, prostředí, chování. Toto je osoba v tomto okamžiku.

Známá fráze „ukradl, pil – šel do vězení“ velmi jasně demonstruje podstatu komfortní zóny. Na jednu stranu je taková představa povědomá, opravdu pohodlná (netřeba se nic učit, překonávat se), ale na druhou stranu je zřejmé, že v tomto případě jde o způsob života, který ničí osobnost.

Komfortní zónu lze charakterizovat pomocí několika tezí:

  • Osobní rozvoj nemůže probíhat v komfortní zóně. Ne vždy je komfortní zóna hrozná nebo nebezpečná, ale vždy zpomaluje osobnost.
  • Takovou zónu by samozřejmě měl mít každý člověk. Chrání nás před stresem, úzkostí, přepětím. Ale čas od času je potřeba se z toho dostat, abyste mohli růst a objevovat nové komfortní zóny, respektive rozšiřovat svou zónu.

Zvažte například, že se naučíte řídit auto nebo začnete nové zaměstnání:

  • každá akce vyvolává strach;
  • každý pohyb vyžaduje neuvěřitelné úsilí a kontrolu;
  • nejsme si jisti;
  • máme spoustu otázek;
  • je nám to nepříjemné.

Ale uplyne týden, měsíc, několik měsíců a nyní je každá akce přivedena k automatizaci, řídíme auto téměř se zavřenýma očima, děláme práci rychleji a lépe. A hlavně: teď jsme pohodlní, nebojíme se, jsme sebevědomí. A ještě jedna důležitá poznámka: když jsme opustili starou komfortní zónu, naučili jsme se něco nového, rozvinuli jsme své schopnosti a dovednosti, odhalili další kus potenciálu, vyrostli jsme osobnostně i profesně.

To, co jsme se naučili a pravidelně uplatňujeme v praxi, je naše komfortní zóna. Možná jste si sami nevšimli, kolikrát jste opustili jednu zónu a vstoupili do jiné: škola, univerzita, kurzy cizích jazyků, práce, vztahy, rodina. Pokud se hýbeme, neustále se potýkáme s nutností opustit komfortní zónu. Přesněji řečeno, rozšiřujeme naši komfortní zónu.

READ
Jaké je tajemství schopnosti vidět partnera určeného osudem

To je hlavní rozdíl – někdo má malou komfortní zónu (pití piva sám před televizí na gauči), někdo naopak hodně širokou (práce, studium, do kina, sport, výchova dětí, pohyb z města nebo země do země). Šířka komfortní zóny závisí na:

  • na tom, jak moc se člověk miluje a pečuje o sebe (seberozvoj, sebevýchova, jiné „sebe-“);
  • ze zájmů jednotlivce;
  • z cílevědomosti;
  • z ambicí, zvědavosti a motivace.

Další zajímavostí je, že komfortní zóna se sama o sobě nerozšíří, ale může se zúžit. Pokud se člověk byť jen na okamžik zastaví v seberozvoji, přestane se o sebe starat, sledovat světové trendy, postupně se uzavírá do velmi úzkého okruhu své společnosti. Stává se nepříjemným tam, kde donedávna rozuměl světu a svět rozuměl jemu. Dokonce i dříve existující dovednosti a schopnosti jsou ztraceny, pokud nejsou pravidelně uváděny do praxe.

Neschopným specialistou se například stává zaměstnanec, který v dané profesi dlouhodobě nepracuje nebo neabsolvoval kurzy pro pokročilé. On sám dostává těžkou práci a kromě toho jsou úřady nespokojené, výroba trpí.

Pokud nic nezměníte, ale budete dále degradovat, pak se hranice komfortní zóny budou stále více zužovat, životní problémy se budou stále více přibližovat. Nakonec ten člověk bude úplně nepřizpůsobivý.

Mimo komfortní zónu je vše, co neumíme, neznáme, nerozumíme. Dá se říci, že komfortní zóna je téměř totožná s horizonty jedince, tedy rozsahem jeho zájmů a znalostí. A existuje jen jeden závěr: buď podporujeme a rozšiřujeme svou komfortní zónu, nebo se degradujeme a zaháníme do kouta.

Vystupování z komfortní zóny

úspěch

„Cítím se dobře tak, jak to je“ je příkladem toho, jak uvíznout ve své zóně pohodlí. Dostat se z toho je vždy stresující. Proto je tak těžké zbavit se návyků, naučit se komunikovat s lidmi, odstranit životní a psychické problémy.

V zóně nepohodlí jsou naše nerealizované příležitosti, náš potenciál. Proto je užitečné se z toho dostat, ale je to těžké. Koneckonců, vedle příležitostí leží rizika a nebezpečí, někdy omezení a samozřejmě obrovské množství fyzických, duševních a emocionálních nákladů. Ale pokud jste připraveni, tak pojďme.

  1. Musíte začít výstup s definicí cíle. Proč jste se rozhodl opustit známou zónu? Co chcete jako výsledek získat? Určete si své potřeby a motivy.
  2. Motivace a stanovení cílů jsou základem výstupu a sebevědomé cesty k dosažení požadovaného. Musíte opravdu toužit po tom, co je mimo vaši zónu pohodlí. Jasně uvidíte, proč to potřebujete, co to dá.
  3. Doporučuji začít zlehka: napište si na papír, čeho jste již dosáhli, dosáhli, máte a co byste chtěli mít, umět. To znamená, že získáte dva sloupce: skutečnost a přání (plány, cíle, sny).
  4. Ze seznamu přání si vyberte cíl, rozdělte jej na zvládnutelné úkoly a podnikněte kroky. Přečtěte si o tom více v článku “Jak přestat být líný a začít jednat.”
  5. Uvědomte si, že vaší hlavní emocí je v tuto chvíli strach z neznáma, nejistota. Je to on, kdo brání opustit komfortní zónu: “co se stane, co když to nevyjde, co když ztratím to, co mám.” To je normální a zcela pochopitelné. Ale tohle se musí řešit. Jak? Naučte se z článku “Jak se zbavit strachu – rady psychologa.”
  6. Prozkoumávejte a poznávejte sebe, pochopte vnitřní svět a sebepojetí. To vám umožní orientovat se v budoucnosti, na základě přirozených a aktuálních sociálních dat, najít koníčky, koníčky.
  7. Pochopte svůj smysl života.
  8. Zbavte se špatných návyků a vytvořte návyky úspěšného člověka.
  9. Udělejte si seznam věcí, které chcete dělat, ale prostě nemůžete. Stanovte si pravidlo, že každý měsíc budete implementovat jednu položku.
  10. Zbavte se svých démonů: sociální fobie, nedůvěry v sebe sama, úzkosti, osamělosti, neschopnosti komunikovat, podezřívavosti. Tyto problémy nás zpravidla drží pevně v naší komfortní zóně. Identifikujte všechny problémy. V případě potřeby kontaktujte psychologa.
  11. Mějte rádi sami sebe, upravte své sebevědomí. Nedostatečné sebevědomí a nechuť k sobě samému jsou velmi často dalším limitujícím faktorem a zvyšujícím se strachem z neznámého.
  12. Naučte se techniky seberegulace. K dosažení svých cílů potřebujete hodně energie. Proto je důležité umět jej zachovat a obnovit. Ano, a samoregulace je ve skutečnosti zvýšení odolnosti vůči stresu a rozhodně nebude překážet na cestě k rozšíření hranic komfortní zóny.
  13. Nikdy se nesmiřte s tím, co vám nevyhovuje. Nebuď trpělivý. Nebojte se namítnout, požádat o pomoc (mnoho lidí rádo pomůže slovem nebo skutkem, protože všichni milujeme být důležití a významní). Hledejte způsoby, jak dosáhnout cíle, příležitosti, známosti, spojení, vlastní silné stránky a schopnosti.
READ
Psychoorganický syndrom - možnosti, léčba, příznaky, příčiny

Všechny tyto body jsou k ničemu, pokud je neuplatňujete den co den. Rozhodněte se, co chcete, jak se vidíte, koho vidíte vedle sebe a jednejte! Nejtěžší je jako vždy začít. Čím více toho víte, tím snazší je jít dál. V první řadě jsou důležité osobní dovednosti: vůle, motivace, cílevědomost, aktivita, aktivita.

Pamatujte: neexistuje nic jako „vystupte ze své komfortní zóny“, existuje termín „rozšířit svou komfortní zónu“. A musíte ji neustále rozšiřovat a udržovat. Neexistuje žádná koncepce „Teď budu pracovat a pak budu zase klidně dýchat“. Musíte neustále pracovat. To je nejtěžší ze všech specialit – práce života. Ale ona je nejvděčnější.

Pravděpodobně jste tuto frázi slyšeli “vystoupení ze své komfortní zóny”. Tento módní koncept je oblíbený mezi business kouči, kteří se snaží motivovat své publikum k aktivnímu hledání sebe sama a osobního růstu. Vystoupit ze své komfortní zóny znamená udělat něco nového a neobvyklého. (což způsobuje psychické nepohodlí) a prostřednictvím vynaloženého úsilí dosáhnout nové úrovně rozvoje nebo dosáhnout požadovaného výsledku.
Pojďme pochopit psychologický základ konceptu „komfortní zóny“ a kde je lepší být – v komfortní zóně nebo mimo ni?

Co je komfortní zóna
Komfortní zóna člověka je oblast jeho životního prostoru s nejnižší úrovní úzkosti. V komfortní zóně se člověk cítí bezpečně a uvolněně, dělá své obvyklé činnosti: chodí do práce, používá známé trasy, řeší standardní úkoly, jí známé jídlo atd. Být v komfortní zóně je psychický stav, který je způsoben pocitem stability a jistoty.
Komfortní zóna není odpočinek nebo ležení na gauči, je to soubor pocitů a jednání, které jsou člověku známé. Stejná činnost může být pro jednoho všední, ale pro jiného stresující. Například pro hospodyňku je příprava večeře pro celou rodinu jednoduchým rutinním úkolem, který provádí každý den. A pro taxikáře budou rutinou každodenní jízdy 800 km. Zároveň, pokud dojde k jejich záměně, možná bude cesta 800 km pro ženu v domácnosti mimo komfortní zónu a řidič bude mít potíže s přípravou rodinné večeře. Každý člověk má tedy svou zónu pohodlí.

READ
Jak komunikovat s psychopatickým manželem

Opuštění komfortní zóny rozšiřuje hranice a stimuluje rozvoj
Všichni lidé vědomě či nevědomě usilují o stabilitu a jistotu. Těší nás, když jde vše podle našich představ, bez mimořádných situací. Neznámé nás děsí. Pro psychický klid člověk potřebuje uspokojit své základní potřeby – bezpečí, lásku, respekt (v souladu s pyramidou potřeb, kterou popsal americký psycholog Abraham Maslow). Ale neustále být v situaci míru a bezpečí může zastavit osobní růst.
Středně stresové situace jsou pro člověka překvapivě prospěšné. Výzkum produktivity, který provedli Robert M. Yerkes a John D. Dodson v roce 1908, zjistil, že existuje určitá úroveň „optimálního vzrušení“, která podporuje produktivitu. Myši, když čelily jednoduchým úkolům, zvýšily svůj výkon pouze tehdy, když se zvýšila jejich úzkost. Ve stabilním komfortním stavu zůstává úroveň produktivity nezměněna, ale aby se produktivita zvýšila, musí se zvýšit úroveň úzkosti. Avšak za určitou hranicí vede kombinace složitosti a úzkosti k poklesu produktivity.
To znamená, že Pro neustálý rozvoj si musíte dát malé, kontrolované množství stresu., stanovovat nové úkoly nebo přijímat výzvy z vnějšího prostředí. Každý den stojíme před volbou – vybrat si známé nebo zkusit něco nového a náročného. Pokud zvolíme známou bezpečnou variantu, víme, že se budeme cítit dobře, ale je nepravděpodobné, že bychom se dozvěděli něco nového o sobě nebo o světě kolem nás. Pokud vezmeme riskantnější variantu, můžeme selhat, ale i tento neúspěch nás udělá o něco lepšími.

Jak vystoupit ze své komfortní zóny
Mezi komfortní zónou a kritickou úrovní stresu (panická zóna) existuje oblast růstu. Zde se zvyšuje maximální rozvoj a produktivita. Abyste se dostali do růstové zóny, nemusíte skákat s padákem bez přípravy nebo stopovat po Rusku bez peněz. S největší pravděpodobností takové neobvyklé akce nepřinesou uspokojení a požadovaný výsledek.
Abyste pochopili, co se stane vaší oblastí růstu, nakreslete diagram. Do vnitřního kruhu si zapisujte činnosti a činnosti, které jsou vám známé: pracovní úkoly, procházky, domácí práce, cvičení. Nové aktivity, které jste ještě nezkusili, ale chtěli byste, budou spadat do širšího okruhu (zóna růstu). Jsou pro vás zajímavé, vyžadují úsilí při realizaci a mohou přinést nové znalosti a emoce: novou cestu do práce, cestování, nový sport, nový cizí jazyk, neobvyklý koníček. Akce, na které ještě nejste psychicky připraveni, spadnou do zóny paniky, i když nemusí být extrémní: mluvte na mezinárodní konferenci, vydejte se na cestu kolem světa atd.

READ
Asteno-neurotický syndrom u dětí - co to je, příznaky.

Rozložení a rozložení zón je samozřejmě individuální. To, co jednoho člověka děsí, je pro druhého rutina. Vaše schéma se stane akčním plánem pro blízkou budoucnost. Jakmile načrtnete svůj plán, můžete začít jednat v oblasti „Zóna růstu“. Pravidelným úsilím, vstupem do „zóny růstu“ a opětovným návratem do „zóny pohodlí“ pomáháme rozšiřovat naši „zónu pohodlí“, což znamená, že se stáváme flexibilnější a otevřenější novým výzvám z vnějšího prostředí.

Proč je dobré si rozšiřovat komfortní zónu?
✔ Podporuje nové kariérní vyhlídky
✔ Rozšiřuje váš sociální kruh
✔ Dělá náš život plnější a delší
✔ Podporuje seberealizaci a pochopení cílů v životě
✔ Zvyšuje sebevědomí a pozitivní přístup

Místo závěru
Stojí za zmínku, že existuje mnoho odpůrců myšlenky komfortní zóny: za účelem abyste se z toho dostali, musí být alespoň částečně vytvořena zóna pohodlí. Pokud je člověk v neustálém stresu, pak je zvyšování produktivity ještě větším stresem k ničemu. Teorie komfortní zóny však pomáhá mnoha lidem motivovat se k dosažení profesionálních a osobních úspěchů.
Proto vám přejeme, abyste našli harmonickou kombinaci pohodlí a nepohodlí pro seberozvoj a zvýšení osobní efektivity. Nebojte se zkoušet nové věci a stát se silnějšími!

Autor: Olga Bikkulová, odbornice Centra humanitárních technologií

Pokud chcete dostávat nejnovější články o volbě povolání a osobním rozvoji, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: