Komplex obětí v psychologii: co to je a jak se ho zbavit

V době, kdy je celý svět v pauze kvůli globální pandemii, se všichni cítíme jako rukojmí okolností, zavření ve zdech našich vlastních domovů. V těchto těžkých podmínkách je důležité nehrát si příliš tvrdě s jednou z nejvýraznějších a nejvýznamnějších psychologických rolí.

Původně od dětství

Určitě jste už nejednou slyšeli, že většinu behaviorálních postojů a komplexů získáváme v dětství. Zvyk trpět v podobě oběti samozřejmě není výjimkou. Nejčastěji se dívky pokoušejí o tuto roli a čtou chování své matky. Velmi časté jsou však i mužské oběti. Navíc v téměř každé osobnosti je přítomen prvek oběti.

Takže před malým dítětem je jeho matka. Snaží se chodit všude a všude včas, být nejlepší na všech frontách, spěchá, investuje, ztrácí čas, jedním slovem se obětuje pro rodinu. Proč vlastně daruje? Vždyť mnoho žen, a dokonce i mužů, s radostí vede každodenní život a vyrovnává se s dětmi. Důležité je, že to mnozí dělají s radostí. Oběť se přivádí k oltáři s pomyslnou pokorou a trpělivostí. Povzdechne si, uhne pohledem a je tiše (nebo ne potichu) uražena. Stěžuje si na to, jak těžký je její úděl, jako by si tento úděl nevybrala sama nebo ho nemohla změnit.

Komplex obětí: jak si přestat stěžovat a začít žít foto č. 1

Dítě absorbuje model chování jako houba a všimne si, že pozice oběti má své výhody. Pomáhají nebohému nešťastníkovi, dělají si o něj starost, starají se o něj, odpouštějí mu jeho urážky, protože už má těžký život. Děti zde velmi rychle poznají jemnou, někdy nevědomou manipulaci a naučí se ji opakovat.

Často jsou oběťmi děti, kterým chybí pozornost rodičů. Orientačně trpět, nutit maminku a tatínka, aby obrátili svou pozornost k sobě, je téměř vždy účinná politika, která se jistě projeví, pokud rodičům samotným není role obětí cizí.

Ekologické myšlení a všímavost: jak se vyrovnat se stresem kvůli pandemii Přečtěte si

Podstata oběti

Obětí ve skutečnosti není skromný a nešťastný člověk, ale agresivní (často pasivně-agresivní či autoagresivní) a manipulativní člověk. Aby se člověk vyhnul manipulaci, potřebuje přímo a jasně formulovat své hranice, vyjádřit své zásady a touhy, aniž by se za ně styděl. Oběť často nemá vlastní touhy, protože není zaneprázdněna budováním svého života, ale jeho věnováním někomu nebo něčemu.

READ
Typ temperamentu: flegmatik. Klid, jen klid!

Oběť je nezodpovědná osoba, není připravena přijmout, že vše, co se jí stane, je dílem jejích rukou, její vůle nebo nedostatku vůle. Za takové lidi je vždy někdo vinen: šéf, manžel, dítě, rodiče.

Komplex obětí: jak si přestat stěžovat a začít žít foto č. 2

Známky oběti

Oběť je tradičním účastníkem tzv. Karpmanova trojúhelníku, kde jsou kromě ní pronásledovatel oběti a její zachránce. Je to jednoduché: ve vašem světě jste vy, trpící a pokorní, je tu ten, který vás nutí trpět, a ten, kdo vás zachraňuje.

Ke vstupu do tohoto trojúhelníku jsou zapotřebí pouze dva účastníci, kteří si vymění role a vzájemně se podporují v nezdravém vztahu. Jak poznat, že jste chyceni v tomto trojúhelníku? A jak poznáte, kterou roli hrajete nejčastěji?

V první řadě věnujte pozornost řeči. Pokud fráze „stalo se to tak“, „není to moje chyba“, „co jsem mohl dělat?“, „ale ty…“, „mám takovou povahu“, „byl jsem tak vychován“ – spíše All in všichni jste hrdým představitelem role oběti.

Mindfulness: proč tento trend dobyl celý svět Přečtěte si

Věnujte pozornost tomu, jak se snažíte něco získat od ostatních. Používáte-li povzdechy, dlouhé pohledy, urážky, vymyšlené nemoci – gratulujeme, jste manipulátor, který chce v roli oběti získat to, co vám chybí.

Máte-li vy nebo váš partner tendenci vznášet obvinění a víte, jak přimět svého partnera, aby se cítil provinile, je to další jistý znak toho, že jste v Karpmanově trojúhelníku. Navíc si spolu s rolí oběti vyzkoušíte i roli pronásledovatele (v očích vašeho partnera určitě) a poté se můžete vžít do pozice zachránce. Zvláštností neurotických vztahů v tomto trojúhelníku je, že vy a váš partner střídáte všechny tři role a přerušit toto bolestivé spojení není tak snadné.

Komplex obětí: jak si přestat stěžovat a začít žít foto č. 3

Cesta z oběti

Musíme přiznat: být obětí je ziskové a snadné. Samozřejmě, že ti, kteří jsou zvyklí trpět, s námi nebudou souhlasit, a přesto je postavení těch, kteří jsou vždy osudem a lidmi uraženi, mnohem stabilnější a spolehlivější než postavení autora jeho života. Oběti nechtějí a nenesou žádnou odpovědnost za to, co se jim stane, zůstávají v podstatě celý život malými dětmi. Dospívání je bolestivé a obtížné: musíte vstoupit do reality, opustit postoj „všichni mi dluží“ a přijmout postoj „dělám to sám“. Pro lidi, kteří si zahráli oběť, je to zvratná práce: je mnohem snazší přesunout odpovědnost a vinu na osobu, která je náhodou poblíž.

READ
Jak se stát šťastným mužem a ženou, jak být šťastnější video

Je ale také důležité si uvědomit, že oběť nikdy nezažije radost ze života, která se stane aktivnímu autorovi. A pokud si uvědomíte, že jste si zahráli na utrpení a pokoru, došli jste do poloviny svého cíle. Zbývá udělat pár kroků.

Začněte pracovat se svým projevem. Chytejte se v bolestných frázích, zapisujte si je a postupně je nahrazujte frázemi autora: „Já vím. “, „Chci/nechci. “, „Budu. “, „Rozhodl jsem se . “ Nepoužívejte neosobní věty, kde akce nemá autora (např. „Slyšel jsem to“, „zdá se mi“).

Přestaňte se vymlouvat. Vůbec. Pokud jste něco udělali, převezměte za to „něco“ odpovědnost – nebo alespoň mlčte. Pamatujte na zlaté pravidlo: “Královna se neomlouvá.” Co kdybyste udělali něco, za co se chcete ospravedlnit? Uznejte chybu a omluvte se. Naučte se vidět rozdíl mezi omluvou a vysvětlením, protože omluvy jsou stejná vysvětlení, která druhá strana nepotřebovala. Když se vás zeptá na motivy a důvody jednání, požádáte, abyste řekli, jak se to stalo, pracujete na žádost svého partnera a poskytujete mu potřebné informace. Pamatujte: výmluvy jsou informace, které nikdo nepotřebuje.

Konečně, přehodnotit své činy a myšlenky za pozitivitu, konstruktivitu a přijetí odpovědnosti. Snažte se nelitovat sami sebe, nezapomeňte, že slova „škoda“ a „ubohý“ mají stejný kořen. Chcete být patetický? Místo toho, abyste se litovali, snažte se pochopit a přijmout současnou situaci, vyvodit závěry a vymyslet, jak se jí v budoucnu vyhnout.

Komplex obětí: jak si přestat stěžovat a začít žít foto č. 4

Ve společnosti obětí

Co dělat, když si uvědomíte, že vaši blízcí hrají oběť? Nezapojujte se do procesu, protože pokud propadnete manipulaci, můžete snadno sklouznout k oběti a agresi. Chcete-li tedy konstruktivně komunikovat s někým, kdo si hraje na oběť, naučte se jim dávat jasné, srozumitelné pokyny, které nelze interpretovat. Nenechte se zmást pocitem viny, který oběti velmi účinně kladou na ostatní. Pokud se zúčtování nelze vyhnout, nastavte tón: požádejte oběť, aby komunikovala výhradně ve formátu „I-zpráv“ a vysílala pouze své vlastní pocity.

Nedovolte, aby oběť skočila na známý a oblíbený formát „ale ty. “. Pamatujte na svůj vlastní autorský postoj a řiďte se přísným, ale nejdůležitějším pravidlem: nikdo nikomu nic nedluží. Vyzývá nás, abychom jednali tak, jak chceme, naslouchali sami sobě a milovali se. Pokuste se oběti ukázat, jak prospěšné je být člověkem, který si své problémy řeší sám.

READ
Proč mě žádné dívky nemají rády

syndrom oběti

Jak se zbavit syndromu oběti a vzít život do svých rukou

Obětí je člověk, který utrpěl určité traumatické události: byl napaden zločincem, byl při dopravní nehodě, v situaci domácího násilí, vyrůstal v dysfunkční rodině.

Někdo se s traumatem úspěšně vyrovná a vrátí se do plnohodnotného života, jiný volí pozice oběti как základ životního scénáře. A dokonce dostávají určité výhody ze svého postavení, utrpení a obviňování událostí, jiných lidí a nejvyšší nespravedlnosti.

Dnes nebudeme mluvit o obětech katastrof, ale o běžném psychologickém syndromu a řekneme vám, jak nezávisle určit, že jste se dostali do pozice oběti, a řekneme vám, jak se z tohoto stavu dostat.

Co to znamená být obětí?

Oběti se nacházejí všude:

  • manželky alkoholiků, které si stěžují na svůj těžký život, ale ani se nepokusí svůj stav změnit a závislého opustit;
  • lidé, kteří si léta stěžují na nedostatek slušné práce a sedí na krku svým rodičům či partnerům;
  • pravidelní návštěvníci klinik, kteří obviňují lékaře ze svých nemocí, ale ignorují doporučení léčby;
  • maminky, které dělají všechny domácí práce a viní své děti z nedostatku pomoci – ačkoli ony samy o tuto pomoc nežádají.

Pro oběť je vždy všechno špatné: v práci si vás neváží, děti se vymkly kontrole, snaží se vás podvést v obchodě, nemáte dost peněz, tři dny prší. Kňučí a stěžuje si, ale nesnaží se situaci napravit.

Každý má krize a „špatné dny“, ale jen oběť si užívá svého utrpení.

Známky oběti

Proč je role oběti prospěšná?

Vše je o zodpovědnosti a schopnosti manipulovat. Přestože se oběť jeví jako nešťastný člověk pronásledovaný zlým osudem, „bezmocný“ člověk má ve svých rukou obrovskou moc. A existuje mnoho skrytých výhod, které si postižený ani sám sobě nepřizná.

    Všichni se snaží oběť zachránit: poradit, pomoci s penězi, sehnat práci. V tomto případě je odpovědnost za výběr například práce na pomocníkovi a oběť má důvod ho obviňovat, říkají, „našel mi špatnou práci“.

Karpmanův trojúhelník: oběť, agresor a zachránce

Jednou z nejrozšířenějších psychologických a společenských her mezi lidmi je Karpmanův trojúhelník, ve kterém se role Agresora, Záchranáře a Oběti neustále mění. Klasický příklad lze nalézt v průměrné rodině: matka, otec a dítě.

READ
Jak přežít smrt dítěte: důležité rady psychologů

Dítě rozbilo vázu, matka upadá do stavu Oběti a naříká: „Co to děláš! Za tuto vázu bylo utraceno tolik peněz, ale vy si toho nevážíte a ničíte všechno kolem sebe.” Rozrušená matka se obrátí na svého manžela o pomoc, manžel se stává Zachránce pro mou ženu a Agresor ve vztahu k dítěti – vyjme pás. Máma přispěchá na pomoc dítěti a křičí na svého manžela, protože považuje trest za příliš tvrdý – a zaujímá postoj Zachránce pro dítě a Agresor pro manžela/manželku. V tomto případě si dítě hraje role role Oběti.

Děti si osvojují hry svých rodičů a přenášejí je do svého dospělého života. A pokud bylo dítě neustále trestáno, káráno, vystaveno psychickému a emocionálnímu násilí, pak celý jeho budoucí život sleduje scénář oběti. Již jako dospělý zažívá strach při komunikaci s autoritativními lidmi – šéfy, zástupci policie, lékaři.

Dospělé dívky podvědomě hledají strašlivou autoritu v osobě tyranského manžela a stávají se na něm závislými. Obětí je vždy infantilní člověk a jeho činy a reakce opakují činy malých dětí.

Jak se dostat z pozice oběti

Uvědomění si svého problému je prvním krokem k uzdravení. Psychologové doporučují, abyste se nejprve zamysleli nad tím, o co přicházíte, když jste ve stavu bezmoci. Celý svobodný život a nové úspěchy.

Zralý člověk se nebojí riskovat, změnit zaměstnání a hledat pro sebe lepší pracovní podmínky. Opusťte toxické a destruktivní vztahy, seznamte se s novými lidmi, postavte se za svá práva. Ano, svobodný člověk se může také bát a smutnit, ale odměna za vlastní rozhodnutí je velká – sebeúcta a sebevědomí, dobrá práce a možnost postarat se o své potřeby.

  • Přestaňte si stěžovat a začněte jednat. Nahraďte slovo „problém“ slovem „úkol“ a vyřešte jej. Beznadějné situace neexistují. Změnit svou obvyklou „komfortní zónu“ je samozřejmě děsivé, ale jinak se připravujete o skvělé příležitosti pro lepší život.
  • Staňte se zdravým egoistou. Prozkoumejte své touhy, položte si otázky: „Chci to udělat? Jsem s tímto stavem spokojen? Vaše potřeby by měly být vždy na prvním místě.
  • Uvědomte si hodnotu své osobnosti. Stejně jako všichni ostatní si zasloužíte to nejlepší. Nedovolte, aby se k vám ostatní chovali, jako byste byli bezcenní.
  • Nepomáhej, když to nechceš udělat. Máte právo neodpovídat na hovor nebo SMS, odmítnout jít na schůzku a nedělat práci přesčas.
  • Všímejte si toho dobrého a užívejte si to. Slunce je za oknem, nic nebolí, chlupatý kocour na lavičce, lahodná káva, převedena záloha – věnujte pozornost i těm krásným maličkostem v tomto životě a postupně se vaše myšlení změní.
  • Naučte se vyjadřovat své pocity. Stačí nahradit obvyklou formulaci: „Dal jsem mu svá nejlepší léta a on. “ za „Uráží mě, že moje úsilí nebylo oceněno,“ a vaše stížnost přestane být fňukáním a budete získat upřímnou podporu od svého partnera. Stěžováním děláte lidi pasivně agresivními a stáváte se opět obětí.
  • Žijte podle principu „tady a teď“. Použijte buddhistický princip všímavosti – žijte okamžikem. Minulost nelze změnit a budoucnost je neznámá. Chcete-li se vrátit k vědomí, položte si několik otázek: „Kdo jsem? Co vidím? co to slyším? Jakou vůni cítím? – odpovědi na ně vás vrátí do současnosti.
  • Sledujte své myšlení. Pokud se přistihnete, že chcete kňučet, zastavit se, dýchat, změňte frázi na prohlášení „já“. Pokud chcete brečet ze sebelítosti, stanovte si časový limit. Například 5 minut. Plakat a jít dál.
  • Kontaktujte pro pomocpsycholog. Změnit navyklé chování a myšlení na vlastní pěst je obtížné, ale ve spolupráci s odborníkem se šance na změnu navyklé role oběti výrazně zvyšují.
READ
Jak dlouho trvá cukroví a kytice a jak zajistit, aby kytice nevybledla?

Vyjít ze stavu bezmoci a přepsat životní scénář je těžké – vyžaduje to dlouhodobou práci na sobě. Někdy se budete chtít vrátit ke svému obvyklému „peru“. Postupně se ale naučíte vnímat stav své oběti, analyzovat jej a vrátit se k vědomí. Pamatujte, že máte plné právo být šťastný, ale nemáte absolutně žádnou povinnost trpět.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: