Pokud je tvé srdce těžké

Nápady Viktora Frankla, který nejenže přežil koncentrační tábor, ale dokázal tuto zkušenost i profesionálně pojmout a na jejím základě pomáhat druhým (v koncentračním táboře začal vést psychoterapii vlastní metodou, zachraňoval vězně před sebevraždou) jsou nyní neuvěřitelně relevantní.

Když vás čeká nesnesitelná bolest, hrůza, utrpení – jak přežít, neztratit budoucnost, cítit, že život má stále smysl, a žít naplno? Frank o tom psal ve svých knihách, z nichž hlavní byla práce „Man’s Search for Meaning“. Na základě textu této knihy jsme sestavili „návod“, jak přežít nesnesitelné.

“Pokud má život vůbec smysl, pak musí mít smysl i utrpení.” Franklovo nejslavnější dílo Man’s Search for Meaning vychází z osobní zkušenosti: Viktor Frankl byl za druhé světové války vězněm v nacistickém koncentračním táboře. Matka, otec, bratr a těhotná manželka byli zabiti v táborech. Nemohli mu vzít jen „poslední z lidských svobod – schopnost zvolit si svůj postoj k tomu, co se děje za jakýchkoliv okolností, zvolit si vlastní cestu“.

Každý den v táboře museli vězni činit morální rozhodnutí, zda budou (vnitřně) poslouchat ty, kteří jsou u moci. Podle Frankla bylo rozhodující, jak si vězeň tyto problémy sám vyřešil. Připomněl, že i v Osvětimi dokázali někteří vězni najít smysl života – alespoň ve vzájemné pomoci během dne. To mi dalo sílu snášet utrpení.

Zkušenosti Viktora Frankla v nacistickém táboře smrti měly po válce hluboký vliv na jeho celoživotní práci a přivedly ho k rozvoji logoterapie, nového klinického přístupu k pomoci pacientům, kteří ztratili smysl svého života.
Základní principy teorie:
– Život má smysl za každých okolností, i těch nejnešťastnějších.
– Hlavní motivací k životu je touha najít smysl života.
– Člověk má svobodu najít smysl v tom, co dělá a co prožívá, nebo v pozici, kterou zaujímá, když čelí neustálému utrpení.

Franklova psychoterapeutická škola se nazývala „třetí vídeňská škola“: po Freudově psychoanalýze a Adlerově individuální psychologii. Zemřel ve své milované Vídni ve věku 92 let a byl považován za posledního velkého vídeňského psychiatra.

1. Uvědomte si, že utrpení v nás odhaluje to nejlidštější

„Uvědoměním si smyslu, který utrpení obsahuje, si v člověku uvědomíme to nejlidštější,“ poznamenal Frankl. – Dospíváme, rosteme, přerůstáme sami sebe. Právě tam, kde jsme bezmocní a beznadějní, neschopní změnit situaci, tam jsme povoláni, cítíme potřebu změnit sami sebe. A nikdo to nepopsal přesněji než Yehuda Bacon, který byl jako dítě vězněn v Osvětimi a po osvobození trpěl obsedantními myšlenkami:

„Viděl jsem pohřeb s velkolepou rakví a hudbou – a začal jsem se smát: nejsou blázni, že to udělali kvůli jedinému mrtvému? Kdybych šel na koncert nebo do divadla, určitě jsem si musel spočítat, jak dlouho by trvalo naplynovat všechny lidi, kteří se tam shromáždili, a kolik oblečení, kolik zlatých zubů, kolik pytlů vlasů by se tam vyprodukovalo. proces.”

A pak si Bacon klade otázku, jaký by mohl být význam těch let, které strávil v Osvětimi: „Jako teenager jsem si myslel, že řeknu světu, co jsem viděl v Osvětimi, v naději, že svět bude jednoho dne jiný. Svět se však nezměnil a svět nechtěl o Osvětimi ani slyšet. Teprve mnohem později jsem skutečně pochopil smysl utrpení. Utrpení má smysl, pokud se sami stanete jinými.”

READ
Studené volání – co to je?

2. Pamatujte, že jste víc než jen vaše utrpení.

Holandští Židé v koncentračním táboře Buchenwald. Foto: Muzeum holocaustu, Washington, USA, https://www.ushmm.org/

„Utrpení samo o sobě není bez významu,“ říká psycholog. – Když něčím trpíme, vnitřně se vzdalujeme tomu, co způsobilo naše utrpení, zdá se, že si mezi sebou a tímto něčím vytváříme odstup. Dokud je příčinou našeho utrpení něco, co by nemělo být, zůstáváme ve stavu napětí, jakoby rozpolceni mezi tím, co na jedné straně skutečně je, a tím, co by na straně druhé být mělo. A jen v takovém stavu jsme schopni si v mysli uchovat svůj ideál. To platí i pro ty, kteří si již zoufali.

I zoufalec je nositelem nějaké hodnoty. Nemohl by se tak přísně soudit, kdyby již neměl hodnotu a důstojnost soudce – člověka, který pochopil rozdíl mezi tím, co je a co by mělo být. Utrpení tak způsobuje plodné, dalo by se dokonce říci radikálně transformační, duchovní napětí, protože na emocionální úrovni pomáhá člověku uvědomit si, co by nemělo být.“

“Vzpomínám si, jak jsem jednoho rána vyšel z tábora, už jsem nemohl snášet hlad, zimu a bolest nohy, která byla oteklá od vodnatelnosti,” vzpomínal Frankl. Moje situace se mi zdála beznadějná. Pak jsem si ale představil, jak stojím u řečnického pultu ve velkém přednáškovém sále a mluvím o všem, čím jsem prošel, a o možnostech pomoci lidem. Věřte mi, v tu chvíli jsem nemohl doufat, že přijde den, kdy budu mít skutečně příležitost takovou přednášku přednést.“

3. Nebojte se pokání a smutku – mohou „napravit“ i strašlivou minulost

Viktor Frankl se svou druhou manželkou Eleon Schwindt. První manželka Tilly Grosserová zemřela v koncentračním táboře Bergen-Belsen. Foto: https://psychojournal.ru/

Viktor Frankl nepovažoval smutek a pokání za nežádoucí pocity. „Smutek má moc zvěčnit, navždy uchovat minulost v naší přítomnosti – to je jeho význam. Pokání i smutek – oba tyto pocity – slouží k takříkajíc „napravení“ minulosti. A tak řeší problém – ten samý, který nevyřeší žádné rozptýlení a žádné léky.

Kdo se snaží „rozptýlit a nemyslet“ na neštěstí nebo otupit své city drogami, problém neřeší, nepomáhá mu to vyrovnat se s neštěstím; vše, čeho dosáhne, je zbavit se přímého dopadu tohoto neštěstí: z nepříjemných pocitů. Ve skutečnosti například příbuzní zesnulého nejčastěji kategoricky odmítají užívat sedativa a raději nad zesnulým neustále vzlykají. .“

READ
Jak rozdělit děti při rozvodu: běžné otázky týkající se péče

4. Duchovní člověk snáší utrpení snadněji než fyzicky silný člověk

Účelem utrpení je chránit člověka před apatií, před duchovní přísností. Foto: https://biographe.ru/, wikipedia.org

Viktor Frankl pozoroval v koncentračním táboře úžasné věci: lidé, „citliví lidé, zvyklí z dětství na aktivní duchovní existenci, prožívali těžkou vnější situaci táborového života, byť bolestivě, ale přes své relativně mírné duchovní naladění to neudělalo. mají tak destruktivní vliv na jejich duchovní existenci. Cesta k útěku z děsivé reality do říše duchovní svobody a vnitřního bohatství se jim přece jen otevřela. To je jediný způsob, jak pochopit paradox, že někdy lidé s křehkou fyzickou strukturou snášeli táborový život lépe než fyzicky silní lidé.“

„Obyčejně žije člověk v království života; v koncentračním táboře žili lidé v království smrti. V království života může člověk zemřít spácháním sebevraždy; v koncentračním táboře bylo možné jít pouze do duchovního života.

Z království smrti mohl uniknout jen ten, kdo mohl vést duchovní život.

Kdyby někdo zastavil! aby si vážil duchovního, nebylo spasení a skončilo to. Silná přitažlivost k životu v nepřítomnosti duchovního života vedla pouze k sebevraždě.“

5. Vždy zůstaň člověkem

„Poslední roky nás snad vystřízlivěly. Zároveň nám ukázali, že člověka v člověku nelze ignorovat, naučili nás, že vše závisí na člověku. V paměti koncentračního tábora se zachoval člověk.

Psychologie smutku je zadumaný svět, kde myšlenky plynou pomalu, způsobují melancholii a není zde místo pro aktivitu a radost. Důvodů je mnoho – drobné potíže nebo osobní nevyrovnanost. A někdy se špatná nálada objeví sama od sebe, ze špatného zdraví a nudného počasí za oknem.

Vystavení se mu zbavuje člověka chuti něco dělat. Jak si pomoci přepnout pozornost a nenechat si ujít příležitosti ke štěstí – každý den je přece jedinečný. Ukazuje se, že psychologii smutného stavu mysli lze také ovládat. Musíte jen chtít změnit sebe a používat několik jednoduchých metod.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Pohodová procházka

Pohodová procházka

Jděte ven na procházku. Když jste smutní, pobyt doma situaci jen zhorší. Vydejte se na místo, které potěší vaši mysl, nejlépe blíže k přírodě. Zbavte se spěchu a konkrétního cíle. Snažte se na nic nemyslet a nedivit se, proč je v životě všechno tak a ne jinak. Slibte si sami sobě, že si jednoduše užijete rozjímání o krásách přírody a světa kolem vás – pláže, břehu řeky, mostu, stromů, slunce, oblohy, hrajících si dětí. Psychologie vaší mysli se vyjasní a vaše nálada se zlepší.

READ
Kde mohu potkat cizince na vážný vztah?

Povídat si s přáteli

Když se cítíte smutní, hodně pomáhá mluvit s lidmi. Bylo by skvělé, kdyby byli nejlepšími přáteli. Neodmítejte pozvání do kavárny, divadla, kina nebo na přátelský večírek – i když zpočátku nemáte chuť někam jít, ale chcete se zabalit do deky a být smutní. Uvidíte, že své volby nebudete litovat a budete zase veselí a veselí.

Psychologie zbavování se smutku závisí na důvodech, které jej vyvolaly – vážný problém vyžaduje řešení, nikoli nečinnost nebo hlučnou společnost. V případě smutného stavu, kdy se nic zvláštního nestalo, je komunikace s blízkými tím nejlepším lékem na duševní blues.

Psychologie krásy a péče

Co může být lepšího než vidět atraktivní odraz v zrcadle? Péče o sebe hodně pomáhá pozvednout vašeho ducha. Udělejte si make-up, navštivte salon. Změňte svůj vzhled: účes, barvu vlasů, manikúru. Dopřejte svému tělu potěšení – masáže, voňavé koupele s relaxační pěnou nebo oblíbené esenciální oleje. Vyrobte si masky, které jsou prospěšné pro pokožku obličeje i těla. Zkrátka udělejte si čas pro sebe. Psychologie rozvoje dobré nálady stojí za tyto manipulace. Navíc projevíte zájem o své zdraví.

nakupování

nakupování

Nakupování a příjemné nákupy vždy pozitivně působily na ženskou psychologii. Neměli byste sedět sami a vzdát se potěšení potěšit sebe a své blízké nečekanými dárky. Kupte si věci, o kterých jste dlouho snili nebo které se vám líbí.

Obecná psychologie žen je strukturována tak, že se jejich nálada může snadno změnit i z nepatrného důvodu – například vzhled krásné věci. Kupte si něco lahodícího oku a užitečného do vašeho domova – ať je to suvenýr nebo doplněk interiéru. Když se vrátíte, budete s nákupem spokojeni a dobré zdraví se vám na dlouhou dobu usadí v mysli.

Kino a hudba

Skvělým způsobem, jak se zbavit smutku, je sledovat dobrý film nebo poslouchat oblíbenou hudbu. Uspořádejte rodinnou prohlídku nebo si sedněte o samotě, abyste rozptýlili ponuré myšlenky a naladili se na vlnu aktivity a pozitivity. Nevybírejte dramatické nebo těžké zápletky – ať je to romantická komedie nebo film s lehkým filozofickým humorem, nebo ještě lépe, humorem potvrzujícím život. Můžete si vybrat melodie, které vás vrátí do doby, kdy jste zažívali štěstí a radost. Obecná psychologie umění dokáže pozvednout ducha a naladit člověka.

READ
Pokud se Kozoroh zamiloval, čtěte bod po bodu

Fyzická aktivita pro zdraví a náladu

Pokud je vám smutno, věnujte se fyzickému cvičení – odvedete tak nejen mysl od chmurných myšlenek, ale také pomůžete obnovit celkový tonus těla, dýchacího a oběhového systému. Psychologie vývoje fyzického zdraví zahrnuje emoční stabilitu.

Internet

Internet pevně vstoupil do našich životů a pomocí tohoto zdroje mají lidé možnost příjemně a užitečně trávit čas. Jen z toho neutrácejte příliš mnoho za online hry a bezcílné bloudění. Je lepší chatovat se starými přáteli, poslouchat seznam skladeb pro duši, číst knihu nebo jiné informace, které vás zajímají.

Psychologie rozvoje kreativity

Jakákoli kreativní činnost vám velmi dobře zvedne náladu. Udělejte si čas na ně nebo jiné koníčky. Pamatujete si, jestli jste opustili svůj koníček? Dělat to, co milujete, je skvělý způsob, jak zahnat smutek ze své duše. Obecná psychologie kreativity vyvolává vnitřní uspokojení.

Přestavba domu

Přestavba domu

Psychologie rozvoje dobrého zdraví závisí na tom, co člověk kolem sebe pozoruje, jaké věci ho obklopují a zda se mu to líbí. Změna vašeho interiéru je skvělý způsob, jak se udržet zaneprázdněni, aktivní a povznášející. Rozhlédněte se pozorně kolem sebe a použijte svou fantazii – jaké zajímavé nápady byste mohli přijít, abyste změnili prostředí? Smutek začne ustupovat, pokud přesunete nábytek, jak vám touha říká.

Obecná psychologie ergoterapie

Úklid domu, péče o pokojové rostliny, ukládání věcí do skříní – to vše je užitečná pracovní terapie, která pomůže zahnat apatii a přejít k aktivitě. Zároveň se nemusíte snažit, abyste nebyli smutní – při úklidu svého domu si nevšimnete, jak smutný stav zmizí bez ohledu na vaše vědomí.

Podzimní a deštivé počasí často vyvolává smutnou náladu. Použijte tato doporučení a pak nebudete muset být bez důvodu smutní a váš život bude opět naplněn jasnými barvami pozitivních emocí.

Číst dál

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Huminové kyseliny: mýty a pravda

Léky na posílení imunity: jak pomoci tělu

Je přerušovaný půst účinný?

Přerušovaný půst je běžný způsob, jak bojovat s nadváhou. Ale vědecká data potvrzující účinnost této techniky zatím neexistují.

READ
Jaký by měl být ideální průměr penisu pro dospělého muže?

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: