Pomáhá hudba zmírnit stres?

Vliv stresu na život moderního člověka je těžké přeceňovat. Obrovské množství kontaktů během dne, neustálé vystavování se hluku, nekonečné dopravní zácpy a pokles celkové environmentální situace dělají své a nutí člověka hledat způsoby, jak čelit neustálému psycho-emocionálnímu stresu. Hudba je jedním z mála rychle působících a cenově dostupných způsobů, jak upravit svůj duševní stav a zvednout náladu. Jak ji můžete použít v boji proti účinkům stresu?

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Setkání s úsvitem s hudbou

Ještě před pár desítkami let lidi probudilo drnčící zvonění mechanického budíku, který, jak se tehdy zdálo, dokázal probudit celý bytový dům. S příchodem mobilních telefonů se situace poněkud znormalizovala, decibely hlasitosti budíku se snížily, ale i zde se jen zřídka někdo obtěžuje instalací dalších melodií a raději důvěřuje „nativním“ verzím. Pokud však chcete snížit dopad úzkosti a stresu na tělo, měli byste si najít něco krásnějšího a hlavně inspirativního, co vás ráno nabije energií a skvělou náladou a zabrání „sklouznutí“ do včerejších starostí .

Zpívání manter je vynikající relaxační metoda.

Zpívání manter je vynikající relaxační metoda.

Relaxace, která zahrnuje spoustu různých praktik, je zaměřena na uvolnění psychického napětí a svalového tonusu, hlubokou vnitřní relaxaci a přeprogramování mozku na pozitivitu. Jednou z jeho odrůd je zpěv. To je nejlepší způsob, jak zapojit vibrace určitých buněk v těle, a tím zpomalit a regulovat dýchání a naladit se na radostnou vlnu. Nezáleží na tom, co kdo bude zpívat, jak nebo kde. O kvalitu svého vystoupení byste se neměli bát, protože zde vystupuje do popředí samotný pocit, jak melodie prochází tělem.

Ještě většího účinku lze dosáhnout zpíváním manter. Meditace s opakováním určitých zvuků nebo slov se používá po tisíce let ke změně stavu vědomí, odstranění negativních myšlenek, které podněcují stres, a vytváření nových pozitivních emocí. Stres a úzkost deprimují mysl a čím více negativity v životě, tím těžší je dostat se z dekadentní nálady. Samotná hudba už nestačí. Vyžaduje se něco vážnějšího – mantry. Můžete použít klasickou techniku ​​zpívání „Óm“ nebo se obrátit na japonská a čínská duchovní bojová umění, ve kterých je zvolání „os“ považováno za mantru.

READ
Psychologická cvičení pro depresi: podrobně vysvětleno

Hraní s hudbou může pomoci snížit stres

Profesionální hudebníci nemají takový koncept „hraní hudby“, ale ti, kteří pomocí melodie chtějí uniknout od starostí, na chvíli zapomenout na problémy a být sami sebou. Jde o další způsob relaxace a domácí psychoterapie. Hlavním cílem není naučit se hrát na hudební nástroj, ale jednoduše se uvolnit a užít si samotný proces, vibrace, které z něj vycházejí. Nezáleží na tom, co to bude – balalajka, flétna nebo polnice. Tato činnost, jako žádná jiná, zapojuje ty části mozku, které jsou zodpovědné za změnu myšlenek a nálady. Hudba tedy pomůže v boji se stresem a zlepší schopnost mu odolávat.

Emoce v pohybu

Pohyb a sport jsou samy o sobě účinným prostředkem v boji proti stresu. Nezáleží na tom, co přesně si člověk vybere – tanec, běh nebo jógu, vždy způsobí zvýšení hladiny hormonů radosti a štěstí, serotoninu a endorfinu v těle. Pokud budete cvičit s hudebním doprovodem, můžete tento pozitivní efekt výrazně zvýšit a minimalizovat negativní dopad stresu na organismus. Navíc melodie nemusí být nutně rytmická a dynamická. Vše závisí na vnitřním stavu, skutečných myšlenkách, zkušenostech, aspiracích a nadějích. V každém případě bude melodie mít pozitivní vliv na psychiku, inspiruje k novým úspěchům a zvýší pocit vlastní pohody.

Hudba je skvělé řešení pro meditaci

Hudba je skvělé řešení pro meditaci

Pro většinu nezasvěcených lidí je meditace něčím podobným halucinaci, zvláštnímu stavu, do kterého může vstoupit jen pár vyvolených. Ve skutečnosti dnes „mentální kontemplace“ již dávno opustila kategorii duchovní a náboženské praxe a stala se absolutně světskou činností s cílem rozptýlení, relaxace a snížení škodlivých účinků úzkosti a stresu na tělo. Mimochodem, k tomu nemusíte ani zaujmout „lotosovou pozici“ a hledat místa, kde vás nikdo nebude rušit ani zasahovat. Můžete meditovat ve frontě na poště, v dopravní zácpě a na jakémkoli jiném místě, kde mučivé čekání opět hrozí, že vyústí v podráždění a hněv. Hudba vám pomůže vyhladit negativitu, snížit stres a pozvednout vašeho ducha.

Práce na hudbu

Zdálo by se, že práce a odpočinek jsou neslučitelné věci, ale tak se na to díváte. Samozřejmě ne každý může mít práci, kterou miluje a která je dobře placená, ale každý si může udělat pracovní prostředí co nejpohodlnější. Hlavní je zvolit vhodnou relaxační hudbu na pozadí, která by nerušila hlavní proces, ale zároveň dokázala zamaskovat veškeré případné rušivé vlivy a celkový hluk pracovního prostředí. Pokud je to možné, je lepší poslouchat hudbu ve sluchátkách, aniž byste obtěžovali své kolegy, ale pokud to není možné, můžete vždy najít kompromis a vybrat možnost, která vyhovuje všem. Mimochodem, je to skvělý způsob, jak posílit vztahy a vzájemné porozumění a vytvořit v kanceláři celkovou výživnou atmosféru.

READ
Vnitřní řeč člověka - rysy, vlastnosti

Hodina pro sebe – relaxace s hudbou

Pod vlivem každodenního stresu se mnozí vracejí z práce otupělí a unavení, nahromaděný stres se snaží zbavit sledováním zpráv, čtením komentářů na sociálních sítích atp. Trávení času na internetu však může situaci jen zhoršit, zvýšit úzkost a vyvolat negativní reakci, protože online můžete snadno narazit na nepřizpůsobivé a nevyrovnané lidi. Je lepší trávit svůj volný čas užitečně a domluvit si meditační sezení nebo pravidelnou hodinu relaxace s vhodným hudebním doprovodem. Potřebujete ztlumit světla, zapálit svíčky nebo aromalampu a jen tak ležet, užívat si klidu a pohody. Zvuky projdou tělem a odnesou negativní myšlenky a pocity, smažou okraje reality a budou mít skutečně léčivý účinek.

Foto: jacoblund / istockphoto.com

Když mluvíme o duševní rovnováze, hudba je zmiňována mnohem méně často než antidepresiva a psychoterapeutická sezení. Mezitím může správná melodie změnit váš emoční stav během několika minut.

Respect od Arethy Franklinové vykouzlí úsměv na tváři, i když se všechno pokazí, jiní si rozbrečí srdce při poslechu Chopinových nokturn nebo Sound of Silence od Simona a Garfunkela. V sérii „sex, drogy a rokenrol“ zůstává poslední termín z hlediska změn v lidské psychice nejvíce podceňovaný. A marně. V 1980. letech 7. století přišel řetězec supermarketů XNUMX-Eleven v Kanadě na způsob, jak odhánět nečinné mladé lidi z jejich parkovišť: hraním klasické nebo snadno poslouchatelné hudby v tomto prostoru, nikoli módní hudby. Teenageři nevydrželi „staromódní“ melodie a odešli.

O desítky let později se trik opakoval v novozélandském městě Christchurch, aby odradil mladistvé delikventy. Pravda, místo klasické hudby použili hity Barryho Manilowa. Historie si také pamatuje, jak se izraelské síly pokoušely vytáhnout teroristy z kostela Narození Páně v Betlémě, a to i s pomocí heavy metalu. A panamský diktátor Manuel Noriega se podle jedné verze vzdal americkým jednotkám také proto, že on, operní fanoušek, nemohl vystát zvuky neutuchající agresivní hudby Black Sabbath, Whitesnake a AC/DC, která byla součástí plánu. z americké skupiny pro psychologické operace.

Medicína je další oblastí, kde se hudba aktivně využívá. Neurovědec Gottfried Schlaug z Harvardské univerzity zavedl „terapii melodickou intonací“, která vykazuje úžasné výsledky: pacienti s poruchou řeči po mozkové příhodě nedokážou vyslovit tříslovnou větu, ale mohou si zazpívat například svou oblíbenou píseň od The Rolling Stones. Dokument Alive Inside režiséra Michaela Rossato-Bennetta vypráví, jak v americkém pečovatelském domě pacienti s Alzheimerovou chorobou a dalšími poruchami paměti poslouchají hudbu z minulosti a uzdravují se.

READ
Jak potěšit bohatého muže a kde ho najdete

Záběr z filmu „Alive Inside“

Dnes psychoterapeuti vytvářejí individuální seznamy skladeb pro sezení s pacienty a chirurgové vědí, že jazz podporuje zotavení po operaci. Základní muzikoterapeutické techniky lze použít samostatně k úpravě nálady tady a teď.

Chcete-li snížit bolest, poslouchejte svou oblíbenou hudbu spíše než relaxační hudbu

Vědci z Glasgow Caledonian University prokázali, že správná hudba může snížit fyzickou bolest. Navíc nejúčinnější v tomto případě nejsou relaxační melodie, ale hudba, kterou je člověk zvyklý poslouchat, než se bolest dostaví. Jinými slovy, pokud dáváte přednost hardcore rapu, vaše terapie by to měla zahrnovat spíše než zvuky přírody a meditační melodie. Účastník tohoto experimentu, fanoušek Prodigy, si vybral dráhu Firestarter – a dokázal i přes svalové křeče zůstat ve studené vodě pětkrát déle než obvykle. Tato skutečnost také vysvětluje, proč je běh na dlouhé tratě nebo trénink na rotopedu snazší, pokud cvičíte při poslechu oblíbené hudby, i když není příliš energická. Jak říká Kanye West, každý superhrdina potřebuje svou tematickou hudbu („každý superhrdina potřebuje svou vlastní tematickou hudbu“).

Chcete-li usnout, zapněte klasickou hudbu na 60 úderů za minutu

Podle vědců z Maďarského institutu behaviorálních věd hudba podporuje relaxaci, zpomaluje dýchání a srdeční frekvenci. Ve svém experimentu dokázali, že pokud si 45 minut před spaním poslechnete klasickou hudbu, usnete rychleji. Melodie by vás v tomto případě neměly nabudit až k husí kůži, ale být spíše pomocným pozadím. Optimální frekvence je 60 tepů za minutu. Skladatel, vědec a autor knihy Proč milujeme hudbu – o vlivu hudby na oblasti našeho života – radí usínat za melodií loutnistů. Dobrým místem pro začátek je cantabile Nigela Northa.

Nebylo by na škodu přidat do seznamu skladeb pro usínání alba Kendricka Lamara, Zemfiry a dalších oblíbených hudebníků. Známé melodie mají stejný uklidňující účinek jako klasická hudba. Struktura skladeb je předvídatelná a nevyžaduje aktivní účast posluchače, takže můžete jen relaxovat.

Na vývoji spánkových melodií se podíleli i vědci. Například nedávno skupina neurovědců pomohla britskému DJ Tomovi Middletonovi nahrát album, které zmírňuje nespavost. Skladby Západ slunce, Oceán, Měsíc, Hvězdy a Vesmír podle nich pomáhají snižovat krevní tlak a díky tomu úspěšně usínají. Album Better Sleep je již ke stažení na Apple Music.

READ
Jak se vypořádat s komplexy

Abyste se vypořádali se vztekem, mějte po ruce agresivní seznam skladeb.

Extrémní hudba je zdravý způsob, jak cvičit hněv. K tomuto závěru došli po experimentu vědci z University of Queensland v Austrálii. Ačkoli heavy metal, hardcore punk, screamo a growling mohou být spojeny s anarchií, zločinem a satanismem, z hlediska duševní hygieny jsou tyto hudební styly užitečné i tehdy, když člověk zažívá hněv nebo hněv. Ignorování nebo přehlušování dočasných stavů našeho emočního systému je nejen zbytečné, ale také škodlivé. Zde přichází na pomoc extrémní hudba, protože „zažívá“ hněv snížením vnitřního emočního stresu. Výsledky studie zveřejněné ve vědeckém časopise Frontiers in Human Neuroscience ukázaly, že deset minut heavy metalové a hardcore punkové hudby při vyjádření hněvu snížilo míru nepřátelství a podrážděnosti. Deset minut ticha má však stejný účinek. Ale pokud se v případě agresivní hudby hněv odpracuje, pak se hněv v tichosti prostě ignoruje, což je podle psychologů škodlivé: člověk si negativní emoci obrátí na sebe, což s největší pravděpodobností povede k nové zhroutit se.

Chcete-li zvýšit svou produktivitu, odřízněte se od hudby, kterou milujete a nenávidíte.

Zaměstnanci lépe pracují, když hraje hudba na pozadí – to bylo prokázáno před více než padesáti lety. Je pravda, že mezi subjekty byli pracovníci dopravního zařízení, kteří vykonávali stejné úkoly během pracovního dne. Pravidlo ale funguje i dnes, kdy se nebavíme o tvůrčích procesech, ale o opakujících se úkolech. Pokud potřebujete odpovědět na všechny stovky příchozích dopisů lakonickým „ok“, můžete to udělat rychleji s hudbou. Je důležité, aby byl neutrální. Vědci poznamenávají, že pokud pracovníci poslouchají melodie, které se jim líbí, je mnohem pravděpodobnější, že budou rozptýleni. Hudba, která je nepříjemná, má stejný účinek.

Pokud jde o originální pracovní úkoly, věda stále neposkytuje definitivní rady, jak zvýšit produktivitu. Google Scholar uchovává více než tři sta tisíc vědeckých studií na toto téma. Někteří tvrdí, že chirurgové pracují efektivněji, pokud při operacích hraje na pozadí hudba, jiní se domnívají, že je důležité poslouchat melodie beze slov a další radí poslouchat díla z doby baroka. Nejnovější výzkum dokonce nastoluje problém ticha: před zahájením práce musíte poslouchat hudbu a každé dvě až tři hodiny si nasadit sluchátka na 15 minut.

READ
Jak se vyrovnat se smrtí svého otce: způsoby, jak uvolnit pocity

Chcete-li překonat úzkost, zapněte ambientní hudbu

“Můžeš se zeptat, proč bych měl poslouchat divné zvuky, když si můžu užívat Drakea?” Protože ambientní hudba mi pomáhá najít klid, když mě přepadnou úzkosti a záchvaty paniky,“ říká viceprezident Ryan Bassil, který od dětství trpěl záchvaty strachu, paniky a úzkosti. Chodil k psychoterapeutovi, cvičil vaření, které podle jedné verze snižuje hladinu stresových hormonů, meditoval, zdobil dům rostlinami a svíčkami, ale skutečnou spásu před záchvaty paniky našel díky albu „Ambient 1: Music for Airports“ od Briana Ena. Ryanův příklad není výjimečný.

Testy provedené American Music Therapy Association ukázaly, že při poslechu ambientní hudby se v těle skutečně snižuje hladina kortizolu (stresového hormonu) a srdeční frekvence se vrací do normálu. Pokud se na přeplněných místech objeví nevědomá úzkost, pak se před návštěvou metra, nákupního centra nebo sportovního stadionu doporučuje poslechnout si obklopující ambientní hudbu, která napodobuje zvuky velkoměsta. Do seznamu skladeb doporučujeme zařadit i skladbu Weightless od britské kapely Marconi Union: podle neurovědců poslech této osmiminutové melodie snižuje úzkost o 65 procent.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: