Ponovoroční deprese nebo stres po dovolené

Nespoutaná hlučná zábava novoročních svátků jiskřivých jasnými ohňostroji se někdy mění v melancholii a ztrátu síly. Ponovoroční deprese je častým jevem, který se nakonec může rozvinout ve skutečnou duševní poruchu. Kromě toho to může být komplikováno známkami anhedonie, kdy se na pozadí prudkého poklesu nálady odhalí téměř úplná ztráta schopnosti přijímat potěšení.

ponovoroční deprese

Za to, co se s člověkem stane po oslavě Nového roku, nemůže prodloužený víkend, ale zvláštnosti jeho provádění. K prvním pracovním dnům nového roku neodmyslitelně patří uvolněné pózy a nekonečné povzdechy. Tento stav však není typický pro každého. Co se stane s těmi lidmi, kteří snášejí tuto převážně radostnou událost s velkými obtížemi a proč jim trvá dlouho, než se z ní vzpamatují?

Ponovoroční deprese: příčiny poruchy

příčiny deprese po novém roce

Příprava na Nový rok je proces neméně příjemný než jeho oslava. V celém civilizovaném světě jsou lidé oslňováni rytmicky blikajícími reklamními světly, barevnými plakáty a transparenty, které je vyzývají k ještě větším nákupům. To velmi ovlivňuje duševní stav člověka žijícího v megaměstech. Kupující, kteří propadli euforii a jsou ve stavu extrémního vzrušení z prudce levnějšího zboží, začínají vše doslova „vymetat“ z regálů.

psychická porucha

V zásadě na tom není nic špatného. Vždyť je přece svátek! A musíte je strávit s maximálním potěšením. Všeho by ale mělo být s mírou. Co je špatného na prázdninových televizních programech? Nic. Naopak, všechny kanály se snaží divákům představit to nejlepší, jejich pořady jsou plné optimismu a humoru. Ale ležet celý víkend na gauči u televize se rozhodně nevyplatí.

Ponovoroční deprese se vyvíjí z následujících důvodů:

  1. Těžké emoční vyčerpání. Nespoutaná zábava a radost, která kolem člověka vládne, se odráží v jeho kondici. Navíc, pokud k tomu dojde během několika týdnů a začne dlouho před dovolenou. Testem projde jen málokdo, většinou flegmatici. Nebo ti, kteří se vyznačují zdrženlivostí a hodnotí, co se děje, z racionálního hlediska.
  2. Alkohol a přejídání. I chronicky nemocní lidé a prakticky nepijáci považují za věc cti upít sklenku šampaňského a oslavit Nový rok „jak se patří“. Navíc je nutné, aby jejich hostina nebyla horší než u ostatních. Je žádoucí, aby stůl praskl nádobím na něm rozloženým. A zásoba jídla a silných nápojů v lednici umožnila důstojně přivítat další tucet nebo dva hosty, kteří se nečekaně rozhodli navštívit majitele na Silvestra.
  3. Narušení obvyklého způsobu života. Vyčerpávající noci s přáteli nebo návštěva vyčerpávajících nočních akcí, po nichž následuje denní spánek, vedou k narušení cirkadiánních rytmů.

Změna času denní aktivity způsobuje nucenou a neopodstatněnou restrukturalizaci metabolismu. Dochází k poruchám ve vylučování hormonů a žaludeční šťávy a ve funkcích neurotransmiterů.

Známky deprese po novoročních svátcích

známky deprese

Svátky a prodloužené víkendy jsou náročné i pro svobodné, ty, kteří ztratili blízkého příbuzného, ​​a páry, které mají finanční potíže nebo řeší rozvodové řízení. Jejich zážitky jen zhoršuje dlouhodobá nečinnost a zužující se okruh přátel. Oslavy jsou někdy poznamenány intenzivními konflikty, náhodnými incidenty, které lidem způsobují lítost a různá rozrušení.

Mezi známky ponovoroční deprese patří smutná nálada a nechuť komunikovat s blízkými.

Vyznačuje se:

  • zvyšující se pocity úzkosti;
  • přetrvávající pocit prázdnoty a nesmyslnosti toho, co se děje;
  • osamělost, která přetrvává i mezi přáteli;
  • touha vzdálit se od lidí, zamknout se v pokoji a zabalit se do deky.

Pokud nejsou pocity pod kontrolou, může se snížit účinnost myšlení, pohyby člověka ztratí plynulost a stane se nemotorným.

ponovoroční deprese

Aby se tento stav nezměnil ve skutečnou depresi, měli byste se poradit s odborníkem. A pak určitě příští Nový rok a následující víkendy budou pozitivní a veselé. A člověk, který dříve zažil ponovoroční depresi, bude moci jít do práce a bude se cítit jako všichni zaměstnanci kolem něj, kteří dostali náboj energie a spoustu potěšení z této milované rodinné dovolené.

READ
Jak přežít smrt dítěte: důležité rady psychologů

Jak přežít ponovoroční depresi – video

Na dovolenou si jezdíme odpočinout po práci, nabrat síly. Ale z nějakého důvodu se nikdy neobjeví, když přijde čas vrátit se znovu do pracovního rytmu a dodržovat určitý denní režim. O poprázdninové depresi se podle lékařů vyplatí mluvit, pokud se objeví problémy se spánkem, chutí k jídlu, objeví-li se apatie a podráždění, smutek a melancholie. Bohužel tyto příznaky samy nezmizí.

Pojďme zjistit, proč se deprese po dovolené objevuje a jak se s ní vypořádat.

Hlavní příčiny poprázdninového syndromu

Poprázdninová deprese: proč to přijde na odpočaté tělo?

Asi 50 % lidí pociťuje po dovolené v té či oné míře emoční depresi. Pokud jste jedním z nich, nespěchejte s myšlenkou, že se ve vašem životě něco pokazilo. S největší pravděpodobností je to vše z následujících důvodů:

Náhlá změna prostředí je vždy stresující. I když se situace změní k lepšímu, tělo potřebuje čas, aby si na změny zvyklo, adaptovalo se na ně. Potřeba rychle přejít z uvolněného stavu do pracovního může vyvést z rovnováhy i člověka, který je spokojený se životem a miluje svou práci.

Dovolená může být také vyčerpávající. Lety a přestupy vždy vyžadují hodně sil a energie. Pokud jste předevčírem přiletěli z Egypta a dnes již pracujete jako obvykle, vaše unavené tělo bude vyžadovat odpočinek.

Příliš krátký odpočinek. Úplné uvolnění a zotavení po roce tvrdé práce trvá nejméně dva týdny. Pokud jste dvě třetiny dovolené věnovali domácím pracím a v resortu jste strávili jen týden, stěží máte šanci se cítit jako odpočatí. V důsledku toho budete chtít nepracovat, ale nadále odpočívat.

Aby vás poprázdninový syndrom nenavštívil, vraťte se z resortu ne den před odchodem do práce, ale alespoň čtyři dny předem, aby se tělo stihlo vzpamatovat z prudké změny klimatu a časových pásem. Je také žádoucí, abyste většinu své dovolené věnovali relaxaci a ne práci ve svém oblíbeném venkovském domě. Jedním slovem byste měli jít do práce odpočatí, ne unavení.

Kdy je poprázdninový syndrom varovným signálem?

Mírná deprese, která vznikla po dovolené, zpravidla rychle přechází a ustupuje obvyklé pracovní náladě. Ale pokud vám návrat k obvyklým pracovním povinnostem způsobuje přetrvávající emoční depresi nebo špatně kontrolované podráždění, měli byste zvážit, co se děje. Tento stav může být způsoben několika důvody, včetně:

READ
Je možné se líbat s rovnátky nebo jde o to nejintimnější

Neopodstatněná očekávání. Případně jste do dovolené vkládali velké naděje z hlediska osobního života. Možná jste si mysleli, že během cesty do zahraničí se vám podaří navázat slibnou romantickou známost. Ale to se bohužel nekonalo. V tomto případě byste neměli být smutní, protože dovolená není jediná příležitost, jak někoho potkat.

Nesnášíš svou práci. Zamyslete se nad tím, zda pozice, kterou zastáváte, odpovídá vašim silným stránkám a schopnostem. Pokud vaše práce zahrnuje neustálý stres, který jen stěží vydržíte, možná byste to měli změnit na něco jiného.

Máte zdravotní problémy. Není divu, že se věří, že ve zdravém těle zdravý duch. Post-prázdninový syndrom může být způsoben tím, že vaše tělo vyčerpalo své zdroje a nemohlo je obnovit během dovolené. V takovém případě byste měli začít zjišťovat důvody svého špatného zdravotního stavu.

Pokud sami nedokážete určit, proč se u vás po dovolené rozvinula deprese, může být příčina hluboko v podvědomí. V tomto případě je nepravděpodobné, že se s tím budete moci vyrovnat sami. Pomoci vám může pouze zkušený psycholog se zkušenostmi s řešením takových problémů.

Potřebujete psychoterapii na depresi? Kontaktujte nás, poradíme vám a pomůžeme se s příznaky vypořádat.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: