Psychický útok na člověka

Alespoň to není skandál! Jsou tak únavné, ty skandály!“ Hrdinka vašeho oblíbeného sovětského filmu má stoprocentní pravdu. Skandály jsou opravdu únavné. Navíc se nezdá, že byste chtěli udělat skandál a vaše postava je docela mírumilovná, ale lidé kolem vás pravidelně vytvářejí bouři. A nevědomky se ocitnete vtaženi do nepříjemného koloběhu zničujícího skandálu.

Obvykle reakce Existují dva typy psychologických útoků zvenčí: buď zaujmete pozici provinilého dítěte a rváč vás zničí, nebo se začnete aktivně bránit a ocitnete se ve skandálu, který vám neméně drápe nervy, ale ještě více. Jak odolat skandálům, aby nezničily vzácné nervové buňky? Je to těžké, ale je to možné. Zkusme netradiční přístupy.

Pokud jste kritizováni

Stává se to kritika konstruktivní, což nám pomáhá napravit chyby, ale někdy nás jen „narazí“, urazí nás a nedají nám příležitost se ospravedlnit. Je nutné se vymlouvat? Čím více se budete snažit bránit vyvracením kritiky, tím silnější bude útok. Zkuste překvapit svého partnera a. souhlas! Psychologové tomu říkají princip amortizace. Jen si představte tu situaci. Šéf na vás křičí, že jste flákač, že nic neumíte, že se nemůžete ničím svěřit. Samozřejmě víte, že porucha nebyla vaše chyba.

jak se vypořádat s kritikou

S největší pravděpodobností to také ví Tvůj šéf, ale rozhodl jsem se na vás vypustit páru. Souhlas s ním. Řekněte tedy přímo: „Ano, máte pravdu, jsem flákač. Moje chyba. polepším se. Jak mi radíte, abych svou chybu napravil?” Přiznání viny, zvláště viny neexistující, působí na žalobce jako studená sprcha. A teď už pro sebe není třeba hledat omluvu. Nyní vás šéf ospravedlní sám. Svou (nebo ne) vinu totiž upřímně přiznáváte. Obvykle po takových doznáních následuje: „Dobře. Doufám, že se zlepšíš. A ty nejsi takový flákač.”

odradit mě

A najdou se i obyčejní bručouni, kteří věci kazí náladu. Nebo diskutující, kteří začnou hádku kvůli hádce v naději, že partner zahájí protiútok a řekne jim, že svět je krásný a on není takový idiot. Grumpy čeká jen na tohle! Strašně rád se hádá! Proces čerpání energie je důležitý! Nedělej mu takovou radost. Raději si s ním hrajte. Přesvědčivě souhlaste s tím, že jste opravdu hlupák, jakých je málo, a začněte si ve stejném duchu vyčítat. Pro argumentujícího je důležitý okamžik odporu, takže vás okamžitě začne přesvědčovat, že na tom nejste tak špatně, a pomlouváte se. Výsledek bude ve váš prospěch! A pozor, ze dvou stran: budou to chválit a skandál bude zničen.

jak se vypořádat s kritikou

Skandalisté bez důvodu

Existuje takový chlap lidékteří komunikují stylem „křičet“. Během rozhovoru se okamžitě snaží být hrubí, vyděsit se a vyvolat v každém pocit viny. Bohužel jsem takové lidi potkal, co vy? Ty vlastně podvědomě vyvolávají negativní reakci, čímž dostávají palivo z vaší energie. Rváč odejde spokojený a vy budete vyčerpaní.

READ
Opustí kvůli mně svou ženu?

Většina hlavní věc – nepodléhejte provokaci a neodpovídejte stejně. Chci to, ne? Opravdu chci „poslat pryč“ tuto psychotickou ženu, která z ničeho nic vytváří neexistující problém. Nedělej to. Ještě lépe se zhluboka nadechněte a při výdechu se usmívejte a myslete na něco příjemného. Například, že jste od pondělí na dovolené. Nyní klidně řekněte, že jste si uvědomili hloubku prezentovaného problému a pokusíte se ho vyřešit. A nabídnout například dvě možnosti řešení problému – běžná konstruktivní řešení této jednoduché situace. V reakci na to bude následovat další část kleteb. A vy ještě jednou v klidu nastíníte své možnosti a s úsměvem trváte na tom, že žádné jiné nemáte. A tak dále, dokud se protivník neunaví „tlouct hlavou do zdi“.

В výsledek, zůstanete v dobré náladě a rváč nedostane zvenčí potřebnou negativitu. Vyzkoušeno – funguje! A v jednoduchých každodenních situacích se „neobtěžujte“ vůbec! Nedávno jsem byl svědkem takové scény. Mladá dívka nastoupí do minibusu, posadí se a požádá tetu sedící vepředu, aby jí dala jízdné. Na což se k ní teta otočí a začne v celém minibusu hlasitě nadávat a svou agresivitu argumentuje tím, že dívka měla dělat něco jinak, starat se o sebe a neobtěžovat ji, starší ženu. Dívka si to všechno vyslechla a řekla: „Děkuji, že jsi to předal dál,“ a usmála se. Lidé v minibusu se tiše chichotali a ženě nezbylo, než natáhnout ruku a předat jízdné. Ve skutečnosti klidná reakce na provokaci jakéhokoli skandálu rváče značně vyvede z rovnováhy. Využijte toho! A buďte klidní, vyrovnaní a šťastní!

– Doporučujeme navštívit naši sekci se zajímavými materiály na podobná témata “Psychologie vztahů”

Informace na stránce jsou předmětem konzultace ošetřujícího lékaře a nenahrazují osobní konzultaci s ním.
Další podrobnosti naleznete v uživatelské smlouvě.

Co jsou záchvaty paniky? Příčiny výskytu, diagnostiku a způsoby léčby rozebereme v článku Dr. Seregina Dmitrije Alekseeviče, psychoterapeuta s 12letou praxí.

Na článku Dr. Seregina Dmitrije Alekseeviče pracovala literární redaktorka Elena Berezhnaya, vědecký redaktor Sergey Fedosov

Seregin Dmitrij Alekseevič, psychoterapeut, dětský psychiatr, narcolog, psychiatr - Petrohrad

Definice nemoci. Příčiny onemocnění

Útoky na paniku jsou náhlé epizody intenzivního strachu doprovázené bušením srdce, pocením, třesem, dušností, necitlivostí nebo pocitem, že se má stát něco hrozného.

Příznaky se zpravidla projeví maximálně během několika minut, v průměru – až půl hodiny, ale mohou trvat několik sekund až hodinu. Záchvaty paniky nejsou fyzicky nebezpečné.

Shrnutí článku – ve videu:

Teorie o záchvatech paniky

Populární teorie a hypotézy pro vývoj onemocnění zahrnují:

  • Teorie katecholaminů – vychází ze skutečnosti, že záchvaty paniky jsou spojeny se zvýšenou hladinou katecholaminů, konkrétně adrenalinu. Působí jako stimulant, díky kterému se zužují stěny cév, zrychluje se tep a stimuluje se nervový systém.
  • genetická hypotéza – u osob, jejichž příbuzní prodělali záchvaty paniky, bylo riziko vzniku této poruchy 10 % ve srovnání s 2,1 % u osob z kontrolní skupiny [13] .
  • Psychoanalytická teorie – vychází z předpokladu, že konflikt člověka se sebou samým, s jeho potřebami vede k úzkosti a záchvatům paniky.
  • behaviorální teorie – předpokládá se, že zpočátku je záchvat paniky způsoben vnějšími příčinami. Například zrychlený tep je vyvolán život ohrožující situací. Následně je reakce fixována a nastává, když hrozba již neexistuje.
  • kognitivní teorie – jeho příznivci se domnívají, že nesprávné vysvětlení jejich stavu vede k úzkosti a stresu. Například zrychlený tep je vnímán jako ohrožení života. Takoví lidé jsou vysoce citliví a mají tendenci zveličovat své pocity. Fixace chybných úsudků vede v budoucnu k rozvoji záchvatů paniky [14] .
READ
Muž Panna na začátku vztahu - pokrýváme všechny nuance

Je pravděpodobné, že rozvoj záchvatů paniky je způsoben kombinací výše uvedených faktorů.

Rizikové faktory

Záchvaty paniky mohou být způsobeny:

  • duševní nemoc – panika, sociální úzkost a posttraumatická porucha;
  • sociální důvodyvedoucí k úzkosti, jako je ztráta zaměstnání;
  • zneužívání drog a alkoholu – nejčastější vedlejší účinek kouření marihuany, pozorovaný u 20–30 % případů [1] ;
  • ukončení užívání nebo výrazné snížení dávky látky – syndrom z vysazení antidepresiv);
  • somatická onemocnění – primárně bronchiální astma a tyreotoxikóza, ale i jiná onemocnění mohou u pacienta vyvolat úzkost a způsobit záchvaty paniky.

Mezi další rizikové faktory patří kouření a psychický stres. [2]

Hlavním rozdílem mezi panickou poruchou a jinými typy úzkostných poruch je její náhlá a nevyprovokovaná povaha. [3] Záchvaty paniky, které zažívají lidé s panickou poruchou, mohou být také spojeny s určitými místy nebo situacemi nebo je mohou zhoršovat, což ztěžuje každodenní život. Člověk rozvíjí iracionální strachy (fobie) a v důsledku toho se vytváří stabilní scénář vyhýbání se takovým situacím. Vzorec vyhýbání se a míra úzkosti z nového útoku může nakonec dosáhnout bodu, kdy se lidé nebudou moci pohnout nebo dokonce opustit dům. Při opakovaném opakování záchvatů paniky existuje silná úzkost, že se tento stav bude opakovat. [čtyři]

Mezi krátkodobé spouštěče panického záchvatu patří ztráta milovaného člověka, včetně citové vazby na romantického partnera, krize nebo velké životní změny. Spojování určitých situací se záchvaty paniky může vytvořit kognitivní nebo behaviorální predispozici k takovým stavům. [5]

Záchvaty paniky obvykle začínají brzy, i když se mohou objevit v jakémkoli věku. [6] U dospívajících to může částečně souviset s pubertou. Nejčastěji se záchvaty paniky objevují u žen a lidí s nadprůměrnou úrovní inteligence. [7]

Pokud zaznamenáte podobné příznaky, poraďte se se svým lékařem. Nevykonávejte samoléčbu – je to nebezpečné pro vaše zdraví!

Příznaky záchvatů paniky

Jak panický záchvat začíná?

Záchvat paniky nastává náhle. První známky jsou duševní příznaky: neklid, pocit hrozícího nebezpečí, strach ze ztráty kontroly a smrti. Tep se zrychluje. Symptomy vrcholí během několika minut.

fyzické příznaky

Jako reakce sympatického nervového systému se záchvat paniky projevuje třesem, dušností, tachykardií, bolestí na hrudi (nebo tísní na hrudi), zimnicí nebo horečkou, pálením (zejména v obličeji nebo krku), pocením, nevolností , závratě, bledost, hyperventilace, parestézie (pocit mravenčení), dušení, potíže s pohybem a derealizace. Tyto fyzické příznaky způsobují úzkost u lidí, kteří jsou náchylní k záchvatům paniky. To buduje úzkost a vytváří zpětnou vazbu. [9] Záchvaty paniky jsou často charakterizovány slabostí nebo necitlivostí v celém těle, ztrátou kontroly nad tělem. [osm]

READ
Co je žádostivost

Častou příčinou dušnosti a bolesti na hrudi jsou převládající příznaky, které mohou být při panickém záchvatu mylně interpretovány jako infarkt a důvod k vyhledání nouzové pomoci.

Co zhoršuje příznaky panického záchvatu

Projevy záchvatů paniky zhoršuje zvýšená emoční a fyzická zátěž, přehřátí, nedostatek spánku, užívání kanabinoidů, psychostimulancií, kávy a alkoholu.

Co zmírňuje příznaky panického záchvatu

Záchvaty paniky se vyskytují méně často a jejich projevy jsou slabší s delším odpočinkem a absencí negativních emočních prožitků.

Patogeneze záchvatů paniky

Při záchvatu paniky se často dostavuje náhlý pocit strachu. To má za následek uvolnění adrenalinu, který spouští reakci, když se tělo připravuje na namáhavou fyzickou aktivitu.

Dochází ke zvýšení srdeční frekvence (tachykardie), hyperventilaci, projevující se dušností a pocením.

Hyperventilace způsobuje pokles hladiny oxidu uhličitého v plicích a následně v krvi. To vede k posunu pH krve (respirační alkalóza nebo hypokapnie), což způsobuje kompenzační metabolickou acidózu, která aktivuje chemisorpční mechanismy, které převádějí tento posun pH do autonomních a respiračních reakcí. Samotný člověk může přehlédnout hyperventilaci a věnovat pozornost somatickým příznakům.

Navíc tato hypokapnie a uvolňování adrenalinu během záchvatu paniky způsobují vazokonstrikci, což má za následek o něco menší průtok krve do mozku, což způsobuje závratě. Záchvat paniky může vést k vysokým hladinám glukózy v krvi.

Neuroimaging naznačuje zvýšenou aktivitu v oblastech amygdaly, thalamu, hypotalamu, parabrachiálního jádra a Locus coeruleus. Zejména se předpokládá, že amygdala hraje důležitou roli. Kombinace vysokého vzrušení v amygdale a mozkovém kmeni spolu se sníženým průtokem krve a krevním cukrem může vést k dramaticky snížené aktivitě v prefrontální kůře.

Neuroanatomie panické poruchy se do značné míry překrývá s neuroanatomií většiny úzkostných poruch. Neuropsychologické, neurochirurgické a neuroimagingové studie definují roli amygdaly, hipokampu a laterálního prefrontálního kortexu při vyvolání záchvatu paniky. Během akutních záchvatů paniky většina studií zjistila zvýšený průtok krve nebo metabolismus.

Hyperaktivita hipokampu byla pozorována během odpočinku a prohlížení emocionálně nabitých obrazů, o které se předpokládá, že je spojena s předpojatostí paměti vůči znepokojivým vzpomínkám.

Někteří výzkumníci panické poruchy naznačují, že je způsobena chemickou nerovnováhou v limbickém systému a jednou z jeho regulačních chemikálií, GABA-A. Snížená produkce GABA-A posílá falešné informace do amygdaly, která reguluje mechanismus reakce na stres a následně způsobuje fyziologické příznaky, které vedou k úzkosti.

READ
Jak se stát něžnějším a laskavějším k muži

Klasifikace a fáze vývoje záchvatů paniky

Vzhledem k tomu, že záchvaty paniky jsou klíčem k diagnóze panické poruchy, jsou dobře definované a zcela specifické.

Záchvaty paniky se dělí na tři kategorie:

  • situačně vázaný/související;
  • situačně predisponovaný;
  • neočekávané/nesouvisející.

Lze je zjednodušit do dvou velmi jasných kategorií:

  • očekávaný;
  • nečekané záchvaty paniky.

Očekávané záchvaty paniky jsou ty, které jsou spojeny se specifickým strachem (jako je létání). Neočekávané záchvaty paniky nemají žádný zjevný spouštěč nebo se mohou objevit neočekávaně.

Atypické útoky

K atypickým formám někteří autoři řadí panické ataky bez výrazné úzkostné složky s pseudomigrénou a pseudovestibulárními projevy. V takových případech vystupují do popředí záchvaty bolesti hlavy, závratě nebo kombinace obojího. Neexistují žádná organická neurologická onemocnění.

Komplikace záchvatů paniky

Záchvaty paniky vyvolávají 2 typy následků.

Typ následků Projevy
Psychologické a sociální – strach z opakovaných útoků a jejich podvědomé očekávání;
– omezení pohybu;
– strach ze samoty;
– vyhýbání se hlučným přeplněným místům;
– Strach jít daleko od domova
– strach z pobytu v místech, kde není dostupná lékařská péče;
Terapeutický – depresivní projevy;
– zhoršená schopnost koncentrace;
– Ztráta schopnosti pracovat, invalidita.

Diagnostika panického záchvatu

Kdy navštívit lékaře

Záchvaty paniky život neohrožují, ale zhoršují jeho kvalitu: člověk nemůže normálně žít a pracovat. Měli byste se poradit s lékařem, pokud zaznamenáte příznaky, jako je strach ze smrti, zrychlený srdeční tep, potíže s dýcháním a dušnost.

Diagnostická kritéria vyžadují neočekávané, opakující se epizody záchvatů paniky alespoň jeden měsíc po významné as tím spojené změně v chování osoby, neustálé obavy z nové epizody záchvatu.

Diagnostická kritéria pro MKN-10: základním rysem jsou opakující se záchvaty těžké úzkosti (panika), které se neomezují na žádnou konkrétní situaci nebo soubor okolností, a jsou tedy nepředvídatelné.

Hlavní příznaky jsou:

  • náhlý nástup;
  • bušení srdce
  • bolest v hrudi;
  • udusení;
  • závratě;
  • pocity neskutečnosti (depersonalizace nebo derealizace);
  • strach ze smrti, ztráta kontroly nebo šílenství.

Panická porucha by neměla být uváděna jako primární diagnóza, pokud má osoba depresivní poruchu v době nástupu záchvatů; za těchto okolností jsou záchvaty paniky pravděpodobně sekundární k depresi. Pro diagnostiku se také používá škála závažnosti panické poruchy (PDSS), což je dotazník, který měří závažnost panické poruchy.

Je důležité si uvědomit, že diagnóza panické poruchy musí vyloučit jiné potenciální příčiny záchvatů paniky. Tyto útoky nesmějí souviset s přímými fyziologickými účinky látky (jako je užívání drog nebo léků) nebo celkovým zdravotním stavem, sociální fobií nebo jinými typy fobií, obsedantně-kompulzivní poruchou, posttraumatickou stresovou poruchou nebo úzkostnou poruchou.

Léčba záchvatů paniky

První pomoc při záchvatu paniky

Panický záchvat lze zaměnit s jiným zdravotním stavem, jako je hypoglykémie nebo infarkt myokardu. Proto je lepší neriskovat a zavolat záchranku. Při dříve stanovené diagnóze je vhodné, aby byl pacient odvezen z místnosti nebo otevřeného prostoru, kde měl panickou ataku, na jiné místo.

READ
Příčiny a typy poruch vnímání v psychologii

Kognitivně behaviorální psychoterapie

Většina odborníků souhlasí s tím, že nejlepší léčbou panické poruchy je kombinace kognitivních a behaviorálních terapií. První část terapie je především informační; mnoho lidí považuje za velmi užitečné jednoduše pochopit, co je panická porucha a kolik dalších jí trpí. Lidé trpící panickou poruchou se obávají, že jejich záchvaty paniky znamenají, že „šílí“ nebo že panika může vyvolat srdeční záchvat. Kognitivní restrukturalizace pomáhá lidem nahradit tyto myšlenky realističtějšími a pozitivnějšími.

Kromě toho může při léčbě panické poruchy pomoci meditace, dietní úpravy (vyhýbání se jídlům obsahujícím kofein, protože může způsobit nebo zhoršit paniku) a aerobní cvičení, jako je běh. Existují důkazy, které naznačují, že se tím uvolňují endorfiny a následně klesá kortizol (stresový hormon).

Při léčbě záchvatů paniky se používají různé psychoterapeutické přístupy a techniky, včetně:

  • psychoanalýza;
  • klasická a ericksonovská hypnóza;
  • rodinná psychoterapie;
  • gestalt terapie;
  • terapie hrou;
  • přepínání pozornosti, „uzemnění“ (sledování a popis svých pocitů);
  • kontrola dechu a uvolnění svalů.

Konkrétní metodu vybírá lékař individuálně na základě faktorů, které vyvolávají záchvaty úzkosti.

Léčba záchvatů paniky

Panickou poruchu lze účinně léčit pomocí různých intervencí, včetně psychologické terapie a léků. [osm]

Byla potvrzena účinnost kognitivně behaviorální terapie v kombinaci s užíváním léků obsahujících selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu. Termín “anxiolytikum” se stal téměř synonymem pro benzodiazepiny, protože tyto sloučeniny byly léky volby pro stresovou úzkost již téměř 40 let.

Dechová cvičení. V naprosté většině případů je hyperventilace spojena se zhoršením účinků panického záchvatu. Dechová cvičení pomáhají vyrovnávat hladinu kyslíku a CO2 v krvi. Jedno takové cvičení je 5-2-5. Musíte dýchat bránicí po dobu 5 sekund. Po dosažení bodu maximálního nádechu je dech zadržen na 2 sekundy a poté pomalu vydechován na více než 5 sekund. Tento cyklus je nutné zopakovat dvakrát a poté vdechovat „normálně“ po dobu 5 cyklů (1 cyklus = 1 nádech + 1 výdech).

Zbavte se přebytečných stimulantů

Pacienti se záchvaty paniky by měli upravit svůj jídelníček tak, aby se vyhýbali potravinám obsahujícím kofein, protože kofein může paniku způsobit nebo zhoršit.

Předpověď. Prevence

V případě záchvatů paniky byste se měli poradit s psychoterapeutem nebo psychiatrem, určit příčinu a zvolit psychoterapeutickou a medikamentózní léčbu. V tomto případě je prognóza příznivá.

Jak se vyhnout opakování záchvatu paniky

Aby se zabránilo záchvatům paniky, je nutné posílit schopnost těla vypořádat se se stresem:

  1. zbavit se deprese, neurózy, stresu;
  2. rozvíjet odolnost vůči stresu;
  3. vést správný způsob života;
  4. léčit somatická onemocnění;
  5. sledovat léky (sedativa), antidepresiva, hormony).

Duševní zdraví by mělo být udržováno, protože záchvaty paniky jsou vyvolávány chronickým emočním stresem, úzkostí a depresí.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: