Rozvoj kognitivních funkcí mozku

Foto: Pexels

Již dlouho je známo, že mozek je „sval“, který je také potřeba trénovat. Je dokázáno [1], že lidé, kteří se celý život aktivně věnují duševní práci, např. vyučují na vysoké škole, se s demencí setkávají méně často, nebo na ně přijde mnohem později. Zvláštní pozornost byla věnována „zlepšování“ kognitivních schopností [2] po prvních vlnách pandemie, kdy se ukázalo, že koronavirová infekce ovlivňuje pozornost a paměť, snižuje duševní aktivitu a vyvolává Alzheimerovu chorobu.

Neuroplasticita umožňuje rozvíjet kognitivní funkce mozku jak v mládí, tak v dospělosti a dokonce i ve stáří. Díky tomu můžeme kontinuálně studovat, ovládat jazyky, uspět v práci i prostě v běžném životě plném úkolů a hlavolamů.

Co jsou kognitivní schopnosti

Kognitivní schopnosti jsou schopnost mozku vstřebávat a zpracovávat informace o světě kolem nás. Patří mezi ně paměť, pozornost, kognitivní flexibilita, představivost, řeč, schopnost logického uvažování a vnímání informací smysly. Kognitivní schopnosti odlišují lidi od zvířat a jsou nezbytné pro přežití a vývoj. Umožňují nám zapamatovat si trasu z domova do práce, promyšleně číst dokumenty, uvařit večeři a zároveň komunikovat s rodinnými příslušníky.

Pozor

Pozornost je schopnost soustředit se na úkol po dlouhou dobu, i když jsou kolem vás rozptýleny nebo když děláte multitasking. Této dovednosti oceňují především zaměstnavatelé – často hledají multitaskingové zaměstnance, kteří jsou pod tlakem produktivní.

Rozdělená pozornost je zodpovědný za schopnost soustředit se na různé věci, například současně naslouchat učiteli, dívat se na tabuli a dělat si poznámky k přednášce. Soustředěná pozornost umožňuje soustředit se pouze na jeden podnět nebo akci.

Inhibice nebo inhibiční kontrola pomáhá udržet koncentraci na něco, ignoruje nebo potlačuje vnější faktory. Díky zábranám nás nerozptyluje telefon, když studujeme důležitou látku, nevstáváme uprostřed jednání, protože nám ztrnula noha, a nerušíme náhle řečníka, pokud se objeví otázka.

Pozornost přímo souvisí s naší pamětí. Pokud se nedokážete správně soustředit na informace, nebudete si je schopni zapamatovat ani reprodukovat. Problémy se soustředěním vedou k častým chybám, předčasnému dokončení projektů a konfliktům v týmu, pokud jste neposlouchali pozorně svého partnera a neprojevili náležitou účast.

Foto: Justin Setterfield/Getty Images

Vzpomínka

Paměť nám umožňuje reprodukovat zážitky a dojmy prožité v minulosti, pamatovat si znaky předmětů a jevů, básně, vzorce, recepty, narozeniny a další informace, které vstupují do mozku.

Představte si, že jedete na kole kolem lidí, značek, domů a aut. Tyto objekty zachytíte, ale o půl sekundy později na ně zapomenete, protože tyto informace nepotřebujete. Funguje to takto okamžitá paměť. Pokud dokážete udržet obraz kolemjdoucího ve své hlavě po dobu 30 sekund, pak vám bylo pomoženo krátkodobá paměť. Je to ona, kdo nám pomáhá udržovat konverzaci, aniž bychom ztratili její podstatu, a číst knihy, pamatovat si děj.

READ
Jak nebezpečná je vegetativně-vaskulární dystonie?

Krátkodobá paměť poskytuje přístup k dlouhodobá paměť. Ten samý kolemjdoucí může skončit v jejích síních, pokud vás něčím překvapil a vyvolal živé asociace a emoce. Pravděpodobnost, že si tohoto člověka budete dlouho pamatovat, se zvýší, pokud ho budete na své trase potkávat každý den.

Paměť ovlivňuje naši schopnost navigovat ve vesmíru, jezdit na kole po letech bez praxe, řídit auto, pamatovat si jména kolegů a cítit nostalgii po starých časech o desítky let později.

Kognitivní flexibilita

Mentální flexibilita umožňuje přizpůsobit se novým podmínkám, rychle měnit strategii a hledat alternativní řešení problému. Kognitivní flexibilita pomáhá, když potřebujete vymyslet nestandardní východisko ze situace, přejít od jednoho typu činnosti k druhému, snést neúspěch a propracovat se chybami.

Došly vám ovesné vločky k snídani? Kognitivní flexibilita vám zabrání chodit do práce hladoví a pomůže vám vymyslet jiné jídlo. Došlo na vaší obvyklé trase k nehodě a dopravní zácpě? Člověk s flexibilním myšlením si najde novou cestu a přijde včas na důležitou schůzku. Hádá se váš kolega a má jiný názor než vy? Flexibilní mysl vás učinila tolerantními, flexibilními a nyní můžete zaujmout místo svého protivníka, získat pro sebe nové informace a najít kompromis.

Pokud má člověk potíže s adaptací na nové podmínky a nemůže se odchýlit ze své obvyklé cesty, naznačuje to kognitivní rigidita. Takový člověk bude hledat ovesnou kaši, dokud si neuvědomí, že má zpoždění, zůstane trčet v zácpě a bude se hádat s kolegou a zuřivě bránit svůj názor. Kognitivní rigidita má tendenci vybírat si svou daň, protože lidský mozek usiluje o stabilitu, jistotu a bezpečí. Proto pro nás může být jednodušší držet se zaběhnutého vzorce chování, než přebudovávat strategii a vykročit do neznáma. Ale stojí za to připomenout, že útěk před jakýmikoli změnami a jinakostí je plný nepříjemných důsledků – neefektivnosti v práci, častého stresu a nízké životní úrovně.

Analytické myšlení je schopnost zpracovávat data

Sluchové a zrakové vnímání

Sluchové a vizuální zpracování vám umožňuje interpretovat jakékoli informace, které přijímáte prostřednictvím památek nebo zvuků. Mozek takové signály zpracovává rychlostí blesku. Zvuk sirény sanitky je snadno rozpoznatelný a vyvolává poplach. Červená na semaforu vás vyzývá ke zpomalení na křižovatce. Rychle se blížící auto naznačuje totéž.

READ
Jak přestat pít pivo každý večer

Svět kolem nás je naplněný zvukovými a vizuálními signály, a pokud člověk ztratí schopnost je vnímat, pak mozek ztratí část informací o světě. Dítě špatně vidí z tabule a nerozumí části látky, člověk se sluchovým postižením neslyší volání cyklisty přibližujícího se zezadu. Vzhled partnera, jeho výrazy obličeje, gesta, způsob řeči a hlasu o něm mohou hodně říct beze slov. Zamračené obočí, náhlé pohyby a hlasité poznámky od vašeho šéfa pravděpodobně upraví váš akční plán, pokud přijdete požádat o zvýšení platu.

Foto: Unsplash

Rychlost zpracování informací

Vstřebání a zpracování informací vyžaduje čas. Někdo řeší problémy rychleji, někdo pomaleji – a to nevypovídá nic o duševních schopnostech člověka, ale udává to určité tempo jeho života. Člověk, který potřebuje více času na čtení, matematické výpočty, logické uvažování a rozhodování, to prostě dělá déle, ale neméně kvalitně. V případě potřeby lze „napumpovat“ rychlost vnímání informací a usnadnit a usnadnit výpočetní procesy v hlavě, což nám jistě pomáhá při učení i práci.

Jak se mění kognitivní schopnosti

Kognitivní dovednosti se zpravidla nejaktivněji rozvíjejí v dětství, kdy je mozek plastičtější a snadno si buduje nové dráhy v neuronových sítích. Proto často říkají, že je snadné se v dětství naučit nové věci. To ale vůbec není rozsudek smrti pro dospělého.

Ano, s věkem se lidem [3] paměť zhoršuje a jejich [4] rychlost zpracování informací se zpomaluje. Po 30 letech se člověk stává konzervativnějším, jeho světonázor je již z velké části vytvořen, jeho zkušenosti ho chrání před chybami a bez nich prakticky neexistuje žádný vývoj.

Neustálé učení a otevřenost novým obzorům však podle zprávy Mezinárodního ekonomického fóra „The Future of Jobs“ [5] zůstávají dnes nejžádanějšími dovednostmi.

Přirozený úpadek kognitivních funkcí lze ovládat výchovou. Kalifornská univerzita provedla experiment [6] – nabídla starším subjektům 15 hodin týdně (bakalářská zátěž) ke studiu španělštiny, fotografování, kreslení, hudby a funkcí iPadu. Starší studenti si během tří měsíců zlepšili krátkodobou paměť a mentální flexibilitu na úroveň 30letých a mladších účastníků experimentu.

Ukazuje se, že učení je užitečné zejména s přibývajícím věkem. Vzdělávání vám pomáhá rozvíjet kognitivní dovednosti a kognitivní dovednosti vám pomáhají učit se efektivněji.

Jak zlepšit své kognitivní schopnosti

1. Buďte fyzicky aktivní

Vědci dokázali [7], že 30 minut aerobního a silového tréninku denně zlepšuje mozkové funkce o 5–10 %. Cvičení okysličuje vaši krev a rozpumpuje vaše srdce, což zvyšuje aktivitu v hippocampu, části mozku zodpovědné za paměť a učení. Stará dobrá fyzická aktivita je dobrá pro tělo, ducha a rozvoj duševních schopností.

READ
Snění o milovaném muži

2. Dostatek spánku

Před zkouškou nebo jinou důležitou událostí se často doporučuje, abychom se dobře vyspali, a to z dobrého důvodu. Když spíme, náš mozek se zotavuje a ráno je opět připraven na duševní výkony. Nedostatek spánku zase způsobuje ztrátu koncentrace a pozornosti. Dopřejte si 7-9 hodin spánku každý den a snažte se jít spát alespoň před půlnocí, abyste z nočního odpočinku měli co největší užitek.

3. Snižte hladinu stresu

Ve stresu je obtížné soustředit se na úkol, zapamatovat si důležité informace a zaznamenat nové informace. V podmínkách chronického, neustálého stresu klesají kognitivní schopnosti ještě rychleji. Pokuste se odstranit zdroje stresu a úzkosti, meditujte, praktikujte dechové praktiky nebo se poraďte s psychologem, abyste dosáhli klidu a udělali pokroky ve škole nebo v práci.

4. Udržovat a rozvíjet sociální vazby

Sanjay Gupta, MD, neurochirurg, ve své knize The Resilient Brain poznamenává, že lidé s menšími sociálními kruhy mají větší pravděpodobnost, že budou mít problémy se spánkem a imunitním systémem, a osamělost ve stáří pravděpodobně vede k demenci. Lidé, kteří vedou aktivní společenský život, naopak zaznamenávají zlepšení svých kognitivních schopností.

Důležitý není zejména počet přátel a známých, ale kvalita komunikace s nimi. Úzké vztahy a silné emocionální vazby pomáhají snižovat stres a zlepšovat mentální dovednosti. Vědci doporučují hrát týmové hry, častěji se setkávat s blízkými, navštěvovat zájmové kluby, dobrovolně pracovat a pořídit si domácího mazlíčka.

5. Hrajte hry mysli

Hry pro mozek nejsou všelék, ale také pomohou udržet vaši paměť, postřeh, myšlení, rychlost a kvalitu zpracování informací v dobré kondici. Na internetu je mnoho cviků a technik, které můžete cvičit pár minut každý den. Hádanky, mnemotechnické pomůcky a úkoly na zvýšení pozornosti jsou skvělým způsobem, jak trávit čas v autobuse nebo o přestávce v práci nebo relaxovat s přáteli či rodinou. Takové hry nabízejí služby NeuroNation [8], Vikium [9], BrainApps [10] a Cognifit [11].

Popis obrázku

Ksenia Troitskaya Školicí středisko TeachLine

V „Groundhog Day“ žije a pracuje velké množství lidí. Nyní vydělávají peníze, ale později se promění ve staré lidi s progresivní demencí. Je to škoda, ale co se dá dělat? Nic neurychluje mozkovou atrofii více než rutina a konstantní prostředí. Ničí systém pozornosti, oslabuje paměť a deaktivuje „centrum potěšení“.

READ
Co je popruh pro ženy a muže a jak tuto hračku vybrat

Dobrou zprávou je, že mozek je plastický a trénovatelný. Elizabeth Gould a Bruce McEwan provedli několik experimentů s opicemi – vědci zjistili, že zvířata vytvářejí nová nervová spojení, když provádějí akce, které jsou pro ně neobvyklé. Ženy prohlásily, že zkoumaný jev je charakteristický i pro lidi. Většinou se neurony přidávají na mediální povrch spánkového laloku, který je zodpovědný za paměť, pojmenování, chuť, čich a syntézu zvuku. Nové neurony byly také zaznamenány v prefrontálních a dolních parietálních zónách: první provádí komplexní kontrolu mentální a motorické aktivity, druhý tvoří artikulační akce.

Neurony jsou malý vesmír

Neurony jsou malý vesmír

Jak vidíte, neurony se tvoří v oblastech, které ovlivňují kritické kognitivní funkce. Právě ty je třeba rozvíjet, abyste omylem nepředali svůj byt podvodníkům, až vám bude hodně přes 90. Je důležité vypracovat tréninkový program, který bude zahrnovat všechny funkce najednou nebo jednu po druhé.

Prošel jsem blogy psychoterapeutů, přečetl knihy o plasticitě mozku, vzpomněl si na několik cviků z kurzů rychločtení a sestavil výběr kognitivních cvičení. Pracují? To zjistíme až ve stáří. Pokud jste již cvičili a cítíte kvalitativní změny, napište do komentářů jaké.

Každodenní cvičení pro rozvoj kognitivních schopností

Tato cvičení lze provádět bez přerušení přirozeného běhu života, přidáním nových, někdy pikantních podmínek. Trénují orientaci v terénu, rovnováhu, všechny druhy postřehu a jako bonus zvyšují kapacitu paměti.

  1. Určete den temnoty: sprchujte se, jezte, uklízejte bez světla.
  2. Sledujte videa bez obrázků nebo s obrázky, ale bez zvuku.
  3. Pokud je tam dítě, zkontrolujte jeho domácí úkol (+1000 výdrž).
  4. Každému videu, které sledujete, dejte název. Shrňte celý význam do jednoho slova. Vymyslete názvy obchodů a zařízení, v jejichž blízkosti se procházíte. Neopakuj se.
  5. Pohybujte se po městě bez mapy, vymýšlejte neznámé trasy.

Balanční a koordinační cvičení

Balanční a koordinační cvičení zlepšují průtok krve do všech částí mozku. V souladu s tím se do hlavního orgánu dostává více kyslíku, což stimuluje buněčné dýchání a zpomaluje proces buněčné smrti.

  1. Postavte se rovně, paže natažené s roztaženými prsty. Spojte je tak, aby se vaše prsty shodovaly. Po vteřině oddělte a položte ruce na ramena (zprava doprava, zleva doleva). Znovu připojte prsty. Cvik opakujte 10–20x v rychlém tempu a s minimem vynechání při spojování prstů
  1. Posaďte se a natáhněte nohy zkřížené v kotnících tak, aby se vaše chodidla dotýkala podlahy. Při výdechu se pomalu předkloňte. Natáhněte ruce rovnoběžně s nohama. Při nádechu se vraťte do výchozí polohy. Opakujte 4-6krát.
  2. Lehnout. Pokrčte spodní nohu a přitáhněte horní část paže k ohnutému lokti. Cvičení provádějte pomalu, uvědomujte si každý milimetr pohybu.
  3. Postavte se rovně, ale uvolněně. Střídavě naklánějte hlavu do stran a dotýkejte se ramen ušními boltci. Natáhněte ruku dopředu a představte si, že držíte ukazováček u jádra květiny s pěti okvětními lístky. Horní částí těla sledujte obrysy květu.
  4. Pamatujte si, jak vypadá mír a přibližné znamení. Natáhněte obě ruce a střídavě ukazujte znaky vytvořené vašimi prsty. Cvičte minutu. Poté proveďte totéž oběma rukama a velmi rychlým tempem. Ve třetí fázi přidejte zvuk: řekněte přísloví „Je medový dort, ale nemám čas na medovník“

Chcete být na trhu vyhledávaným zaměstnancem? Pak musíte absolvovat kurz rozvoje měkkých dovedností, který odhalí váš profesní potenciál.

Cvičení představivosti

Představivost nás odlišuje od zvířat. Biologové říkají toto: tuleni tuto skutečnost popírají. Rozvíjejte svou představivost, abyste byli schopni procházet různými úhly pohledu, prožívat podvědomé zážitky a myslet kreativně.

  1. Představte si v hlavě, jak hrajete na klavír. Jak jsou umístěny vaše prsty? Jakou rychlostí se pohybují? Jaká melodie se hraje – poslouchejte zvuk, chyťte rytmus, snažte se pohybovat do rytmu. Vymyslete příběh – proč se tato skladba zrodila, s jakými pocity je spojena. Cvičení provádějte v tichosti.
  2. Vytiskněte několik kopií. Na každém dokreslete obrázek v souladu s náhodným tématem, které vám vzniklo v hlavě (zvířata, části těla, doplňky atd.).
  1. Pojmenujte asociace s čísly 12, 7, 4, 56, 11. Až tato čísla dojdou, vymyslete nová a cvičení zopakujte.
  2. Podívej se na obrázek. Představte si hudbu, se kterou je spojena. Zapište si příběh, který vám z hlediska dynamiky (veselý, veselý, smutný atd.) opakuje skladbu ve vaší hlavě.
  1. Vzpomeňte si na film, který jste naposledy viděli. Přeneste scénář do jiné éry: jak se změní děj, změní se charaktery postav, bude konec stejný?
READ
Jak přimět chlapa, aby se do vás zamiloval korespondencí: efektivní způsoby

Cvičení pro rozvoj chuti a čichového vnímání

Cvičení zapojuje spodní část temenního laloku a ovlivňuje také limbický systém, který reguluje emoce a paměť. Takže během toho získáte nejen nové neurony, ale také dobrou náladu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: