Těhotenství a stres: vysvětlování ze všech stran

Možné důsledky pandemie COVID-19 se stále zjišťují. Není zcela jasné, jak moc se změní zdraví těch, kteří byli nemocní, a procesy hospodářské obnovy jsou zpochybňovány. Ale pokud jde o těhotné ženy, vědci jednomyslně prohlašují: i když nastávající matka během těhotenství neonemocněla koronavirem, riziko problémů u dítěte se zvyšuje.

Důvodem je stres. Ovlivňuje těhotenství i v normálních časech, ale pokračující pandemie je dalším faktorem. Navíc nutí nastávající maminky přizpůsobit se sociálním podmínkám distancování, což zvyšuje rizika. Řekneme vám, jaké jsou důvody a kde je souvislost.

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Specifické zdroje těhotenského stresu

Specifické zdroje těhotenského stresu

Vždy se snažili nastávající maminky chránit před starostmi a neklidem. Na pozadí nové epidemie vědci shromáždili všechna známá data a odhalili, co ovlivňuje zdraví dítěte ještě před narozením, jak přesně a kdy se tyto účinky mohou projevit.

Mezinárodní konsorcium výzkumníků identifikovalo specifické zdroje prenatálního stresu, který prožívají matky a které mají přímý dopad na následné duševní zdraví dítěte. Výsledky studie jsou publikovány v Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

„Už jsme pochopili, že základ celoživotního duševního zdraví je položen v prvních letech života, ale dále jsme potvrdili myšlenku, že důležitým faktorem je prenatální stres, psychická pohoda matky během těhotenství,“ říká. Dr. Ashley Vazana.

“S údaji podporujícími dopad prenatálního stresu můžeme zvážit ochranná opatření, která by mohla pomoci matkám chránit před nimi svá miminka ještě před porodem.”

Vědci identifikovali čtyři prenatální mateřské faktory: obecný faktor afektivních symptomů a tři specifické: faktor deprese, úzkosti, somatický faktor a faktor úzkosti související s těhotenstvím.

Samozřejmě existuje mnoho dalších příčin, včetně genetiky, pohlaví a také prostředí po narození, ale když se mateřský stres zkombinuje s těmito faktory, existuje zdroj vážných psychických problémů u dětí, které se narodily v postpandemii. svět.

  • Obecné afektivní příznaky, které jsou spojeny s emočním stavem matky během těhotenství, jsou prediktorem psychických problémů, které se objevují mezi čtvrtým a osmým rokem.
  • Asi 50 % duševních poruch se vyskytuje před pátým rokem života.
  • 75 % se objeví před dospělostí.
READ
Z celého srdce aneb nápady na dárky na 14. února

Poruchy duševního zdraví jsou v současnosti celosvětově považovány za hlavní příčinu invalidity.

Stres během těhotenství: jak to ovlivňuje?

Co dalšího je nebezpečné pro dlouhotrvající stresové situace pro matku a dítě?

Vážný stres může vyvolat porodní bolesti v předstihu. Nejvýraznějším příkladem vědecky prostudovaného je zemětřesení v Chile v roce 2005. Přírodní katastrofa vedla k smrti mnoha lidí a miliony lidí zůstaly bez majetku a střechy nad hlavou.

U žen, které tragédii utrpěly ve 2-3 trimestrech těhotenství a žily nejblíže epicentru zemětřesení, došlo k prudkému nárůstu předčasných porodů. Pokud se porod před 37. týdnem v průměru vyskytuje u 6 % těhotných žen, pak v Chile byly pozorovány dvakrát častěji.

Kromě prožívaného stresu měl vliv i nedostatek lékařské péče, jídla a prudké zhoršení životních podmínek. Všechny tyto faktory jsou posuzovány společně.

Krátkodobá stresová situace není nebezpečná – zvýšení adrenalinu v krvi zlepšuje nasycení tkání kyslíkem, zrychluje tep, krevní oběh, tělo se připravuje na reakci a mobilizuje síly.

Stres matky vede ke snížení uteroplacentárního průtoku krve, což způsobuje hypoxii plodu. Při akutním stresu se však aktivují ochranné síly – uvolňuje se speciální enzym hydroxysteroid dehydrogenáza, který oslabuje účinek nadměrné hladiny kortizolu a přeměňuje jej na kortizon.

Pokud ale stres trvá déle, účinnost tohoto enzymu klesá o 90 %. Matka také začíná vyčerpávat zdroje těla a dítě trpí jako první. Hormonální změny ovlivňují celkový obraz těhotenství a v raných fázích to může vést ke zvýšenému riziku potratu.

Podle studií mužská embrya mnohem hůře snášejí dopad jakýchkoli negativních situací.

Takže podle statistik je poměr chlapců a dívek v průměru 51:49 na sto novorozenců.

Ale po vážných a rozsáhlých otřesech se to mění. Takže v Chile do dvou let po tragédii bylo pouze 45 ze sta novorozenců chlapci. Podobná pozorování existují v různých regionech, kde byly pozorovány masové tragédie nebo život v prodloužené stresové situaci.

Dívky mají podle teorie vyšší adaptační schopnosti a vyžadují méně prostředků z matčina těla.

Jak ovlivňuje stres matky po narození dítěte?

Jak ovlivňuje stres matky po narození dítěte?

Stresové situace během těhotenství mohou změnit programy genové exprese, práci hormonálního systému plodu. To vše ovlivňuje především vlastnosti metabolismu dítěte, fungování oběhového systému a imunity.

READ
Jak se stát ženským a přitažlivým v očích muže

Kvůli těmto změnám jsou děti, které zažily prenatální stres, náchylné k astmatu, alergickým poruchám, kardiovaskulárním onemocněním, hypertenzi, cukrovce a obezitě.

Kromě fyziologických problémů se mohou vyvinout duševní poruchy, a to i v dospělosti. Uvádí se role prenatálního stresu při rozvoji poruch chování, poruch učení, opožděného vývoje řeči, vysoké úrovně úzkosti, poruchy pozornosti s hyperaktivitou. Existují důkazy o korelaci se schizofrenií a poruchou autistického spektra.

Jak můžete pomoci sobě a svému dítěti?

Všichni víme, že abyste mohli bojovat proti účinkům stresu a zvýšené úzkosti, musíte dobře spát, správně jíst, více se hýbat – cvičení opravdu pomáhá, a to bylo opakovaně prokázáno. Doporučují také relaxovat, cvičit jógu a učit se relaxační techniky, nový koníček atp.

V pandemii však k základním radám, které není vždy snadné dodržovat, musíme přidat ještě pár dalších, důležitých zejména pro nastávající maminky.

Sledujte množství nasycených tuků ve vaší stravě. Titíž vědci tvrdí, že přemíra tučných jídel může na dítě působit stejně jako mateřský stres. A v kombinaci tyto dva faktory působí několikanásobně silněji.

Tuk potřebný pro tělo nejlépe získáme z rostlinných olejů, tučných ryb, ořechů a mléčných výrobků.

V těhotenství tělo potřebuje mnohem více hořčíku a většina těhotných žen má nedostatek i v klidných obdobích. Stresové faktory dramaticky zvyšují potřebu tohoto prvku a jeho nedostatek vede k vážným následkům. Pokud je celá situace ve světě alarmující, měli byste po konzultaci s lékařem začít užívat doplňky hořčíku nebo zvýšit dávkování.

Hořčík se také nachází v mnoha potravinách (sušené meruňky, brambory, zelí atd.) a je dobrým způsobem, jak se vyhnout nedostatku.

  • Informační hygiena

Čtení zpráv a diskuse o statistikách nijak nepomáhá situaci s koronavirem ovlivnit, ale stav se zhoršuje. Infodemie, nemoc čtení zpráv, narušuje adekvátní vnímání reality a zvyšuje úzkost.

Odmítejte neustále sledovat webové stránky a programy, a pokud je informátor se špatnými zprávami ve vašem bezprostředním okolí, připomeňte, že těhotné ženy by se znovu neměly bát. To není jen víra, ale fakt dokázaný vědci!

Těhotenství je nádherné období, kdy se maminka připravuje na setkání se svým budoucím miminkem. Právě v tuto chvíli je však žena často ve stavu zvýšené emocionality, kdy i maličkost může vyvolat slzy a hysterii. Vědci prokázali, že častý a dlouhodobý stres během těhotenství může poškodit nastávající matku a její dítě. Proč jsou těhotné ženy často nervózní a proč je to nebezpečné? Jak se vypořádat se stresem? O tom by měla vědět každá žena, která se připravuje na mateřství.

READ
Mužská osamělost


Příčiny zvýšené nervozity u těhotných žen

Fyziologický:

  • změna hormonálního pozadí, která vyvolává nadměrnou emocionalitu, podrážděnost, slzavost;
  • projevy toxikózy: nevolnost, změna chuťových preferencí;
  • nepříjemné fyzické pocity, zejména v posledním trimestru těhotenství.

Psychologický:

  • nejistota z budoucnosti, finanční problémy, vztah s otcem dítěte;
  • úzkosti spojené s průběhem těhotenství a blížícím se porodem.

Je zřejmé, že nastávající maminky mají spoustu důvodů k obavám. Odborníci ale varují, že těhotné by se měly snažit být co nejvíce nervózní. Proč je stres v těhotenství nebezpečný?

10 důvodů, proč se vyhnout stresu během těhotenství

  1. Silné nervové zážitky mohou vést k potratu. Negativní emoce ovlivňují hormonální pozadí ženy, které je plné hypertonie dělohy. V prvním trimestru to může vyvolat potrat, v posledním – předčasný porod.
  2. Stres a nervy v těhotenství oslabují imunitní systém, což zvyšuje frekvenci nachlazení, zhoršuje chronická onemocnění.
  3. U žen, které jsou během těhotenství neustále nervózní, se častěji rodí děti s malformacemi.
  4. Přílišná podrážděnost a úzkost nastávající maminky může u novorozence způsobit problémy se spánkem.
  5. Adrenalin, uvolňovaný do krve při stresu, stahuje cévy, což vede k hypoxii plodu (nedostatku kyslíku). Chronická hypoxie může způsobit orgánové patologie, neurologické problémy, intrauterinní růstovou retardaci.
  6. Nervozita těhotné ženy způsobuje zvýšení hladiny „stresového hormonu“ (kortizolu) v těle plodu. To zvyšuje riziko vzniku onemocnění kardiovaskulárního systému nenarozeného dítěte.
  7. Neustálý stres během těhotenství způsobuje asymetrii v umístění uší, prstů, končetin plodu.
  8. Podrážděnost a nervozita nastávající matky často vede k poruchám ve formování nervového systému embrya, což způsobuje, že mozkové funkce, jako je myšlení, paměť, vnímání a pozornost, budou v budoucnu trpět.
  9. Negativní zážitky se přenášejí na miminko v děloze, proto se může narodit přehnaně vzrušené a impulzivní, nebo naopak bojácné, bázlivé, netečné.
  10. Nevyrovnaný emoční stav může způsobit změny v prezentaci plodu, což způsobuje obtíže při porodu až po nutnost císařského řezu.

Matčin stres může mít na děti různé dopady v závislosti na pohlaví. U dívek to může mít za následek rychlý průběh porodu a absenci reflexního pláče, u chlapců předčasné prasknutí plodové vody a nástup porodu.

Prevence a zvládání stresu

Co dělat, abyste se uklidnili a přestali být nervózní z maličkostí, a tím poškozovat zdraví nenarozeného miminka? Jmenujme několik jednoduchých a účinných prostředků:

  1. Dechová cvičení. Chcete-li se uklidnit, musíte použít hluboké, měřené dýchání. Díky němu jsou svaly a orgány celého těla obohaceny o kyslík. To vede k normalizaci krevního tlaku, odstranění svalového a emočního stresu.
  2. Bylinná medicína. Melissa, máta, kozlík lékařský, mateří kašička působí relaxačně. Z těchto bylinek si můžete připravit čaj, přidat odvar do koupele.
  3. Aromaterapie. Esenciální oleje z jehličí, citrusových plodů a santalového dřeva pomohou uklidnit těhotnou ženu.
  4. Silná fyzická aktivita. Může to být soubor cvičení pro těhotné ženy, nebo jen procházky na čerstvém vzduchu.
  5. Meditace a autotrénink – způsoby, jak zvládnout svůj fyzický a psychický stav, založené na technice autohypnózy. Abyste se naučili relaxovat a pozitivně se nastavit, stačí 10-15 minut denně.
  6. Masáž. Nastávající mamince lze masírovat krk, hlavu, uši, ruce, nohy. Přináší uklidňující účinek, pomáhá uvolňovat napětí.
  7. Správná výživa. Často je zvýšená nervozita v těhotenství způsobena nedostatkem vitamínu B. Je třeba pravidelně konzumovat potraviny bohaté na tento vitamín: mléko, sýry, tvaroh, naklíčené obiloviny, luštěniny, játra, bylinky, zeleninu.
  8. Pozitivní prostředí. Abyste předešli zbytečným důvodům ke stresu, snažte se více komunikovat s pozitivními, přátelskými lidmi.
  9. Blahodárný účinek děláš to, co tě baví, hobby. Pokud žádný není, můžete se naučit vyšívání, šití, pletení. Opakující se pohyby umožňují soustředit se, odvrátit pozornost od nepříjemných zážitků.
READ
Rodinný život aneb jak budovat vztah se svým blízkým

Čekání miminka je jedním z nejkrásnějších okamžiků v životě ženy. Zkuste se odpoutat od negativních zážitků a naplno si užijte způsob, jakým roste nový život.

Pokud se sama těžko vyrovnáváte s negativními emočními prožitky, strachy a obavami z blížícího se porodu nebo zažíváte příliš silné výkyvy nálad, můžete vyhledat odbornou pomoc perinatálního psychologa. Za tímto účelem zkušená specialistka, psycholožka, arteterapeutka a zkušená matka Gribina Ekaterina Sergeevna přijímá kliniku “For the Birth”. Dle vlastního výběru se můžete přihlásit na individuální konzultaci, nebo se zapojit do skupiny připravující se na porod a mateřství „Škola maminky“. Po nalezení vnitřní rovnováhy si budete moci ještě více užít toto příjemné období ve svém životě – těhotenství a udržet své miminko zdravé.

Šťastná a klidná maminka je klíčem k narození zdravého miminka!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: