Trénink mozku: 7 způsobů, jak napumpovat mozek

jak trénovat mozek a paměť

Každý ví o výhodách sportu. Pravidelná fyzická aktivita je klíčem ke zdraví. Bez nich tělo dříve chřadne a začíná bolet. Totéž se děje s mozkem. Bez každodenního cvičení zleniví a postupem času je čím dál těžší ho „probudit“ k intenzivní práci.

Čím zatížit mozek? Můžete jít tradiční cestou: pořiďte si knihu s hádankami, sudoku, křížovkami a problémy s pamětí, začněte se učit poezii, cizí jazyky, ovládněte hudební nástroje atd. Nemáte čas, peníze nebo vás tato vyhlídka jen nudí? Pak je tu ještě jedna možnost – neurobik!

Gymnastika pro mysl

Neurobik je doslova aerobik pro mozek. Jeho tvůrci jsou dva Američané, neurobiolog profesor Lawrence Katz a spisovatel Manning Rubin. Před více než 15 lety vydali nejprodávanější knihu „Brain Fitness“, díky níž se miliony čtenářů seznámily s principy neurobiku a úspěšně je uplatňují v praxi, rozvíjejí paměť a intelektuální schopnosti.

Základní myšlenka je jednoduchá: dělejte známé věci neobvyklým způsobem a zabráníte chřadnutí mozku. Čím rozmanitější a nestandardnější úkoly si stanovíte, tím lépe. A co je také důležité, je, že veškerá tato rozmanitost by měla ovlivňovat všech 5 smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Vědecky řečeno se pak stane toto: mezi neurony se tvoří nové synapse-spojení, mozková kůra ztlušťuje a stává se klikatější, axony vedou nervové signály rychleji a spojení mezi jednotlivými mozkovými strukturami se stávají složitějšími. Obecně platí, že šedé buňky rostou a lépe si vzájemně přenášejí signály. Nejzajímavější na tom je, že to od vás vyžaduje velmi málo – stačí vnést do života trochu extravagance.

Začínáme být divní

jak trénovat mozek a paměť

Vyměňte pracovní ruku. Začněte čištěním zubů. Pokud jste pravák, zkuste si čistit zuby levou rukou, pokud jste levák, zkuste si čistit zuby pravou. Budete se divit, ale nebude to tak jednoduché. Vaše pohyby budou nekoordinované a budete o nich muset přemýšlet, ale to je podstata myšlenky. Stejně tak zkuste zapínat tlačítka levou (nebo pravou) rukou, jíst, psát, hrát si na smartphonu, otáčet stránky knihy, cokoliv! Rozvíjí se tak obě hemisféry a posiluje se spojení mezi nimi.

Zavři oči. Zkuste se projít po bytě se zavřenýma očima, osprchovat se (jen pozor!). Tím, že se vzdáte hlavního smyslového orgánu, donutíte ty oblasti mozku, které jsou obvykle nečinné, intenzivně pracovat, a to je dobré zahřátí pro všechny neurony obecně. Pokud se vám to líbilo, zkuste pokročilou možnost: vezměte s sebou spolehlivého partnera a masku na oči a navštivte velký hypermarket, jako je Ashana. Nasaďte si masku a požádejte přítele, aby šel s vámi, vedl vás a pomohl vám s navigací a vyzvednutím potřebných produktů. Jediné, co je, vybrat si čas, kdy v prodejně není nápor lidí.

READ
Jak se omluvit příteli

Prozkoumejte nové prostory. Zkuste jet do práce novou trasou, vystupte na jiné stanici metra a projděte se, cestujte častěji s rodinou a přáteli, a pokud plánujete dovolenou, vyberte si nové místo. Možná strávíte trochu více času, ale zaprvé si zlepšíte prostorovou paměť a zadruhé se jednoduše uvolníte a vytrhnete mysl z rutiny!

Jak dokládají vědci, větší počet neuronů a synapsí v mozku přímo ovlivňuje kvalitu života. Lidé s velkým počtem neuronů a synapsí měli zpravidla vysokou životní úroveň, vyšší vzdělání, vyhýbali se špatným návykům a byli celkově spokojeni se životem.

jak trénovat mozek a paměť

Getty Images/Science Photo Libra

Naučte se vařit nová jídla. Vaříš ráda? Báječné! Ovládněte exotickou kuchyni, jako je mexická, nebo si vytvořte vlastní recepty. Nové komponenty produktů, nový soubor jídel a samozřejmě nové chutě (překvapte své chuťové buňky a s nimi i mozek)! Pokud vás nebaví vařit, najděte si novou kavárnu s přáteli a zapomeňte na standardní tvarohový koláč. Je čas vyzkoušet plátek mrkvového dortu.

Změňte prostředí. Každý týden přeuspořádejte věci ve svém bytě a na pracovišti. Měňte pozadí na počítači nebo zařízení častěji.

Komunikujte mimo krabici. Přijít s nečekanými odpověďmi na nudné otázky jako “Jak se máš?”, “Co je nového?” Ať jsou vtipné nebo provokativní. Zapojte svého partnera do své výstřednosti. Další možností je nastavit si nekritická omezení. Například na jeden den komunikujte gesty nebo používejte pouze cizí slova, případně na hodinu vyřaďte ze svého slovníku slova „já, můj, já, mám. “. Stimulujete tak paměť a centrum řeči v mozku – levou spánkovou oblast.

Změňte svůj obrázek. Kupte si oblečení, které je pro vás neobvyklé, udělejte si nestandardní make-up, změňte účes nebo barvu vlasů, kupte si nový parfém. Možnost rozpočtu: Domluvte se s přítelem, který má stejnou velikost jako vy, a domluvte si výměnu šatníku jednou měsíčně. Pokaždé, když projdete kolem zrcadla, uvidíte sami sebe v novém obrazu a váš mozek na to zareaguje.

jak trénovat mozek a paměť

Můžete si vymyslet vlastní trénink mozku, hlavní je, abyste to všechno brali jako hru. Pak máte zaručeně pozitivní emoce a náš mozek je velmi miluje. Navíc nyní máte univerzální kryt pro „výstřednosti“.

READ
Co je lubrikant: jak jej používat a jak si jej vybrat?

Knihy a webové stránky, které vám pomohou napumpovat váš mozek

knihy

„Brain Fitness“, Lawrence Katz, Manning Rubin – stejná kniha otců zakladatelů neurobiotik. Nejoblíbenější workshop na pomoc v boji proti vzorům.

“Super Brain Trainer”, C. Phillips – moře různých druhů hádanek a úkolů, seskupených od jednoduchých po složité. Kompletní trénink „od zahřátí po protažení“ je zaručen.

“Japonský systém pro rozvoj inteligence a paměti”, R. Kawashima – 60denní program pro rozvoj mentálních schopností od japonského neurologa.

“Mozek 100%. Inteligence. Paměť. Tvořivý. Intuice. Intensive Training“, O. Kinyakina – oblíbená domácí publikace, jejíž autor vás naučí zapamatovat si obrovské objemy čísel, textů, událostí, řešit extrémně složité problémy a snadno najít cestu z nejnepřehlednější situace.

„Einstein chodí po Měsíci. The Science and Art of Memory,“ J. Foer je kniha napsaná mladým Američanem, který za rok udělal neuvěřitelný skok z chlapíka, který vždy zapomene datum narození své přítelkyně, na amerického šampiona paměti.

Webové stránky:

Сognifit www.cognifit.com/ru a Vikium wikium.ru – oba zdroje nabízejí otestovat fungování vašeho mozku a na základě výsledků vytvořit osobní tréninkový program.

Mnemotechnické pomůcky jsou vynikající, zcela bezplatný zdroj s materiály a cvičeními pro rozvoj paměti.

Chisloboi je online hra pro rozvoj rychlosti počítání.

Mobilní aplikace:

Aplikací, které vám pomohou trénovat mozek v mezičasech, na cestách, v metru, před spaním, pomocí chytrého telefonu je více než dost. Ale některé mají mínus: nedostatek rozhraní v ruštině. Níže proto uvádíme několik nejoblíbenějších a zároveň rusifikovaných aplikací dostupných jak pro fanoušky platformy Android, tak pro Yabloko. Zbytek si můžete snadno najít sami prostřednictvím AppStore a Google Play.

NeuroNation je populární aplikace pro trénink mozku. Existuje verze pro Android a iOS. rusifikováno. Základní sada je zdarma. Zbytek obsahu se odemyká buď za peníze, nebo za zkušenosti (dobrá pobídka pro pravidelné školení).

Mnemocon – trénink a rozvoj paměti pomocí určitých mnemotechnických pomůcek. Existuje verze pro Android a iOS. rusifikováno.

Pomyslela si dívka

Škola je dávno za námi a vy jste se začali divit, když se vás lidé ptali, kolik je sedm je šest nebo osm je devět? Nechte mě hádat, vaše práce je monotónní a všechny situace jsou již dávno spočítané? Je zřejmé, že váš mozek jednoduše „stagnuje“. Běžíme na rozcvičku

READ
Co dělat, když nemáte peníze: osvědčené způsoby, jak problém vyřešit

Každý ví o výhodách sportu. Pravidelná fyzická aktivita je klíčem ke zdraví. Bez nich tělo dříve chřadne a začíná bolet. Totéž se děje s mozkem. Bez každodenního cvičení zleniví a postupem času je čím dál těžší ho „probudit“ k intenzivní práci.

Čím zatížit mozek? Můžete jít tradiční cestou: pořiďte si knihu s hádankami, sudoku, křížovkami a problémy s pamětí, začněte se učit poezii, cizí jazyky, ovládněte hudební nástroje atd. Nemáte čas, peníze nebo vás tato vyhlídka jen nudí? Pak je tu ještě jedna možnost – neurobik!

GYMNASTIKA PRO MYSL

Neurobik je doslova aerobik pro mozek. Jeho tvůrci jsou dva Američané, neurobiolog profesor Lawrence Katz a spisovatel Manning Rubin. Před více než 15 lety vydali nejprodávanější knihu „Brain Fitness“, díky níž se miliony čtenářů seznámily s principy neurobiku a úspěšně je uplatňují v praxi, rozvíjejí paměť a intelektuální schopnosti.

Základní myšlenka je jednoduchá: dělejte známé věci neobvyklým způsobem a zabráníte chřadnutí mozku. Čím rozmanitější a nestandardnější úkoly si stanovíte, tím lépe. A co je také důležité, je, že veškerá tato rozmanitost by měla ovlivňovat všech 5 smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Vědecky řečeno se pak stane toto: mezi neurony se tvoří nové synapse-spojení, mozková kůra ztlušťuje a stává se klikatější, axony vedou nervové signály rychleji a spojení mezi jednotlivými mozkovými strukturami se stávají složitějšími. Obecně platí, že šedé buňky rostou a lépe si vzájemně přenášejí signály. Nejzajímavější na tom je, že to od vás vyžaduje velmi málo – stačí vnést do života trochu extravagance.

ZAČÍNÁME BÝT SKVĚLÍ

Muž píše do poznámkového bloku

Vyměňte pracovní ruku. Začněte čištěním zubů. Pokud jste pravák, zkuste si čistit zuby levou rukou, pokud jste levák, zkuste si čistit zuby pravou. Budete se divit, ale nebude to tak jednoduché. Vaše pohyby budou nekoordinované a budete o nich muset přemýšlet, ale to je podstata myšlenky. Stejně tak zkuste zapínat tlačítka levou (nebo pravou) rukou, jíst, psát, hrát si na smartphonu, otáčet stránky knihy, cokoliv! Rozvíjí se tak obě hemisféry a posiluje se spojení mezi nimi.

Zavři oči. Zkuste se projít po bytě se zavřenýma očima, osprchovat se (jen pozor!). Tím, že se vzdáte hlavního smyslového orgánu, donutíte ty oblasti mozku, které jsou obvykle nečinné, intenzivně pracovat, a to je dobré zahřátí pro všechny neurony obecně. Pokud se vám to líbilo, zkuste pokročilou možnost: vezměte s sebou spolehlivého partnera a masku na oči a navštivte velký hypermarket, jako je Ashana. Nasaďte si masku a požádejte přítele, aby šel s vámi, vedl vás a pomohl vám s navigací a vyzvednutím potřebných produktů. Jediné, co je, vybrat si čas, kdy v prodejně není nápor lidí.

READ
Hledám milenku na schůzky: život v milostném trojúhelníku

Prozkoumejte nové prostory. Zkuste jet do práce novou trasou, vystupte na jiné stanici metra a projděte se, cestujte častěji s rodinou a přáteli, a pokud plánujete dovolenou, vyberte si nové místo. Možná strávíte trochu více času, ale zaprvé si zlepšíte prostorovou paměť a zadruhé se jednoduše uvolníte a vytrhnete mysl z rutiny!

Naučte se vařit nová jídla. Vaříš ráda? Báječné! Ovládněte exotickou kuchyni, jako je mexická, nebo si vytvořte vlastní recepty. Nové komponenty produktů, nový soubor jídel a samozřejmě nové chutě (překvapte své chuťové buňky a s nimi i mozek)! Pokud vás nebaví vařit, najděte si novou kavárnu s přáteli a zapomeňte na standardní tvarohový koláč. Je čas vyzkoušet plátek mrkvového dortu.

Změňte své okolí. Každý týden přeuspořádejte věci ve svém bytě a na pracovišti. Měňte pozadí na počítači nebo zařízení častěji.

Komunikujte mimo krabici. Přijít s nečekanými odpověďmi na nudné otázky jako “Jak se máš?”, “Co je nového?” Ať jsou vtipné nebo provokativní. Zapojte svého partnera do své výstřednosti. Další možností je nastavit si nekritická omezení. Například na jeden den komunikujte gesty nebo používejte pouze cizí slova, případně na hodinu vyřaďte ze svého slovníku slova „já, můj, já, mám. “. Stimulujete tak paměť a centrum řeči v mozku – levou spánkovou oblast.

Změňte svůj obrázek. Kupte si oblečení, které je pro vás neobvyklé, udělejte si nestandardní make-up, změňte účes nebo barvu vlasů, kupte si nový parfém. Možnost rozpočtu: Domluvte se s přítelem, který má stejnou velikost jako vy, a domluvte si výměnu šatníku jednou měsíčně. Pokaždé, když projdete kolem zrcadla, uvidíte sami sebe v novém obrazu a váš mozek na to zareaguje.

Můžete si vymyslet vlastní trénink mozku, hlavní je, abyste to všechno brali jako hru. Pak máte zaručeně pozitivní emoce a náš mozek je velmi miluje. Navíc nyní máte univerzální kryt pro „výstřednosti“.

KNIHY A STRÁNKY, KTERÉ POMOHOU AKTUALIZOVAT VÁŠ MOZEK

KNIHY:

„Brain Fitness“, Lawrence Katz, Manning Rubin – stejná kniha otců zakladatelů neurobiotik. Nejoblíbenější workshop na pomoc v boji proti vzorům.

READ
Příčiny a projevy strachu z bouřek u lidí

„Super Brain Trainer“, Ch. Phillips – moře různých druhů hádanek a úkolů, seskupených od jednoduchých po složité. Kompletní trénink „od zahřátí po protažení“ je zaručen.

“Japonský systém pro rozvoj inteligence a paměti”, R. Kawashima – 60denní program pro rozvoj mentálních schopností od japonského neurologa.

“Mozek 100%. Inteligence. Paměť. Tvořivý. Intuice. Intensive training“, O. Kinyakina je oblíbená tuzemská publikace, jejíž autor vás naučí nazpaměť si zapamatovat obrovské objemy čísel, textů, událostí, řešit extrémně složité problémy a snadno najít cestu z té nejpřehlednější situace.

„Einstein chodí po Měsíci. The Science and Art of Memory,“ J. Foer je kniha napsaná mladým Američanem, který za rok udělal neuvěřitelný skok z chlapíka, který vždy zapomene datum narození své přítelkyně, na amerického šampiona paměti.

STRÁNKY:

Vikium a Сognifit – oba zdroje nabízejí otestovat fungování vašeho mozku a na základě výsledků vytvořit osobní tréninkový program.

Uplift – vzdělávací hry pro každý vkus. Před registrací vyplní to, co si vyberete, vyplněním jednoduchého formuláře.

Mnemotechnické pomůcky jsou vynikající, zcela bezplatný zdroj s materiály a cvičeními pro rozvoj paměti.

Chisloboi je online hra pro rozvoj rychlosti počítání.

MOBILNÍ APLIKACE:

Existuje více než dost aplikací, které vám pomohou trénovat mozek v mezičasech, na cestách, v metru, před spaním, pomocí chytrého telefonu. Ale většina má mínus: nedostatek rozhraní v ruštině. Níže proto uvádíme několik nejoblíbenějších a zároveň rusifikovaných aplikací, které jsou k dispozici jak pro fanoušky platformy Android, tak pro „Yabloko“. Zbytek si můžete snadno najít sami prostřednictvím AppStore a Google Play.

NeuroNation je oblíbená aplikace pro trénink mozku. Existuje verze pro Android a iOS. rusifikováno. Základní sada je zdarma. Zbytek obsahu se odemyká buď za peníze, nebo za zkušenosti (dobrá pobídka pro pravidelné školení). Aplikace má verzi pro počítače na webu www.neuronation.ru

Mnemocon – trénink a rozvoj paměti pomocí určitých mnemotechnických pomůcek. Existuje verze pro Android a iOS. rusifikováno.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: