Vnitřní svět člověka – co to je a jak ho rozvíjet

Vnitřní svět je pojem, který se původně používal k označení části životního prostoru, která odráží mentální sféru. V současné době se ve vědeckém chápání již neprovádí dělení na vnitřní svět jednotlivce a vnější, i když se toto slovní spojení nadále používá jako synonymum s pojmem mentální. Ze všech spekter možných projevů psychiky odráží vnitřní svět stav klidu a míru, určité dobro a spokojenost.

Vnitřní svět je reprezentací určité reality, tvořené interakcí neuronů a zároveň představuje mentální představy o světě, vlastní osobnosti a struktuře téhož vnitřního světa. U každého jedince je jiný a je prezentován v jediné jedinečné variantě, tvořené kombinací faktorů dědičnosti, vývojových charakteristik, vrozených schopností a získaných zájmů, typu nervového systému a charakteristických vlastností. S věkem je dále utváření specifické vnitřní struktury ovlivněno životní zkušeností, přijatými společenskými hodnotami, ideály, které jsou hlubokým odrazem člověka, a archetypálními obrazy.

Každý z prezentovaných lidských smyslových orgánů reaguje specifickým způsobem a přináší své individuální informace, podle toho lze i za stejných podmínek vykreslit vnitřní svět různých lidí v různých odstínech. V tomto případě neexistuje funkce reprodukce toho, co je přijímáno zvenčí, jako se to děje u snů, ale dochází pouze k procesu přímé reakce na to, co se děje ve skutečnosti.

Jaký je vnitřní svět člověka

Vnitřní svět člověka se utváří přímou interakcí a navazováním spojení se společností a je součástí vědomí. Jedná se o strukturu psychiky zabývající se zpracováním procesů vnímání a další externalizací v procesech vnější činnosti (jednání, chování). Právě prostřednictvím vnějšího ztělesnění vnitřní a neviditelné práce můžeme posuzovat rozmanitost, vývoj a sémantický obsah duchovního světa, jehož složkami jsou psychologie, hodnoty, osobnost (vnitřní charakteristiky), inteligence, chování. Aktivita těchto složek se může projevovat s různou silou v různých časových obdobích, přičemž přítomnost a vývoj každé složky se mění při změně podmínek. Když jeden bude ve stínu nevědomí a druhý bude naopak jasně osvětlen vědomou pozorností. Z této interakce a plnosti vyplývají takové vlastnosti vnitřního světa, jako je jeho bohatost, harmonie, hloubka, komplexnost a další.

Obvykle není člověk schopen zcela ovládat svůj vnitřní svět, stejně jako emoční projevy, protože není něčím účinným, ale pouze reaguje na vnější změny. Z tohoto ustanovení vyplývá, že vnitřní svět reguluje sociální společnost obklopující jedince a vnější podmínky. Pro lidi, kteří jsou více zaměřeni na svůj stav než na vnější události, se však schopnost ovládat procesy vnitřního světa stává jednodušší a dostupnější.

READ
Sukničkář, co dělat, když je váš přítel nebo milovaný muž sukničkář

Použít porozumění svému vnitřnímu světu pro úspěšnější a harmoničtější život je nepopiratelná pravda, ale v tuto chvíli nebyly vyvinuty žádné objektivní metody poznání. Z provedené práce jsou zajímavé fenomenologické analýzy představující možnost uvažování o individualitě projevu specifičnosti částí vnitřního světa, to však nedává právo rozšířit tyto vzorce na všechny lidi. Každá reakce, každý odraz vnějších událostí vnitřním zrcadlem je charakteristika fixovaná v prostoru a čase, která se změní, když se změní některý z parametrů.

Jelikož je vnitřní svět odrazem vnějšího, není kopií, jinak by byl pro všechny stejný. Ta je zpočátku subjektivní a láme zobrazovanou realitu přes vlastní filtry. Hrubou metaforou pro srovnání by byla místnost křivých zrcadel, kde se v závislosti na zrcadle mění váš obraz, ale neexistuje žádná vaše kopie. Několik různých lidí také odráží každý aspekt reality zcela odlišnými způsoby a všechny výsledné obrazy vkládají do vícerozměrného obrazu, který má od druhého stovky rozdílů.

Co znamená bohatý vnitřní svět?

Vnitřní svět, vytvořený na základě interakce s vnějším prostorem, je prodchnut novými prvky a aspekty. Když lidé mluví o bohatém vnitřním světě, mají vždy na mysli souhrn lidských zkušeností a představivosti. Zkušenosti přitom zahrnují jak přítomnost praktických dovedností, tak i teoretické znalosti, patří sem i erudice a schopnost uvažovat a chápat různé předměty a jejich vzájemné působení. Kromě šířky vnímání sem patří i jeho hloubka, tzn. Nestačí pouze povrchně rozumět všem oblastem, je nutné alespoň některým z nich porozumět podrobně.

Životní zkušenosti, které formují vnitřní svět, jsou založeny na cestování a kontaktu s jinými kulturami, ať už prostřednictvím přímé interakce s jinými lidmi nebo prostřednictvím umění, na tom příliš nezáleží. Duchovní svět je obohacen o čtení knih a sledování filmů, poslech hudby a ochutnávání nového jídla. Každá nová zkušenost, kterou člověk obdrží, vždy rozšiřuje a obohacuje jeho vnitřní svět. Hloubku a bohatost ovlivňuje i fantazie, kdy člověk k seberealizaci nebo úlevě od nudy nepotřebuje druhé. V zásadě se duchovně bohatý člověk bude moci rozvíjet, cestovat a učit ostatní moudrosti života, zatímco bude navždy uzavřen na samotce pouze se zdmi a postelí.

Člověk s bohatým vnitřním světem je schopen porozumět komukoli jinému, protože jeho prostor obsahuje pocity, činy, situace a informace o mnoha životních okamžicích. Neznamená to, že by všechny povzbuzoval a ke všem se připojoval, spíše to odráží určitou toleranci a schopnost zapadnout do jakéhokoli kruhu a situace, pochopit zkušenosti druhých, ale jednat v souladu se svým přesvědčením.

READ
TOP 300 dívek s obrovskými krásnými zadky

Jak rozvíjet svůj vnitřní svět

Rozvíjet svůj vnitřní svět znamená rozšířit své prožívání a harmonizovat své reakce na vnější události. K tomu jsou dobré meditace, při kterých se ponoříte do hlubin své osobnosti. Možná studujete určitý pocit nebo svou reakci na konkrétní událost, možná se díváte na trend v mnoha vztazích s blízkými, nebo možná hledáte něco, co byste mohli dělat. Hlavní věcí v této meditační praxi je pravidelné seznamování se sebou samým a svými rysy.

Vnitřní svět existuje bez ohledu na to, jak moc ho znáte, ale můžete ho vědomě rozvíjet pouze seznamováním se s obsahem, možná pochopením zákonů, které působí ve vaší realitě, myšlenka rozvoje sama od sebe zmizí.

Podnikejte pravidelné procházky a výlety do přírody – přímý kontakt s přirozenou součástí vnějšího světa vás probudí k aktivaci a nastolení harmonie ve vašem vnitřním prostoru. Pokud se navíc vydáte pokaždé na nová místa, automaticky obohacujete své zkušenosti a rozšiřujete si obzory. Pravidelný kontakt s přírodou kromě vlivu na duševní strukturu pomáhá zlepšit pohodu, která je důležitá i pro vnitřní klid.

Vztah mezi fyzickým a duchovním je velmi velký, proto pro rozvoj vnitřního světa je nutné pečovat a rozvíjet své tělo. Fyzické cvičení, správná výživa a dostatek čerstvého vzduchu vám pomohou odstranit destruktivní faktory v podobě špatného zdravotního stavu.

Určete si požadované cesty pro svůj rozvoj a následujte je, nechte každý den naplnit něčím novým, zlepšit nějakou dovednost. I když se rozhodnete naučit se jazyk a zapamatovat si slovo každý den, rozšíří to vaši vizi. A pravidelnost procesu spouští důležité mechanismy obvyklého vývoje. Snažte se rozvíjet různé aspekty své osobnosti, spíše než se zaměřovat pouze na fyzické nebo intelektuální. Obvykle takové deformace vedou právě k ochuzení duchovního světa. Trénujte svou laskavost a schopnost reagovat, pomáhejte potřebným, potěšte lidi, které máte rádi, sledujte dobré filmy.

Autor: Praktický psycholog Vedmesh N.A.

Mluvčí Lékařského a psychologického centra “PsychoMed”

Šest způsobů, jak dosáhnout vnitřního míru

Dosáhnout vnitřního klidu se může zdát jako obtížný úkol, ale je to stav, který je možný pro každého z nás. A stojí za to o to usilovat týdny, měsíce a možná i roky. Zde je šest způsobů, jak dosáhnout vnitřního klidu.

READ
Mysl a tělo: objasnění otázky

Přijmout to, co je

Ať se v tuto chvíli děje cokoli, souhlaste s tím. Nebraňte se. nebojujte. A nesnažte se hádat. Současnost už je tady a je taková, jaká je. Když bojujete s tím, co se děje nyní, bojujete s celým vesmírem.

Přinášíte si utrpení, když se začnete hádat s realitou. Souhlas s tím, co je. Pak se zeptejte sami sebe, co se od vás nyní vyžaduje, a udělejte to.

Cvičte neodsuzování

Neodsuzujte morálně ostatní lidi. Tento princip může změnit váš život a zcela vyléčit mnoho problémů.

Zároveň stojí za to pochopit, že není třeba odsuzovat nejen lidi, ale i události. Dávat najevo nespokojenost se situací jen zhoršuje vaši situaci. Nejen, že v tomto stavu nemůžete problém vyřešit, ale navíc si kazíte náladu a zdraví.

Když dojde k problému nebo selhání, existují pouze dvě vhodná chování:

  • Klidně napravte situaci.
  • Pokud situaci nelze napravit, smiřte se s tím.

Pamatujte: vše ostatní vede ke stresu a životu s obrovskými problémy. Nikdy si nedovolte myslet si, že je s vámi zacházeno nespravedlivě. Toto je syndrom oběti, nejčastější duševní porucha.

Proměňte své špatné návyky v preference

Existuje skvělá kniha s názvem „Příručka k vyššímu vědomí“, kterou v roce 1972 napsal Ken Case. Case ve své knize poukazuje na to, že musíte své závislosti proměnit v preference.

Závislost je jakákoli touha, která vás rozčiluje nebo znepokojuje, pokud není uspokojena. Zde jsou nějaké příklady:

  • Rozčilujete se, když někoho požádáte o pomoc a ten vás odmítne. Jste závislí na lidech, aby souhlasili s vašimi požadavky.
  • Pokud jste frustrovaní, protože vaše auto ráno nenastartuje, jste závislí na udržování svého vozu v perfektním provozním stavu.
  • Pokud vám vadí, že obchod s potravinami nemá vaši oblíbenou snídaňovou kaši, pak jste závislí na své snídaňové kaši.

Když změníte své závislosti na preference, stane se toto:

  • Pokud požádáte svého přítele o pomoc a on souhlasí, že vám pomůže, bude váš den ještě lepší než předtím.
  • Pokud vám však odmítne pomoci, bude vše v pořádku. Zkoušel jsi jen jednu možnost a ta nefungovala. Stále máte desítky možností, jak svůj problém vyřešit.
READ
Neverbální komunikace: jak „číst“ řeč těla

Přeměnou svých závislostí na preference se již nebudete cítit úzkostně a nespokojení, pokud se vaše touhy nerealizují. A to vede k míru.

Trénujte svou mysl, aby byla klidná

Neklidná mysl nemůže být klidná; této zjevné pravdě je třeba porozumět. Potřebujeme trénovat naši mysl, aby přešla z turbulence do klidu. Například prostřednictvím meditace.

Můžete začít meditovat tak, že zavřete oči a zaměříte se na svůj dech. Pak zacházejte se všemi myšlenkami, které se snaží odvést vaši pozornost od vašeho dechu, jako mraky přecházející po obloze za slunečného dne. Pokud přemýšlíte o něčem, co vás trápí nebo znepokojuje, postupujte takto:

  • Nesnažte se tyto myšlenky zahnat.
  • Přitom je prostě ignorujte.
  • Jednoduše nechte myšlenku projít horizontem vědomí a pak ji nechte projít.

Cvičte povědomí

Mysl, která je ve světě, existuje tady a teď. Nepřemýšlí obsedantně o minulosti a budoucnosti. Svou pozornost můžete přivést k přítomnému okamžiku takto:

  • Věnujte pozornost svému tělu: ruce, nohy, krk.
  • Věnujte pozornost svému prostředí. Opravdu věnujte pozornost tomu, co se děje tady a teď.
  • Pociťujte vděčnost za přítomný okamžik. V bytě máte křeslo, šálek čaje a teplo.

Dovolte své mysli, aby našla harmonii s přítomným okamžikem. Skutečný mír vzniká v přítomnosti.

Použijte svou vůli k výběru správných myšlenek

Dr. Gerald J. Jampolsky ve své knize Love Is Letting Go of Fear nastiňuje 12 lekcí pro vytvoření vnitřního míru. Lekce 11 je síla vůle. Když většina lidí přemýšlí o síle vůle, myslí na následující:

  • Použijte svou vůli a vyberte si špenát místo čokoládového dortu.
  • Použijte sílu vůle, abyste se místo surfování po internetu přinutili jít si zaběhat.
  • Použijte svou vůli k učení na zkoušku, nehrajte hry.

K volbě myšlenek však můžete použít i svou sílu vůle. To znamená, že si vybírejte myšlenky, které vám pomohou a přinesou vám klid, spíše než myšlenky, které vám ublíží. Následuj tyto kroky:

  • Věnujte pozornost svým myšlenkám po celý den.
  • Když cítíte, že jsou vaše myšlenky bolestivé, přestaňte.
  • Přepněte na myšlenky, které vás uklidňují a dělají šťastnými.

Stále si říkejte, že si vždy můžete vybrat myšlenky, které vám přinesou vnitřní klid.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: