Zení emocí a pocitů – psychologie

Řízení emocí je dovednost nezbytnou pro každého civilizovaného člověka, která spočívá ve schopnosti cítit a charakterizovat své vlastní emoce. Tento koncept by neměl být zaměňován s potlačováním emocí.

Význam zvládání emocí

Zvládání emocí je základní dovedností. Někteří lidé, když čelí destruktivnímu působení emocí v konfliktních situacích, začnou je považovat za zlé, snaží se je potlačovat a přísně kontrolovat. Mnoho jedinců dokonce chce ze svého života odstranit emocionalitu.

Cesta potlačování emocí zpravidla vede k neuróze, protože emocionální reakce se stávají neadekvátní skutečné situaci. Správným řešením je přijmout emoční reakce jako integrální duševní jev. V tomto případě není třeba je malovat v negativních tónech a považovat je za špatné nebo škodlivé.

Článek: Řízení emocí

Vědci vysvětlují důležitost schopnosti zvládat emoce tím, že jsou snadno stimulovatelné a mají dopad na velké množství procesů v osobní a mezilidské realitě. Emoce se zapnou a začnou aktivovat vzorce chování člověka, který mylně chápe potlačování pod jejich kontrolou. Tento způsob zpracování emočních reakcí je však v případě zneužití nejen neúčinný, ale také velmi škodlivý.

Řízení emocí je schopnost je používat. Člověk jim dává správný směr (například inspiruje sebe i ostatní k určitým činům). Dnes není pro psychology naléhavější otázka „jak se zbavit emocí“, ale „jak je nechat jít“. Lidé se naučili potlačovat sami sebe, ztrácejí schopnost přirozeného vyjadřování a hrubě vylučují reakce. Místo toho byste měli kompetentně transformovat emoce a nasměrovat je jiným směrem (sublimovat). Potlačené reakce jsou častou příčinou lidských psychických problémů, nemocí, které z psychosomatického hlediska přímo souvisejí se zážitky.

Vlastnosti zvládání emocí

Každý člověk potřebuje schopnost zvládat emoce. Potřeba emocionálních reakcí je dána tím, že jedinec se potřebuje přizpůsobit okolnímu světu. Pokud ví, jak zvládat své emoce, pak se lépe přizpůsobí, stane se šťastnějším a úspěšnějším.

Systém emočních reakcí je složitý mechanismus, ve kterém může dojít k selhání. Vědomí spolu s nevědomými postoji zasahuje do emocionální reality a přispívá ke vzniku konfliktních situací uvnitř jednotlivce a s ostatními.

Emoce mohou nést informace a naplňovat život jakékoli skupiny. Zvládání emocí v konfliktu je schopnost dát daným informacím smysl. Emoce lze ignorovat, ale tím nezmizí. Z tohoto důvodu psychologové zdůrazňují důležitost zvládání emocí.

READ
Proč můj chlap neřekne, že mě miluje?

Vhodné emocionální reakce umožňují člověku cítit plnost života. V den, kdy má příležitost zažít celou škálu zážitků, se cítí aktivní a vysoce motivovaný. Naopak den bez emocí je nudný den, kdy v duši není odezva. Vnímání zešedne a ztrácí smysl, nastupuje apatie a nechuť jednat.

Psychologové se domnívají, že čím více emocí člověk zažívá, tím jasnější je jeho život. Z tohoto důvodu lidé neustále hledají pozitivní zkušenosti a snaží se jimi nasytit svůj život. To se děje prostřednictvím následujících kroků:

  • Sdělení,
  • Sledování filmů,
  • Poslouchání hudby.

Někdy, aby získal emoce, člověk dělá extrémní věci, v extrémních případech konzumuje alkohol nebo drogy.

Emoce umožňují reagovat ne v okamžiku incidentu, ale dlouho před ním, a reagovat komplexněji. Například řidič porušil pravidla silničního provozu a dopravní policista mu odebere řidičský průkaz. O měsíc později byla licence vrácena, ale nyní se člověk bude vždy bát dopravní policie při jízdě na silnici. V některých případech je tato opatrnost namístě, ale někdy ne. V tomto případě emoční systém vyžaduje úpravu.

Způsoby, jak ovládat emoce

Aby člověk mohl ovládat své emocionální reakce, potřebuje být otevřený svým vlastním emocím. Musí dávat pozor na stavy jiných jedinců a mít ochotu je přijmout. Důležitou roli zde hraje i schopnost ovlivňovat sebe i druhé lidi. To je nutné ke spuštění určitého emočního potenciálu.

Když se objeví emoce, svaly člověka začnou pracovat. Takže když čeká na něco děsivého nebo důležitého, nemůže doslova sedět. Při emočním stresu se lidé začnou procházet, neustále se dotýkají a kroutí něčím v rukou. Z hlediska chemických reakcí jsou emoce zajištěny i uvolňováním hormonů. Čím silnější uvolnění, tím silnější emoce člověk projeví. Proto je těžší zvládat silné emoce. Někdy je téměř nemožné se s nimi vyrovnat.

I negativní emoce představují energii. Pokud je nasměrován správným směrem, pomůže dosáhnout dobrých výsledků. Každý jedinec vydrží jen určitou míru emočního stresu. Pokud dojde k překročení zátěže, pak se téměř každý člověk chová nevhodně. Toto chování se projevuje agresí vůči druhým lidem a autoagresí.

Být pod emočním stresem po dlouhou dobu vede k odpovídajícím psychosomatickým poruchám. Přitom právě potlačování emocí nedává člověku šanci žít plnohodnotný život.

READ
Komunikační styl v obchodním prostředí, doma

Moderní kultivovaný člověk s určitou úrovní volního vývoje nemůže a neměl by „nechat svůj emocionální stav volný průběh“. Pokud se tak stane, svědčí to o nízké úrovni vzdělání a dobrých mravů. Člověk musí ovládat svůj emocionální stav, zvláště když je v blízkosti jiných lidí.

V tomto ohledu je třeba zvláště zdůraznit jednu okolnost. Podle názoru mnoha lidí existuje myšlenka, že musíte ovládat své emoce ve společnosti, mezi cizími lidmi. Ale není nutné to dělat mezi blízkými příbuznými a přáteli. Tady nás prý už znají. Není proto třeba se snažit vypadat lépe.

Tato pozice je zásadně špatná. Faktem je, že naše emoční stavy určitě ovlivňují naše okolí. Projevování negativních emocí mezi blízkými lidmi má negativní dopad na jejich stav. Proto, pokud jsou nám naši blízcí drazí, musíme je před takovým vlivem chránit. To znamená, že mezi blízkými lidmi musíme své emocionální projevy kontrolovat neméně pečlivě než mezi cizími lidmi.

Řízení emocí – jedná se o změnu emocionálního stavu člověka prostřednictvím zvláštního úsilí (techniky).

Směr zvládání emocí může být dvojího druhu – jejich oslabení nebo posílení. Nejčastěji je samozřejmě nutné to první. Někdy však existují případy, kdy se lidé snaží zesílit své emoce.

Historici například zaznamenávají přítomnost takové techniky u francouzského císaře Napoleona. V situacích obtížných jednání se záměrně „kroutil“. Do té míry, že se prý rozzuřil. Mohl zlomit ukazovátko, hodit dispoziční kartu na zem a šlapat po ní nohama. To udělalo dojem na vyjednávající partnery a stali se poddajnějšími.

Duševní stavy sebedůvěry úzce souvisí s emocemi. Mohou se pohybovat od nejistých po příliš sebevědomé. Upřednostňují se samozřejmě adekvátní podmínky.

V teorii a praxi psychologie existují čtyři typy zvládání emocí: psychokorekce, relaxace, reflexe a sebekorekce.

Psychokorekce – jedná se o regulaci duševního stavu pacienta psychologem nebo psychoterapeutem.

V tradicích národů různých zemí se s problémem psychokorekce zachází velmi odlišně. Využití takové služby je nejrozvinutější v USA. V americké mentalitě není zvykem sdílet své problémy ani s blízkými lidmi. Být označen za poraženého je ve veřejném mínění to nejhorší, co se Američanovi může stát. Nikdo proto své problémy neukazuje ostatním. Ale sdílet je s psychologem je v pořádku. Je v práci, má za to zaplaceno.

READ
Seznamky jsou nejlepší portály. Najděte svou pravou lásku!

Relaxace – odvedení pozornosti od příčiny emočního stresu, přepínání.

U nás asi před dvaceti lety byla velmi populární. Ve výrobních podnicích byly vytvořeny psychologické úlevové místnosti a během práce se dělaly zvláštní přestávky. Šlo o praktickou realizaci myšlenky přechodu na odpočinek a obnovení výkonu.

Reflexe – sebeanalýza člověka jeho vnitřního stavu a jeho příčin.

Přeloženo z latiny reflexio, znamená obrátit se zpět. Smyslem této formy řízení emocí je analýza a závěry. Nejprve jsou analyzovány události, které předcházely emočnímu stresu a staly se jeho příčinou. Poté jsou vyvozeny závěry s cílem zablokovat tyto příčiny a zabránit jejich výskytu v budoucnu.

Vlastní korekce – nezávislá regulace postoje člověka k předmětu, který vyvolává emoce.

Zlaté psychologické pravidlo říká: „Problém není v tom, co se nám děje, ale jak s tím zacházíme.

Příkladem mohou být postavy z příběhu Marka Twaina „Princ a chudák“. Princ se cítí jako nešťastný člověk. A žebrák si vede skvěle.

Sebekorekce nevyžaduje profesionálního psychologa. Každý vzdělaný člověk to zvládne sám. K tomu stačí zvládnout pár speciálních technik. Tato škola sebeopravy bude konkrétně diskutována v další části.

Nyní přejděme ke stresu. Budeme to považovat za zvýšenou emoční reakci těla na podněty (stresory).

Zvládání stresu spočívá v prevenci takových stavů a ​​správné cestě z nich ven.

Prevence stresu, má zase dva směry úsilí – vnitřní a vnější. Vnitřní směřování je spojeno se snahou změnit svůj postoj k příčinám stresu. Ve skutečnosti se jedná o zvýšení odolnosti jedince vůči stresu.

Vnějším směrem prevence stresu je včasná identifikace možných příčin stresu (stresorů) a jejich ovlivňování za účelem jejich blokování.

Stresory mohou být fyzické i psychické povahy. Navíc to druhé může být skutečné i imaginární.

Pokud není možné stresory blokovat, člověk se dostává do stavu stresu. Jeho chování v tomto stavu může být jiné. Dvě polární typ chování psychologové obrazně pojmenovali: „lví stres“ a „králičí stres“.

“Lví stres” – Jedná se o aktivní pozici člověka ve stavu emočního stresu. Zpočátku dochází dokonce k určitému zvýšení produktivity. Pak se člověk pokouší z tohoto stavu dostat. Snaží se odstranit příčiny stresu, nebo je alespoň omezit.

READ
Příprava na manželství: co potřebujete vědět?

“Zajíček stres” – jedná se o pasivní pozici. Lidská produktivita okamžitě klesá. Nenachází sílu bojovat s příčinami stresu, je v depresi a čeká, až se situace sama vyřeší.

Moderní psychologie nabízí tři cesta ven od stresu: „přiznání porážky“, „přehodnocení hodnot“ a přepínání pozornosti. Pojďme se na ně podívat blíže.

“Přiznání porážky” – To je způsob, jak se dočasně vyrovnat se situací. To však neznamená úplnou kapitulaci. Naopak, ústup je dočasný, jde o jakýsi manévr před budoucí ofenzívou. Algoritmus Implementace „přiznání porážky“ jako východiska ze stresu vypadá takto:

a) odmítnutí okamžitého řešení problému (situační přiznání porážky);

b) přeskupení sil a poučení pomocí analýzy příčin porážky;

c) stanovení nového úkolu nebo nových termínů řešení starého.

“Změna pohledu na svět” je způsob kritické analýzy příčin, které vedly ke stresu. Výsledky analýzy mohou vést ke dvěma závěrům. První – snížení subjektivní významnosti pro sebe ty problémy, které vedly ke stresu. Měli byste se přesvědčit, že „to není tak důležité“ nebo „já to opravdu nechtěl“.

Druhý možný závěr z analýzy je vytváření nových hodnot. Ty druhé jsou přijímány určitým způsobem „navzdor“ starému. A pak se příčiny stresu stanou bezvýznamnými a zmizí samy.

Přepínání pozornosti – Toto je způsob, jak odvrátit pozornost od příčin stresu. To lze usnadnit aktivním pracovní zátěž. Můžete se také sami nastavit a rozhodnout jiné úkolyzcela nesouvisí s příčinami stresu. Můžete přijít pomoci někomu těch, kteří se ocitli v ještě horší situaci.

Schopnost zvládat své emoce a stres je ukazatelem kultury moderního člověka. To platí zejména pro manažera. Musí se umět nejen vyrovnat se svými emocemi, ale také v tom pomáhat svým podřízeným. Materiál nabízený v další části knihy vám pomůže vybavit se konkrétními autokorekčními technikami.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: