Co dělat, když to bolí?

Stává se, že psychická bolest, prožitky, které prožíváme v souvislosti s traumatickými událostmi, které se nám v životě staly, mohou být co do intenzity a trvání mnohem silnější než fyzická bolest. V tomto článku se budeme zabývat bolestí, která má jinou povahu, ale prožíváme ji jako psychické utrpení. Jak s tím můžete žít, jak to přežít a co může dělat psycholog, když tyto procesy doprovází?

Co je to bolest z pohledu těla a psychiky?

Bolest lze chápat jako signál pro tělo nepříjemného zážitku, který naznačuje, že něco není v pořádku. Bezpečnost je také ohrožena, a to jak z hlediska fyzického, tak duševního zdraví. Na fyziologické úrovni jsou tyto signály lidským tělem identifikovány jako ohrožující život nebo zdraví.

Bolesti může být hodně a zároveň není dostatek prostředků k jejímu přežití, pak se aktivuje psychologický obranný mechanismus, například jako způsob, jak se vyhnout, nevnímat to, co se teď děje. Fyzickou bolest nelze ignorovat bez speciálních lékařských prostředků, ale psychická bolest je možná prostřednictvím mechanismů zastavení, znehodnocení, ochrany, potlačení, racionalizace a dalších.

Jak přežít bolest?

Dokud člověk nechá bolest proudit, dokáže ji vydržet, aniž by to pro něj mělo katastrofální, destruktivní následky. A když zážitky přestanou, mohou přijít. Faktem je, že člověk „vymačká“ svou bolest tělem. Zastavení dechu, ztuhnutí atd. je markerem zastavení pocitů, reakce těla, psychiky, abychom nečelili bolesti.

Pokud to člověk neustále zažívá, pak je vysoká pravděpodobnost vzniku psychosomatických onemocnění. Proto bude pomoc psychologa při rozpoznání těchto signálů velmi důležitá.

Procesy probíhající na tělesné úrovni jsou spojeny se zážitky a jsou emocionálně zabarveny. A každý způsob, jak zastavit, je zastavit své pocity. Například se dítěti řekne: “Neboj se!” Učí se své zážitky zastavit, ne je vyjádřit. Člověk si může zakázat i myslet na bolestnou situaci a nedovolit si o ní s někým mluvit.

Manželský pár na sezení

Práce se sny

Je možné se vyhnout bolesti?

Samozřejmě je jasné, že každý organismus se snaží bolestivým zážitkům vyhnout. Ale zároveň je důležité pochopit, že pak bude život omezený, „šedivý“.

Během sezení se psycholog ptá na bolestivé zážitky. Prožívání bolesti je nezbytnou součástí života. Proč klient přišel do ordinace psychologa? Aby se cítil lépe! Co se děje? V určité fázi to pro něj může být naopak těžší, těžší po emoční stránce. To je však nezbytné pro zajištění v budoucnu adekvátního vnímání reality a budování kontaktu v režimu „tady a teď“, bez odkazů na „tam a potom“.

READ
Jak se rychle dostat z deprese kvůli nezaměstnanosti?

Vyhýbání se bolesti může být jako znecitlivění psychiky. Jiné pocity, například radost, přitom nelze plně prožít. Za vyhýbání se bolestem srdce se platí. Například při prožívání rozchodu s milovanou osobou lze u klienta pozorovat nedostatek touhy vstoupit do nového vztahu. To se děje proto, abychom nezažili stav, který byl v tom vztahu. To může vysvětlit ostražitost při navazování nových známostí a dlouhodobý nedostatek důvěry. Traumatická situace je reakcí na tuto situaci, nikoli na tu aktuální.

Co když zmrazíte citlivost (pocity)?

Pokud je citlivost zablokována, schopnost adaptace na prostředí prudce klesá. Protože abyste mohli reagovat na okolní svět, musíte ho alespoň cítit.

Pokud člověk čelí silné, nezažité bolesti „tam a pak“, pak je důležité si uvědomit, že čím méně je v „tady a teď“. To znamená, že se snižuje schopnost uspokojovat aktuální potřeby.

Udržování zmrazeného zážitku vyžaduje úsilí. Jde o to, že ke zmražení některých pocitů a stavů je potřeba síla. A naše zdroje jsou omezené.

Jak vám psycholog pomáhá překonat bolestivý stav?

Své prožívání bolesti můžete ukončit v ordinaci psychologa. To vede k osvobození. Následují další pocity a citlivost se vrací. Ve společnosti nejsou všechny pocity příjemné prožívat nebo mluvit o nich. To může být považováno například za projev slabosti.

Ale když začnou prožívací procesy, je těžké je zpomalit, klient může říct: “Cítím se hůř!” To je normální a nevyhnutelný proces během psychologického sezení. Důležité je žít a jít dál.

Myšlenka, že bolest se dá překonat navždy, je utopická. “Jak může?!” klienti mohou mluvit. V určitém okamžiku může klient reagovat na spouštěcí událost a poznamenat si ji.

Například při práci s psychologem na téma rozchod s milovanou osobou mohou být po nějaké době u klienta znovu pozorovány podobné emoční stavy. S menší silou a intenzitou, ale je těžké se těchto zážitků úplně zbavit.

Pokud se tyto stavy změní ve stav naučené zkušenosti, pak se změní samotný postoj osobnosti k tomuto, osobnost se stane stabilnější. Jde o to, že velmi silná emocionální událost po chvíli také vyvolává pocity, jen to ten člověk vnímá úplně jinak. Úkolem psychologa je přivést klienta do pozice, kdy může říci, že je nyní na něco podobného v životě připraven. Psycholog pomáhá najít smysl traumatického zážitku a přestat se na něj soustředit. To vám umožní začít komunikovat s prostředím „tady a teď“.

READ
Proč muže přitahují prsa

Je bolest také novou zkušeností v životě?

Situace, které nás nutí prožívat bolest, nás ztěžují. Psychika získává mnohostranné zkušenosti. A člověk, který vyrůstal ve „sterilních“ podmínkách, kdy jeho stav nic nezastínilo, s největší pravděpodobností nebude schopen v měnícím se světě přežít.

Důležitým závěrem, který klienti často dělají po sérii psychologických sezení, je, že bolest, kterou zažili, lze proměnit ve zdroj. Důležité ale je, že pokud klienta záměrně nezatáhnete do prožívání bolesti a tento proces probíhá přirozeně, pak je klient schopen to vydržet a postupně sílit. Dávkování stupně pobytu umožní harmonicky pracovat s těmito podmínkami.

Co když se přesvědčíte, že se nic neděje?

Druhým extrémem je „maska ​​bolesti“, kdy klient sám nebo jeho okolí předstírají, že se nic špatného nestalo, nebo událost racionalizují. Například poté, co lékaři diagnostikovali vážnou nemoc, může se člověk snažit s ní nepřicházet do kontaktu, vyhýbat se o ní mluvit, nemyslet na ni, tvářit se, že se nic nestalo. Jedná se o blokování zkušenosti. Vnitřní napětí může mít negativní dopad na vaše zdraví.

Je důležité pochopit, že klient, který přišel s žádostí o prožitou silnou bolest, se s tím již setkal. Úkolem psychologa je obnovit jeho citlivost. Je důležité podporovat další póly prožívání – okolí může nejen ničit a působit bolest, ale také dát něco, co přináší pozitivní emoce.

Jak čelit bolesti čelem?

Přivlastnění si vlastních pocitů je jedním z úkolů při psychologickém sezení. Jde o to, že když jste něco ve svém životě zažili, je důležité to převést do zkušenosti. Zkušenosti v podobných situacích dalo například nepovedené rande.

Čím bolestnější si klient z minulosti prožil, tím déle bude trvat, než to prožije. A klienti chtějí „záchranu“ prakticky v jednom sezení – to je nemožné.

Psychologické sezení umožní jedinci vybudovat si svůj budoucí život po silném zážitku tak, že mu to umožní vymalovat ho novými jasnými barvami, které dříve nebyly k dispozici.

Psychologie člověka je taková, že když zažije silnou duševní bolest, všechny jeho emocionální a duševní procesy směřují k jejímu přijetí a prožití. V těle se to děje nejčastěji nevědomě. Ne vždy to však lidé chápou.

Co způsobuje duševní bolest? Z neúspěchů ve vztazích nebo stresu, potíží, nepochopení, nespravedlnosti. V každém případě je prožívání bolesti stejně přirozený proces jako radost a štěstí a ona „chce“ být „slyšena“. Lidé mají tendenci vyhýbat se bolestivým pocitům nebo emocím – taková je jejich psychologie. Pak místo toho, aby mohli žít s duševní bolestí, se ji snaží utopit, předstírají, že se nic nestalo – pomocí komunikace, koníčků, alkoholu, nových vztahů. Nejčastěji toto chování vede k novým problémům a bolestivým emocím. Jak si můžete pomoci vypořádat se s emoční bolestí? Proč je potřeba to „slyšet“? Odpovědi na tyto a další otázky v tomto článku.

READ
Poporodní psychóza – miminko je na světě! A místo radosti - smutek? Co je špatně?

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lidská psychologie a bolest

Lidská psychologie a bolest

Psychologie fyzické bolesti je pro mnohé pochopitelná a nepotřebuje další analýzu nebo charakterizaci. Když člověka bolí paže, záda nebo hlava, může popsat povahu těchto bolestivých pocitů, jejich trvání, intenzitu. Pokud lidé řeknou „Mám bolest“, což znamená, že je bolí duše, může být pro ostatní obtížné pochopit, o jaký druh bolesti se jedná.

Emocionální bolest může mít mnoho odstínů – taková je psychologie pocitů. Mezi nimi: utrpení a muka, smutek a zklamání, hluboký smutek, duchovní prázdnota, muka. Někteří odborníci se domnívají, že psychická bolest je mnohem obtížnější snášet než bolest fyzická. Kromě toho neexistují žádné prostředky a metody, které by jej mohly okamžitě odstranit, jako v případě fyzického onemocnění. Z těchto důvodů mají lidé nevědomý zvyk vyhýbat se bolesti, potlačovat ji, ignorovat ji a nevšímat si jí.

Zvyk ignorovat pocity

K tomu dochází, když bolestivé zážitky neumožňují žít v obvyklém rytmu – spánek člověka je narušen, chuť k jídlu zmizí, nenajde sílu pracovat a komunikovat s přáteli, osobní potřeby je v tomto případě také obtížné uspokojit. Vyhýbání se v mnoha případech vede ke zvýšenému utrpení – aniž by se člověk zblízka „dotýkal“ bolesti, aniž by ji znal a prožíval, ztrácí drahocennou zkušenost, která ho učí být silný, podporovat se, rozlišovat dobro od zla, přátele od nepřátel. Jak se zbavit zvyku potlačovat v sobě bolestivé pocity?

  1. Uvědomte si, že bolest má stejné právo na existenci jako slast, radost a štěstí.
  2. Naslouchejte sami sobě a pochopte, co chce bolest „učit“ – chránit a milovat se, učit se ze svých chyb, být zodpovědný a nezávislý, vzít život a vztahy do svých rukou?
  3. Naučte se cítit bolest, ale ne se z ní „zhroutit“. Toho lze dosáhnout, pokud se pokusíte bezpečně vyjádřit utrpení, smutek, smutek pro sebe a ostatní.
  4. Vědět a věřit, že bolest je vrtkavá a že po jejím přežití vystřídá těžké období šťastné a radostné.
READ
Jak získat dívku, kterou milujete? Jednoduše od A do Z

Když člověk trpí, ale „tlačí“ v sobě bolestivé emoce, učí se žít v napětí. Takové chování mu neumožňuje být svobodný, budovat nové vztahy bez strachu, že bude znovu dělat chyby, důvěřovat lidem i sobě.

Zvyk dělat si starosti

Zvyk dělat si starosti

Odvrácená strana bolesti si zvyká. Člověk, pokud je neustále provázen zážitky a utrpením, začíná nevědomě těžit z těchto bolestivých procesů. Jak a proč se to děje?

Psychologie člověka je taková, že v silných bolestivých zážitcích hledá pomoc a podporu od druhých – taková zkušenost mu přináší dočasnou úlevu a dočasně uspokojuje potřebu být potřebný a významný. Člověk se však může stát skutečně šťastným, pokud potřebuje především sám sebe.

Závislost emočního stavu na pomoci druhých lidí neumožňuje být v kontaktu se sebou samým. Takto žijí lidé, budují vztahy znovu a znovu, citově závislí na druhých. Když dočasná úleva pomine, člověk je vystaven nové vlně bolesti, která je často nesnesitelná. Navíc zvyk dělat si starosti dělá z člověka neustálou oběť okolností. Učí se tedy žít, stěžovat si a stěžovat si na osud, využívá rad a pomoci cizích či blízkých lidí a často tráví život v nekonečném očekávání šťastných a radostných dnů.

Past zvyku žít v neustálých starostech spočívá v tom, že člověk nepřebírá zodpovědnost za život na sebe – to znamená, že se v něm nic nemění k lepšímu. Jak přestat být obětí?

  • Identifikujte životní problém a pochopte, co v něm způsobuje bolestivé emoce.
  • Rozhodněte se pro radikální změnu svého životního stylu. Chcete přestat trpět a začít pociťovat duchovní radost a pohodu.
  • Nastínit kroky k osobním a životním změnám – požádat o radu a pomoc své blízké, začít se změnou životního stylu, chování a myšlení, vyhledat podporu u psychologa.

Postoj k sobě

Můžete se uklidnit, přestat trpět a dostat se z krize, pokud analyzujete svůj postoj ke své osobnosti a pochopíte, jaké změny chcete. Člověk se může stát šťastným, pokud bude co nejčastěji naslouchat sám sobě a uspokojovat své vlastní potřeby a touhy. Jak to udělat?

  1. Přestaňte čekat, až se lidé a okolnosti změní k lepšímu, a díky tomu se vaše duše bude cítit lépe.
  2. I při prožívání a stresu má člověk možnost zapojit se do seberozvoje: koníčky a koníčky pomáhají vyjádřit duševní utrpení, péče o sebe přispívá k utváření dobrého sebevědomí a sebevědomí, pozorný postoj ke zdraví pomáhá formovat osobní hranice, pochopení psychologie vztahů přispívá k rozvoji komunikačních dovedností, empatie, přátelství a lásky.
  3. Po rozvodu, rozchodu, krizi, životním neúspěchu se člověk může cítit velmi nešťastný. Pokud v této době začne směřovat všechny své duševní síly k péči o sebe a podpoře, bude mít více šancí nejen dostat se z krize, ale také pocítit duchovní úlevu.
  4. Nepotlačujte slzy, pokud je potřeba plakat. Když přijde depresivní stav, měli byste mu naslouchat a starat se o sebe co nejvíce: vzít si na chvíli dovolenou a nepřetěžovat se prací, odmítnout komunikovat, pokud je potřeba být sám, vzít si pár dní abyste pochopili své touhy, dejte si čas rozhodnout se o budoucích plánech života.
READ
Muž Lev, žena Váhy v posteli - podrobně vysvětlujeme

Pozitivní stránka stresu

  • Jakákoli krize je novým krokem k rozvoji.
  • Situace prožívání bolesti vám umožní lépe poznat sami sebe a pochopit potřeby a touhy.
  • Pokud něco v životě skončilo, je to nový důvod k radosti, že do toho brzy přijde něco lepšího a radostnějšího.
  • Pokud se podíváte na krizovou situaci, která způsobuje bolest, můžete v ní vidět nové šance na seberozvoj a příležitosti k lepším životním změnám.

Číst dál

Prevence a léčba bolesti nohou u žen

Zdraví nohou ve stáří: hlavní problémy

S věkem se zdraví vašich nohou může měnit a ovlivnit vaše celkové zdraví: objevují se bolesti a deformace kloubů.

Létající chůze: příčiny onemocnění nohou

Léky na cystitidu

Huminové kyseliny: mýty a pravda

Léky na posílení imunity: jak pomoci tělu

Je přerušovaný půst účinný?

Přerušovaný půst je běžný způsob, jak bojovat s nadváhou. Ale vědecká data potvrzující účinnost této techniky zatím neexistují.

Jak se stát dobrou matkou: 7 pravidel pro (ne)ideální mateřství

Protein pro krásu a zdraví: jak si vybrat kolagen?

Jak si vybrat třpytivé mléko na tělo: znalecký posudek

Novorozenecká výživa

Jak pochopit, která receptura je pro novorozence nejlepší z hlediska nutriční hodnoty a přítomnosti prospěšných látek pro jeho zdraví a vývoj: složení konkrétního produktu studujeme společně s odborníkem.

Lymfedém po mastektomii: konzervativní terapie a prevence

Chlorella s probiotiky: Přirozená podpora zdraví

Sprej s azelastinem: lék v boji proti alergiím

Trápí vás sezónní alergie a nic jiného nepomáhá? Odborníci MedAboutMe podrobně popisují nejnovější sprej k léčbě alergií u dětí a dospělých

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: