Behaviorální psychoterapie je nejlepší způsob, jak se zbavit duševních poruch

principy a akce CBT

V těžkých životních situacích se moderní lidé už neostýchají obrátit se na psychologa. Specialista často nabízí pochopení příčin problémů, poruch nebo strachů pomocí kognitivně-behaviorálních cvičení.

Co je kognitivně behaviorální terapie a jaká cvičení vám pomohou zbavit se deprese, nespavosti, úzkosti a dalších nebezpečných stavů – řekneme vám v našem článku.

Základní principy KBT

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Psychologové tvrdí, že často zdroj problémů spočívá v člověku samotném, v jeho myšlení a přesvědčení. Od raného dětství se učíme pravidlům chování ve společnosti, učíme se chápat, co je dobré a co špatné, získáváme návyky – zdravé i škodlivé, které narušují harmonickou existenci.

Kognitivnost v psychologii je schopnost člověka reagovat na to, co se kolem něj děje, v souladu s jeho přesvědčením. Když zažíváme potíže, zažíváme strach, bezmoc a hněv. Tyto negativní reakce jsou naším „zvykem“ vnímat znepokojivé události tímto způsobem. A takové postoje nás mohou donutit k neuváženým činům, neadekvátní komunikaci s ostatními a k ​​panice. Právě kognitivně behaviorální psychoterapie pomáhá uvědomit si tyto chyby v myšlení a chování a speciální cvičení povzbuzují člověka k tomu, aby odmítal vnímat události zkresleně, ze zvyku, a učí ho dívat se na problém z nové pozice a snadno se vyrovnávat s obtížemi .

Cíle kognitivně behaviorálních cvičení

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

CBT je poměrně populární, specialisté ji již dlouho úspěšně používají nejen k prevenci a nápravě duševních poruch, ale také jako metoda, která může změnit myšlení a chování na racionálnější a užitečnější.

Terapeut učí pacienty techniky a cvičení, které:

zaměřené na identifikaci negativních a úzkostných myšlenek;

pomoci přehodnotit vnitřní stereotypy a postoje;

  • naučí vás správně reagovat na vnější podněty a ovládat své emoce;
  • formovat život potvrzující chování;
  • mají sedativní účinek.

V konečném důsledku člověk, který zvládl CBT cvičení a pravidelně je prováděl, projde stresujícími a děsivými situacemi bez obvyklých starostí.

učit se, rozvíjet duševní a motorickou aktivitu.

Komu budou CBT cvičení prospívat a komu ne?

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Použití kognitivně behaviorálního přístupu může pomoci:

ti, kteří chtějí pochopit příčiny svých starostí a obav;

ti, kteří se snaží napravit chyby v chování;

lidé náchylní k depresím, fobiím, záchvatům paniky;

pacienti trpící různými typy závislostí (drogová závislost, alkoholismus, závislé vztahy, závislost na hazardních hrách, poruchy příjmu potravy a další);

READ
Ten chlap přestal psát: důvody a východisko ze situace

lidé náchylní k psychosomatickým onemocněním;

ti, kteří chtějí zvýšit odolnost vůči stresu a sebekontrolu;

ti, kteří se snaží navázat komunikaci s ostatními;

pacientů s poruchami spánku.

Kognitivně behaviorální terapie a její cvičení nejsou vhodné pro každého. Lidé s těžkými duševními poruchami (například schizofrenií) vyžadují seriózní léčbu, včetně léků. V takových případech může pouze lékař pomoci zbavit se akutních psychologických příznaků onemocnění a zabránit nebezpečným následkům.

Nejúčinnější cvičení kognitivně behaviorální terapie

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Naši učitelé podrobně hovoří o metodice KBT a jejích praktických technikách v dálkovém kurzu tohoto typu psychoterapie. A my jsme pro vás shromáždili pět nejúčinnějších cvičení, která pomáhající specialisté používají v procesu psychokorekce a která můžete provádět sami, abyste snížili nebo úplně odstranili destruktivní a/nebo nevhodné chování a zvládli psychickou nepohodu.

PRVNÍ CVIČENÍ „Jak se zbavit úzkosti pomocí Gestalt terapeutických technik“:

Toto cvičení krok za krokem pomůže snížit příznaky úzkosti.

1. Pokládejte si otázky a snažte se být ve svých odpovědích co nejupřímnější:

Ničí obavy z mé budoucnosti kvalitu mého současného života?

Mám strach, protože mé problémy jsou velké a neřešitelné? Nebo nedělám nic, abych je vyřešil?

Mohu udělat to, čeho se právě teď bojím? (Například plánujte další akce nebo si vážně pohovorte s osobou, se kterou byl rozhovor delší dobu odložen).

2. Po odpovědi si zkuste v duchu představit všechny své dnešní starosti a prožít je přímo v daném okamžiku.

3. Soustřeďte se na okolní realitu.

Přemýšlejte o tom, jak se v tuto chvíli cítíte, jaké zvuky slyšíte, věnujte pozornost barvám a vůním.

Napište si na papír vše, co cítíte.

4. Poslouchejte své vnitřní pocity (rytmus vašeho srdce a dýchání) a také si zapište, co přesně cítíte. Odpovězte na otázku: “Cítím všechny části svého těla?” A pokud ne, zkuste zopakovat analýzu vjemů a zaměřte se na tu část těla, která byla neaktivní.

Toto cvičení pomáhá vyrovnat se s úzkostí, uklidnit se a přesměrovat pozornost.

CVIČENÍ DRUHÉ: „Jak překonat strach podle metody psychologa Alberta Ellise“:

Naše obavy často pramení z falešných postojů. To, čeho se bojíme, pro nás nepředstavuje skutečnou hrozbu. Abyste se vyrovnali se strachy a fóbiemi, potřebujete:

READ
Jak zdarma sledovat hovory a SMS svého manžela

Smějte se svým strachům. Přemýšlejte o tom, proč potřebujete souhlas jiných lidí, například u vařeného jídla. A kdyby se ukázalo, že polévka je nedosolená nebo bez chuti, řekli by to a nesnědli ji. A protože všichni mlčí a obědvají, znamená to, že polévka byla úspěšná. Smějte se sami sobě a tomu, že jste očekávali uznání od svých blízkých.

Otevřeně sdílejte svůj strach s milovanou osobou a řekněte mu, jak se cítíte.

Najděte falešnou příčinu strachu a přeměňte ji na rozumnou.

Pozorujte své zkušenosti, přiznejte si, že jsou malé a bezvýznamné. Pokud se například bojíte, že budete druhým připadat slabí, protože se velmi trápíte, musíte si přiznat, že se za své emoce stydíte, a to je nepřiměřený strach, protože každý má právo na city.

behaviorální psychoterapie

Behaviorální psychoterapie je jednou z nejmladších oblastí psychoterapie, která se však již stala přední. Samotný termín se objevil již v roce 1911, ale mnoho ustanovení pocházelo z behaviorální psychologie, kterou lze považovat za předchůdce tohoto směru.

Hlavní rozdíl od populární psychoanalýzy a humanistické terapie lze považovat za koncentraci odborníků nikoli na vnitřní problémy člověka, ale na jeho vnější chování, které je patrné všem ostatním. Podle zastánců behaviorální psychoterapie vznikají duševní poruchy v důsledku narušení adaptace na vnější svět, které je vyprovokováno nesprávnými stereotypy chování.

Co je behaviorální psychoterapie

změna chování

Behaviorismus sloužil jako základ pro moderní metody tohoto typu psychoterapie. A přestože je behaviorální psychoterapie považována za jednu z nejnovějších metod, ve skutečnosti se používá již poměrně dlouho. Ještě ve 20. letech minulého století můžete některé jeho rysy vidět například v dílech Bechtěreva nebo M. C. Jonese.

Cílem behaviorální psychoterapie je zbavit člověka nesprávných vzorců chování a následně mu vštípit užitečné dovednosti. Výsledkem je, že veškerá léčba je založena na jednoduchém schématu, které začíná analýzou chování pacienta a pokračuje krok za krokem nápravou prostřednictvím vštěpování nových dovedností. Poté je testován a testován pro úspěšné použití v běžném, civilním životě.

Tato metoda je jediná, která může pracovat s takovými poruchami, jako jsou:

  • různé fobie;
  • autismus;
  • poruchy příjmu potravy;
  • závislost na alkoholu.

Zpočátku byla metoda vystavena vážné kritice a dokonce výsměchu, ale v moderní době se postoj k ní vážně změnil kvůli její prokázané účinnosti.

Mezi zásady patří:

  • vzorce (nesprávné vzorce chování) jsou hlavní příčinou nemocí;
  • pouze spolehlivé a osvědčené léčebné metody;
  • žít „tady a teď“ – problém by měl být vyřešen na místě, jako v Gestalt terapii;
  • maximální lidské pohodlí a žádné zásahy do jeho skrytých koutů;
  • psychoterapeut zaujímá dominantní postavení – člověk k němu nepotřebuje mluvit, i když dialog hraje v léčbě důležitou roli;
  • K upevnění určitých dovedností lze využít „pomoc zvenčí“ v podobě příbuzných.
READ
Antisociální osoba: kdo to je, znaky, důvody chování

práci s psychoterapeutem

Při tom všem bychom si neměli myslet, že behaviorální psychoterapii lze použít ve všech případech. Nemůže vyléčit všechny nemoci.

Konkrétně, co lze opravit:

  • schizofrenie;
  • záchvaty paniky;
  • Deprese;
  • fóbie;
  • vyčerpání-kompulzivní porucha;
  • sexuální psychogenní problémy;
  • antisociální chování;
  • noční můry;
  • autismus;
  • hyperaktivita;
  • logopedické problémy u dětí.

pomoc při léčbě různých nemocí

Behaviorální psychoterapie může pomoci léčit hypertenzi, migrény, žaludeční problémy a bronchiální astma.

Metody behaviorální psychoterapie

metody behaviorální psychoterapie

Mezi hlavní metody:

  1. Imitativní učení pozorováním. Prostřednictvím napodobování se člověk učí nové dovednosti. Objektem napodobování může být sám psychoterapeut, nebo hrdina tvůrčí práce, knihy či filmu.
  2. Hra na hrdiny. Používá se k rozehrání obtížné situace. Pacient může hrát sám sebe, ale v některých případech jeho role připadá na samotného terapeuta.
  3. Postup biofeedbacku. Cílem je připojit k osobě speciální zařízení, která monitorují jeho stav. Současně vede sezení, kde musíte provést jednoduchá cvičení. Za každé úspěšné absolvování dostane pacient „odměnu“ v podobě příjemných pocitů vytvořených pomocí zařízení.

Konkrétní léčebná metoda se volí vždy v závislosti na diagnóze.

Behaviorální psychoterapie – video

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: