Deprese: co dělat, když nic nechceš

Trpí jí 5 % dospělé populace naší planety deprese 1. To znamená, že jeden z 20 lidí, které právě znáte, se cítí depresivně, ztrácí zájem o cokoli, bolesti těla, sníženou koncentraci, pocit viny atd.

TL;DR / Přečtete si zde:

  • Deprese nejsou rozmary, lenost nebo špatná nálada. Grafy ilustrující rozdíly.
  • Jeden z 20 dospělých trpí depresí.
  • Existuje více než 10 důvodů, které mohou způsobit depresi; Navíc mohou být buď v kombinaci, nebo samostatně, nebo zcela bez důvodu.
  • Na depresi existují dobré testy.
  • Deprese zahrnuje změny v emocích, chování, myšlení a motivaci.
  • Dobrou zprávou je, že deprese je léčitelná.

Fakta o depresi

  • Deprese není „lenost“, „slabost charakteru“ nebo „rozmary“. Toto je onemocnění, které je třeba léčit. 10 známek, že je čas začít s léčbou.
  • Deprese je způsobena řadou faktorů a příčin. také hraje roli ve vývoji a udržování deprese.
  • Deprese může ohrozit život a zdraví, protože může vést k sebevraždě.
  • Na deprese existuje léčba, ideálně komplexní. Předpokládá se, že kombinace léků a psychoterapie funguje nejlépe.
  • Deprese může postihnout kohokoli, v jakémkoli věku, v jakémkoli sociálním okruhu.

Testy na depresi

Velmi krátká, ale kvalitní: stupnice PHQ-9

Léčba deprese

Léčba deprese není rychlá. Možnosti jsou možné, jednou z možností je kombinace psychoterapie s antidepresivy. Čím je deprese závažnější, tím je pravděpodobnější, že bude potřeba antidepresiva.

Antidepresiva může předepsat psychiatr nebo psychoterapeut. Pokud hledáte radu psychologa nebo psychologického psychoterapeuta ohledně deprese, pak by bylo správné, kdybyste byli odkázáni na další radu k psychiatrovi. Najít antidepresiva může trvat dlouho.

Není třeba se bát kontaktovat psychiatra. Dnes vám do pasu nedávají „registrační“ razítko, diagnózy se nehlásí, a pokud půjdete k soukromému psychiatrovi nebo psychoterapeutovi, nikdo se o tom nikdy nedozví.

‍♀️Bojujte s depresí sami – je to těžké, požádat o pomoc není ostuda. Požádat o pomoc.

Hlavní směry psychoterapie deprese v kognitivně-behaviorálním přístupu:

  • pracovat na neadekvátních iracionálních postojích;
  • práce s negativním stylem myšlení;
  • behaviorální aktivace;
  • identifikovat nové zdroje radosti ze života a pomoci s návratem ke starým, ale zapomenutým zdrojům.

Rozdíl mezi depresí a špatnou náladou

Nálada se během dne mění: někdy lepší, někdy horší, protože se objevují různé pocity. Tyto pocity nemají zásadní vliv na kvalitu života obecně. No, byl jsem šťastný nebo trochu v depresi a to je v pořádku.

Pokud nakreslíte graf toho, jak se vaše nálada během dne změnila, pak to bude s největší pravděpodobností něco takového:

Deprese však přetrvávají neustále špatnou náladu, na několik dní, týdnů, měsíců.

READ
Léčba hypnózou: duševní choroby a poruchy, neurózy, VSD

A graf nálady vypadá asi takto:

Špatná nálada neustále ovlivňuje všechny interakce s vnějším světem a brání normálnímu fungování.

Vlastnosti deprese

Deprese se objevuje:

  • monopolární, ze slov „mono-“ = „jeden“ a „polární“ = „pól“ – tedy jeden pól, jedna strana;
  • bipolární, respektive „bi-“ = „dva“, tedy dva póly, dvě strany.

Monopolární deprese – depresivní stav, ztráta morální síly, extrémně nízké sebevědomí, pocity viny atd. nějakou dobu vydržet.

Včelapolární deprese – období deprese se střídají s obdobími nespoutané aktivity, euforie, trvající minimálně týden.

Čísla o depresi:

  • Těžkou formou unipolární deprese trpí každoročně 5 až 10 % dospělé populace;
  • Téměř 20 % lidí zažije v určitém okamžiku svého života epizodu deprese;
  • Depresivní epizoda se vyskytuje alespoň jednou u 26 % žen a pouze u 12 % mužů.

Průběh deprese se může lišit od člověka k člověku, někteří mohou mít závažnější příznaky než jiní. Ale v každém případě deprese snižuje produktivitu a životní spokojenost.

Emocionální změny při depresi:

  • cítíte se nešťastní, nic vás nemůže rozesmát ani rozveselit.
  • melancholie a deprese, pocity devastace, ponížení atd.
  • spojené s černou barvou: černá melancholie, černé období v životě, černý pes nebo černá propast.

Černé suprematistické náměstí. Kazimír Malevič, 1915.

Změny motivace u deprese

Když jste v depresi, zpravidla se vám nechce nic dělat: nepřitahují vás ani staré, dlouho známé činnosti, ani nové zajímavé věci.

Musíte se nutit chodit do práce, komunikovat s lidmi, jíst jídlo a vykonávat běžné denní činnosti.

Deprese a chování

Ve stavu deprese klesá aktivita a výkonnost. Lidé tráví více času sami a zůstávají dlouho v posteli. Může se objevit pomalost pohybů nebo dokonce řeči, tichý hlas.

Změny v myšlení s depresí

Deprese je doprovázena poklesem sebevědomí, a to až do extrémů: objevuje se upřímné přesvědčení o vlastní neschopnosti, nechtěnosti a méněcennosti.

Lidé s depresí mají tendenci si všímat a akutně se obviňovat ze všech negativních událostí, i když s nimi tyto události nemají absolutně nic společného, ​​a jen zřídka si všimnou nějakého z jejich úspěchů a úspěchů. A pokud si toho všimnou, bagatelizují jejich význam. Spustí se určitý druh devalvačního filtru: „všechno, čeho jsem dosáhl, je úplný nesmysl.

Důležitou součástí deprese je pesimistický pohled na sebe, svět a lidi kolem sebe: „Nic dobrého se nestalo, neděje a je nepravděpodobné, že se stane.“ “Nemohu nic změnit, takže nemá smysl se o to pokoušet.”

S depresí často dochází ke skutečnému poklesu funkcí myšlení: paměť a koncentrace jsou oslabeny a objevuje se zapomnětlivost.

READ
Oblíbené modely dámských hodinek 2020

Fyzické příznaky deprese

Někdy se stává, že deprese je nejprve diagnostikována jako fyzická nemoc: lidé si stěžují na bolesti hlavy, problémy se zažíváním, problémy se spánkem, závratě, celkovou malátnost a ztrátu chuti k jídlu. Když se ráno probudíte, stále se cítíte unavení a v těle se objeví nějaká bolest, která tu předtím nebyla. Pokud lékaři nenašli žádné problémy s vnitřními orgány, existuje možnost, že se jedná o depresi.

Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit vznik deprese. Navíc, aby někteří lidé prožívali depresi, musí se shodovat několik faktorů, zatímco u jiných bude stačit pouze jeden faktor.

Někdy se stane, že deprese nastane bez zjevných důvodů.

  • Biologické důvody: nedostatečná aktivita neurotransmiterů v mozku; vysoká hladina hormonu kortizolu, který je vylučován nadledvinami, například v období stresu; vysoká hladina hormonu melatoninu, který se uvolňuje při nedostatečném nebo sníženém množství slunečního záření.
  • Obvyklé negativní „styly myšlení“: Takzvané „negativní myšlení“ a nízké sebevědomí mohou přispět k rozvoji deprese.
  • Naučená bezmoc (M. Seligman) – zvnitřněná představa, že nejste schopni kontrolovat negativní události v životě, protože je ve vás něco špatného, ​​globálního a stabilního. Například: “To, co se stalo, je moje chyba, zkazím vše, čeho se dotknu, a tak to bude vždy.” Tento styl myšlení může vést k pocitům beznaděje, v takovém případě je riziko deprese poměrně vysoké.
  • Kognitivně depresivní triáda (A. Beck): chyby ve vnímání (1) situace, (2) sebe sama a svých zkušeností a (3) své budoucnosti.
  • Rozdíly mezi pohlavími: Deprese se vyskytuje téměř dvakrát častěji u žen než u mužů. Deprese může být spojena s hormonálními změnami v těle během nástupu menstruace, těhotenství, porodu a menopauzy.

U některých žen může deprese vyvolat silný stres z plnění neslučitelných sociálních rolí. Poporodní deprese se objevuje do 4 týdnů po porodu u 10–30 % žen, které porodí.

Je třeba rozlišovat poporodní deprese z poporodní melancholie, který se stává většině žen (až 80 % podle výzkumu Najmana a Horovitze) v důsledku dramaticky změněné životní situace, poruchy spánku, dodatečného stresu a emoční únavy. Ženy mohou pociťovat záchvaty pláče, úzkosti, nespavosti a smutné nálady. Poporodní melancholie zpravidla sama odezní během pár dnů či týdnů, kdy se žena a její tělo adaptují na nové podmínky. Poporodní deprese tak rychle neodezní a její příznaky (hluboký smutek, zoufalství, plačtivost, strach, pocity neschopnosti atd.) mohou trvat i několik měsíců.

Klidně se může ukázat, že jste obětí svých negativních postojů nebo trpíte chronickým únavovým syndromem.

Ležíte na gauči a bezmyšlenkovitě hledíte do stropu. Pokud byste měli indikátor nabití, byl by červený. Mám toho hodně, ale nemám energii. Co dělat? Rozhodně se nepovaluje jako zelenina.

READ
TOP 7 tipů, jak poznat holku v klubu

Pojďme na to přijít

Pokud máte opravdu pokročilé deprese, je to něco, co by měl léčit lékař. Pokud ztratíte zájem o život, dokonce až po sebevražedné myšlenky, dejte nohy nahoru a běžte ke specialistovi.

Povím vám o stavu, kdy se zdá, že jste psychicky i fyzicky vyčerpaní, nastupuje pochmurná nálada a nepotěší ani věci, ze kterých jste nedávno dostali vzrušení.

Jsou nálady, které se mohou skrývat za zdáním depresivních stavů, ale je mnohem snazší se s nimi vyrovnat i se skutečnou diagnózou.

1. Negativní postoje

350 milionů lidí trpí depresemi. Toto jsou údaje WHO, nikoli moje osobní údaje.

Ale zde jsou mé osobní postřehy: mnoho „depresivních“ žen je ve skutečnosti jen obětí svých vlastních negativních životních postojů. Podvědomě si dávají příkaz „lehnout si a být smutný“.

. pak vězte, že jste tento stav do sebe vpustili sami. Promiň, trochu drsné, ale je to tak. Mnoho žen může získat diplom v „negativním programování“ – jsou tak talentované na vytváření problémů pro sebe.

2. Emoční vyhoření

To je to, co se stane, když den co den děláte to samé. Je to jako jíst boršč z předvčerejška po dobu jednoho měsíce, ale stále to nekončí na pánvi. A z nějakého důvodu to musíte jíst.

Výsledkem je, že zalezete pod deku s bonboniérou, chipsy a dalšími nesmysly v nejlepších tradicích Bridget Jonesové – a necháte celý svět, aby se zastavil. Nálada mínus nula.

Existuje jen jeden recept – naléhavě potřebujeme otřes a silnou motivaci. Pamatujete si větu: „Abyste získali to, co jste nikdy neměli, udělejte to, co jste nikdy neudělali“?

3. Chronický únavový syndrom

I on se může skrývat za depresivním stavem. Pokud jste „nepracovali“ déle než šest měsíců, je to hlavní znamení. A tady nejde ani o emocionální stránku problému. Fyzicky cítíte naprostý nedostatek síly.

Mimochodem, je velmi snadné přivést ženu do takového stavu (jako v bodě 2): nedostatek zdravého spánku, neuspořádané stravování, stres v práci, nedostatek osobního života.

Jeden měsíc takových her a první výsledky jsou zaručeny. Nyní si spočítejte, jak dlouho v tomto režimu žijete?

Výsledkem je, že čím více úkolů, tím více se člověk vzdává.

To je případ, kdy se potřebujete zastavit a zapamatovat si: platit za nové orgány je těžší než platit hypotéku.

Představte si, že jste vypili silný koktejl psychického a fyzického stresu. Dalo to své výsledky – přepracování, ztrátu energie a snížení imunity. Potřebujete vitamíny, kontrolu trávicího traktu a globální odpočinek. Není to nejhorší recept, souhlasím.

READ
Lesbičky co to znamená - nejslavnější v historii

4. Krize smyslu života a cíle

Častěji se to neprojevuje v přímém hledání globálního významu, ale v pocitu „Nejsem na místě“, „Co to dělám?“ Zdá se, že běžíte v kole, na místě a nevidíte cíle a globální úspěchy.

Pokud nejste spokojeni se životem, neuspokojujete především sami sebe. Napište do komentářů, jak často si lámete hlavu nad smyslem života. Pokud jste v depresi a nic se vám nechce, ponořte se hluboko do sebe. Podívejte se, co najdete.

Vaše tělo je lakmusovým papírkem pro vaše myšlenky. Úroveň „kyselosti“ v těle bude záviset na úrovni „kyselosti“ myšlenek. Pokud se cítíte špatně „v hlavě“, pak to pocítíte i fyzicky.

Nahromaděná únava se projeví neduhy, chováním, gesty, úsměvem (který je mimochodem už dávno pryč). A všichni kolem si to přečtou. A muži, kteří jsou perspektivní pro vztahy také.

Svým smutným stavem jste již začali přitahovat určité lidi. Zaujali jste pozici oběti? Buďte připraveni na to, že toho využije každý.

Jako zástupný symbol

Nedoporučuji vám flámovat se do jídla a antidepresiv (zejména bez lékařského předpisu), pít alkohol a tím méně svůj stav utišovat. Pokud se cítíte špatně, musíte se rozhodnout.

Neexistuje žádná kouzelná pilulka – musíte se hýbat. Protože to za vás nikdo neudělá.

Potřebujete obnovit své síly, ale nemůžete jet na dovolenou – dovolte si týden relaxovat v mezích svého domova.

Italové tomu říkají „dolce far niente“ – sladkost nicnedělání. Udělejte si volno, vezměte si dovolenou na vlastní náklady – dělejte si, co chcete, jen se na pár dní zastavte.

ALE! Nelehejte si na gauč.

Začněte něčím jednoduchým: dnes se uložte do postele v deset večer, probuďte se ráno, když máte pocit, že jste se vyspali dost. Připravte si chutnou snídani, jezte v klidu a neutíkejte.

Udělejte si procházku do parku, na nábřeží – kamkoli chcete. Vezměte si s sebou dobrý film nebo knihu. Strávit několik hodin venku. Jít nakupovat. Udělejte si čas pro sebe.

Nezapomeňte si dát plnohodnotný a normální oběd a večeři včas. Žijte v tomto jemném režimu tři až čtyři dny. Pokud máte možnost vyjet z města, jděte.

READ
Projektivní metody v psychologii - principy práce, znak

Pokud po dvou nebo třech dnech dobrého spánku a výživy máte sílu na fitness nebo jógu – pokračujte. Jen bez přemáhání – užijte si to.

Psychická sebeúcta se rodí také z fyzické sebeúcty.

Pokud je nablízku chudák, může přilít olej do ohně větami typu: „Jak dlouho můžeš fňukat? Zůstaň v klidu a pokračuj.” To způsobuje, že mnoho žen se buď stane ještě více depresivními, nebo si vše nechávají v sobě.

Nevede to k ničemu dobrému. Pokud vám někdo brání cítit svou hodnotu, vyhoďte toho chudáka ze dveří a postarejte se o sebe!

Jak situaci řešit?

Představme si, že já, stejně jako Kashpirovsky, nabíjím tento článek za úspěch :) Za vaše „dělání“. Co tedy dělat, když jste v depresi a nic se vám nechce:

Vytlačte pozitivní. Není potřeba žádný odšťavňovač, stačí zdůraznit pozitivní momenty na konci každého dne, a to i v negativních situacích.

Přehnaný příklad: „Zakopl jsem a upadl. Roztrhl jsem si džíny, ale koleno mám nedotčené.” “Nevolal zpět.” Skvělý! Vyhnul jsem se dalšímu nepochopitelnému vztahu“ (otázka: proč se neozval, ale to je téma na jiný den).

Aby to bylo pohodlnější, napište si to. Uvidíte, jak snadné je vytvořit pozitivní myšlení i z ničeho.

Mimochodem, totéž lze udělat s cíli. Stanovíte si malé cíle a dosáhnete jich. Chválíte se: morálně i finančně, například jednou měsíčně. Pokud se dočkáte výsledku, kupte si například krásné motivační šaty.

Z malých cílů vznikají velké, ke kterým už přistupujete s pocitem vítěze.

Pěstujte proaktivitu. To je hlavní vlastnost úspěšných lidí. Znamená to převzít zodpovědnost za vše, co se v životě děje.

Podívejte se: cesta k osobnímu úspěchu závisí na vaší schopnosti dosáhnout cílů, navzdory okolnostem. Pokud si chcete lehnout na gauč, tak si tam lehněte a vše svalte na deprese, špatné počasí, nízký plat. Nebo si vše změňte sami!

Není potřeba se soustředit na věci, které NEMŮŽETE ovlivnit. Zaměřte svou energii na to, co MŮŽETE změnit. A váš stav je přesně takový.

Zvyšte si sebevědomí. Jedna ze základních potřeb. Pokud si nejste jisti svými schopnostmi, jste uvízlí na jednom místě a chcete žít živější život, přihlaste se na trénink osobního růstu.

Pomohou vám zkušenosti tisíců žen, které se potýkaly se stejným problémem jako vy. Můžete nejen překonat monotónnost, ale také vybudovat harmonický vztah s mužem.

Pokud chcete v životě něco změnit, jednejte hned teď. Jinak to bude jako ve vtipu:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: