Jak se chovat k agresivnímu člověku – důvody k agresi, komunikační rysy a rady psychologů

Nejsou mezi námi lidé, kteří se nesetkali s nevhodným lidským chováním. Nejčastějším jevem, se kterým se lidé setkávají, je agresivita. Jednání s agresivním člověkem je vždy obtížné, zvláště pokud agrese přichází nečekaně.

Psychologie dokáže odpovědět na otázku, jak komunikovat s agresivním člověkem. Vědce také zajímá otázka, zda je možné se v komunikaci vyhnout agresi, jakou taktiku chování zvolit, pokud vznikne potřeba komunikovat s agresivní osobou. K agresi dochází zpravidla tehdy, když na sebe lidé sypou nahromaděné napětí, projevují sobectví, aniž by přemýšleli o problémech druhého. Stres, který vyvolává negativní situace, může ovlivnit i míru agrese.

Článek: Agresivní chování v komunikaci

Pokud před projevem agrese mohou lidé konstruktivně a přiměřeně komunikovat, pak po projevu hrubosti, pronášení špinavých a nepříjemných slov se objevují negativní emoce, které tlačí lidi k ničení vztahů. Agresivita v životě člověka je však nevyhnutelná, protože je nesmírně obtížné ovládat své chování a hněv. Proto je potřeba projevit pochopení vůči člověku, který je agresivní.

Agrese je komplexní a destruktivní emoce, která poškozuje nejen toho, kdo ji projevuje, ale i toho, na koho je namířena.

Psychologové a experti na konflikty identifikují několik druhů agrese a lidé se již téměř se všemi tak či onak setkali. Agresivita se vyznačuje tvrdým a emocionálním přístupem k protivníkovi. Když dojde k agresi, člověk je schopen způsobit psychickou nebo fyzickou újmu, s malým nebo žádným přemýšlením o důsledcích. Agrese se může projevit verbálně, například když jedna osoba vznáší nároky vůči druhé, nebo fyzicky, to znamená, když jedna osoba způsobí fyzickou újmu druhé. Existují různé typy agrese, které se vyznačují odlišnými emočními stavy osoby vstupující do konfliktu.

Obrázek 1. Typy agrese. Author24 – online výměna studentských prací

Druhy agrese

Rozlišují se tyto typy agrese:

  • Přímé nebo nepřímé. Přímý je zaměřen přímo na osobu a nepřímý se projevuje ve formě vtipů, klepů a nekontrolovaných akcí, například výbuchu vzteku, házení věcí, úderů do polštáře atd.
  • Fyzické i verbální. U prvního typu agrese člověk používá fyzickou sílu proti svému protivníkovi. Verbální agrese zahrnuje projevy negativních emocí ve formě křiku, nadávek, ječení atd.
  • Provokativní a ochranný. Tím, že se člověk brání, odpuzuje protivníka a projev jeho agresivního jednání. Provokativní reakce zahrnuje útok.
  • Vnější agrese a autoagrese. První typ agrese je namířen na ostatní a druhý – na osobu samotnou a vyznačuje se sebemrskačstvím a v kritických případech je možná i sebevražda.
  • Nepřátelský a instrumentální. První reakce je založena na hněvu, cílem člověka je ublížit. Pokud způsobení újmy není hlavním cílem, ale působí pouze jako prostředek k dosažení nějakého jiného cíle, pak bychom měli mluvit o instrumentální agresi. (rozumné) a nerozumné (destruktivní). Agresivita se projevuje rychle a nekontrolovatelně, a proto je poměrně těžké určit její hranice. Různí lidé mají svou vlastní představu o agresi, která je subjektivní. Někteří lidé věří, že agrese je projevem energie. Některým lidem je sympatická. Pokud je podobný postoj k agresi, pak je třeba mluvit o zdravé agresi, ke které se projevuje sympatie. Destruktivní agrese je zaměřena na zničení osobnosti, na projevování negativních reakcí vůči druhému člověku a podle toho je negativně vnímána i ostatními lidmi.
READ
Jak správně a originálně oslovit dívku, která se vám líbí?

Formy agresivního chování

Agresivní chování je prožívání určitých emocí, které mohou mít různé podoby. Rozlišují se následující formy agresivního chování:

  • Rušení. Jedná se o jednu z nejranějších a nejjednodušších forem agrese, která spočívá ve způsobu reakce, reakce na nespravedlnost nebo absurditu chování druhých, na absurditu situace. K rozhořčení může dojít, když jsou porušovány normy současného práva, ignorovány morální normy, nejsou respektovány dohody atd.
  • Podráždění. Objevuje se, když člověk není schopen ospravedlnit nebo ospravedlnit své chování. V této fázi člověk ještě neví, jak přesně formulovat nespokojenost se situací, takže se tato reakce projevuje. Někdy ani nedokážeme určit, na koho přesně je podráždění namířeno – na subjekt nebo na nás samotné.
  • Hněv. Jedna z nejjasnějších emocí agrese, která je doprovázena projevy chování. Člověk v této fázi projevuje nespokojenost, vztek a hněv. Hněv je často reakcí na činy druhé země.

Když dojde k agresi, mnozí odborníci na konflikty doporučují konfliktu se vyhnout. Často může dojít ke konfliktům na ulici, když se lidé ani neznají, například ve frontě v obchodě. Vyhýbání se v tomto případě může zachránit nejen před konfliktem jako takovým, ale i před jeho negativními důsledky, včetně fyzického násilí. Obdobná reakce je aplikovatelná i v případě, kdy je proti osobě spáchán přestupek, například za použití zbraně. Pak stačí utéct a tím opustit konflikt.

Pokud si je člověk jistý svými schopnostmi, může vstoupit do konfliktu a projevit odvetnou agresi. To některé lidi zastaví, ale reakce člověka bude záviset především na jeho temperamentu, charakteru a osobních vlastnostech.

U dětí se projevuje i agresivita, která má své důvody a předpoklady. Pokud jde o agresivní reakci dětí, je třeba počítat s tím, že v některých případech agrese pomáhá a je pro člověka nezbytná. Například u dětí slouží jako způsob sebeobrany, dosahování svých cílů, prosazování práv a uspokojování tužeb.

Agresivní člověk je přemožen emocemi hněvu a podrážděnosti, může je projevovat jak otevřeně, křikem, urážkami, jednáním směřujícím k poškození věci nebo osoby, tak skrytě – žíravými poznámkami, výsměchem, sarkasmem, zaujatou kritikou. Nejlepší je pokusit se vyhnout komunikaci s agresivní osobou, ale pokud to není možné, musíte pochopit, jak se chovat:

  • ovládat své emoce – pokud se ocitnete vedle agresivního člověka, můžete na to instinktivně začít reagovat buď vlastní agresí, nebo naopak pocitem strachu. Obojí povede jen ke zhoršení konfliktu;
  • zachovejte klid – nezvyšujte hlas, mluvte pomalu, zdrženlivě, nesklánějte se na úroveň soupeře a neosobujte se;
  • prostřednictvím I-zpráv nám řekněte o svých pocitech – to hodně pomáhá, když komunikujete s milovaným člověkem, kterému na vás záleží, protože často, když jsme zahlceni emocemi, si nevšimneme, že jsme překročili hranice a nevnímáme že ubližujeme blízkým;
  • pamatujte, že každá agrese má své důvody a zpravidla s vámi nemají nic společného: pocit agrese zažíváme, když někdo naruší naše hranice, „šlápne na bolavé místo“, často se agrese objevuje z beznaděje nebo je příčinou je chování jiné osoby;
  • vžijte se do kůže agresivního člověka a snažte se pochopit, jaké pocity prožívá a co stojí za jeho chováním;
  • pokud se vám nepodaří snížit agresivitu vašeho partnera, je nejlepší z konverzace jednoduše odejít, nechat osobu „vychladnout“, ale pak v důvěrné, klidné atmosféře konflikt vyřešit a ukázat, že takové chování je správné. vám nepříjemné.
READ
Jak zjistit, která dívka má ráda květiny

Všechny tyto metody pomáhají, když komunikujete s milovanou osobou, se kterou chcete navázat kontakt. Pokud někdo cizí projeví agresi, například pokladní, člověk ve frontě, šéf, představte si ho v podobě nějakého zvířete, medvěda nebo buvola nebo legrační postavičky. Rozzlobený medvěd, který jde kolem a chce každého „kousnout“, vás neurazí, jednoduše ho obejdete.

Karpmanův trojúhelník

Abyste pochopili, jak správně komunikovat s lidmi, kteří se chovají agresivně, je důležité pochopit, zda se nacházíte v Karpmanově trojúhelníku. Pokud ano, tak v jaké psychologické roli a jak z toho ven.

Psychologové definují různé modely chování a vývoje vztahů a komunikace mezi lidmi. To platí pro jakýkoli typ vztahu: v rodině (manžel, manželka), s přáteli, kolegy atd. Jedním z nich je Karpmanův trojúhelník.

V tomto psychologickém modelu vztahů jsou tři účastníci, kteří jsou ve stavu vzájemné závislosti a hrají své role: Agresor, Oběť a Zachránce.

Agresor

Vztahy mezi lidmi se vyvíjejí podle následujícího schématu. Agresor (nebo Pronásledovatel) projevuje touhu zaútočit na oběť prostřednictvím šikany, agrese (včetně fyzického násilí), urážek, nátlaku (prostřednictvím kritiky a nepřímé, pasivní agrese) v komunikaci.

To je často pozorováno v případech psychického traumatu v dětství. S agresivním jednáním se takové dítě samo setkalo.

Agresor je naopak často skrytá slabá osobnost, ale v životě se snaží ukázat na druhé straně a projevit agresi. Někdy sám uvnitř cítí stud.

Člověk (často žena) v pozici oběti v takové situaci neumí a nechce dát odpověď, pomoci si najít cestu k budování osobních hranic, k řešení konfliktu. Oběti často zaujímají pasivní roli. Oběť přesouvá odpovědnost za to, co se děje Agresorovi nebo jiným lidem.

Oběť se formuje v dětství, kdy dítě miluje své rodiče, a nejsou to úplně dobří jedinci, ale často problémové osoby, které vedou dítě k utrpení. Jiné projevy dítě nezná, a tak si lásku po čase prostě začne spojovat s utrpením.

Oběti proto na jedné straně v komunikaci samy přitahují Agresory a na druhé straně podvědomě hledají vlastního Zachránce, kterého využijí k přijímání pomoci a řešení problémů.

Plavčík

Jedná se o aktivní roli, jejímž účelem je poskytnout pozornost, radu, pomoc a ochranu pasivní oběti před agresivními lidmi. Zpravidla to dělají pro své vlastní ego. Zachránce také citově potřebuje Oběť, potvrzení vlastní síly. Často jsou sobečtí

READ
Jak se stát chytřejším. Nejúčinnější mozková cvičení a užitečné tipy

Tato role má také často kořeny v dětství. Když děti chtěly potěšit a přijmout pochvalu od dospělých a přátel. Proto ve skutečnosti Záchranáři chtějí, aby Oběť vždy zůstala ve své roli a byla na ní závislá.

Tato forma vztahu bude fungovat v kruzích. Vzhledem k tomu, že agresor potřebuje, aby oběť dala průchod negativním emocím (hněvu a hněvu), potřebuje oběť důvod zaujmout pasivní pozici a přenést vinu za přestupek a problémy na druhé. Zachránce z jeho strany se musí pokusit někoho ochránit. Pokud nebude jeden z členů odstraněn, nebude možné řádně uspokojit jeho psychické potřeby.

Někdy se role mohou změnit, například zachránce, který se dostal do správného vztahu s obětí, může začít vykazovat agresivní chování.

Projev v rodině

Mohou existovat různé možnosti. Pronásledovatelem může být například matka manžela, milovaná žena muže pak v roli Oběti a Zachráncem v takovém modelu může být manžel, který se snaží poskytnout ochranu, aniž by zranil city své matky.

Dalším příkladem, obětí v rodině je dítě, na které je jeden z rodičů velmi přísný a agresivní. Poté druhý z manželů působí jako Záchranář pro dítě.

V práci

Role Agresora může být vůdcovství. Vybírá si oběť a zatěžuje ji jakýmkoli typem práce, včetně toho, že ji nutí trávit osobní čas řešením problémů a problémů. Záchranářem může být kolega, který se vcítí a pomůže Oběti situaci neřešit, ale smířit se s ní.

Nebo je jeden ze zaměstnanců kvůli problémům mimo práci ve stavu oběti. Šéf převezme roli Záchranáře a dovolí nějaké ústupky. V tuto chvíli může začít šikana ze strany kolegů a stanou se Agresory vůči Oběti.

Plánujte opuštění trojúhelníku

Pokud si člověk začne uvědomovat, že je v jedné z rolí, objeví se touha ho opustit. K tomu byste měli:

  • Prvním krokem je pochopit pozici, kterou zaujímáte v trojúhelníku. Můžete to udělat tak, že porovnáte své chování a chování ostatních k vám se znameními;
  • pochopit výhodu, proč se trojúhelník utahuje (může jich být více);
  • určit strategii jednání.

Pokud vám někdo dovolí mluvit na vás agresivně a vy to přijmete, je pro vás obzvláště důležité vymanit se z role Oběti. Převezměte za sebe odpovědnost, určete, kam přesně byste měli zaměřit svou pozornost a co je třeba udělat pro vyřešení problémů. Vzdejte se negativních řečí, projevujte vděčnost častěji a udělejte něco na oplátku.

READ
Jak teď vypadá dívka Zhenya z Matchmakers?

Aby se agresor dostal z trojúhelníku, měl by se při komunikaci s druhými lidmi začít ovládat, nenarušovat jejich osobní hranice a více se soustředit na dobré chvíle.

Pro zachránce je lepší pokusit se svou radu a pomoc zadržet do okamžiku, kdy o ni není přímo požádáno. Ale ani tehdy není potřeba řešit problémy za druhé, správným řešením by bylo jednoduše dát dotyčnému směr jednání.

Nyní je velmi důležité naučit se komunikovat s nepříjemnými lidmi, kteří si také dovolují být agresivní. Ale pokud se nejedná o cizí osobu nebo se emocionální tlak z jeho strany objevuje pravidelně, musíte jít hlouběji a analyzovat své vzorce chování, protože se mohou táhnout a dít se v kruhu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: