Jak se rychle dostat z deprese kvůli nezaměstnanosti?

Ztráta zaměstnání často způsobuje spoustu těžkých zkušeností a krizových situací. Měli byste o nich vědět. Když lidé pochopí, jak se události vyvíjejí, mohou je ovlivnit, ochránit se před negativními zkušenostmi nebo se na ně alespoň psychicky připravit. Ostatně tíha toho, co prožil, člověka často tíží a brání mu soustředit se na řešení palčivých problémů.

Psychologové se tímto problémem dlouho zabývali. Identifikovali několik fází vývoje specifických stresových stavů. Slavný psycholog L. Peltzman tedy hovoří o čtyřech fázích:

Fáze 1 – stav nejistoty a šoku. To je velmi těžká zkušenost, zvláště když ke ztrátě zaměstnání došlo náhle (neočekávané propouštění, hádka se šéfem atd.). Je důležité, aby zmatek a strach působily jako rizikové faktory, při kterých se člověk stává náchylným k dalším potížím: nemocem, nehodám. Je třeba také poznamenat, že nejsilnějším patogenním faktorem není samotná ztráta práce, ale neustálá hrozba, že k tomu dojde. Jak se říká, čekání na smrt je horší než samotná smrt. Proto předvídání této události a určitá příprava situaci poněkud usnadňují.

V této věci musíte být filozofický. Pamatujte, že dříve nebo později si každý musí hledat novou práci – vy nejste výjimkou. I když v tom všem je samozřejmě jen málo příjemného.

Fáze 2 – nástup subjektivní úlevy a psychické adaptace na situaci. Tato fáze obvykle trvá 3-4 měsíce po ztrátě zaměstnání. Již v prvních týdnech, kdy psychický šok pomine, začne mnoho lidí pociťovat úlevu až radost. Není třeba spěchat každý den v 9:00 do společnosti, odpadá velká tíha profesních povinností a objeví se spousta volného času. Obecně platí, že člověk začíná pociťovat stav psychické pohody a spokojenosti se životem (zejména jsou-li úspory, na kterých by nějakou dobu žil).

Nucený odpočinek je obvykle prospěšný. Mnoho lidí zaznamenává zlepšení svého zdraví a nálady. Po úplném zotavení začíná člověk s obnovenou energií aktivně hledat nové působiště.

Je tu ještě jeden zajímavý fakt. Psychologové zjistili, že hledání nového zaměstnání, započaté ihned po propuštění, nijak nezvyšuje šance na nalezení. Ti, kteří se nejprve snaží vyrovnat s negativními důsledky vyhazovu, jako jsou deprese a nízké sebevědomí, a teprve poté začnou hledat novou práci, jsou při pohovorech méně nervózní, působí sebevědoměji a na zaměstnavatele působí lépe. Tito lidé jsou v nové práci zpravidla spokojenější než ti, kteří si ji začali hledat hned po odchodu ze zaměstnání.

V některých případech však stresové stavy přetrvávají a nezmizí po dlouhou dobu. Člověk začne nebezpečnost své situace zveličovat a pak už to nevnímá jako odpočinek. Často k tomu přispívají objektivní důvody (omezené finance, potřeba postarat se o rodinu atd.). Dlouhodobý stres není nic jiného než důsledek naší nejistoty a dokonce strachu ze zítřka, vyplývající z finančních potíží. Člověk v takové situaci se obává, že než si najde slušnou práci a dostane dostatek peněz, ztratí když ne všechno, tak hodně.

READ
Co dát dívce: nejlepší nápady na dárky k 25. narozeninám, na Nový rok

Například rodina, která se rozpadá pod tíhou finančních potíží (psychologové zjistili, že k drtivé většině rozvodů dochází právě z materiálních důvodů). Nebo přátelé, kteří jsou vždy tam, když jsou peníze, a když nejsou peníze, víte. Nebo láska (ženy jsou tak navržené, že si nedokážou představit romantický vztah bez květin a čokolády).

Fáze 3 – zhoršující se stav. Dochází k němu po 6-7 měsících nepřítomnosti v práci. Do této doby se finanční a sociální situace člověka obvykle zhorší. Dochází k deficitu aktivního chování, omezení sociálního okruhu, destrukci životních návyků, zájmů a cílů. Síla odolávat potížím je stále méně a méně.

Deprese se prohlubuje při dlouhodobé nezaměstnanosti, kdy člověk nemá alespoň malý příjem z dočasné, sezónní či podřadné práce. Destruktivní jsou zejména neustálé neúspěchy při hledání zaměstnání, přesněji řečeno váhání spojené se zdáním naděje na nalezení zaměstnání (když se například člověk dozví o existujícím volném místě) a ztrátou této naděje. Neustálé selhání může vést k zastavení hledání a apatii.

Fáze 4 – bezradnost a smíření se s aktuální situací. Tento těžký psychický stav lze pozorovat i při absenci materiálních obtíží, například když člověk pobírá podporu v nezaměstnanosti. Stav apatie se každým měsícem zvyšuje. Nedostatek byť jen minimálního úspěchu při hledání práce vede ke ztrátě naděje. Člověk se přestane snažit situaci změnit a zvykne si na stav nečinnosti. Přestane se o sebe starat, začne pít a nakonec se propadne na společenské dno.

Nakonec má člověk šanci stát se tupým a ponižujícím, protože knihy, představení a výstavy jsou prostě nedostupné. A to ani ne proto, že by se nedaly platit výdaje, ale proto, že je těžké se soustředit na umění. Jak můžete dnes utratit své poslední peníze za lístek do divadla, když nevíte, co bude zítra?

Lidé si někdy sami nezvykli na intenzivní pracovní rytmus a bojí se najít práci. Vědomě či podvědomě si začnou hledat důvody a výmluvy, aby například nešli na pohovor ve stanovený čas, „zapomněli“ zavolat na telefonní číslo uvedené v inzerátu apod. Pokud na sobě takové chování zaznamenáte, pamatujte, že čím dříve budete schopni projevit sílu vůle a překonat sami sebe, tím lépe. V takových případech můžete kontaktovat profesionálního psychologa. Často se však lidé, kteří se ocitnou v obtížné situaci, vyhýbají těm, kteří jim mohou pomoci. Dostávají se do izolace a věří, že se se svými obtížemi dokážou vyrovnat sami. Pamatujte, že emocionální podpora vašich příbuzných, přátel, známých a sociálních pracovníků vždy výrazně zmírňuje negativní důsledky ztráty zaměstnání.

Kromě sociální podpory existují i ​​další formy, které mohou pomoci zmírnit situaci nezaměstnaných. Je tedy velmi důležité najít si alespoň nějakou práci, i když není prestižní nebo příležitostná, i když neuspokojuje a nepřináší dostatek peněz. Ukazuje se, že je to silný antistresor. Při takové práci se značně snižuje náchylnost k psychické depresi. Proto pokud hledáte práci dlouho a bezvýsledně, využijte každé příležitosti. I když se vám nabízená práce ukáže jako špatná a neperspektivní, není to hlavní. Mít alespoň určitou stabilitu, je psychologicky mnohem snazší věnovat se dalšímu hledání práce, která vás zcela uspokojuje.

READ
Proč muži milují polohu zezadu? Zde je důvod!

Mimochodem, ne každý typ nedostatku práce je doprovázen psychickým traumatem. Mnoho sezónních pracovníků je se svým životem docela spokojeno. Vynucenou přestávku v práci využívají k relaxaci. Psychickému stresu se nevyhne jen ten, kdo nepracuje déle než rok.

Zaměstnanci se stálým platem a pevnou pracovní dobou trpí ztrátou zaměstnání více než lidé ve „volných“ profesích (novináři, umělci, konzultanti, designéři atd.), kteří jsou zvyklí pracovat na zakázku. Pro zaměstnance je obtížnější najít jinou práci. Nezaměstnanost se pro ně nemusí stát dočasnou obtíží, ale osobní katastrofou, kterou nepřekonají možná roky. Navíc ve věku 45-50 let se naděje na dobrou práci bohužel stává téměř nereálnou. To jsou smutné skutečnosti moderního podnikání.

Co bychom měli dělat s naší trpící psychikou? Ať je to jak chce, musíme se pokusit těžkou podmínku překonat. Zde vám pomohou odborné rady.

Nejdůležitější, píše psycholožka Olga Fedorčenko, je pochopit, že velmi často se nejvíce bojíme neznámého. Řekněte si proto slova, která pronesl moudrý Oslík ze známého kresleného filmu o Medvídkovi Pú: „Nějak se to určitě stane, protože se ještě nikdy nestalo, aby se to stát nemohlo.“

Dále můžeme bezpodmínečně říci, že ani zítra, ani pozítří nezemřete hlady, zůstanete bez haléře peněz. Nevěříš mi? Je to poprvé v životě, co jste se ocitli v takové situaci? Nestalo se vám někdy, že vám došly peníze téměř okamžitě po výplatě? Pravděpodobně více než jednou. A pokaždé se „nějak“ stalo, že se našlo východisko ze zcela bezvýchodné situace. Otevřete oči více a rozhlédněte se kolem: je v našich ulicích mnoho vyčerpaných lidí? Naopak firmy inzerující přípravky na hubnutí si na nedostatek zákazníků nestěžují.

Je důležité pochopit, že strach je produktem vaší představivosti. Odvážně se mu podívej do tváře, poznávej ho. A pak zjistíte, že vy a on nejste stejní. Podívejte se na své strachy jako na snímky z filmu, které rychle probliknou a pak zmizí. To, co vidíte, ve skutečnosti neexistuje. Strach bude přicházet a odcházet, pokud ho nebudete vytrvale zadržovat.

Přestaňte si dnes v duchu přehrávat depresivní detaily svého života, přestaňte si vytvářet scénář smutných zítřků a myslet na to, že práci neseženete, a pokud ano, nepřijmou vás, a pokud ano, určitě dostanete idiota šéfa, a pokud to nebude idiot, určitě vás podvede, a pokud nepodvede, zdrží vám plat a pokud ne , to si nenechá ujít. A tak dále, až do pohřbu, na který nikdo nepřijde.

READ
Co dát dívce na šest měsíců vztahu: univerzální dárky

Pokuste se zapomenout na potíže, které se na vás držely. Souhlaste nakonec, že ​​nejste o nic horší než všichni ostatní, jak jste v to až dosud posvátně věřili. Je tu střecha nad hlavou, blízcí a milovaní, naděje do budoucna, specialita, která vám dříve nebo později dá dobrý příjem, cibule a mrkev na zahrádce, „desítka“ do skrýše, rukou, nohou, hlava. Pokud totiž čtete tyto řádky, znamená to, že máte přístup k internetu. Ale to není tak málo!

Nyní zkuste jít dále. Systematizujte své další akce. Pro začátek si vezměte kus papíru, tužku a zkuste sestavit plán svých prvních kroků. Konkrétně, svědomitě, bod po bodu. Za žádných okolností nepište: “V pondělí, takové a takové rande, začnu nový život a půjdu hledat práci.” V pondělí vám tato vágní fráze způsobí jen záchvat melancholie a bolesti hlavy. Je lepší napsat něco takového:

  1. Teď začnu psát svůj životopis; zítra by se mi to mohlo hodit;
  2. Zítra v 9.00:XNUMX půjdu dolů do novinového stánku a koupím co nejvíce publikací o zaměstnání;
  3. Pečlivě si prohlédnu noviny a časopisy a zaznamenám vhodná volná místa;
  4. Zavolám si, a pokud budu úspěšný, domluvím si schůzku;
  5. Pokusím se zjistit, jaká jsou volná místa na městské službě zaměstnanosti;
  6. Pokusím se kontaktovat seriózní personální agenturu;

Druhý den je důležité neodložit tento plán na druhou kolej, ale pokusit se přesně naplnit své plány. Určitě budete mít nějakým způsobem štěstí.

A ještě něco – pokud se naskytne nějaká příležitost, je lepší moc dlouho nespekulovat. Udělejte alespoň malé krůčky k realizaci svého cíle a sledujte, jak se budou události vyvíjet do budoucna. Pokud okamžitě začnou selhání, selhání a chyby, znamená to, že toto není vaše cesta a osud vám říká, abyste se tímto směrem nevydávali. Pokud jste neudělali nic, abyste využili nabídnutou příležitost, pak můžete být uraženi pouze sami sebou, ale ne osudem. Možná ti dala skvělou šanci, ale ty jsi ji nevyužil.

A prosím, nedělejte ze sebe mučedníka. Neříkejte: „Jsem tak unavený! Nemám sílu vydržet a bojovat.” Jsme schopni vydržet přesně tolik, kolik nám život předhodí. A ještě trochu víc.

Nemohu najít práci – jsem v depresi. Co dělat?

Dnes se mnozí potýkají s problémem nezaměstnanosti, protože trh je přeplněný některými profesemi, kdy není potřeba tolik specialistů v jednom směru. Z nějakého důvodu se mnozí také začali považovat za profesionály na nejvyšší úrovni, ačkoli jimi nejsou. V mnoha ohledech může být problém výchova, kdy bylo dítěti řečeno, že je nejlepší. Takoví lidé vyrůstají nepřizpůsobeni životu a chtějí od ostatních víc, než mohou dát. Pokud dlouho nemůžete najít práci, musíte hledat příčinu ne v ostatních, ale v sobě, protože ostatní vydělávají peníze? Proč to tedy neuděláš?

READ
Lidské reakce na různé druhy stresu

Často tato situace může vést až ke stavu deprese. Po pár pokusech začne být člověk zklamaný, vzdá to a přestane se snažit najít alespoň nějaký zdroj příjmu. Nedostatek peněz navíc negativně ovlivňuje morální empatii a to vše může vést k duševním chorobám.

Proč nemůžete najít práci?

Špatně se prodáváš. Vysoká profesionalita bohužel ne vždy zaručí, že člověk bude mít dobře placenou práci. Ve skutečnosti se stále musíte umět prodat jako specialista. Měli byste mluvit o svých dovednostech, zaměřit se na výhody a ukázat zaměstnavateli své silné stránky. Všichni kolem vás by měli vědět, co děláte a jak dobře to děláte.

Váš životopis je špatný. Tento dokument je vaší charakteristikou, seznamem dovedností a popisem vás nejen jako profesionála, ale také jako jednotlivce. Většina zaměstnavatelů pečlivě čte životopis a řídí se informacemi o potenciálním zaměstnanci, proto je tak důležité věnovat jeho přípravě maximum času a pozornosti.

Žádná práce a rozvíjí se deprese

Nevíte, jak se chovat na pohovoru. Možná má zaměstnavatel zájem o váš životopis a je již rozhodnutý vás zaměstnat a nyní přicházíte na pohovor. Nejčastěji lidé začínají být nervózní, koktat, hodně zapomínají a nemohou najít ta správná slova, která by se označila za ideálního zaměstnance. Tento okamžik se stává rozhodujícím a zaměstnavatel vaši kandidaturu vyloučí, aniž by se do problému příliš ponořil.

Máte vysoké sebevědomí. Z nějakého důvodu se mnoho lidí domnívá, že si zaslouží nejvyšší plat a nejideálnější pracovní podmínky, ale nemohou na oplátku nabídnout nejvyšší úroveň profesionality. Vždy byste se měli hodnotit objektivně, je lepší anonymně dotazovat své kolegy. Tento důvod je typický pro mnoho nezaměstnaných, ale ne vždy se podaří člověka posunout z jeho pozice.

Špatně se díváš. Pokud sníte o manažerské pozici, neočekávejte, že v místních novinách najdete skvělou práci. Také tam nejsou zveřejňovány reklamy od vládních agentur. Zkuste se informovat o volných místech přes známé a přátele, sledujte aktualizovaný seznam volných míst na stránkách firem, kde byste chtěli pracovat.

Co dělat, když nemůžete najít práci a dostanete depresi?

1. Vyberte si práci na volné noze. Dnes si mnoho lidí volí tento typ práce pro sebe, protože když jste doma, můžete přijímat objednávky od lidí odkudkoli na světě. Zeptejte se sami sebe: co umíte nejlépe? Zveřejněte svůj životopis a hledejte klienty, kteří pravidelně zadávají úkoly dodavatelům ze světa na volné noze. Budete mít dostatek času pro sebe a na svou práci, nebudete muset sedět zbytečně v kanceláři, dokud je veškerá vaše práce hotová.

READ
Virtuální zrada: forma nevěry, sebeklamu nebo odbytiště?

2. Otevřete si vlastní podnik. Pokud si myslíte, že si zasloužíte něco lepšího, pak si klidně otevřete svůj vlastní podnik. Je to skvělý způsob, jak najít sám sebe a nespoléhat se na ostatní. Už žádní šéfové ani hlášení, jen vy a vaše nápady. Ale vězte, že je to docela velká zodpovědnost, takže znovu zvažte pro a proti.

3. Vyberte si síťový marketing pro sebe. Tato práce má také poměrně flexibilní harmonogram, je důležité si jednoduše vybrat ty sluhy a zboží, o které byste sami měli zájem, takže budete ve svých činech a příbězích upřímnější.

Žádná práce a rozvíjí se deprese

4. Investovat. Mít určitou částku, je hloupé ji promrhat, aniž byste investovali do podnikání, které by vám v budoucnu přineslo dobré peníze. Vždy existuje riziko, že vám nezbude nic, i když pracujete pro svého šéfa, ale tímto způsobem nemůžete nějakou dobu pracovat a dostávat procenta, která by vám stačila na živobytí.

5. Vyberte si své prostředí. Budete-li se neustále pohybovat v kruzích lidí, kteří jsou nezaměstnaní, utopíte se s nimi ještě více. To je obrovské mínus i z toho pohledu, že stejně jako vy sedí doma, takže vás nemohou navrhnout, poradit, doporučit jinému zaměstnavateli. Nedostatek práce a s tím spojené deprese se stanou vašimi skutečnými přáteli.

6. Naučte se analyzovat. Pokud pro vás bylo předchozí zaměstnání příliš stresující, pak se mu v budoucnu vyhněte, abyste se opět neocitli doma bez pravidelného příjmu. Často se ptejte sami sebe: co byste chtěli? Je něco, co by pro tebe bylo zajímavé zkusit zvládnout? Pokud každý den děláte něco, co vás nebaví, rychle se zase ocitnete bez práce.

7. Zlepšete své dovednosti. Pokud jsou objektivně vaše znalosti zastaralé, pak si určitě zajděte na opakovací kurzy, abyste si znovu osvěžili paměť a získali čerstvé informace. Mnoho zaměstnavatelů právě z tohoto důvodu odmítá. Například, pokud jste právník a před 5-10 lety jste v této oblasti cvičili, pak takové kurzy prostě potřebujete, protože zákony se mění téměř každý den, musíte pečlivě sledovat všechny nuance.

8. Navštivte psychologa. Pomůže vám roztáhnout křídla a znovu si věřit, předepsat tišící léky a naslouchat. Někdy, abychom problém vyřešili, potřebujeme si o tom promluvit. Kdo ví, možná k vám přijde nový nápad v kanceláři specialisty. Komunikujte častěji a nesnažte se zavírat oči před existujícím problémem.

– Doporučujeme navštívit naši sekci se zajímavými materiály na podobná témata “Psychologie vztahů”

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: