Nekontrolovatelné záchvaty agrese a výbuchy hněvu u mužů a žen: příčiny, způsoby boje

Každý člověk má výbuchy vzteku a agrese. Rozdíl je pouze v tom, jak často se vyskytují a jak přesně se projevují. Za určitých podmínek nad sebou může ztratit kontrolu každý, ale ve většině případů jde stále o jednorázové epizody způsobené skutečně traumatizující událostí.

Výbuchy agrese

Obsah článku

  1. Všeobecné informace
  2. Důvody k hněvu
  3. Výbuch hněvu u žen
  4. Výbuchy vzteku u mužů
  5. Výbuchy agrese u adolescentů
  6. Jak se vypořádat s hněvem
  7. První psychologická pomoc
    1. Nejprve vyřešme problém
    2. Intimní rozhovor”

    Všeobecné informace

    Útoky vzteku jsou docela běžné. Podle statistik je pravidelně zažívá asi 20 % populace. Tito lidé mohou říkat nebo dělat věci, kterých později litují.

    Hněv zažívá naprosto každý, bez ohledu na pohlaví, věk, rasu nebo sociální postavení. Rozzlobený člověk často nemá kontrolu nad svými slovy a činy.

    Důvody k hněvu

    Agrese může mít fyziologické a patologické příčiny, to znamená, že se vyvíjí na pozadí běžných onemocnění. Mezi fyziologické patří:

    • nervové vyčerpání (astenie);
    • chronická únava;
    • depresivní stavy;
    • užívání psychoaktivních látek, včetně alkoholických nápojů;
    • PTSD – posttraumatická stresová porucha;
    • vysoká očekávání, která nebyla splněna;
    • nedostatek příležitosti/touhy po sebevyjádření a seberealizaci.

    Hodně také záleží na náladě, aktuálních životních podmínkách člověka a dalších faktorech, které mohou vyvolat výbuchy hněvu. Ostatně ne každý z nás se, i když například v depresi, chová vůči ostatním agresivně.

    Dávejte pozor! Lidské chování je ovlivněno vlastnostmi výchovy, úrovní kultury a temperamentem.

    Patologické příčiny náhlých výbuchů hněvu:

    • onemocnění doprovázená hormonální nerovnováhou;
    • diabetes mellitus;
    • vysoký cholesterol;
    • stav po mrtvici;
    • traumatické poškození mozku;
    • Alzheimerova choroba;
    • zvýšená funkce štítné žlázy – hypertyreóza;
    • PMS;
    • chronické systémové patologie;
    • duševní poruchy.

    Přihlaste se k online konzultaci, pokud vás nekontrolovatelný hněv, který se objevuje se záviděníhodnou pravidelností, velmi znepokojuje. Naši lékaři na dálku prostudují vaši anamnézu, vypracují akční plán, najdou řešení vaší situace a budou v kteroukoli denní dobu v kontaktu.

    Výbuch hněvu u žen

    Záchvaty hněvu a vzteku u žen jsou často způsobeny neschopností přizpůsobit se měnícím se životním okolnostem. Mohou je vyprovokovat konflikty v práci, doma nebo v MHD.

    Výbuchy agrese jsou u žen méně časté než u mužů a jen zřídka mají za následek způsobení fyzické bolesti ostatním. Zpravidla se jedná o rozbíjení nádobí, házení věcí a slovní záchvaty vzteku.

    Ženskou verzí agresivního chování je sebeobrana. Například za přítomnosti opakující se situace, která představuje ohrožení zdraví nebo života. Do této kategorie patří vynucená komunikace s manželem nebo jinými členy rodiny, kteří trpí alkoholem, drogovou závislostí nebo jsou psychicky labilní. Ostré vyjádření emocí v takových případech nejen pomáhá vyrovnat se s obtížemi, ale také umožňuje vyhnout se fyzickému násilí.

    Samostatně stojí za zmínku poporodní deprese, která se vyvíjí v důsledku hormonálních změn. Ženy v tomto stavu často vynášejí svou negativitu a hněv na své rodině a dítěti.

    Je důležité pochopit, že emoční nestabilita po porodu vyžaduje komplexní léčbu, protože je docela obtížné se s ní vyrovnat sami.

    Výbuchy vzteku u mužů

    Agresivní reakce lze pozorovat u mužů, kteří prodělali mrtvici, utrpěli poranění hlavy a trpí jakýmikoli chronickými onemocněními. Testosteron dělá muže výbušnějšími a nebojácnějšími, když jeho hladiny dosáhnou vysokých hladin.

    Nelze vyloučit duševní poruchu, ve které chybí empatie – neschopnost vcítit se do druhých – ale sobectví a podvod jsou přítomny v hojné míře. Tato možnost je velmi nebezpečná: když ji potřebuje, psychopat se chová zdvořile a zdvořile, ale v určité chvíli u něj propukne vztek. Navíc se může projevit nejen urážkami a nadávkami, ale také napadáním.

    Hněv bez zjevného důvodu je častěji pozorován v určitých věkových obdobích: u mužů je to dospívání a střední věk mezi 30 a 40 lety. Krize středního věku je hodnocením vlastních úspěchů, které člověk považuje za nedostatečné.

    Ne každému se s tím podaří smířit a pak začíná zmítání, nastupuje nervozita způsobená touhou alespoň něco změnit. Podrážděnost se může změnit v nekontrolovatelné výbuchy vzteku, které někdy členy domácnosti značně vyděsí.

    Dávejte pozor! Psychologové pomáhají zastavit útoky agrese během krizí souvisejících s věkem. Na našich stránkách můžete získat radu na dálku.

    Mnoho mužů to má s odchodem do důchodu těžké. Nemohou pro sebe najít uplatnění, považují se za neužitečné a jsou nervózní, svou nespokojenost často vynášejí na blízkých.

    Výbuchy agrese u adolescentů

    Kromě nemocí jsou častou příčinou záchvatů hněvu u teenagerů vzorce chování rodičů. Možností je poměrně hodně:

    • neúcta k dítěti od raného věku;
    • odmítání, nedostatek citové blízkosti mezi rodiči a dítětem;
    • demonstrativní agresivní chování otce nebo matky;
    • lhostejnost k požadavkům a zájmům dítěte;
    • nadměrné omezování svobody;
    • nedostatek podmínek a příležitostí k sebevyjádření.

    Dávejte pozor! „Nebezpečný“ věk pro chlapce nastává ve věku 13-14 let, pro dívky – v 11. Teenageři se mohou zlobit, reagovat neadekvátně na kritiku, křičet a hlasitě třískat dveřmi. Skoro všichni si stěžují, že jim nikdo nerozumí.

    Jak se vypořádat s hněvem

    Pokud se útoky bezdůvodného hněvu „hromadí“ systematicky, zejména bez zjevných důvodů, stojí za to nechat se vyšetřit. Pokud jsou zjištěny endokrinní, neurologické a jiné patologie, jsou léčeny především.

    Při absenci zdravotních důvodů stojí za to zjistit, co přesně vyvolává hněv. Odstranění příčinného faktoru „odstraní“ agresivní výbuchy. Udělat to na vlastní pěst není vždy snadné, proto je lepší vyhledat pomoc psychologa nebo psychoterapeuta.

    Pokud existují podezření na závažné abnormality nebo nemoci, mohou být ženám předepsány následující diagnostické metody:

    • Krevní test na hormony.
    • Magnetická rezonance (MRI) mozku.
    • Encefalogram.

    Podle indikací mohou být předepsány další testy a instrumentální studie. Léčba závisí na získaných výsledcích a může zahrnovat léky z několika skupin:

    • hormonální;
    • sedativa;
    • léky, které zlepšují cerebrální oběh;
    • adaptogeny – extrakt ženšenu, eleuterokok;
    • antidepresiva.

    Nejprve byste měli vyhledat radu od terapeuta. Provede vyšetření a zjistí příčiny problému. Možná budete muset domluvit schůzku s neurologem, psychologem nebo psychoterapeutem.

    V případech bezpříčinných výbuchů hněvu a únavy je důležité identifikovat příčinu tohoto stavu a pochopit, jak se ho zbavit, než se stane globálním problémem, který zasahuje do života.

    Osobní balíček pro nepřetržitou komunikaci s ruskými lékaři po telefonu

    Rodinný balíček pro nepřetržitou komunikaci s ruskými lékaři po telefonu

    Maximální balíček neomezené nepřetržité komunikace s ruskými lékaři po telefonu

    První psychologická pomoc

    Nekontrolovatelný hněv je jedním z projevů pocitů hněvu různého stupně závažnosti. Čím nižší je tento stupeň, tím déle hněv přetrvává.

    Útoky agrese mohou přijít nečekaně, oslepit jako jasný záblesk a stejně rychle odezní. V intervalu je člověk schopen, jak se říká, „dělat věci“. V lepším případě dá pachateli tři dopisy, ale existuje mnoho dalších možností – například bití a dokonce vražda.

    Právě v takových situacích stojí za to používat metody psychologické pomoci, aby nedošlo k poškození ostatních. Existují 3 účinné způsoby, jak učinit projevy hněvu přijatelnými a bezpečnými.

    Zastavení útoku hned na začátku

    Pokud máte pocit, že vás hněv „přemůže“, dejte mu co nejdříve cestu ven tím, že mu dáte „správný“ směr. Každému vyhovují různé metody:

    • sportování (udělejte 10 kliků, 10 dřepů atd.). Nebo jděte rovnou do fitness klubu;
    • poslech hudby, zejména hlasité hudby;
    • chodit, běhat;
    • zpěv, hlasitý křik (ujistěte se, že nikdo není poblíž).

    Intimní rozhovor”

    Promluvte si s někým, kdo vás otravuje a znervózňuje. Řekněte mu o svých pocitech, o tom, jak vás jeho chování, slova a činy zraňují. Vysvětlete, že jste naštvaní a nepřijímáte tento postoj. Pamatujte ale, že rozhovor by měl probíhat v klidném tónu, bez křiku a nadávek.

    Je pravděpodobné, že si partner ani neuvědomuje emoce, které jeho výroky nebo činy vyvolávají.

    Nezapomínejte na neverbální komunikaci. V tomto případě můžete své emoce vyjádřit pomocí mimiky a gest, aby váš protivník pochopil jejich negativní význam.

    Často kladené dotazy

    Nejtypičtějšími příznaky jsou neustálá žízeň, ztráta chuti k jídlu, otoky nohou a špatný spánek.

    Není třeba skrývat vztek, aby se problém nezatlačil dovnitř. Jen je třeba to vyjádřit společensky přijatelnými způsoby.

    Sklon k agresi je destruktivní. U lidí, kteří často zažívají výbuchy vzteku, se mohou rozvinout kardiovaskulární a dermatologická onemocnění, migrény a poruchy trávení.

    Názor odborníka

    Výbuchy vzteku se objevují, když máte nesplněnou touhu. Pokud přesně pochopíte, co chcete, a sdělíte to svému protivníkovi místo toho, abyste se zlobili, dosáhnete mnohem více.

    Hněv je jedním z emocionálních prožitků člověka, který úzce souvisí s kognitivními procesy, fyzickým vzrušením a agresivním chováním. V nepříznivých situacích se hněv může vymknout kontrole a stát se afektem, který zasahuje do sociálního fungování člověka a jeho celkové pohody. Zvládání vzteku – jak se naučit zvládat emoce sami a kdy se obrátit na odborníka? Odpovědi najdete v tomto článku.

    Proč k záchvatům vzteku dochází?

    Pro přesnější pochopení příčin hněvu je nutné vzít v úvahu řadu faktorů, které kolektivně ovlivňují projev hněvu:

    Biologické faktory: typ cholerického temperamentu se sklonem k hněvu. Mobilní, silný nervový systém reaguje rychleji a živěji na vnější podněty.

    Fyziologické faktory: Nedostatek spánku vede k úrovni fyzického vyčerpání, chronický stres vede k vyčerpání psychickému. Ve stavech neuropsychického vyčerpání člověk reaguje na vnější podněty negativními emocemi a maladaptivním chováním včetně agresivního.

    Psychologické faktory: nespokojenost s prací, finanční situace, osobní problémy, závazky ohledně chování druhých lidí, nesoulad okolního světa s vnitřními normami, neschopnost ovládat a vyjadřovat hněv – to vše způsobuje rostoucí vnitřní napětí, které jen čeká na psychické uvolnění.

    Hněv ve struktuře duševní poruchy. Tento individuální faktor ovlivňuje různé typy poruch: hněv často doprovází poruchy osobnosti, bipolární poruchu, recidivy poruch příjmu potravy, chemické a nechemické závislosti a závislosti. Může také působit jako faktor v dekompenzaci psychopatologie u blízkých.

    Mechanismus problému hněvu

    Hněv plní ochrannou funkci, vzniká v situacích, kdy člověk cítí útok jeho směrem, narušení osobních hranic, nebo nespravedlnost vůči sobě samému. Když se objeví emoce, aktivuje se přirozený vnitřní obranný mechanismus v reakci na hrozbu: zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku, reakce na boj nebo útěk.

    Zvládání vzteku – jak si poradit sami?

    Projevy hněvu a agresivního chování dokáže člověk ve většině případů napravit bez pomoci odborníka nebo léků.

    Především je nutné vyloučit vliv psychofyziologických faktorů: emoční vyhoření, stres, chronická únava. Pokud po několika dnech odpočinku v klidném prostředí hněv nezmizí, můžete začít intenzivnější boj

    První kroky při zvládání hněvu

    Krok první. Nejprve musíte sledovat, jak často po rozzlobeném afektivním vybití člověk ospravedlňuje své činy, například:

    • “Vytáhla mě”
    • “Tentokrát o to opravdu požádal”
    • “Dostali jsme, co jsme si zasloužili”
    • “Neměli právo se takto vyjadřovat, odpověděl jsem jim správně.”

    Pro další úspěšnou práci s hněvem je nutné pokusit se opustit sebeospravedlňující postoje

    Krok dva : určit míru intenzity vlastních zážitků. Lidé s problémy s hněvem často zlehčují intenzitu, což také ztěžuje vypořádání se s agresivním chováním, protože intenzivní hněv omezuje dobrovolnou regulaci kontroly emocí a zvyšuje riziko impulzivního chování.

    Krok tři : Určete frekvenci hněvu (kolikrát během dne se rozzlobíte).

    И ještě jednu etapu v primární práci: předepsat způsoby, jak vyjádřit hněv (toto je chování, které si člověk zvolí pro psycho-emocionální uvolnění). Napište si seznam akcí (házení věcí, rozbíjení nádobí, vyhýbání se komunikaci, fyzické násilí vůči dráždivému předmětu, obscénní jazyk, lámání pěstí až do krvácení) a rozdělte je do skupin: verbální (verbální) agrese, fyzická agrese, pasivní (skrytá) agrese.

    Zvládání vzteku – cvičení nápady a techniky, jak to udělat sami

    Nejúčinnější a nejrychlejší techniky pro řešení problému, jak se vyrovnat s záchvaty hněvu – techniky kognitivně behaviorální psychoterapie, všímavost, seberegulační metody

    Před prováděním cvičení je nutné porozumět řetězci hněvu a uvědomit si, na který segment řetězce je práce konkrétní techniky zaměřena. Je důležité zvolit techniky tak, aby zahrnovaly rozvoj všech segmentů.

    Někdy může řetěz vypadat jednoduše:

    Spouštěcí situace – vzteklé myšlenky – hněv – agresivní chování

    Někdy je jeho vzhled mnohem složitější:

    Spouštěč – vzteklé myšlenky – emoce rozhořčení, hněvu, podráždění – sebenafouknutí – ruminace – hněv – agresivní chování

    To je třeba vzít v úvahu při výběru techniky.

    Naučit se zvládat emoce

    Spoušť : Sestavujeme seznam situací, které vyvolávají hněv, a řadíme je podle stupně intenzity, od nejsilnějších po nejméně otravné. Vedle každého spouštěče zapisujeme strategie pro oslabení jeho účinku, například:

    Spoušť – děti vyžadují pozornost, když přijdu unavená z práce.

    Způsob, jak zmírnit spoušť, je zajít si po práci do kavárny, vypít kávu, odpočinout si po náročném dni a nabrat sílu na komunikaci s dětmi. Pokuste se sami najít řešení pro každý spouštěč.

    Myšlenky a sebenafukování : používejte techniky kognitivní terapie, zapište si klady a zápory každé myšlenky, spojte myšlenky s realitou, odstraňte hodnotové soudy, vyviňte alternativní myšlenku pro každou rozzlobenou, zaveďte alternativní myšlenky do svého života po spuštění.

    Přežvykování : takzvaná „mentální žvýkačka“, kterou si člověk hraje v hlavě znovu a znovu. Jsou to myšlenky o spouštěcí situaci, které způsobují nové vlny negativních emocí.

    Rada: naučte se přežvykování odložit, vyhraďte si na něj jeden čas během dne (například v sedm hodin večer) a nedovolte mu, aby napadl vaše vědomí v jinou denní dobu.

    Emoce hněvu, hněvu, podráždění: dýchací techniky, Jacobsonova svalová relaxace, příjemné vizualizace a další autoregulační techniky.

    Agresivní chování : použití krycích karet. Karty jsou předem připraveny, jsou na nich napsány alternativní způsoby chování, které nahrazují agresivní. Tyto karty lze rychle použít, když se objeví hněv.

    Další tipy na zvládání vzteku

    Je velmi důležité soustředit svou pozornost na první známky hněvu (v tuto chvíli ještě není oslabena volní složka kontroly, což znamená, že se můžete úspěšněji vyrovnat s působením nepříjemné emoce).

    Buďte pozorní k faktorům, které způsobují hněv: vždy je lepší zabránit celému řetězci, než řešit následky

    Sledujte, jak druzí lidé vyjadřují svůj hněv, zaměřte se na důsledky, poznamenejte si pro sebe nejpřizpůsobivější chování.

    S hněvem se můžete vypořádat sami nebo společně s psychologem.

    V jakých případech je nutná odborná pomoc?

    V případech, kdy pokusy vyrovnat se s hněvem vlastními silami selhaly. Člověk začíná používat citové a fyzické násilí vůči blízkým rodinným příslušníkům: dítěti, manželce apod., v případě dříve stanovené diagnózy poruchy osobnosti nebo poruchy nálady je nutné vyhledat pomoc psychologa.

    Jak psycholog řeší problém hněvu?

    nejvíce hlavní funkcí psychologa , čehož není možné dosáhnout, když pracujete s hněvem sami – najít jedinečné osobní důvody k hněvu, povinnosti člověka, hluboce zakořeněné přesvědčení. Pomozte mu pochopit, kde a jak jsou jeho hranice porušovány, vybudujte krok za krokem kompetentní práci s hněvem.

    Obvykle po výbuchech hněvu a podráždění vůči dítěti padá na člověka pocit viny a emocionální obraz se stává komplexním. Psycholog pomáhá tyto těžké pocity utřídit. Vypracovává pro člověka osobní strategii řešení problému, sleduje výsledky, podporuje člověka v práci na hněvu.

    Pro teenagera je také obtížné vyrovnat se s hněvem sám, protože během období zrání těla se psychika stává mobilní a nestabilní a oblast volní složky zvládání stále není dostatečně rozvinutá a nedokáže se vyrovnat s funkcí ovládání.

    Úkol psychologa – naučit teenagera dovednostem kontroly a zvládání hněvu. Vysvětlete mechanismy agresivního chování. Každodenní hraní rolí, ve kterých se teenager nedokáže vyrovnat se vztekem a agresí.

    Zvládání hněvu – je možné pracovat online?

    Pokud není možné pracovat tváří v tvář se specialistou, můžete se uchýlit k alternativě – konzultovat s psychologem online. Taková práce se vyznačuje neméně efektivitou. Je dostupný, pohodlný a v rámci tohoto požadavku se osvědčil.

    Zvládání hněvu: náklady a časový rámec pro řešení problému

    Při absenci doprovodných duševních poruch, které práci s hněvem komplikují, lze tento problém řešit 5-8 schůzkami s psychologem, přičemž frekvence sezení je 1x týdně. Cena jedné konzultace na naší klinice začíná od 1000 rublů. Při práci s hněvem ve struktuře duševní poruchy je nutných 10 až 15 setkání.

    Schůzku s psychologem v PsiMedClinic si můžete domluvit na telefonním čísle +7 (3532) 45-95-03 nebo pomocí formuláře pro zpětnou vazbu.

    Shrnout

    Vyrovnat se s hněvem bez pochopení jeho mechanismů a struktury (řetězce) není tak snadné. Když pracujete s hněvem na vlastní pěst, je důležité si uvědomit, že jediná technika nebo cvičení vám nepomůže zvládnout tento náročný úkol. Důležitý je integrovaný přístup: propracování všech složek struktury hněvu.

    Pokud se s hněvem nedokážete vyrovnat sami, dochází k výbuchům agrese vůči dítěti, k citovému i fyzickému násilí vůči partnerovi, stejně tak pokud máte prokázanou psychickou poruchu, je třeba kontaktovat odborníka s odbornou pomocí.

    READ
    Charakteristika muže Raka, kompatibilita s jinými znameními
Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: