Nemilovaná práce, co dělat, skončit nebo si na to zvyknout?

Na otázky se pokusila odpovědět psycholožka Svetlana Demchenko v rozhovoru s dev.by. A řekla mi, proč odchod z nenáviděné společnosti není vždy úleva.

Níže uvedené úvahy a rady jsou uvedeny v první osobě.

Na práci se lze dívat dvěma způsoby. Za prvé: práce je jen práce, přináší peníze a všechny ostatní potřeby – po uznání, po seberealizaci, po něčem jiném – lze uspokojit jinde.

Pokud člověk sdílí tento názor, práce zabírá jen malou část jeho života a kromě ní má mnoho dalších zájmů. A ano, člověk může pociťovat nepohodlí z práce, ale její míra je snesitelná: protože existuje rovnováha mezi tím, co do toho vkládá, a tím, co dostává na oplátku.

Jiný pohled: pokud pracujete, pak pouze na „práci snů“ – dělejte to, co milujete a v čem jste dobří, vydělávejte velké peníze a třešničkou na dortu je prospívat světu. Tento přístup samozřejmě předpokládá, že práce zaujímá v životě člověka obrovské místo a je vždy spojena s povoláním.

Realita je ale taková, že ne každý bude mít ideální práci, protože práce je výměnou vašeho času, zkušeností, znalostí a dovedností za to, co jste souhlasili přijmout jako platbu.

Platební možnosti mohou být různé: pro někoho jsou důležité peníze, pro jiného uznání, možnost seberealizace nebo kariérního růstu.

Při rozhodování o zaměstnání musíte začít dvěma otázkami: pro co pracujete a jaké potřeby vaše práce uspokojuje? Najděte rovnováhu mezi tím, co do toho vložíte, a tím, co dostanete na oplátku – nespokojenost se objevuje tam, kde je naštvaná.

Pokud se ponoříte hlouběji, člověk může odhalit:

  • Lidi, se kterými pracuje, (ne)miluje.
  • Jeho odbornost (ne)odpovídá požadované úrovni.
  • Dovednosti a schopnosti jsou (ne)žádané.
  • Plat a odpovědnost spolu (ne)korelují.
  • Pracovní podmínky a pracovní atmosféra jsou (ne)uspokojivé.
  • Hodnoty společnosti (ne)v rozporu s jeho vlastními životními cíli a hodnotami.
  • Práce nemá (žádný) smysl ani přínos.

Vyplatí se „trpět“ v práci, kterou nemáte rádi? Řeknu, že každé zdravé tělo se snaží vyhnout nepohodlí. Člověk může být trpělivý, pokud účel světí prostředky, ale i v tomto případě musí:

  • Představte si, jak dlouho bude toto trápení trvat – například „rok tvrdě pracuj a pak svoboda“, „dva roky pracuj takhle a koupím si byt“.
  • Mít „prášek proti bolesti“ je koníček, sport, něco, co ho rozptýlí.
  • Hledejte možnosti úniku.
READ
Výhody a nevýhody autoritářského komunikačního stylu

Existují příznaky, které nelze ignorovat, protože to může člověku způsobit velké škody:

  • Nejdůležitější je, když vás práce jakoby vyčerpává: člověk přijde do kanceláře „už unavený“, při práci doslova cítí, jak z něj „vysává“ energii, nemůže se dočkat konce pracovního dne, a na konci víkendu s hrůzou myslí na to, že zítra je pondělí.
  • Když jsou všechny myšlenky na práci pouze negativní; hodně tělesného napětí.
  • Když si člověk (nebo jeho okolí) všimne, že se stal podrážděným, dochází k výbuchům vzteku, protože nahromaděné napětí je potřeba nějak odsát.
  • Depresivní stav, apatie.
  • Když je člověku často špatně a čím déle se to všechno vleče, tím častěji se to projevuje na fyzické úrovni – migrénami, panickými záchvaty, nervovými tiky a poruchami spánku. Tělo se maximálně brání – dělá vše pro to, aby se vyhnulo chození do práce.

Nyní pár slov o tom, proč se odchod z „mučivého“ zaměstnání nestává investicí. Ztráta zaměstnání, zvláště pokud jste neodešli sami, je vnímána jako ztráta. Člověk prochází všemi fázemi smutku: šok, zmatek, vztek, smlouvání, deprese. A často i vícekrát a teprve pak dojde k přijetí.

Člověk, který přišel o práci, se cítí zbytečný, zbytečný – byl „vyhozen“ na ulici. Stydí se a bojí se, trpí jeho profesní identita a sebevědomí. Ve fázi vyjednávání si člověk často pamatuje, že práce, i když mu působila bolest, mu stále přinášela peníze – „ano, bylo to špatné, ale byla tam stabilita. “

Jak rychle člověk projde všemi fázemi smutku a dospěje ke střízlivému posouzení situace, závisí na vnitřních a vnějších zdrojích, které v tuto chvíli má:

  • Sebevědomí.
  • Stabilní emoční stav.
  • Získejte podporu od svých blízkých.
  • Finanční bezpečnostní polštář.

Pak ale člověk dospěje k závěru, že tato těžká etapa přejde. A jen on se rozhodne, zda se vydá vpřed do neznáma, nebo se stáhne zpět – na cestu, kde je každý kamínek důvěrně známý.

Mohu navrhnout jednoduchou techniku ​​pro rozhodování, nazývá se „kartézské souřadnice“. Je třeba si položit čtyři otázky:

  • Co se stane, když to neudělám?
  • Co se nestane, když to neudělám?
  • Co se stane, když to udělám?
  • Co se nestane, když to udělám?

Tato technika umožňuje vyhodnotit všechny následky, škody, přínosy a možnosti vývoje událostí a rozhodnout se.

READ
Zeptejte se psychologa

dev.by je stránka o informačních technologiích v Bělorusku a ve světě. Publikaci můžete podpořit zde. Další související články:

Byl to takový smutný zážitek, když jste museli pracovat jednoduše silou a jít do práce samotné se zatnutím zubů. A tak dále po celý rok. Je to prostě pekelné, jste unavení, než se vůbec dostanete do kanceláře, je úplná tma, morální vyčerpání je neuvěřitelné. A deprimuje všechny aspekty života.
Pokud začínáte, právě začínáte, cítíte něco takového – možnost 2:
– pokuste se vypočítat a odstranit tento mizerný faktor;
– vyběhněte odtud, aniž byste přerušili cestu, budete v bezpečí a zdraví.

I já jsem skoro rok jedl kaktusy, myslel jsem si, že ještě nějakou dobu budu mít dost trpělivosti, a pak jsem si uvědomil, že se můžu posunout dopředu jen nohama – a „jednoho dne“ jsem přestal. Dodnes si za toto rozhodnutí děkuji

Prosím o radu, co dělat, když jste tuto práci organizovali, je na vás závislých několik desítek lidí a vy sám jste z toho už znechucený? a delegování nepřipadá v úvahu – bez vás se to všechno sakra rozpadne, ale je tu zodpovědnost za lidi

Problémy a nervy se stávají, to je součást procesu. Ale ten pocit, když ráno na několik týdnů otevřeš oči a uvědomíš si, že za pár hodin se budeš zase dusit v tomhle sračku, dívat se na tyhle tváře, poslouchat tyhle rozhovory a je to tak nepříjemné. Tady a dovolená rozhodně nepomůže, musíš ven. To se mi běžně stávalo ve skupině toxických lidí. Jako mladý nevíte, jak rozpoznat celkovou atmosféru a náladu před nástupem do zaměstnání. Teď už na prvních schůzkách sociálního zabezpečení vidím posrané kanceláře s kanibaly v čele a dokonce se mi přestalo stydět o tom s nimi otevřeně mluvit)

co to bylo za společnost?

Bylo by velmi zajímavé znát jméno. Můžu ti napsat PM? Moje současné postřehy a pocity se na 99 % shodují, jen by mě zajímalo, je to stejné místo, nebo se situace rozšířila po celém IT sektoru?

nemusíš nic snášet, pokud taková negativita potřebuje odejít, sám od sebe vím, že když to musíš vydržet, může to vyústit ve špatné problémy psychické i materiální povahy. Pokud máte pocit, že se začínáte cítit nepohodlně, měli byste okamžitě začít hledat jiné místo

READ
Bojujte a hledejte! Jak najít lásku

A fyzické. Protože psychosomatiku nikdo nevyloučil. Začala jsem se hroutit jako stará žena v takové práci.

Nejděsivější je, když při práci na místě, kde se necítíte dobře, prostě nevíte, co dělat dál. Kam jít. Hledáte to samé? Odmítnout? Do jiné oblasti? Do jiné profese? Ve vaší hlavě je chaos a zmatek, nedokážete určit, co je pro vás důležitější. To je přímo děsivé, doslova vás to nutí upadnout do stagnace, kdy dny za dny plynou a vy jste jen ve svých myšlenkách a nevnímáte nic vnějšího.

Pomohla mi psychoterapie, zmítala jsem se dlouhá léta

Lidé, kteří v životě dosáhli úspěchu, jak se s takovými situacemi vypořádali

Sedím v práci a v hlavě mám ten pocit.

Je inspirativní, když čtete příběhy lidí, kteří si tím také prošli a když si uvědomíte, že v tom nejste sami

Měl jsem podobnou situaci:
Pracoval jsem více než 1.5 roku v jednom projektu z velké IT firmy, náš projekt byl něco jako startup.

Práce mi vzala všechny síly, u oběda mě občas bolelo břicho z uvědomění, že teď jíte a budete se muset vrátit do této bažiny.

Pokaždé, když se zdálo, že už to nemůže být horší, dno se znovu a znovu prolamovalo.

Jediné, co nás zarazilo, bylo, že jsme měli hodně sehraný tým. Komunikace s lidmi, kteří den za dnem zažívají stejné věci jako vy, hodně pomohla nezlomit se. Stále spolu komunikujeme ☺️

Trvalo mi asi 3 měsíce, než jsem se rozhodl skončit. Zpočátku to bylo děsivé, zůstal jsem v pracovním chatu a sledoval život projektu. Ale v určité chvíli jsem si uvědomil, že to musím nechat jít a jít dál.

Nyní je vše v pořádku, máme super tým, nikdo nic nechustá, není tam žádný mikromanagement, naše práce je slušně placená, každého člena týmu si vážíme jako specialistu i jako člověka.

Každý den děkuji osudu, že všechno tak dobře dopadlo, jsem svobodný a oni mi věří a nesnaží se mě vnutit do nějakého rámce, potlačit mě jako člověka a znehodnotit mou práci. Nikdo nesedí u časovače a nepočítá dobu přestávky na vteřiny, ani vám neúčtuje, že jste dnes podle něj nějak neefektivní.

Vědomí, že jste v bezpečí, vaše práce je oceňována a už nemusíte přežívat s několikanásobně nižším platem, než je trh, dává neskutečný náboj pozitivity.

READ
Ten chlap mě nerespektuje

Každý adekvátní zaměstnavatel chápe, že lidé musí být na prvním místě. Pracovní procesy v týmu by měly být postaveny na důvěře, nikoli na výhrůžkách a trestech za sebemenší chybu.

Doufám, že můj komentář uvidí ti, kteří jsou nyní v podobné situaci a pomůže jim to se správně rozhodnout

Lékaři a psychologové se shodují, že nespokojenost s prací má negativní dopad na pohodu. Vědci například spočítali, že výskyt kardiovaskulárních onemocnění u mužů, kteří nejsou spokojeni se svou kariérou, je o 80 % vyšší než u těch, které jejich práce baví. Existuje pro to mnoho vysvětlení. Nejjednodušší je, že stres a pocit nespokojenosti mají špatný vliv na stav všech vnitřních orgánů, způsobují deprese, nespavost, často vedou k závislosti na alkoholu. A nedávná studie specialistů z Izraele ukázala, že pracovní potíže způsobují zvýšení hladiny speciálních bílkovin v krvi, jejichž nadměrné množství zvyšuje riziko infarktu, mrtvice a cukrovky.

Navíc se ukázalo, že nemilovaná práce je zdraví nebezpečnější než nezaměstnanost. Vědci z Austrálie provedli studii, která zjistila, že ti, kteří mají negativní vztah ke své práci, jsou náchylnější k depresím než ti, kteří práci nemají vůbec. Kupodivu ani materiální stabilita a vysoké příjmy nejsou schopny negovat negativní důsledky nemilovaného zaměstnání na psychiku.

Děláme diagnózu

Někdy je pocit nespokojenosti dočasným jevem způsobeným běžnou únavou. Pokud se po několika měsících uspěchané práce, velkém počtu přesčasových hodin a dlouhé době žádné dovolené objeví touha přestat, nespěchejte s řezáním z ramene. Dej si pauzu. Vezměte si dovolenou, dělejte si častěji přestávky, požádejte šéfa, aby vám sehnal asistenta.

Jsou však situace, kdy problém nelze tak snadno vyřešit. Zde je několik známek, že je čas se rozloučit s vaší nudnou prací.

Neustálý pocit úzkosti, únava, která neustupuje ani po odpočinku, malátnost bez objektivní příčiny.

Náhlý cynismus. Zpravidla je kladen důraz na materiálovou složku. „Dělám jen to, co je součástí mých povinností, a nežádejte po mně, abych do své práce vložil duši“ – takové myšlenky jsou typické pro zaměstnance, který se přišel rozloučit se svou prací.

Ztrácet smysl v tom, co děláte. Pokud začnete mít pocit, že vaši snahu nikdo neocení a plody vaší práce nepřinesou žádný užitek, je to také důvod k zamyšlení nad změnou zaměstnání.

READ
Dívka ve věku 20 let psychologie

Ztráta sebeúcty, nedostatek sebevědomí, strach ze selhání i těch nejjednodušších úkolů.

Čas změny

Takže jste se pevně rozhodli, že musíte skončit. Seknout z ramene a zničit si dávno zaběhnutý život však není jednoduché.

Začněte přípravou náhradního letiště. Prostudujte si trh práce a snažte se pochopit, co můžete očekávat, pokud vás vyhodí. A samozřejmě se starat o finanční záchrannou síť – najít opravdu dobré místo trvá podle statistik v průměru čtyři až šest měsíců.

Promluvte si s blízkými. Je možné, že vaše rozhodnutí vzdát se stabilního zaměstnání ve prospěch nejisté budoucnosti v nich nevyvolá radost. A během období propouštění budete potřebovat jejich podporu více než kdy jindy. Vysvětlete jim, v jakém jste stavu, zkuste uvést argumenty ve prospěch svého rozhodnutí. Nedovolte však, aby na vás rodina tlačila. Na konci dne je to váš život a pouze vy můžete učinit konečné rozhodnutí, zda odejít nebo zůstat tam, kde jste.

Využijte každou příležitost naučit se něco nového. Za prvé vám to jistě pomůže při hledání práce snů. A za druhé, občas vám pravidelné kurzy pro pokročilé nebo účast na odborném semináři pomohou podívat se na vaši nemilovanou práci z jiné perspektivy. Psychologové se domnívají, že nejlepším lékem na syndrom vyhoření je získávání nových znalostí a sdílení odborných zkušeností.

Když odcházíte, neměli byste svému šéfovi a kolegům vyjadřovat všechny své nahromaděné stížnosti. Za prvé, je po všem a není třeba lidi urážet.

A za druhé, nikdo neví, jak dopadne budoucí kariéra bývalých kolegů. Co když si na vás jeden z nich jednoho dne vzpomene a doporučí vás zaměstnavatelům, které znají.

Pokud navíc pracujete v poměrně úzkém odvětví, kde se většina obchodních lídrů dobře zná, váš bývalý šéf, uražený vašimi slovy na rozloučenou, je docela schopný vám udělat špatnou pověst.

Osobní názor

Anastasia Melnikovová:

– Pokud jste již zcela unaveni ze svého působiště, pravděpodobně si budete muset hledat nové. Zde ale vše závisí na konkrétní osobě. Například nevím, jak hledat práci. Ani si neumím představit, že se začínám nabízet jako zaměstnanec. I když, pokud mě život donutí, nikam nepůjdu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: