Sex před spaním je způsob, jak se zbavit nespavosti

I v těch nejlepších časech téměř polovina všech lidí tvrdí, že mají problémy s usínáním a usínáním. Stres způsobený pandemií situaci jen zhoršuje. Rady pro nespavost však jen zřídka zmiňují možnou pomoc při spánku bez drog, která je pro většinu lidí zdarma a snadno dostupná: sex, ať už s partnerem nebo o samotě.

Po orgasmu hladina oxytocinu a prolaktinu stoupá, zatímco hladina kortizolu klesá. Zdravý rozum velí, že zvýšení hladiny hormonů pro dobrý pocit ve vašem těle a snížení hladiny stresových hormonů vám pravděpodobně pomůže ke kvalitnějšímu spánku. Existuje však málo údajů o sexu a spánku, částečně kvůli tabu a předsudkům. Toto téma je předmětem publikace v časopise Sexual and Relationship Therapy.

Judith Davidsonová, klinická psycholožka a výzkumnice spánku z Queen’s University, byla překvapena nedostatkem kvalitního výzkumu o sexu a spánku, když připravila druhé vydání své svépomocné knihy pro nespavost, Get to Sleep.

“Opravdu nevím, proč není dostatek důkazů.” Možná, že výzkumníci spánku a ti, kteří se zabývají výzkumem sexu, neposouvají hranice svých akademických zájmů příliš daleko. Zmátlo mě to,“ říká.

Doposud pouze jedna malá studie 10 lidí zkoumala spánek po sexuální aktivitě pomocí polysomnografie, zlatého standardu pro diagnostiku poruch spánku, který měří mozkové vlny, srdeční frekvenci a další ukazatele. Studie publikovaná v roce 1985 zjistila, že masturbace nemá na spánek žádný významný vliv.

Studie však měla mimo svou malou velikost vážná omezení. Vědci mohli narušit pocity ospalosti účastníků po masturbaci odstraněním anální teplotní sondy. Kromě toho studie porovnávala spánek po masturbaci se spánkem po čtení, o kterém je známo, že způsobuje ospalost – což mohlo otupovat rozdíly mezi intervencí a kontrolou.

Novější výzkumy naznačují, že sex může snížit stres a pomoci lidem s nespavostí usnout a podpořit spánek. Přestože je základna důkazů malá a některé studie postrádají objektivní měřítka, v roce 2016 vědci z University of Ottawa dospěli k závěru, že sex je „možnou alternativou nebo doplňkem jiných strategií, které pomáhají zvládat nespavost“.

To je závěr, který mnozí považují za samozřejmý. Studie z roku 2019 na 778 lidech vedená doktorem Mikelem Lastellou z Central Queensland University v Austrálii zjistila, že muži i ženy měli pocit, že po orgasmu s partnerem nebo bez něj usnou rychleji a lépe se jim spí.

Toto spojení stojí za to prozkoumat, řekl Lastella, vzhledem k tomu, že mnoho lidí má potíže s dodržováním pravidelných doporučení spánkové hygieny. Dodržování dobré doby před spaním, pravidelné cvičení a vyhýbání se elektronickým zařízením – to vše vyžaduje disciplínu a dlouhodobý závazek. Říká, že přepnutí „času obrazovky na herní čas“ může být jednodušší způsob, jak dosáhnout rychlejších výsledků.

READ
Co dělat, když si muž vezme oddechový čas na neznámou dobu

Překonávání bariér

Začlenění takové rady do klinických doporučení je jiná věc. Podle Dr. Charlese Samuelse, bývalého prezidenta Canadian Sleep Society, „S tolika tabu kolem sexu je otevření těchto zavřených dveří ohromující.“

Když byl Samuels dotázán, proč je sex v radách souvisejících se spánkem zřídka zmíněn, uvádí klinickou setrvačnost vzhledem k dalším dostupným léčebným možnostem a nedostatku důsledného výzkumu.

„Výzkumníci spánku se pyšní vysoce kvalitními objektivními markery, ale výzkum sexu je obtížný úkol,“ říká Samuels. Uznává však, že další generace klinických lékařů a výzkumníků může mít větší zájem o řešení tohoto tématu.

Etické obavy často sužují výzkum zahrnující sex, nahrávání na video a pozorovatele v místnosti, kde lidé mají sex, řekl Lastella. Existují také logistické problémy, jako je odběr vzorků krve k měření hormonální aktivity během orgasmu a po něm, aniž by došlo k přerušení pocitu ospalosti.

Drahé přenosné polysomnografické přístroje by mohly pomoci vyřešit některé z těchto problémů tím, že by laboratoř přenesly do ložnice a ne z ložnice do laboratoře. Ale Lastella říká, že snížení stigmatu kolem sexu a spánku zůstává mnohem větší překážkou.

Doktorka Caroline Pukall, ředitelka laboratoře pro výzkum sexu na Queen’s University, říká, že mnoho jejích pacientů již používá masturbaci jako prostředek ke spánku. “Pacienti často uvádějí, že je to součást jejich pravidelné rutiny před spaním. a že je to něco, co jim pomáhá uvolnit se a usnout.”

Pukall říká, že zatímco v Kanadě existuje mnoho zdrojů financování sexuálního výzkumu, sexuální výzkumníci se stále snaží legitimizovat svůj obor a získat etický souhlas pro výzkum. Začala vést vzdělávací rozhovory s etickými kontrolními komisemi, které často považovaly výzkum sexu za „něco lehkomyslného. něco užitečného vědět, ale ne nutného“.

Dr. Stephanie Hartová, rodinná lékařka, která se specializuje na sexuální medicínu v Okotocích, říká, že tyto rozhovory by měly začít na lékařské fakultě a v rezidenci.

Říká, že lékařské vzdělání chybí zejména v diskusi o důležitosti zdravé sexuality. Místo toho se „zaměřuje na sexuálně přenosné infekce a dysfunkci“.

„V tomto rámci je ‚sex špatný, špinavý, dokonce hrubý‘, takže o tom nemluvíme. Neuvádíme to, protože se stydíme a stejně tak se stydí pacienti.“

Ale více sex-pozitivní pohled získává na síle. Hart obdržel četná pozvání, aby hovořil o sexualitě na University of Calgary, na studentských skupinách a na lékařských konferencích. “Říkám jim, že pokud budou moci procvičovat opakování slov jako anální sex, masturbace a klitoris znovu a znovu, dokud se nepřestanou červenat, pak možná máme nějakou naději, že pacienti budou moci mluvit o této důležité části jejich života. zdraví.”

READ
Psychoorganický syndrom - možnosti, léčba, příznaky, příčiny

Vědecký výzkum odhalil několik způsobů, jak může noční spánek ovlivnit sex.

Nedostatek spánku je u žen spojen se sníženou sexuální touhou a vzrušením. V důsledku toho může být nespavost, jedna z nejčastějších poruch spánku, rizikovým faktorem pro sexuální dysfunkci. Nedostatek spánku a poruchy spánku jsou také spojeny se zvýšeným rizikem erektilní dysfunkce.

S erektilní dysfunkcí souvisí i dlouhá pracovní doba. To je způsobeno skutečností, že pracovní režim na směny narušuje cirkadiánní rytmy člověka a narušuje četné procesy v těle. V rámci studie z roku 2017 vědci zkoumali 182 pacientů na andrologické klinice. Při analýze jejich diagnóz a odpovědí o množství spánku a kvalitě života (včetně dodržování zdravého životního stylu) vědci došli k závěru, že největší riziko sexuálních problémů je u pracovníků na směny, kteří si také stěžují na špatnou kvalitu spánku.

Špatný spánek může také narušovat sex kvůli jeho dopadu na duševní zdraví. Nedostatečný a roztříštěný spánek může zhoršit stavy, jako je deprese a úzkost. Tyto poruchy jsou často spojeny se sexuální dysfunkcí u obou pohlaví. Také zvýšená úzkost může vést k emočním problémům ve vztazích, což ovlivní intimitu. Osoba se spánkovou deprivací zažívá vyšší hladiny stresu, může se chovat agresivně nebo se cítit depresivně, což přispívá ke snížení libida u lidí s nízkým sexuálním temperamentem.

Zde však není vše tak jednoduché. Můžete si samozřejmě vylepšit svůj spánkový režim a užít si pravidelný sex, ale v roce 2017 skupina vědců z Portugalska zjistila, že krátkodobý nedostatek spánku způsobuje u žen další den zvýšené sexuální vzrušení, což může být způsobeno narušením spánku. fáze. Nedostatek spánku však nezvyšuje pravděpodobnost skutečného sexu ani sexuální přitažlivost potenciálních partnerů, protože ospalost a únava nebyly odstraněny.

Jak sex ovlivňuje spánek?

Spojení sex-spánek funguje oběma způsoby. To znamená, že vysoce kvalitní spánek může zvýšit potěšení ze sexu a vysoké potěšení ze sexu na oplátku zlepšuje kvalitu spánku. To částečně odráží všelékové vlastnosti, které se připisují sexu, když je intimita nabízena jako lék na vše od migrén po deprese. Problém je ale v tom, že samotná fyzická aktivita nestačí (i když i trocha dopaminu uvolněného z aktivního pohybu vám může pomoci usnout).

READ
Proč můj chlap neřekne, že mě miluje?

Orgasmus hraje důležitou roli v pozitivním vlivu sexu na kvalitu spánku. Po orgasmu tělo uvolňuje hormony, jako je oxytocin a prolaktin, které mohou způsobit příjemné a relaxační pocity. Sex také snižuje hladiny hormonu kortizolu souvisejícího se stresem.

Výzkumy ukazují, že tyto hormonální změny mohou způsobit ospalost a usnadnit usínání. Tento efekt se může objevit jak při masturbaci, tak při sexu. Asi 50 % mužů a žen tvrdí, že orgasmus z masturbace jim pomáhá usnout a zlepšuje kvalitu spánku.

Sex s partnerem může posílit tuto hormonální reakci a podpořit větší pocit intimity, který podporuje spánek. Studie zjistila, že u heterosexuálních párů byl tento účinek silnější u mužů než u žen, což je v souladu s populární myšlenkou, že muži po sexu rychle usnou. Když však oba lidé při sexu dosáhnou orgasmu, rozdíl v ospalosti již není statisticky významný.

Jak zlepšit sex i spánek?

Abyste to udělali, neměli byste se do toho okamžitě vrhnout, i když pokud si to můžete dovolit, tak proč ne? Pamatujte však, že problémy se spánkem nebo vztahy nevyřešíte naráz. Tato cesta vyžaduje mnoho malých krůčků a péči o sebe, své emocionální blaho a své vztahy.

Normalizujte svůj plán spánku

Zkuste chodit spát a probouzet se každý den ve stejnou dobu, abyste obnovili svůj cirkadiánní rytmus. Pokud nemůžete hned usnout nebo pracujete na směny, zkuste se připravit na spánek pomocí malých rituálů: pijte relaxační čaj, meditujte, podívejte se na ryby v akváriu nebo si přečtěte knihu. Snažte se neinteragovat s miniaplikacemi nebo blikajícími obrazovkami.

Neodpírejte si potěšení

Vědci zjistili, že orgasmus dosažený masturbací má stejně pozitivní vliv na kvalitu spánku jako sex s partnerem. Kromě toho tato praxe pomáhá lépe porozumět vašim sexuálním preferencím, rozvíjet citlivost a zvýšit přijetí svého těla.

Postarejte se o své emoce

Stres je jedním z faktorů, který podkopává jak kvalitu spánku, tak sexuální aktivitu. Pokud je to stres, který vám brání v noci spát, můžete se poradit s odborníkem a také samostatně aplikovat podpůrné postupy, ať už jde o myšlenky stoicismu nebo meditace všímavosti.

Rozvíjejte svůj vztah s partnerem

Máte-li stálého partnera, pak jeho svlékání se slovy „tak to má být, konečně se vyspíme“ není moc dobrá volba. Párkrát to může fungovat, ale vztahy, kde je emocionální intimita, jsou mnohem uspokojivější. Například i při hmatovém kontaktu, když se držíte za ruce, začnete produkovat oxytocin, který také pomáhá bojovat proti stresu.

READ
Telefonní etiketa: 14 zlatých pravidel

Někdy mohou problémy se spánkem a sexuální aktivitou naznačovat závažnější zdravotní potíže, takže pokud pociťujete nepohodlí, nebojte se obrátit na kvalifikovaného odborníka.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: