4 způsoby, jak překonat ten nekonečný pocit úzkosti!

Strach, úzkost, panika patří mezi nejčastější psychické stavy. Jakékoli stresy a zážitky způsobují úzkost, strach. A v naší nestabilní době tyto stavy zažívá stále více lidí. Někteří lidé se dokážou rychle a samostatně vyrovnat se svými strachy a úzkostmi. A ostatní se s tím nedokážou vyrovnat a tyto stavy začnou ovlivňovat jejich život, někdy ho promění v noční můru. Pak se strach stává obsedantním, pronásleduje člověka, vyvolává paniku, stává se příčinou duševních poruch.

Existují však i pozitivní stránky úzkosti a strachu – varují nás před skutečnými nebezpečími, možností zranění, bolesti. Je normální, že je člověk nervózní z toho, že jde na zkoušku, nebo se bojí, že přijde včas na důležitou schůzku.

Strach, úzkost, panika je velká skupina různých stavů, spojených emocemi strachu a úzkosti, s odpovídajícími myšlenkami a často doprovázenými různými vjemy v těle.

strachy (fóbie) – jedná se o negativní emocionální zážitek, který člověk zažívá při setkání s konkrétní hrozbou nebo při jejím očekávání. Mohou se týkat čehokoli: pohybu, dopravy, živých i neživých bytostí atd. Nejčastějšími fobiemi jsou strach z pobytu mimo domov, strach z lidí (davy), strach z nemoci (včetně „zbláznění se“), dále strach z cestování v dopravě (často v metru) atd. míra projevu těchto obav je silná se liší. Naprostá většina lidí se například v té či oné míře bojí létání v letadlech, ale zároveň se s tímto strachem lidé většinou vyrovnávají a následně to neovlivňuje jejich životy. Když se však strachy změní v nezávislý psychologicky obtížný problém, začnou aktivně zasahovat do normálního běhu života člověka a omezovat jej. Aby člověk žil takový život plný obav, utrácí spoustu energie, ztrácí zdraví. Deprese, pocity viny a studu se navíc často mísí s fobiemi, které stav značně zhoršují.

Úzkostné stavy (generalizovaná úzkostná porucha) je stav téměř neustálé úzkosti, která nesouvisí s konkrétní situací. Úzkost je neurčitý, přetrvávající a neurčitý strach z budoucích událostí. Úzkost je vyjádřena v neustálých myšlenkách člověka: strachy „s nebo bez“, očekávání selhání, „že to bude jen horší“, „špatné předtuchy“ atd. Většinu času trvá alespoň několik týdnů v řadě, někdy přechází v desetiletí života. Všechny obavy a obavy směřují do budoucnosti. Často se deprese mísí s úzkostným stavem a pak se nejen budoucnost, ale i minulost a přítomnost vybarvují do ponurých barev. Úzkostný člověk se stává neklidným, podrážděným, je na pokraji zhroucení, snadno se vyděsí, nemůže se soustředit, trpí nespavostí („točení“ a rušivé myšlenky neusínají). Záchvaty intenzivní úzkosti se mohou projevovat zrychleným tepem, zrychleným dechem, pocením, třesem, „sáním v žaludku“, svalovým napětím atp. Tento těžko prožívaný stav výrazně zhoršuje kvalitu života člověka a sám o sobě se pro něj i jeho blízké stává zdrojem neustálého stresu. Ve snaze zbavit se úzkostného stavu mohou lidé zneužívat alkohol, což následně často vede k rozvoji závislosti na alkoholu s vlastní řadou specifických problémů.

READ
Abulia: co to je, definice v psychologii, příznaky, léčba

Nejakutnějšími zážitky úzkosti a strachu jsou záchvaty paniky (panika).

Panika (záchvaty paniky) – jedná se o krátkodobé akutní stavy emocí strachu a úzkosti v kombinaci s různými fyziologickými a behaviorálními projevy. Může to být výrazné bušení srdce, studený pot, pocity dušení, nevolnost, náhlá svalová slabost. Ve stavu paniky má člověk zpravidla malou nebo žádnou kontrolu nad svým chováním a myšlenkami. Pocit strachu při panickém záchvatu bývá velmi silný, i když někdy se panický záchvat projevuje pouze tělesnými vjemy – „panika beze strachu“. Na první pohled se zdá, že panika vzniká bez jakéhokoli důvodu, „z ničeho nic“. Během psychoterapeutické práce jsou však identifikovány určité myšlenky a situace, které jsou „provokatéry“ záchvatů paniky (použití dopravy, pobyt v davu nebo omezeném prostoru, potřeba opustit dům atd.). Člověk, který se poprvé setká s tímto stavem, je velmi vyděšený, začíná uvažovat o nějakém vážném onemocnění srdce, endokrinního nebo nervového systému, trávení. Začne „chodit po doktorech“ různých profilů (terapeuti, kardiologové, neuropatologové atd.), snaží se zjistit příčiny „útoků“. Specialisté zpravidla předepisují různé metody diagnostiky a léčby, což nepomáhá. To dává člověku dojem složitosti a jedinečnosti jeho nemoci, což často vede k hypochondrii (víra, že existuje těžká nevyléčitelná nemoc). Ve většině případů se záchvaty paniky neomezují na jeden útok. První epizody zanechávají významnou stopu v paměti člověka. To vede ke vzniku úzkosti „čekání“ na útok, myšlenkám na jeho nevyhnutelnost, což následně vede k opakování paniky. Opakování útoků přispívá k vytváření restriktivního chování, tedy vyhýbání se potenciálně nebezpečným místům a situacím pro rozvoj panického záchvatu. Kvůli strachu není člověk schopen opustit dům nebo zůstat sám, odsouzení k domácímu vězení se stává přítěží pro blízké. V budoucnu se připojí deprese, což zhoršuje průběh onemocnění.

Všechny tyto stavy lze kombinovat do jedné skupiny podle mechanismů výskytu a vývoje, stejně jako podobnosti dopadu na život člověka, který jimi trpí: omezují myšlenky, pocity a činy člověka a zaměřují jeho život kolem strachů a úzkostí.

Zkusme přijít na to, jak se to stane. Strach je přirozená vrozená reakce, která nás chrání v případě nebezpečí. Pociťovat strach v situaci skutečného nebezpečí a stresu je proto normální a někdy dokonce nutné. Stav mírného strachu způsobuje vyplavování hormonů (adrenalin apod.), aktivuje práci svalů, zvyšuje dýchání, zrychluje myšlení atd., čímž mobilizuje tělo k nebezpečí či stresu. Tato mobilizace pomáhá hledat a nacházet východiska ze současných situací. Každý si pamatuje příklady ze svého života, kdy strach zmobilizoval jeho síly a člověk se vyrovnal s nebezpečnou či stresující situací (zkoušky, důležité události apod.). Ale popsaný mechanismus funguje ku prospěchu pouze tehdy, když síla (intenzita) strachu nepřesáhne normu. S vyšší mírou strachu naopak tělo „paralyzuje“ a člověk se před situací cítí bezmocný, často aniž by se ji snažil řešit. Tato reakce intenzivního strachu a bezmoci se může zafixovat v paměti a následně nutí člověka neřešit vzniklou situaci strachu, ale skrývat se a vyhýbat se jí. Začne přemýšlet o tom, že se nedokáže vyrovnat se svým strachem, o mnoha hrozných následcích pro sebe i ostatní, nedobrovolně je zveličuje a „nafukuje“. Pod vlivem rozvinutého strachu člověk tyto myšlenky neanalyzuje, nepřemýšlí o tom, jak skutečná jsou tato nebezpečí. Postupně se stav zhoršuje a strachy začínají vznikat nejen v konkrétních situacích, ale dokonce i u některých vzpomínek na ně. Myšlenky, které strach „uvolňují“, jsou zcela typické: „bude to špatné“, „umřu“, „nezvládnu to“, „nepřežiju“, „co když. “ atd. Přitom člověk, který si často uvědomuje nedostatečnost těchto myšlenek, se s nimi nedokáže nijak vyrovnat. V důsledku toho rostou obavy a omezují život. Aby se člověk zbavil bolestivých strachů, začne hledat různé způsoby, jak se vyhnout situacím, ve kterých tyto obavy vznikají. A tady různé obsedantní myšlenky, činy atd., nazývané „ochranné rituály“ (např. „aby se nic zlého nestalo“, musíte při odchodu z domu pětkrát zatáhnout za kliku dveří). Zpočátku to přináší krátkodobou úlevu. Pak rituál přestane pomáhat a je zapotřebí další složitější rituál. Výsledkem je, že rituály zaberou spoustu času a úsilí a samy o sobě se stávají významným problémem. Lidský život zůstává plný obav. Počet strachů se zvyšuje a život se stává jako noční můra. Opakovaně jsem musel pracovat s lidmi, kteří měsíce a roky nemohli jednoduše opustit dům kvůli vyjádřeným obavám.

READ
Co napsat klukovi, aby se cítil dobře

Většina praktikujících psychoterapeutů okamžitě začíná s jmenováním léků (obvykle antidepresiva a trankvilizéry, někdy antipsychotika). Podle mého názoru to může být nutné pouze v nejextrémnějších a nejobtížnějších případech. Proč?

jeden). Neexistují žádné léky, které by dokázaly změnit myšlenky člověka (a je to právě opakující se kruh určitých myšlenek a vzpomínek, který tyto stavy spouští), a maximum, co mohou silné drogy (trankvilizéry, antipsychotika) udělat, je nakrátko potlačit všechny myšlenky (včetně ty, které vyvolávají strach).)

2). Jakýkoli aktivní lék má své vedlejší účinky, někdy jsou výrazně výrazné a jejich vývoj u konkrétního člověka lze předvídat jen s určitou mírou pravděpodobnosti.

3). Užívání léků potlačujících myšlení (trankvilizéry, antipsychotika) nejenže nezlepšuje kvalitu života člověka, ale zasahuje i do běžného života a slouží jako zdroj zvýšeného nebezpečí pro něj (řízení, práce s pohyblivými mechanismy, zodpovědná rozhodnutí atd. .). Navíc zasahuje do plnohodnotné psychoterapeutické práce.

čtyři). Nejčastěji používané léky – antidepresiva vyžadují dlouhou dobu příjmu (nejméně šest měsíců) a začínají plně fungovat asi po měsíci přijetí. Uměle přitom mění emoce, tedy ovlivňují následky, a ne příčiny chorobných stavů.

5). I při postupném vysazování dlouhodobých drog často dochází k „abstinenčnímu efektu“ se zvýšenými negativními prožitky a nevyrovnaností emocí.

6). Dlouhodobě užívané drogy mohou u člověka vyvolat psychickou závislost, trankvilizéry i fyzickou závislost.

V mé praxi je nejefektivnější metoda práce s těmito stavy kognitivní terapie. Během sezení se pacient učí analyzovat myšlenky, které ho znepokojují, vyrovnat se s emocemi strachu, úzkosti, paniky, deprese, osvobodit se od noční můry úzkosti a objevit v sobě nové stránky, které přispívají k získání vnitřní harmonie a rozvoj.

Abyste se vyrovnali s pocitem úzkosti, musíte nejprve uznat jeho přítomnost a v žádném případě ji nepopírat, protože jinak bude jen silnější. Pouze tím, že problém přijmete, jej můžete ovládat a nakonec vyřešit.

U některých se tento pocit stává přehnaným kvůli velmi rychlému životnímu tempu, ve kterém žijí den za dnem. A navzdory skutečnosti, že tento stav je psychologický, ne všichni lidé uznávají svou diagnózu a dostávají vhodnou léčbu.

Není však nutné navštěvovat odborníka, abyste pochopili, že úzkost skutečně prožíváte.

READ
Když rozvod není konec. Existuje přátelství po lásce?

Člověk trpící úzkostí je hyperaktivní a neklidný. Ve většině případů nelze tento neklid ovládat, a proto se člověk stává zmateným a ztraceným.

Člověk je přemožen negativními myšlenkami. Lidé trpící záchvaty úzkosti mají vždy pocit, že se stane něco špatného (sami sobě nebo ostatním).

Nejčastěji si člověk uvědomuje přítomnost problému, ale jeho příčina mu zůstává skryta, a proto je velmi obtížné jeho stav zvládat.

Lékařská komunita tvrdí, že čím více víme o nemocech, tím snáze se vypořádáme s jejich příznaky.

V tomto duchu se pojďme ponořit trochu hlouběji do tohoto tématu a podívejme se, jaké typy úzkosti existují:

Tento typ úzkosti může být způsoben různými událostmi. Když k nim dojde, člověk se začne bát, je to jeho reakce na to, co se děje.

Osobní úzkost zase obvykle začíná v raném věku. Nejčastěji se vyskytuje již v dětství.

Charakteristickým rysem tohoto typu úzkosti je hyperaktivita. Každá situace je může dostat do tohoto stavu úzkosti a obav.

Navzdory skutečnosti, že úzkost je pro člověka poměrně vážným problémem, není vždy nutné uchýlit se k lékařské pomoci.

Naštěstí existuje mnoho různých způsobů, jak tento stav překonat sami a vrátit se do „normálního“ života.

Jako u každého problému v životě je prvním krokem k jeho vyřešení jeho přijetí. Je třeba uznat fakt jeho existence, pochopit důvody a uvědomit si možný dopad na nás.

Pokud jde o úzkost, čím více ji popíráte, tím více škody vám může způsobit.

Pokud tedy máte pocit, že něco není v pořádku, neměli byste toto „něco“ považovat za nutně „špatné“, protože to jen zhorší váš již tak neklidný stav.

První krok je tedy učiněn, přijetím svého pocitu úzkosti jste již výrazně rozšířili svou schopnost jej ovládat.

Nyní si musíme uvědomit, že tento pocit generuje v naší mysli obrovské množství negativních myšlenek.

Navíc většina z nich je zpravidla neskutečná, přitažená za vlasy, odporuje logice atd. Proto je velmi důležité naučit se je identifikovat a oddělit je od těch myšlenek, které skutečně dávají smysl.

Chcete-li to provést, položte si několik velmi jednoduchých otázek. Pomoci může i podpora ostatních lidí, ale nejlepší je dělat toto „cvičení“ sami. Usnadní vám to uspořádání myšlenek.

READ
Metody pro výuku angličtiny

V životě je všechno, když ne jednoduché, tak přirozené. Čím jsme starší, tím máme více povinností a s nimi i zodpovědnosti. To vše bezesporu negativně ovlivňuje způsob našeho myšlení.

Navíc se někdo bude bát, že se věci budou hromadit. Multitasking je nervy drásající a vyčerpávající.

A vezmeme-li v úvahu, že obavy a úzkost mohou být latentní, je důležité analyzovat své úkoly a správně stanovit priority. Určete, které úkoly a odpovědnosti jsou důležitější.

Když to uděláte, odhoďte vše, co nemá praktický význam, protože „nevyřízené věci“ těžce tíží a „tahají za duši“. A to jen zvyšuje naši úzkost.

I člověk, který netrpí záchvaty úzkosti, bývá velmi vytížený. Ale pro ty, kteří jsou z jakéhokoli důvodu úzkostliví, se každodenní život může zdát jako série nikdy nekončících úkolů.

Kromě svých obvyklých záležitostí musí skutečně „bojovat“ s nerealistickými, obsedantními myšlenkami a představami. A musím říct, že to chce hodně duševní síly.

Pamatujte, že bez ohledu na to, jak náročný je váš den, nezapomeňte si najít čas pro sebe. Bude skvělé, když budete dělat něco, co vás uvolní a uklidní.

Některé možnosti mohou být jednodušší než jiné, ale všechny budou velmi užitečné pro obnovení duševního a duševního klidu:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: