Jak se přestat bát před vystoupením?

Strach a úzkost vznikají v důsledku zvýšení stresového hormonu kortizolu. Radislav Gandapas ve své knize tvrdí, že strach při veřejném vystoupení je srovnatelný se strachem ze smrti.

Proč se to děje?

To je rys evoluce našeho mozku. Pro starověké lidi znamenalo vyhození ze skupiny smrt. Během vystoupení se postavíme proti skupině. Část mozku zděděná od starověku si „začíná myslet“, že nás vyhodí, zemřeme hlady nebo nás „sežere lev“.

Úzkost se může projevit jako:

1. Barva hlasu se mění a stává se vyšší.

2. Koktání, myšlenky a slova jsou zmatené.

4. Svorky v těle

5. Vyhýbání se publiku

6. Rychlá řeč

7. Žádné pauzy, akcenty

V tomto článku jsem shromáždil nástroje, jak se vyrovnat s úzkostí.

NÁSTROJ 1 HLUBOKÉ DÝCHÁNÍ

Naše tělo a mozek jsou vzájemně propojeny. Děláme si starosti – to se projevuje zrychleným dýcháním, bušením srdce a napětím. Pokud se ale vydáte opačnou cestou a začnete uvolňovat tělo, odpočine si i váš mozek.

NÁSTROJ 2 FYZICKÝ RESET

Po intenzivním napětí dochází k relaxaci. Doporučují vám začít napínat svaly, čelisti a ramena. Snížíme tak hladinu kortizolu v krvi.

NÁSTROJ 3 ZÍVÁNÍ

NÁSTROJ 4 ZAJIŠTĚNÍ

Zaměřte se na téma, o kterém mluvíte;
Procvičte si řeč několikrát;
Mějte jasný plán;
Nejprve promluvte s loajálním publikem;

NÁSTROJ 5 PAVLOVŮV PES

Použití této metody bude nějakou dobu trvat. V období dobré nálady, kdy je zvýšená hladina hormonů štěstí (endorfin, serotonin), navazujte fyzické spojení. Můžete například stisknout prst, štípnout nebo poslouchat určitou skladbu. Když se vytvoří připoutání a tato akce se opakuje, začnou se uvolňovat hormony štěstí a začne klesat kortizol.

PROGRAM NÁSTROJ 6 VŠI

Naší výhodou oproti savcům je, že jsme vědomá stvoření, nejednáme pouze na základě instinktů. Jakmile jsme vystaveni podnětu, máme svobodu jednání reagovat na situaci. Pokud na vás v rozpočtové organizaci křičí, nesnažíte se reflexivně „bouchnout vás do obličeje“, máte čas se rozhodnout, jak na podráždění reagovat. Také při veřejném vystupování si můžete racionálně vysvětlit, že se nic špatného nestane.

NÁSTROJ 7 SNÍŽENÍ VÝZNAMU

Co nejhoršího se může stát během živého vysílání nebo vystoupení? Maximálně vás neposlechnou, odejdou nebo vám položí záludnou otázku. Pochopení této skutečnosti snižuje strach.

READ
Zklidňující bylinky na nervovou soustavu dospělých i dětí: na zklidnění, na každý den, na stres a nervy

NÁSTROJ 8 ZAČNĚTE POPISOVAT PŘEDMĚT

Tuto metodu používají psychologové při práci s lidmi, kteří zažili silný stres a kteří jsou ve stavu hysterie. Když začneme popisovat předmět, vstupuje do hry jeho tvar, barva, racionalita a emoce ustupují do pozadí.

NÁSTROJ 9 POZITIVNÍ MYŠLENÍ

Pokud si představíme pozitivní obrázek nadcházejícího výkonu, mozek vám nevědomky pomůže.

NÁSTROJ 10 ZKUŠENOSTI

Při delším opakování akcí dochází k saturačnímu efektu. Proto adrenalinoví nadšenci a jen narkomani potřebují neustálé zvyšování dávky. Pokud předvedete 10 výkonů a v žádném se „nenecháte sežrat lvem“, váš mozek přestane uvolňovat tuto hladinu kortizolu.

Existuje další metoda.
Musíte vypít od 25 do 50 ml silného alkoholu.
Mozek je trochu „napitý“, stres zmizí a je z toho „tak trochu kurva“, proto se snáze mluví.
Stejná metoda mimochodem funguje i při mluvení cizími jazyky, kdy se bojíte udělat chybu v těchto zkurvených časech a všelijakých odpalech, nastavováních a dalších nastavených čůrákech.
PS. Kolegové mi také říkali, že konverzace plyne lépe, když se takto chovám (upřímně se jim přiznávám).
Hlavní samozřejmě je nepřehánět to

Vzpomínám si na anekdotu o prvním kázání kněze. „Za prvé jsem vyrostl, abych se vzdělával, ne abych znečišťoval. ”))

Peak Ballmer ve veřejném projevu:D Beru na vědomí

Trochu to poopravím, jakýkoli strach v mozku je spojen se smrtí. To je mentální reakce, nic víc, dokonce i hlad způsobuje stejnou reakci.

Co se týče techniky a překonávání bariéry. Je velmi zvláštní, že zkušenost je na 10. místě. Své první veřejné vystoupení v rámci své profesní činnosti jsem absolvoval v roce 2011, od té doby počet vystoupení přesáhl 200 a zkušenosti jsou samozřejmě na prvním místě.

Na druhé místo bych dal nastudování prostředí, kde potřebujete vystupovat, musíte vědět, kdo vás bude poslouchat, co ho trápí, jací jsou. I oblečení řečníka ovlivňuje jeho stav. Pokud máte na sobě Brioni a všichni před vámi mají na sobě trička a džíny, budete se cítit nepříjemně. Druhým bodem je tedy co nejvíce studovat veřejnost.

Třetí bod: cíle a cíle projevu. Musíte jasně pochopit, proč vás bude publikum poslouchat. Informovat? Pokud ano, pak skvělý obsah se vzdělávacím významem vám dodá sebevědomí. Pokud ano, pomůže vám skvělý příběh založený na osobní zkušenosti. Pokud ano, pomůže kombinace informování a zábavy. V souladu s tím je bod číslo 3 soulad obsahu s potřebami a přáními publika.

READ
Fobie z injekcí: název, léčba

Čtvrtý bod: příprava. Nemůžete si jen udělat prez a jít hrát. Úkolem řečníka je řídit prezentaci, vědět, co se bude dít dál, vědět, jaké provokace v prezentaci děláte, abyste vyvolali emoce, otázky nebo komentáře. Zhruba řečeno, umět vytvořit děj tak, abyste mohli jasně (v rámci možností) předvídat chování publika. Takže bod číslo 4 je trénink před výkonem. I vtipy, pokud jsou součástí představení, musí být promyšlené.

Hluboké dýchání a uvolněné techniky drdolu jsou první věci, na které zapomenete. Je lepší vzít si s sebou láhev vody, protože vaše hrdlo bude vzrušením velmi suché.

Níže je několik tipů, které mi pomohly vyrovnat se s úzkostí a naučily mě, jak se připravit na efektivní prezentaci.

Pochopte důvod úzkosti

Pár stovek neznámých očí, plných očekávání, není snadný test. Každý má svůj důvod ke strachu z mluvení na veřejnosti. Nejčastější z nich je závislost na diváckém hodnocení. Místo toho, aby dosáhli účelu své řeči, rozvíjeli myšlenky a udržovali pozornost, mnoho řečníků přemýšlí o tom, jak vypadají a co o nich lidé po projevu řeknou.

V důsledku toho závislost na hodnocení zabíjí veškerou svobodu, produktivitu a kreativitu. První věc, kterou musíte udělat, je osvobodit se od „závislosti“ a zaměřit se na to, co je důležitější.

Připravit se předem

Představení půjde perfektně, pokud se na něj předem připravíte. Jasně formulujte účel svého projevu a rozhodněte se, jaké informace chcete publiku sdělit. Například: „Chci, aby posluchači pochopili, že v moderních podmínkách je nutné najmout profesionální správcovskou společnost, která by se starala o nemovitosti.“

Stanovení cíle vás bude motivovat k sebevědomému výkonu.

Americký multimiliardář Warren Buffett přiznal, že se v mládí strašně bál vystupovat na veřejnosti. Při studiu na univerzitě si speciálně vybíral předměty, ve kterých by nemusel vykonávat svá díla. Aby se zbavil strachu, obrátil se na slavného spisovatele Dale Carnegieho. Profesionální řečník pomohl Buffettovi překonat jeho fobii.

Miliardář poznamenává, že hlavním tajemstvím skvělého výkonu je předběžná příprava. Musíte si sestavit hrubý plán své řeči a nacvičit si ji, jako byste již mluvili. Právě tato pečlivá příprava umožnila Buffettovi získat sebevědomí a nebát se mluvit před velkým publikem.

READ
Izoterapie: cíle a cíle, příklady cvičení pro děti a dospělé

Projděte si všechny možné varianty otázek, které vám mohou být položeny, připravte si na ně odpovědi. Buďte připraveni na záludné otázky, v takových případech je nejlepší se tomu zasmát! Odpovězte zdvořile, s humorem a úsměvem, zpravidla je to odzbrojující.

Sledujte svou mimiku, gesta a intonaci

Pokud máte před projevem dostatek času, absolvujte kurzy veřejného vystupování – tam se naučíte správně mluvit, pracovat s dikcí, intonací, naučíte se správně dýchat. Během kurzu jsem pro sebe objevila spoustu nových věcí – naučila jsem se, jak správně strukturovat svou zprávu, jasně a přesvědčivě prezentovat svou diplomovou práci, sledovat své dýchání a správně klást důraz.

Správná poloha často dodává jistotu a klid.

Při přípravě projevu nezapomeňte, že kromě kompetentní informační složky je nutné sledovat styl jeho prezentace. Autor knihy „iPresentation. Lekce přesvědčování od Steva Jobse“ Carmine Gallo doporučuje nahrávat zkoušky vašich projevů na video.

Pozorování a studium vlastní řeči těla a intonace vám umožní zlepšit způsob prezentace a vyhnout se tak zbytečné úzkosti.

Přijet brzy

Spěch a shon vždy srazí náladu, takže spěchat před představením není nejlepší nápad. Pokud je to možné, přijďte brzy. Před reportáží se seznamte s moderátorem nebo moderátorem, ujasněte si pořadí projevu a načasování, abyste se před projevem nedostali do nepříjemné pozice.

Potřebujete také více času, abyste si našli nejpohodlnější sedadlo a usadili se v místnosti. Prozkoumejte místo, kde budete vystupovat před publikem. Podívejte se, jak funguje osvětlení a zvuk, projděte se po místnosti. Přehrajte si představení v hlavě a představte si, jaké to bude vcházet a opouštět jeviště.

Můžete si prohlédnout řeč pro řeč, ale nepřehánějte to – přečtení materiálu stačí jednou, abyste si oprášili hlavní body.

Představení si představte jako adrenalin.

Bez ohledu na to, jak moc se na prezentaci připravujete, je nepravděpodobné, že se vyhnete alespoň malé úzkosti. Veřejné mluvení vám může poskytnout stejný adrenalin jako seskok.

Vzácné uvolnění velké porce adrenalinu působí blahodárně na organismus – vede ke zlepšení reakčních a duševních schopností a také podporuje uvolňování endorfinů.

Můžeme tedy říci, že úzkost před důležitým projevem je pro vás dobrá, pokud jste se samozřejmě předem připravili.

READ
Strach během raného těhotenství: důsledky

Vyberte si své oblíbené v publiku

Mluvit před velkým publikem je z psychologického hlediska náročnější. Před vámi je obrovská hala, kterou je třeba přesvědčit a dobýt. Samozřejmě, pokud je před vámi více než 15 posluchačů, fyzicky nezvládnete dát všem slovní pozornost.

Když začnete mluvit, vyberte několik lidí z publika jako své „oblíbené“. Mohou to být vaši blízcí, přátelé, kolegové nebo prostě lidé, které máte rádi. Občas se na ně podívejte, jako byste mluvili osobně. Tento druh verbální podpory vám dodá větší jistotu ve vaší prezentaci.

Usnadněte si prezentaci

Zakladatel Digital Roam Dan Roam ve své knize „Speak and Show“ píše, že nejdůležitější je neomlouvat se za obavy. To může znervóznit vás i publikum. Nejlepší je předem připravit příběh, který se snadno vypráví a dokáže rozptýlit atmosféru v místnosti a upoutat pozornost publika.

Bez ohledu na to, jak důležitý je váš nadcházející projev, pamatujte, že jde pouze o verbální prezentaci před lidmi.

Vězte, že pro publikum jste odborníkem vy. Vybranému tématu rozumíte lépe než kdokoli jiný. To dodá sebevědomí nejen vám, ale také to, že vám uvěří samo publikum.

Téměř každý, kdo kdy veřejně promluvil, zažil před publikem úzkost a strach. Zpočátku předvídat selhání znamená získat očekávaný negativní výsledek. Proto je důležité, aby se každý začínající řečník každý den nastavil k absolutnímu úspěchu a nezapomněl na sobě pracovat. A výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: