Jak si zlepšit náladu: rady od psychologa

Někdy máte pocit, že se váš den nevyvíjí dobře. Všechno jde špatně, lidé vypadají naštvaně a nepřátelsky a počasí je pošmourné. Co dělat: vydržet do večera a jít rychle spát? Není nezbytné. Uschovejte si deset způsobů, jak si pomoci zlepšit náladu právě teď.

Kouzlo objetí

Když jsme ve stresu nebo se necítíme bezpečně, naše tělo produkuje hormon kortizol. Nadbytek kortizolu vede k vyčerpání, únavě a neschopnosti ovládat emoce. Někteří se snaží najít způsob, jak se uklidnit potravinami s vysokým obsahem sacharidů.

Hladina kortizolu se ale fyzickým kontaktem snižuje.

Dotyk vede k produkci oxytocinu, hormonu štěstí. Stáváme se šťastnějšími a posiluje se naše imunita.

Zkuste pravidelně dělat něco ze seznamu:

  • obejmout přítele;
  • jít na masáž;
  • houpat dítě (ale nejprve požádejte jeho rodiče o povolení);
  • držet se za ruce se svým milovaným;
  • pohladit psa nebo kočku;
  • mít sex;
  • jít tancovat.

Předstírat

Ukazuje se, že abyste byli šťastní, nemusíte být šťastní především. Zkuste se usmát, smát, uvolnit ramena a uhladit své zamračení. V tomto okamžiku se stanou dvě zajímavé věci:

  • Mozek bude reagovat uvolněním endorfinů, hormonů lásky, a oxytocinu, pečujícího hormonu. Zároveň se budete cítit pozitivněji a uvolněněji a budete působit atraktivněji.
  • Ostatní na vás také budou reagovat pozitivněji.

Tímto způsobem trénujete svůj mozek, aby cítil štěstí, i když jste k němu zpočátku měli daleko.

Hygge tip

Pokud špatná nálada stále přichází, vytvořte si vlastní „relaxační balíček“: teplé ponožky, svíčky, uklidňující bylinkový čaj, kvalitní čokoláda. A vyndejte ho nejen při zvláštních příležitostech, ale každý den, abyste se o sebe postarali.

lesní koupel

Japonští vědci studovali účinky praktiky zvané shinrin-yoku – „lesní koupání“. Polovina účastníků studie byla poslána do lesa a druhá polovina do města. Ti, kteří se vrátili z lesa, vykazovali „nižší koncentrace kortizolu, sníženou srdeční frekvenci a krevní tlak“.

Procházka lesem je nejen fyzická aktivita, ale také lék na stres a posílení imunity.

Pokud je vám smutno, zjistěte si, zda je ve vašem okolí park nebo les a jděte tam (pokud je venku světlo). Choďte pomalu, v tichu, pozorně sledujte vše, co se kolem vás děje, rostliny i zvířata. A vypněte si telefon – není nutné živě vysílat z vaší procházky na sociálních sítích. Zůstaňte „tady a teď“.

READ
Jak najít smysl života? Tipy a příklady od psychologa

Vyplňte stránky deníku

Své emoce můžete vyjádřit písemně. Vezměte si tužku, poznámkový blok a prostě pište o tom, co vás tak rozčiluje. Nebojte se ani nepřemýšlejte – prostě vyprávějte příběh. Pokud nechcete psát o své náladě, vezměte si jedno z témat z našich diářů. Zde je několik otázek, na které je třeba odpovědět. Třeba vás rozveselí.

  1. S kým byste si na jeden den vyměnili místo?
  2. Kde se cítíte jako doma?
  3. Kdo je vaše spřízněná duše?
  4. Kdo by tě mohl hrát ve filmu? O čem by tento film byl?
  5. Kterou ze svých fotografií máte nejraději?
  6. co teď čteš?
  7. Stan nebo hotel?
  8. Jaké chutné jídlo jste v poslední době objevili?
  9. Kdo je vaše oblíbená literární postava?
  10. Za co stojí za to poděkovat tomuto dni?

barva nálady

Barva je jedním z rychlých způsobů, jak si zvednout náladu. Vědci ze Svobodné univerzity v Amsterdamu zkoumali, jak barvy ovlivňují náladu.

Ukázalo se, že nejšťastnějšími barvami pro dospělého jsou zelená a žlutá. Oranžová je také spojena s optimismem.

Pokud jste ze všeho unavení, odolejte pokušení „schovat se“ za černé oblečení. Noste světlé, barevné věci a rozjasněte svůj den! Pravděpodobně se hned budete cítit lépe a vaše okolí si vás všimne a bude se také usmívat.

Playlist štěstí

Vyberte si deset skladeb nebo skladeb, které ve vás vyvolají ty nejpozitivnější emoce.

  • Udělat seznam. Napište, jak se cítíte při poslechu těchto písní. Pokud vyvolají příjemné vzpomínky, napište jaké.
  • Vypalte si CD nebo vytvořte seznam skladeb – bude to vaše „rychlá oprava“, když budete potřebovat pomoc!
  • Vytvořte seznam skladeb pro přítele – udělejte mu trochu větší radost.

Kresli jako zen buddhista

Jedná se o jeden z nejjednodušších a nejpříjemnějších způsobů, jak si zlepšit náladu a zároveň meditovat – kreslit bez účelu a záměru. Vezměte si bílý list papíru nebo svůj oblíbený poznámkový blok. Sklenici několikrát obkreslete, abyste na papíře vytvořili kruhy. Lze je vrstvit na sebe nebo se naopak nedotýkat. Oddělte je několika náhodně nakreslenými čarami. Nepřemýšlejte, jak je nejlépe utratit. Stačí nakreslit a vybarvit. Soustřeďte se pouze na pohyby tužky.

READ
Jak se zamilovat do muže, který je do vás zamilovaný.

Obejmi své vnitřní dítě

Existuje takové cvičení – „Vnitřní dítě“. Vezmi to vážně. Udělejte to sami se sebou, v klidném prostředí. Zavřete oči, zhluboka se nadechněte a vydechněte. Představte si, že vedle vás sedí dítě stejného pohlaví jako vy. kolik je mu let? Jak vypadá? To jsi ty. Nemluvte na něj, jen si sedněte vedle něj a dívejte se jedním směrem. Užijte si, že jste spolu. Pokud zažíváte silné pocity jako strach nebo hněv, je to normální. Zkuste své dítě obejmout a cítit, co mu chybí. Zkuste mu pomoci, odneste ho na bezpečné místo nebo mu poděkujte.

Mini praxe

Nemusíte padesát let meditovat v jeskyni, abyste cítili štěstí. Stačí být zdravý emocionálně, mentálně a duchovně. A zkuste minicvičení: každý den musíte udělat něco JEDNO z následujícího seznamu.

Ekaterina Sigitova pracuje jako psychoterapeutka mnoho let a poslouchá stejné otázky lidí. Co dalšího se sebou můžete udělat, abyste se stali lepšími, efektivnějšími, rychlejšími, vyššími, silnějšími? Jak správně meditovat? Proč zdravý životní styl nefunguje, protože jsou pro něj vytvořeny všechny podmínky? Co chybí, aby se vše lesklo? Zvažme nejčastější radu psychologa, která je vhodná pro každého.

„New Hearth“ publikuje univerzální tipy od psycholožky Ekateriny Sigitové, které pomohou každému, bez ohledu na to, kdo je: muži, ženy, manželky, manželé, dospělí, teenageři a jejich rodiče. Vyberte položky ze seznamu, které s vámi rezonují, a implementujte je do svého života, abyste vyhodnotili změny. Uložte si článek do záložek, abyste se k němu znovu a znovu vraceli, znovu si přečtěte tipy a naučte se nové body.

Proč se musíte zlepšit: doporučení psychologa

Již mnoho let odpovídám na otázku otázkou: no a co? Z jaké vnitřní potřeby, z jakého pocitu pochází tato touha zlepšovat se? Jak vše výše uvedené změní váš osobní život? Proč to potřebuješ? co vlastně chceš? Je to přesně ono? Po mnoho let tyto otázky lidi mátly. Ale víte, ne pokaždé. Někdy mi odpovídají. Je patrné, že nejen v mé praxi, ale i na úrovni společnosti si všichni s velkými obtížemi a utrpením zvykáme na myšlenku, že na našich touhách a potřebách záleží a v zásadě existují.

READ
Tír a Ryby: dokonalá kompatibilita bez sebeobětování

Najednou se ukáže, že o nich můžete přemýšlet. Že se můžeš v první řadě považovat za sebe. To „lepší v očích společnosti“ neznamená „lepší pro mě osobně“. Co vidím v toku lidí v roce 2021 – požadavky „Nežiju svůj vlastní život“, „Chci najít své pravé já“ a „Nevím, co chci, ale opravdu to chci vědět “ jsou stále více a více. Tyto požadavky stále častěji přicházejí od lidí 30+ a 40+, kteří byli vychováni pod praporem naprosté oddanosti a ignorování svého duševního života.

Proto jsem se rozhodl pro nás všechny sepsat malé připomenutí, které nebude o fyzickém zdravém životním stylu, ale o tom duševním. Zdraví, jak si pamatujeme, není jen nepřítomnost nemoci, ale také stav úplné fyzické a duševní pohody. Duševní pohodě se v naší kultuře léta nevěnuje dostatečná pozornost. Vyplníme tuto mezeru? Co je tedy důležité udělat, aby se psychice dostalo tolik péče a pozornosti jako tělu.

1. Vyberte si, co vám dělá radost

První radou psychologa je snažit se častěji dělat to, co vám přináší potěšení. Čím více příjemných zážitků ve svém životě zažijete, tím lepší bude váš celkový stav. Proto je důležité zařadit do svého týdenního režimu dostatek důvodů k potěšení – ty jako zlatá rezerva zvyšují odolnost vůči stresu a životním peripetiím. Každý má svůj specifický seznam „spouštěčů štěstí“. Je důležité pamatovat na to, abyste tato malá rozhodnutí dělali každý den – v rodině, v práci, zálibách a ve všem ostatním.

2. Naslouchejte psychickým signálům

Lidské tělo je jedinečný samoléčebný systém. Má řadu „senzorů“, které detekují nežádoucí vlivy, a řadu způsobů, jak upozornit, že je třeba něco změnit. Jediná škoda je, že tyto signály slyšíme jen zřídka – zpravidla máme důležitější cíle a cíle. Tento bod je tedy o sebepozornosti a intuici. Tělo je chytré, snaží se nás mnohokrát, mnohokrát denně ochránit a něco pro nás uchovat.

3. Být sám

Ne, toto doporučení není jen pro introverty. Bylo prokázáno, že většina lidí se cítí lépe po 20-30 minutách samoty. To platí zejména pro vdané ženy a matky, jejichž život je kvůli specifické psychické zátěži a dalším faktorům značně bouřlivý. Je důležité dát si možnost chvíli mlčet a být sám, jen relaxovat. Ve velké rodině bude těžké řídit se radami psychologa, ale i tak si musíte najít čas pro sebe – požádejte manžela nebo příbuzné, aby děti pohlídali.

READ
Jak komunikovat s mužem Ryb

4. Buďte s lidmi

Když je to špatné, musíte jít za lidmi, protože lidé jsou dobří ve vytahování věcí. Ale můžete jít za lidmi nejen když je zle, ale i když je dobře a někdy nějak. Být někomu nablízku, něco společně zažít je jedinečná léčebná praxe. Není vůbec nutné, aby si lidé byli velmi blízcí (i když to pro někoho může být důležité). Stačí, že jsou připraveni se s vámi setkat na půli cesty.

5. Objímání a dotýkání se druhých

Hmatové kontakty jsou jedním z našich prvních způsobů komunikace se světem a naší „tajnou zbraní“. Výzkum nám říká, že máme nabídnout a přijmout 5 až 10 doteků a objetí denně, abychom se cítili dobře. Tato pravidla samozřejmě nefungují pro každého, ale pouze pro ty, kterým vyhovuje samotný dotyk. Doteky a objímání snižují úzkost a stres prostřednictvím stimulace produkce oxytocinu, zlepšuje srdeční činnost, pomáhá zpracovávat emoční signály, vyrovnává klima ve vztazích a mnoho dalšího, proto hlavní radou psychologa je objímat se alespoň 7x denně. Připojte se k tomuto kouzlu!

6. Věnujte čas přírodě

Mnoho lidí dává toto triviální doporučení, všichni už jsou z toho unavení, tak to chci trochu objasnit a osvětlit z nového úhlu. Je prokázáno, že pozorování pohybujících se přírodních objektů (korun stromů ve větru, mraků apod.) uvádí člověka do mělkého transu, který je užitečný pro všechny nosné systémy těla. Navíc jsou známy pozitivní účinky práce s půdou, takže lidé, kteří mají pokojové rostliny nebo zahradu, jsou méně náchylní ke stresu. Čistý vzduch, nové zážitky a odpočinek pro oči jsou také užitečné „výhry“ z výprav do přírody.

7. Vyhýbejte se činnostem založeným na negativitě

Ukazuje se, že lidé, kteří se neustále vysmívají a smějí se ostatním, se poté necítí lépe. A globálně se kupodivu často hodnotí jako nešťastné. Myslím, že vztah příčiny a následku je zde tento: potřeba sarkasmu a ponižování druhých vychází z nějakého nefunkčního osobního základu. Možná je to obtížná situace nebo těžké období v životě, možná je to struktura postavy, možná něco jiného – ale výsměch zjevně nepřináší jejich autorům úlevu. Proto, pokud máte takovou potřebu, měli byste poslouchat rady psychologa a zbavit se tohoto zvyku, protože takové chování pouze kazí váš vztah s ostatními a nijak vám nepomáhá.

READ
Kde oslavit narozeniny: originální nápady

8. Cvičte vděčnost

Vděčnost je pocit jako léčivý elixír. Když si začneme všímat jasných věcí, které se kolem nás dějí, život rozkvete jasnými barvami. Výzkum ukazuje, že pravidelné uvažování a vyjadřování vděčnosti (komukoli, dokonce i vaší kočce nebo dobrému počasí) zlepšuje vaši pohodu a náladu.

9. Omezte stimulanty

Naše generace je přestimulovaná. Životní tempo je takové, že se zdá, že se bez „berliček“ jako je alkohol, káva, energetické nápoje a kalorická jídla prostě neobejdete. Ve skutečnosti se bez něj můžete a měli byste se obejít, protože účinek téměř všech těchto stimulantů je šok, který tělu dávají, a z dlouhodobého hlediska je škodlivý. Zkuste chvíle, ve kterých se zvyknete něčím stimulovat, změnit. Co když vám to lékař zakáže? Nejspíš by to zvládli sami. Takže možná bys neměl čekat na doktora?

10. Snižte množství informací

Moderní člověk se každý den zabývá tolika informacemi, upozorněními a blikajícími signály, které by jeho předek nestihl strávit za celý život. Náš mozek se neustále „přežírá“, musíme mu dát pauzu! Nezvyšujte například neustále množství informací, nevyužívejte sociální sítě jako prostředek relaxace a rekreace, zařiďte si „informační detox“.

11. Dělejte fyzické cvičení

Další lepkavé doporučení. Když cvičíte, nejen, že se ve vašem těle děje spousta dobrých věcí na fyzické úrovni, ale také vznikají látky, které ovlivňují vaši náladu. Například endorfiny jsou skvělá věc! Přijďte k tomuto zdroji potěšení alespoň někdy. Pokud vám život nedovolí vážně cvičit, pak tancujte na hudbu dvě nebo tři skladby denně, to je mnohem lepší než naprostý nedostatek fyzické aktivity.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: