Jak skrýt svůj hněv před ostatními

Spoluautoři: Nicole Moshfegh, PsyD. Dr. Nicole Moshfe je licencovaná klinická psycholožka a autorka se sídlem v Los Angeles v Kalifornii. Specializuje se na multikulturní kompetenci a péči o pacienty s afektivními a úzkostnými poruchami a nespavostí. Získala bakalářský titul v oboru psychologie a sociální chování na Kalifornské univerzitě v Irvine a magisterský titul a doktorát z psychologie na Pepperdine University. Absolvovala pre- a postgraduální stáže na UCLA. Je členem Americké psychologické asociace, Národního registru zdravotních psychologů, Psychologické asociace okresu Los Angeles a Asociace pro spolupráci v oblasti zdraví rodiny. Je také nejprodávanějším autorem knihy The Book of Sleep: 75 Strategies to Relieving Insomnia.

Počet zdrojů použitých v tomto článku: 13. Jejich seznam najdete dole na stránce.

Počet zobrazení tohoto článku: 51 022.

Všichni občas zažíváme hněv. Ale ve Spojených státech má problém ovládat svůj hněv jeden z pěti lidí. [1] X Zdroj informací Hněv může způsobit, že se člověk před ostatními rozzuří, křičí, křičí, bije nebo uráží ostatní. Tento typ destruktivního výbuchu hněvu je jedním z nejsilnějších. Ubližuje vám i lidem kolem vás, fyzicky, emocionálně i společensky. Pokud máte potíže s ovládáním výbuchů vzteku, musíte se naučit zdrženlivost v obtížných situacích. To bude nejlepší způsob, jak dosáhnout klidnějšího života.

Okamžitá akce k potlačení výbuchů hněvu

Obrázek nazvaný Zabránit výbuchu Krok 1

  • Čelisti jsou pevně stlačené a svaly jsou v napětí.
  • Bolest hlavy nebo břicha.
  • Zvýšená srdeční frekvence.
  • Potíte se (začnou se vám potit i dlaně).
  • Obličej zčervená.
  • Tělo nebo ruce se třesou.
  • Pociťujete závratě.

Obrázek nazvaný Http www.wikihow.com Zabránit výbuchu

  • Obtěžování
  • Smutek
  • Депрессия
  • Vina
  • Rozhořčení
  • Úzkost
  • Obranná reakce

Obrázek nazvaný Zabránit výbuchu Krok 3

Počítej do deseti. Pokud máte pocit, že se začínáte vztekat a zažíváte výše uvedené příznaky hněvu, pak si můžete říct, že nemusíte hned reagovat. Mentální počítání vám v tomto bodě může pomoci vypustit páru. Na první pohled to může znít trochu hloupě, ale počítání vám opravdu pomůže rozptýlit se na dostatečně dlouhou dobu, abyste se uklidnili. Nereagujte a dejte si čas na zpracování svých pocitů.

Obrázek nazvaný Zabránit výbuchu Krok 4

  • Nadechněte se do počtu čtyř, pomalu se nadechněte, zadržte dech na počítání do čtyř a poté vydechněte na další počet od jedné do čtyř.
  • Ujistěte se, že dýcháte bránicí, ne hrudníkem. Když dýcháte z bránice, roztahuje se vám břicho (což můžete cítit, když na něj položíte ruku).
  • Udělejte to tolikrát, kolikrát je potřeba, abyste cítili, že se začínáte uklidňovat.
READ
Narcistická matka: znaky, povahové rysy a vztahy s dcerou

Obrázek nazvaný Zabránit výbuchu Krok 5

Opakujte si uklidňující slova nebo fráze. Zkuste si říkat věci jako: “Uklidni se” nebo “Uvolni se” nebo “Nerozčiluj se.” Opakujte tuto frázi znovu a znovu, dokud neucítíte, že se váš hněv začíná vytrácet. [4] X Spolehlivý zdroj American Psychological Association Přejít na zdroj

Obrázek nazvaný Zabránit výbuchu Krok 6

Změňte prostředí. Pokud máte pocit, že se vám vaří krev, odejděte. Dýchej z hluboka. Pokud můžete uniknout ze situace, udělejte to. Tím, že nemáte před očima předmět, který vás zlobí, se mnohem rychleji uklidníte.

Všichni lidé jsou naštvaní. Hněv je základní emoce, která se objevuje ve chvílích nebezpečí. Mobilizuje všechny naše zdroje a motivuje nás jednat. Někdy se ale vztekáme úplně nemístně a pak nedokážeme pochopit, co přesně takovou reakci vyvolalo. Jde o to, že za naším hněvem se často skrývá něco úplně jiného.

Hněv má různé odstíny, od mírného podráždění až po hněv.

Navíc podle některých psychoanalytických teorií (Lipps, Fenichel) dokonce nuda je forma agrese.

Pravda, směřuje do nitra člověka, když mu nějaká činnost nepřináší uspokojení, zvláště pokud trvá delší dobu. Nuda může být signálem ke změně, ale spíše nás brzdí, ale jím způsobený hněv nebo strach pomáhá tyto plány realizovat.

Hněv je jednou ze základních emocí a je vlastní i zvířatům. Mimochodem u vyšších obratlovců (ptáků a savců), kam patříme i my, jsou si dosti podobné nejen mechanismy spouštějící hněv, ale i jeho fyzické projevy. Centra, která regulují agresivní chování, se nacházejí v hypotalamu, amygdale a mozkovém kmeni. Bez frontálních laloků se samozřejmě neobejdeme, protože právě ony zpracovávají informace, které spouštějí všechny další procesy.

V závislosti na příčině agrese může být zprostředkována různými systémy: limbický systém je zodpovědný za téměř nevědomou reakci na smutnou nebo děsivou událost a složitější kortikální systém je zodpovědný za kontrolovaný skutečný hněv. Takže i na úrovni nervových signálů různé faktory spouštějí svou formu agrese, a pokud s tím ve „fyziologické“ fázi nemůžeme nic dělat, pak je docela možné se vypořádat s tím, co bude dál.

Při popisu hněvu, hněvu nebo podráždění se často používá termín „negativní emoce“, ale primární hněv je obvykle zaměřen na to, aby přinesl prospěch jednotlivci, který je prožívá.

Často slouží jako výborný motivátor (např. když v nás vře nespravedlnost a vznešený vztek) a obranný mechanismus. Strach může plnit stejné funkce (v mozku jsou centra zodpovědná za tyto emoce velmi blízko), ale motivuje zcela jiným způsobem, zpomaluje zpracování informací. Hněv nás aktivně vybízí ke změně toho, k čemu nespokojenost směřuje. Bez toho bychom byli jen pasivními pozorovateli.

READ
Cvičení k překonání koktání

Kailash Satyarthi, laureát Nobelovy ceny míru, řekl, že „všechny jeho skvělé nápady se zrodily z hněvu. Hněv je síla, hněv je energie a přírodní zákon říká, že energii nelze nikdy vytvořit, nikdy nezmizet a nikdy nemůže být zničena.“ A je potřeba to využít a využít.

Fyziologicky má vztek a hněv vzrušující účinek: zrychluje se tep, rozšiřují se cévy, proudí krev do obličeje a končetin (aby měl jedinec možnost svým zjevem zastrašit nepřítele nebo se bránit), katecholaminové hormony jsou uvolněné (včetně adrenalinu a norepinefrinu). Naše pozornost se soustředí na dráždivý předmět, ale prakticky mizí kritické myšlení a vizuální hodnocení celkového prostoru. Ale dostáváme silný příval síly a energie, kterou můžeme využít, abychom se dostali z obtížné situace.

Mnohem častěji je ale hněv jen obal na jiné emoce.

V americké psychologii používají tento pojem hněv ledovec, jelikož „na povrchu“ skutečně vidíme jen malou část obrovského bloku zážitků.

Hněv obvykle zakrývá pocity, které nechceme cítit – strach, smutek nebo rozpaky –, protože se díky němu můžeme cítit zranitelní. Společnost si vytváří obraz úspěšného, ​​prosperujícího člověka, který si diktuje svá měřítka, a není v nich místo pro slabost. Nejjistější způsob, jak vyhovět nárokům společnosti, je schovat své skutečné emoce pod něco silného a hněv je k tomu dobrý (stud také maskuje naše pocity, ale úplně jiným způsobem). Hněv, vztek a rozhořčení dávají člověku jistotu, že má situaci pod kontrolou a má moc. Mnohdy jde ale jen o iluzi: nikdo nedokáže předvídat další vývoj událostí. Agresivita navíc plodí agresi, takže i jednoduše nepříjemná situace se může stát nebezpečnou.

Zvládání vzteku

Někdy dochází k substituci pocitů, protože vztek funguje jako sedativum: v okamžiku podráždění se do krve dostává hormon nadledvinek norepinefrin, který částečně funguje jako anestetikum (například nám pomáhá přežít bolestivý šok ovlivněním cév) . Když zažíváme bolestivé pocity, jako je vina nebo smutek, mozek nám může dát pocit hněvu, aby nás ochránil před šokem. Po výbuchu rozhořčení nevyhnutelně začíná období relaxace.

Ukazuje se, že hněv nám pomáhá zklidnit se a vystřízlivět – ale tím, že se bráníme, se nevědomky vyvyšujeme, nevážíme si pocitů druhých a vinu za svou nechtěnou emoci přesouváme na ně. A teď jsme chybu neudělali my, ale kolega, který si toho hned nevšiml, a smutek z náhlé smrti příbuzného se změní v jeho obviňování z nedbalosti. Samozřejmě to může chvíli fungovat, ale neměli byste jít snadnou cestou a blokovat skutečné primární emoce.

READ
Jak zpestřit rodinný život: rady od psychologa

Je třeba je identifikovat, aby bylo možné najít nejjednodušší a nejrychlejší řešení problému. Pokud se zlobíte kvůli strachu, musíte odstranit jeho příčinu, pokud kvůli nedorozumění, musíte to vysvětlit. Hněv otupuje kritické myšlení, brání nám analyzovat situaci, ale okamžitě nás nutí útočit a bránit se, a to není nejlepší způsob komunikace. Někdo se například stará o druhého, chce se o něj postarat, ale nemůže vyjádřit svůj zájem, nedobrovolně se začne zlobit a chovat se agresivně. Člověk v tomto případě nejenže nedostane porci péče, ale naopak se může vyděsit a odstěhovat se, což vede ke zcela opačnému výsledku – oba účastníci prožívají smutek a zklamání. Nebo jiný příklad: šéf se bojí narušit plán, ale místo toho, aby efektivně řídil, začne na podřízené křičet, bránit jim v práci a nakonec nestihne všechny termíny.

V praxi je identifikace primárních emocí obtížná, protože k tomu je potřeba se zastavit a ve stavu vzteku se to málokomu podaří. Přepnutí do „nouzového režimu“ proběhne okamžitě a nezbývá čas na rozmyšlenou. Pak stojí za to analyzovat své myšlenky po vypuknutí a přemýšlet o tom, jaké emoce se v této situaci mohly odehrát? Byla šance to pocítit nebo hněv a vztek vše okamžitě zastínily? Jak by se situace změnila s jinou reakcí? Je jasné, že se nemůžete vrátit do minulosti, ale pravděpodobně v budoucnu se stejnou „sadou“ pocitů budete moci jednat trochu jinak.

Může se zdát, že emocionální skrývání je běžný zvyk a nemá žádný vliv na psychický stav člověka. To je špatně. Když pocity skrýváme, hromadí se v nás a způsobují nepohodlí, úzkost a napětí. Navíc nahrazením „nevhodných“ emocí silnými a děsivými emocemi můžeme úplně zapomenout, jak své pocity správně rozpoznat a vyjádřit. Tento stav se nazývá „alexithymie“. Tento termín byl navržen již v roce 1973, ačkoli vrchol výzkumu na toto téma nastal v 90. letech. Podle nejnovějších údajů zažívá alexithymii až 10 % populace a může se projevovat v různých formách – jak jako banální zmatek v určování vlastních pocitů, tak jako neschopnost rozpoznat emoce druhých. To může lidem ztížit komunikaci a vytváření pevných vztahů. Pro stanovení alexithymie byla vyvinuta speciální torontská škála, ale to jsou spíše přibližné otázky – přesně stav může popsat pouze psycholog.

READ
Psychologie bratrsko-sesterských vztahů

Potíže s vyjadřováním emocí mohou být vrozené (pak se mluví o primární alexithymii např. u poruch autistického spektra nebo neurologických poruch) a získané (v důsledku psychického traumatu nebo speciální výchovy). Muži mají čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že zažijí druhý typ než ženy. Kvůli stereotypním představám o „skutečném machovi“ jsou chlapci od dětství (od jednoho roku) nuceni skrývat upřímné emoce a nedávat najevo svou slabost. Navíc „budoucí muži“ často nemají ani dostatečnou slovní zásobu, aby popsali své vlastní pocity. To platí zejména pro takové údajně „ženské“ emoce, jako je péče, strach, rozpaky a láska. Byla nalezena souvislost mezi tradiční výchovou chlapců a problémy s vyjadřováním citů. Muži jsou skutečně z větší části méně náchylní k empatii a zkušenostem – ale to je důsledek sociálních a behaviorálních faktorů, nikoli genderových rozdílů. Struktura mozku všech je stejná a pokud je to možné, chlapci i dívky by měli mít možnost prožívat jakékoli emoce, učit je rozumět a vysvětlit jim, že je špatné omezovat své pocity v sobě.

Alexithymie není patologický stav, ale může způsobit úzkost a závislost: při potlačování zážitků mají lidé nevědomou touhu uvolnit napětí jídlem nebo speciálními látkami. Také neschopnost porozumět a vyjádřit pocity vede ke snížení sebevědomí a dokonce k depresi.

Neexistují žádné správné nebo špatné emoce – vše, co cítíme, má právo na existenci. Skrýváním svých skutečných pocitů se dostáváme do pasti, protože člověk nemůže žít v míru a neustále předstírat. Je nutné neustále se bránit smyšlené hrozbě nebo lze problém řešit jinak? Bude z vás okolí zklamané, když to „vzdáte“, nebo naopak bude rádo, že se ledy prolomily? Experimentujte s emocemi, dovolte si procítit celé jejich spektrum – a všimnete si, jak se svět stává složitějším, ale zajímavějším.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: