Nadměrná kompenzace – co to je v psychologii, příklady

V psychologii je nadměrná kompenzace jedním z typů kompenzace, kdy se člověk v sobě snaží nevědomě vyvinout vlastnost, kterou považuje za méněcennou, a přitom všem kolem sebe vypráví o svých úspěších a snaží se prosadit ponižováním ostatních lidí. Nadměrná kompenzace je založena na komplexu méněcennosti, který se ve většině případů tvoří v dětství a dospívání.

Co je nadměrná kompenzace

Co je nadměrná kompenzace

Nadměrná kompenzace v psychologii je druh duševní kompenzace, která umožňuje člověku cítit se lépe než ostatní v přítomnosti jakýchkoli nedostatků. Pozornost se v tomto případě soustředí právě na podřadné vlastnosti, které se v sobě člověk snaží rozvinout natolik, aby dokázal svou hodnotu. Například člověk, který neslyší, píše krásnou hudbu.

Přehnaná kompenzace však člověku vždy nepomůže, často škodí, zejména pokud jde o osobní vlastnosti. Například, jedinec, který to ví a cítí, je potlačovaný a plachý, vyvine v sobě jasně opačné vlastnosti a stává se velmi dotěrným a upovídaným. Člověk může kompenzovat opak nejen za skutečné nedostatky, ale i za ty fiktivní, které mu, jak se mu zdá, brání v plnohodnotném životě. Nejčastěji se fenomén nadměrné kompenzace ukazuje jako nevědomý: člověk se prostě snaží zaujmout své místo ve společnosti, ale dělá to na úkor nějakého ponížení ostatních lidí.

Příčiny

komplex méněcennosti

Hlavním zdrojem nadměrné kompenzace je komplex méněcennosti. Člověk, který má pocit, že v něčem není dost dobrý, se snaží sobě i ostatním dokázat opak. Komplex méněcennosti zase pochází ze dvou skupin důvodů:

  1. Skutečně existující tělesná postižení. Může se jednat buď o postižení, nebo o méně výrazné problémy: nedostatečně rovné zuby, mateřská znaménka, nadměrná tělesná hmotnost. Samy o sobě nejsou příčinou nadměrné kompenzace, ale vznikají, když jsou tyto problémy kritizovány ze strany druhých a v důsledku toho, co dotyčný sám cítí. Například, pokud je dítě ve škole škádleno za to, že je příliš krátké, ve snaze dokázat svou hodnotu jde do basketbalové sekce a stane se profesionálním sportovcem v této oblasti.
  2. Pomyslné vady. Příkladem toho je například dívčí pocit, že je tlustá, pokud má ve skutečnosti normální postavu podle lékařských a fyzických ukazatelů. Takové nedostatky také obvykle vznikají jako důsledek kritiky od cizinců nebo srovnávání sebe sama s jinými lidmi, kteří nejsou v jeho prospěch.
READ
Slušně vychovaný člověk a jeho chování ve společnosti

Důvodem rozvoje překompenzace, který úzce souvisí s komplexem méněcennosti, jsou nedostatky rodinné výchovy. Autoritářští rodiče, kteří neustále komentují a zaměřují se na nedostatky dítěte od raného věku, přispívají k vytváření komplexu méněcennosti a v důsledku toho k nadměrné kompenzaci.

Stejný příběh najdeme v rodinách, kde je dítě přehnaně chráněno nebo odmítáno: dítě vyrůstá nejisté samo sebou, ve vyšším věku to začíná chápat a přehnaně se kompenzuje, stává se například agresivním nebo příliš riskantním, neustále zaměřuje pozornost ostatních na jeho „vylepšené“ vlastnosti.

Na vznik překompenzace mají vliv i lidé, kteří jsou pro člověka směrodatní. Dívka například naprosto klidně reaguje na výroky ostatních, že má problém vyslovit hlásku „r“, dokud jí o tom její blízký neřekne. Od této chvíle se může začít bát a překompenzovat si to třeba tím, že půjde pracovat do rádia, aby dokázala, že je velmi bohatá i s takovými řečmi, a bude se snažit ostatním co nejčastěji říkat, jak se jí daří .

K nadměrné kompenzaci může dojít také na pozadí vystavení stereotypům. Například člověk vyrostl v rodině umělců a je si jistý, že každý sebeúcty by měl umět kreslit. Nemá žádné skutečné schopnosti, snaží se je v sobě rozvinout, dělá obrovskou práci a každému říká, jak úžasně maluje obrazy. Zároveň má například výborný sluch a mohl by být hudebníkem, ale jeho zaměření na vizuální činnost mu brání plně rozvinout talent, který skutečně má.

Důkaz

arogance

Nadměrná kompenzace má tři hlavní charakteristiky:

    . Člověk je naprosto přesvědčen, že má pravdu, neuznává žádný jiný názor pocházející od ostatních a snaží se každého přesvědčit o správnosti svých myšlenek a činů.
  1. Arogance. Člověk se snaží ostatním ukázat, že je lepší než oni, protože na sobě dělá ohromný kus práce a dosahuje „nebývalých“ úspěchů.
  2. chlubit se. Nadměrně kompenzující člověk se snaží každému, koho potká, vyprávět o svých úspěších, zveličuje a přikrášluje skutečný stav věcí.

Člověk s překompenzací se nejčastěji cítí pohodlně pouze tehdy, když je obklopen těmi lidmi, nad kterými se dokáže povznést a prosadit se na jejich úkor.

Jak se zbavit

psychoterapie

Nejúčinnějším způsobem nápravy nadměrné kompenzace je psychoterapie zaměřená na odhalení vlastního potenciálu člověka. Je lepší, když se jedná o skupinové třídy. Člověk uvidí, že každý člověk je nějakým způsobem výjimečný a vůbec nemusí o někoho usilovat a prosazovat se na úkor druhých. Kromě toho psychoterapeut pomůže odhalit vlastní schopnosti, schopnosti a talenty člověka, v důsledku čehož si také uvědomí, že je cenný, přestane ponižovat ostatní a začne se rozvíjet pro své vlastní potěšení, a ne pro pořádek. aby dokázal svou hodnotu ostatním.

READ
Enské přátelství: co to je a jak je správně budovat

Moje doporučení

Předejít rozvoji komplexu méněcennosti a překompenzačním reakcím je vždy snazší než je napravit, zvláště v dospělosti. Zpočátku by se o to měli snažit rodiče. Je dobré, když dítě od raného dětství ví, že nemá potřebu se za nikým hnát, že je hodné, bez ohledu na vlohy a schopnosti dětí kolem něj. Je skvělé, když mu rodiče pomáhají rozhodnout se pro skutečně relevantní okruh zájmů a nesnaží se mu vnucovat činnosti, ve kterých sami uspěli, nebo je naopak nemohli realizovat.

Pokud si člověk sám všimne známek nadměrné kompenzace, je pro něj lepší poradit se s psychoterapeutem, aby zjistil příčiny a provedl další psychokorekci. Pokud nechcete nebo nemáte možnost kontaktovat odborníka, můžete se pokusit problém vyřešit sami:

  • snažte se pochopit důvody svého komplexu méněcennosti;
  • přestat se ohlížet na ostatní lidi;
  • odmítnout neustálé dokazování své správnosti a správnosti myšlenek;
  • začněte hledat sami sebe: co se vám opravdu líbí? co se vlastně stane? Co jste ještě nikdy nemohli vyzkoušet, ale stále máte chuť?
  • zkuste se obklopit sebevědomými lidmi, kteří vás nebudou ponižovat, ale také vám nedovolí prosadit se na jejich úkor.

Závěr

Reakce nadměrné kompenzace tedy nejčastěji vede k negativním důsledkům:

  • člověk se nemůže cítit pohodlně bez přítomnosti lidí kolem, jejichž ponižováním se může prosadit;
  • neustále se žene za úspěchem v rozvíjení slabých stránek, i když by se mohl zaměřit na své silné stránky;
  • není ve firmách příliš oblíbený, protože je nepříjemné s ním komunikovat a být ponižován.

Nejúčinnějším způsobem, jak se zbavit komplexu méněcennosti a přílišné kompenzace, je psychoterapie. Pomáhá člověku uvědomit si svou vlastní hodnotu a přestat se honit za stereotypními úspěchy.

Lidská psychika reaguje řadou ochranných mechanismů na určité pocity, emoce a vjemy. Jedním z těchto mechanismů je překompenzace, jejímž cílem je zbavit se pocitů méněcennosti. Tato reakce není klíčem k vyřešení problému, ale pouze jej maskuje. A kdykoli se mechanismus může ztratit a dále zhoršit stav jedince.

Definice nadměrné kompenzace komplexu méněcennosti

Tento termín označuje přehánění vlastností projevu pocitů méněcennosti a povýšenosti nad ostatními. Člověk začíná jednat proti svým zásadám, osobním vlastnostem a obvyklému chování. Stává se opakem toho, kým býval. Příkladem může být agresivita člověka se slabou vůlí, upovídanost a přílišná vlezlost dříve plachého člověka nebo odhalené nevhodné chování skromného člověka.

READ
Když není volná. Jak milovat vdanou ženu

Jedinec se snaží překonat sám sebe, své komplexy, skrýt tzv. „defekty“, které jsou často fiktivní. Nadměrná kompenzace se může velmi snadno vymknout kontrole, a tím značně ovlivnit stav jedince. V důsledku toho se všechny protiklady začnou shromažďovat do jednoho. Všechny vlastnosti, které tu byly předtím, se najednou snaží proměnit v opak. Trauma z dětství tyto procesy velmi ovlivňuje.

Nadměrná kompenzace a kompenzace

Tyto termíny jsou si navzájem velmi podobné. Rozdíl je v tom, že kompenzace „přenáší“ některé odchylky od normálu v chápání člověka do jiných oblastí činnosti. Nadměrná kompenzace to „překládá“ „do sebe“, do vlastností a chování člověka, aniž by to přenášelo na cokoli jiného.

Tento typ obranného mechanismu, jako je kompenzace, není tak nebezpečný. Jako příklad: malý člověk si koupí velké auto. To ale neznamená, že by měli být kompenzováni všichni malí lidé s velkými auty.

Vliv a sféry vlivu na nevyhnutelné procesy

Když člověk dostane nějakou poznámku nebo slyší urážlivé prohlášení adresované sobě, velmi často si toho až do určitého okamžiku nevšimne. A tento okamžik je vyslovením všeho určitou osobou. Mohou to být přítel, kamarád, spřízněná duše, příbuzný, jinými slovy někdo, kdo má v mysli člověka nezcizitelnou autoritu. Ten, jehož názor je na prvním místě. Ten, kterého nejen posloucháte, ale také slyšíte. Někdy tato slova pomáhají, někdy bolí.

Výroky ve škole, které byly vytvořeny nesprávně, mají za následek dětské trauma na celý život. Kritika v práci, doma, ve firmě. To vše se odráží v duševních procesech. Dívka, která nebyla úplně hubená, slyší posměch namířený na ni, může sama sebe dohnat k anorexii. Týraný, bitý a ponižovaný chlapec se doma promění v mužského tyrana. Člověk s vadami řeči prostě přestane komunikovat a stáhne se do sebe. A takových příkladů lze uvést mnoho. Účinek nadměrné kompenzace může být velmi závažný.

Bezmoc a nejistota, nedostatek lásky a porozumění vede ke komplexu méněcennosti, formování vlastností egocentrismu, arogance v chování, vychloubání a agresivity, což jsou zase hlavní důvody překompenzování. Z vlivu tohoto ochranného mechanismu člověk těží jen velmi zřídka a dosáhne něčeho, o co se v minulosti musel velmi starat, a pak dál žije obyčejný život, bez negativních následků. I v rané fázi vývoje se můžete tohoto psychologického jevu zbavit.

READ
TOP 10 nejznámějších transsexuálů na světě

Problém a řešení

Překompenzace neumožňuje rozvoj plnohodnotných vztahů ve společnosti, vytváří především nepřátelské vlastnosti. Nevědomý obranný mechanismus je třeba řešit strukturovaně a vědomě, jinak může v budoucnu ovlivnit i vaše zdraví, způsobit psychické poruchy, nekonečné deprese, neustálé fyzické i psychické vyčerpání a záchvaty paniky.

V první řadě je na cestě k řešení důležité rozpoznat svůj problém, připravenost a dostatečná trpělivost ho řešit. Správný psychoanalytik, podpora a sebevědomí. Je nutné ji nahradit racionálními metodami překonávání psychologické bariéry. Zaměřte svou pozornost na jiné oblasti činnosti, „nasměrujte“ své myšlenky jiným směrem – do sportu, vědy, vaření a podobně.

Jakýkoli psychologický problém není rozsudek smrti. Hlavní je schopnost a chuť to řešit. Vikium má účinné kurzy, které vám pomohou vyrovnat se s přílišnou kompenzací, zbavit se pocitů méněcennosti, přijmout a věřit v sebe sama. Například “Mentalista”. Řešením logických úloh, hádanek, používáním různých cvičebních pomůcek a cvičením rozvíjíte intelektuální schopnosti. To znamená, že začnete více rozumět sami sobě, svým emocím a pocitům. Dojde k poznání, že jste individuální. A zároveň se přestanete cítit méněcenní.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: