Násilí a ponižování – online konzultace s psychologem

Násilí může být fyzické nebo psychické (např.emocionální). Většina lidí spojuje slovo „násilí“ s použitím fyzické síly. Mozek okamžitě vytváří obrázky bojů, mučení, používání zbraní a kaluží lidské krve. To vše jsou vizuální obrazy, které se nejsnáze vtisknou do paměti. Existuje však násilí, které nelze „vidět“ a je často zákeřnější a nebezpečnější než fyzické násilí. Mluvíme o psychickém násilí.

Jaké jsou příznaky psychického týrání?

Jak můžete v tomto případě pomoci?

A hlavně, jak ochránit sebe, své děti a rodinu před neviditelnou, ale velmi skutečnou tyranií? Pěkně popořádku.

Druhy psychického násilí

Psychologické, také nazývané morální a emocionální násilí je formou nefyzického nátlaku na lidskou psychiku, který vede k úzkosti, depresi nebo dokonce k posttraumatické stresové poruše (PTSD).

Je důležité pochopit, že se ve většině případů nejedná o jednorázový útlak, ale o konstantní faktor, který ve vztahu či rodině vytváří určité klima, kdy jeden dominuje a druhý je submisivní. Psychické a morální násilí se obvykle projevuje ve formě:

urážlivé poznámky a vtipy, které jsou zaměřeny na ponížení důstojnosti nebo zesměšnění fyzických rysů;

kontrola akcí (tyran požaduje zprávu o každém učiněném kroku, zajišťuje výslechy a omezuje okruh komunikace pro oběť);

vnucování určitých smýšlení a názorů;

emoční manipulace (vyvolání určitých emocí);

vyvolávání pocitů viny nebo dluhu;

Prostředky psychologického teroru mohou sahat od jedovatých vtipů až po zcela přesvědčivou demonstraci smutku (tak přesvědčivého, že se nedobrovolně cítíte vinni za to, že jste ho naštvali). Tyran může předstírat, že je velkorysý a velkorysý, což je často zavádějící. Ale v podstatě je to něco jako “Dám ti, co chceš, ale pak to budeš dlužit.”

Výsledkem systematického nátlaku je téměř vždy akceptování postojů partnera, pocit bezcennosti, nedostatek nezávislosti atd. Psychické a morální násilí se může projevovat v rodině, ve vztazích s dětmi, příbuznými, přáteli a kolegy v práci. Existuje psychické násilí žen a psychické násilí mužů.

Metody psychického násilí

1.jpg

Existuje obrovské množství metod, kterými násilník jedná. Jejich hlavním rysem jsou projevy emocionálně hrubého chování a podstata spočívá v jediném cíli: získat důvěru oběti a následně ji různými způsoby kritizovat a ponižovat. Takže v rodině rodiče nadávají svým dětem za jejich jediné „B“, přítele uráží vzácná setkání, šéf pokaždé strká nos nad sebemenšími chybami v práci, což lze bezpochyby interpretovat jako psychické a morální násilí. v práci.

READ
Jak udělat tlustou dívku atraktivní

Další běžnou metodou psychického nátlaku a chronické verbální agrese je chování, kdy násilník chce, aby jeho partner, ať už muž nebo žena, jednal a myslel přesně jako on. Zároveň se snaží oběť zcela ovládat: naznačuje, jaké oblečení nosit, co dělat, s kým se kamarádit, jakou práci preferovat.

Tento typ tyrana používá kritiku k úpravě chování partnera s ohledem na jeho zájmy. Ano, mezi lidmi občas vznikají konflikty, křivdy nebo momenty kritiky, a to je ve společnosti normální, ale často se za ně skrývá psychická šikana a násilí. A je velmi důležité ji včas rozpoznat, abychom mohli obětem násilí poskytnout psychologickou pomoc.

Známky psychického týrání

Charakteristické rysy mají takzvané znaky nebo „první znaky“, podle kterých lze rozpoznat emocionální šikanu nebo násilí. Jsou přítomny v kombinacích nebo samostatně, ale přítomnost některého z těchto příznaků naznačuje, že je na vás vyvíjen psychický nátlak a násilí:

Váš partner si z vás dělá legraci nebo vás kritizuje před ostatními lidmi. Pokud se snažíte zhubnout, může vám říkat tlustá. Pokud neuspějete u pracovního pohovoru, řekne, že je to kvůli vaší hlouposti. Jakýkoli důvod, který může hrát na vaší nejistotě, bude dříve nebo později použit. V důsledku toho váš partner dosáhne výrazného poklesu vašeho sebevědomí a vnutí si myšlenku, že vás nikdo kromě něj nepotřebuje a vám už není pomoci.

Vaše nápady, návrhy nebo názory nejsou nikdy brány v úvahu. Čistá nevědomost. Sami časem začnete pochybovat o racionalitě svých nápadů.

Snaží se vás zcela ovládnout, zahanbit nebo napomínat za jakékoli činy, jednají s vámi jako s dítětem, navzdory vašemu zralému věku.

Ponižování, urážky, obviňování, vyhrožování – to vše slouží k tomu, aby vás vyvedlo z rovnováhy.

Partner agresor se neomlouvá v situacích, kdy se mýlí.

Porušuje vaše osobní hranice.

Popírá své urážlivé chování, i když si to sám uvědomuje.

Křičí na tebe a pak říká, že jsi ho vyprovokoval.

Odmítá diskutovat o problémech ve vašem vztahu nebo rodině.

Používá vaši náklonnost k němu jako nástroj pro manipulaci.

Může vám bránit v komunikaci s přáteli nebo členy rodiny.

READ
Proč ti nefunguje osobní život?

Následky psychického násilí

Emoční zneužívání je zvenčí téměř neviditelné, vede k psychickému „zablokování“ a brání dalšímu navazování zdravých mezilidských vztahů. Například rodina nebo manželský pár, v jejichž vztazích je tato složka přítomna, se může jevit jako ideální jednotka společnosti. Nejmilejší lidé, kteří se milují – to je zhruba dojem, který dělají na přátele, příbuzné a sousedy. Pokud si manžel náhle začne stěžovat na psychické obtěžování ze strany svého manžela, okamžitě narazí na hradbu nepochopení a někdy i odsouzení ze strany svého okolí.

Situaci zhoršuje samotný tyran, který používá nástroje gaslighting a přesvědčuje oběť, že je vše v pořádku, „jen se vám pořád něco nelíbí“. V důsledku toho se cítí provinile nebo souhlasí s tím, že ona je problém. Výsledkem je nárůst komplexů, strachů, rozvoj neurózy či jiných forem duševních poruch, u kterých může být obtížné jakkoli pomoci.

Mohou se objevit sebevražedné příznaky nebo touha „utopit“ vnitřní bolest alkoholem, drogami nebo silnými léky. V důsledku toho problémy narůstají jako sněhová koule a po tomto, bez zásahu odborníka v podobě zkušeného psychologa, je již těžké vrátit se do normálu.

Dalším nebezpečím takového zacházení je, že pokud se oběť nebude bránit, psychický nátlak může přerůst ve fyzické násilí. A pokud se to stane alespoň jednou, nelze agresora zastavit. Zde je určitě potřeba vyhledat kvalifikovanou pomoc.

Psychické násilí – pomoc

Pokud si uvědomíte, že jste objektem psychického nátlaku a násilí ze strany partnera, rodiny, dětí, kolegů, rodičů nebo jakýchkoli blízkých, musíte jednat. Zároveň je nutné definovat své osobní hranice a bránit se, s ohledem na to, která verze emoční agrese byla použita.

Ochrana před psychickým násilím

Zde je několik tipů od psychologů, které vám pomohou chránit se:

Řekněte ne někomu, kdo rád velí. Zvažte, co se stane, když nebudete plnit příkazy agresora. Pokud jste připraveni na možné následky, klidně, ale pevně řekněte: „Nebudu poslouchat vaše příkazy. Pokud velitelův útok pokračuje i poté, jednoduše ignorujte následující pokyny.

Osvojte si metodu psychologického „aikido“ a použijte ji k verbální agresi. Podstatou této metody je vyhladit konflikt souhlasem s jakýmikoli výroky tyrana, i absurdními. Pochopte, že účelem křiku a urážek je vyvést vás z rovnováhy, znervóznit, ztrapnit, rozčílit atd. Pokud ale zareagujete zcela nečekaně, například vtipkováním, agresor se zmate nebo výrazně oslabí svou pozici.

READ
Jak získat mužské srdce

Nepodléhejte manipulaci ignorování. Není třeba se snažit mluvit nebo uklidňovat osobu, která „ignorovala“. Bez zbytečných emocí mu dejte najevo, že takovým chováním ničeho nedosáhne.

Nedovolte, aby byly narušeny osobní hranice, nepodléhejte manipulaci her na povinnost nebo vinu, které se vám snaží vnutit. Pamatujte, že vy sami určujete, za co jste zodpovědní a za co ne. Řekněte o tom přímo agresorovi.

Dávejte pozor na hrozby, zastrašování a vydírání. Pokud jste si jisti, že jde o prázdné řeči, můžete reagovat tak, že agresor svou hrozbu okamžitě provede. Pokud ale skutečně hrozí váš život, zdraví nebo blahobyt, buďte opatrní a vyhněte se akutním reakcím. Zkuste si hrozby nahrát na magnetofon nebo videokameru, abyste se v případě potřeby mohli obrátit na policii.

Zkuste si sami upřímně odpovědět na tuto otázku: jste připraveni snášet pravidelné urážky, ponižování a jinou šikanu ze strany agresora jen proto, že je to váš manžel, šéf nebo rodič? Možná je lepší s touto osobou vůbec nekomunikovat?

Pokud máte pocit, že si s útoky agresora nemůžete pomoci sami, využijte pomoci online psychologa na Helppointu. Specialista nejprve objektivně určí, zda určité jednání představuje psychické nebo jiné násilí. Pokud ano, pomůže vám odolat agresorovi s přihlédnutím k vaší konkrétní životní situaci. Nejjednodušší možná registrace, zaručená důvěrnost, kompetentní psychologové, pohodlné online komunikační formáty – to vše je k vašim službám na Helppointu.

Nedáváme žádné sliby, ale dáváme “nástroj”
který může člověku pomoci radikálně změnit jeho život

Nedáváme žádné sliby
ale poskytujeme „nástroj“, který může člověku pomoci radikálně změnit jeho život

Každý má v sobě skrytou sílu a energii překonat jakoukoli situaci.
Náš mise – ukaž přesně kde

Způsob, jakým se chováme, ovlivňuje, jaká bude nová situace, ve které se nacházíme, a zda se naše myšlenky a emoce budou lišit

Vaše psychická pohoda se zlepší díky zvýšení kvality života a sebevědomí

Získáte nové dovednosti
a strategie řešení problémů,
a také harmonizovat vztahy s ostatními

Po absolvování této fáze se intenzita negativních zážitků sníží.
a emoční kompetence se zvýší

READ
Jak pochopit, že chlap opravdu miluje dívku?

Po absolvování této fáze se intenzita negativních zážitků sníží.
a emoční kompetence se zvýší

Tato fáze vám pomůže objasnit a pochopit skutečné příčiny vašich problémů, identifikovat hlavní faktory, které způsobují negativní emoce a viktimizaci

Tato fáze vám pomůže objasnit a pochopit skutečné příčiny vašich problémů, identifikovat hlavní faktory, které způsobují negativní emoce a viktimizaci

Po absolvování této fáze se intenzita negativních zážitků sníží.
a emoční kompetence se zvýší

Po absolvování této fáze se intenzita negativních zážitků sníží.
a emoční kompetence se zvýší

Získáte nové dovednosti
a strategie řešení problémů,
a také harmonizovat vztahy s ostatními

Vaše psychická pohoda se zlepší díky zvýšení kvality života a sebevědomí

⦿ Každý člověk, který je vystaven psychickému násilí, se cítí bezmocný a trpí.

⦿ To se může stát v jakémkoli vztahu – rodinném, romantickém i profesním.

⦿ Oběti psychického týrání mohou zažívat neustálé ponižování, kritiku, urážky, hrozby a další formy násilí.

⦿ Což může vést k vážným psychickým problémům.

⦿ Oběti takového zneužívání často pociťují stud a vinu, což jim může bránit v hledání pomoci nebo v opětovném projednání vztahu.

⦿ Mohou také pociťovat příznaky psychických poruch: deprese, úzkost, strach, problémy se sexuální funkcí a spánkem.

⦿ Víme, že účinná pomoc vyžaduje pochopení psychologických mechanismů násilí a jeho důsledků.

⦿ A také přítomnost určitých dovedností a nástrojů, které vám umožní hluboce porozumět situaci a pomoci člověku dostat se z této situace.

⦿ Každý člověk, který je vystaven psychickému násilí, se cítí bezmocný a trpí.

To se může stát v jakémkoli vztahu – rodinném, romantickém i profesním.

Oběti psychického týrání mohou zažívat neustálé ponižování, kritiku, urážky, hrozby a další formy násilí.

Což může vést k vážným psychickým problémům.

⦿ Oběti takového zneužívání často pociťují stud a vinu, což jim může bránit v hledání pomoci nebo v opětovném projednání vztahu.

Mohou také pociťovat příznaky psychických poruch: deprese, úzkost, strach, problémy se sexuální funkcí a spánkem.

⦿ Víme, že účinná pomoc vyžaduje pochopení psychologických mechanismů násilí a jeho důsledků.

Stejně jako přítomnost určitých dovedností a nástrojů, které vám umožní hluboce porozumět situaci a pomoci člověku dostat se z této situace

READ
Rozvoj kognitivních funkcí mozku

Jde o poskytování pomoci a podpory oběti na základě jejího práva na bezpečí, důstojnost a svobodu před násilím.
Tato podpora znamená věřit oběti a neobviňovat ji z toho, co se děje.

Oběť násilí může zažít různé negativní emoce, jako je strach, hněv, stud, a pozitivní, například „péče a láska k násilníkovi“. Je tedy třeba pracovat s negativními emocemi oběti, abychom jí pomohli vzdát se svého současného života a začít zažívat nové zdravé emoce.

To je důležitá součást procesu osobní obnovy. Klient prochází bolestivou zkušeností a zažívá neustálé zužování své reality.
Velká část práce spočívá v pomoci oběti dostat se do komfortní zóny a jít dál.
Mohou to být různé praktiky a pracovní techniky, které pomáhají posilovat vnitřní mechanismus síly.

To je další důležitý krok v uzdravení oběti.
Oběť se musí naučit zůstat pozitivní, musí si umět nastavit zdravé hranice, dovolit si vzdát se situace a konečně začít žít zdravě ve své komfortní zóně.

Má dvě vyšší psychologická vzdělání.
O psychologii jsem se začal zajímat v roce 2007. Tehdy jsem začal přemýšlet o psychologii jako o profesi. Od té doby jsem studoval vědeckou a praktickou psychologii v různých směrech.

Své dovednosti zdokonaluje dodnes. Hlavní výzkumné zájmy: psychická pohoda jedince, psychická traumata různých druhů násilí, psychosomatické poruchy, emoční vyhoření atd.

Má vyšší psychologické vzdělání.
Poté, co se vydala na profesní dráhu psycholožky, plánuje rozšířit myšlenky dalších badatelů na aktuální témata.

Cílem je spojit nejúčinnější metody a poskytnout tento „nástroj pro řešení problémů“ svým klientům. Hlavní vědecké zájmy: násilné vztahy, psychická traumata z různých druhů násilí, potíže ve vztazích, sebevědomí, osobní sebeúcta, psychologie onkologických pacientů atd.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: