Příčiny nespavosti – jak se s nimi vypořádat?

Nespavost neboli porucha spánku je problém, se kterým se potýká téměř každý. Nespavost je charakterizována nejen nedostatkem spánku, ale také neschopností se dostatečně vyspat a může také zahrnovat potíže s usínáním, nedostatečný spánek nebo brzké probuzení a následnou neschopnost znovu usnout.

Příčiny nespavosti

  • nepříznivé prostředí, ve kterém člověk chodí spát, jako je hluk, teplo/chlad, příliš tvrdá nebo příliš měkká postel;
  • změna životního stylu, například cestování, stěhování do nového bytu; doma a v práci;
  • onemocnění vedoucí k bolesti, potížím s dýcháním nebo častému močení;
  • úzkost/deprese.

Příznaky nespavosti

Pokud člověk nemůže ve stresové situaci usnout nebo se nespavost objeví několikrát do roka, můžete se pokusit problém vyřešit sami.

Opakované epizody nespavosti nebo delší období, kdy člověk nemůže spát, nespavost spojená s depresí nebo pokud si s problémem neví sám, vyžaduje návštěvu lékaře a konzultaci s odborníkem.

Co můžeš udělat

Může vám trvat několik týdnů, než si vytvoříte nový, přirozený vzorec spánku a bdění. Kontaktujte svého lékaře, pokud po provedení následujících opatření nezaznamenáte žádné zlepšení:

– večer nepít alkohol. I přesto, že alkohol působí na organismus krátkodobě sedativně a člověk po požití alkoholu dokáže celkem rychle usnout, přesto má alkohol vliv na fázi hlubokého spánku. Po odeznění jeho účinku se můžete náhle probudit.

  • nekuřte, zvláště když ležíte v posteli. Nikotin má stimulační účinek, který vás udržuje vzhůru a narušuje normální proces spánku.
  • Nepijte kávu vůbec nebo se snažte pít méně. Kofein zůstává v těle 12-24 hod. Pamatujte, že kromě kávy obsahují kofein i potraviny jako čokoláda, cola a čaj. Pokud máte podezření, že kofein způsobuje vaši nespavost, vyhněte se konzumaci produktů obsahujících kofein alespoň 12 hodin před spaním.
  • Uvědomte si prosím, že některé léky narušují normální spánkový režim. Mnoho volně prodejných léků na nachlazení, které obsahují pseudoefedrin, má stejné povzbuzující účinky jako kofein. Před užitím léku byste se proto měli zeptat svého lékárníka v lékárně, jak tento lék ovlivňuje spánek a zda dokáže udržet stav bdělosti, zda jej nelze nahradit jiným.
  • Těsně před spaním se nepřejídejte. Nepříjemný pocit plnosti v žaludku vám může bránit v usnutí. Je lepší se omezit na lehkou svačinku. Tímto způsobem můžete ukojit svůj hlad, aniž byste narušili své spánkové vzorce. Mnoho lidí bezvýhradně věří v zázračnou moc sklenice teplého nebo studeného mléka. Můžete přidat trochu medu, skořice nebo vanilky. Pro někoho je vhodnější šálek bylinkového čaje bez kofeinu.
  • Hodinu nebo dvě před spaním si dejte koupel. Uvolníte tak napjaté svaly a bude se vám chtít spát. Těsně před spaním byste se však neměli koupat, protože to bude mít na tělo povzbuzující účinek a zabrání vám usnout. Pokuste se najít pro vás ten nejlepší čas.
  • cvičit pravidělně. To vám pomůže rychleji se zbavit stresu a budete se ráno cítit energičtěji. Fyzické cvičení vám navíc bere spoustu energie a večer budete fyzicky unavení, což usnadňuje usínání. Vyhněte se však intenzivní fyzické aktivitě několik hodin před spaním, protože. Současně se stimuluje nervový systém a narušuje se normální proces spánku.
  • Ložnice by měla být tichá a tmavá. Pokud vás obtěžuje hluk, zkuste použít špunty do uší nebo přístroj na bílý šum. Někteří lidé raději usínají za zvuku fénu nebo klimatizace.
  • Optimální teplota pro spánek je 15.5-18.3 stupňů. Pro dobrý spánek je také velmi důležité, aby matrace byla dostatečně hustá a pohodlná.
  • Krátkým spánek během dne je lepší se vyhnout. Spánek v záchvatech a začátcích, který netrvá déle než 20 minut, může kupodivu mít na tělo osvěžující účinek. Delší spánek po 4. hodině však může narušovat normální spánkový režim a přispívat k nespavosti.
  • Před zhasnutím světla si několik minut čtěte. Pomůže vám to uvolnit se a rychleji usnout.
  • Nedoporučuje se počítat ovečky. Počítání zahrnuje soustředění pozornosti na konkrétní úkol. Zkuste si naopak představit sami sebe v nějakém příjemném prostředí. Použijte svou představivost, abyste při usínání slyšeli uklidňující zvuky.
  • postel by měla být místem k odpočinku. Činnosti, jako je sledování hororových filmů, odhadování výdajů a vytváření plánů na zítřejší práci, způsobují stres a úzkost, takže je nejlepší dělat je mimo postel.
READ
Analýza vztahů mezi muži a ženami

Co může udělat váš lékař

Kvůli nespavosti je mnoho lidí nuceno navštívit lékaře. Lékaři se však nejprve také snaží váš problém vyřešit bez medikamentózní terapie. Léky by se měly používat pouze jako poslední možnost. Prášky na spaní obvykle nepodporují normální zdravý spánek, ale spíše ostře potlačují vědomí. Mnohé z volně prodejných prášků na spaní jsou určeny pro tzv. placebo efekt, což znamená, že lék funguje jen proto, že mu pacient věří.

Váš lékař může určit příčinu vaší nespavosti a předepsat vhodnou léčbu.

V případě potřeby může lékař předepsat prášky na spaní. Bez doporučení lékaře neužívejte prášky na spaní, protože. Obvykle takové prostředky zmírňují dočasné potíže s usínáním. Jejich dlouhodobé užívání je návykové.

Nespavost, nebo také Insomnie, je běžný problém, který negativně ovlivňuje zdraví člověka a ovlivňuje kvalitu jeho života. Pro úspěšnou léčbu nespavosti je důležité znát její příčinu, typ a příznaky. V tomto článku si povíme o typech nespavosti, její diagnostice, léčbě a prevenci.

Nespavost je zdrojem špatného zdraví a zdravotních problémů

Nespavost je zdrojem špatného zdraví a zdravotních problémů

Insomnie je porucha spánku charakterizovaná nedostatečným množstvím a nízkou kvalitou. Insomnie jsou klasifikovány:

  • typ,
  • podle původu,
  • v době nástupu známek poruchy spánku.

Existují dva hlavní typy nespavosti:

  1. Krátkodobá nespavost, někdy také nazývaná „akutní“ nebo „adaptivní“ nespavost. Obvykle se vyskytuje u žen, zejména během těhotenství a menopauzy. Může se vyvinout na pozadí stresové situace, změny zaměstnání nebo odvykání kouření nebo alkoholu. Trvá méně než tři měsíce, příznaky nejčastěji samy odezní. Za určitých podmínek může akutní nespavost přetrvávat a stát se chronickou.
  2. Chronická nespavost je dlouhodobý problém spánku. Chronická nespavost prý nastává, když má člověk problémy se spánkem v noci alespoň 3x týdně po dobu 3 měsíců nebo déle. Taková nespavost může být stálá nebo opakující se, tzn. na chvíli zmizet a zase se vrátit. Má mnoho potenciálních příčin, včetně toho, že je spojena se stresovými situacemi, nepravidelným spánkovým plánem, špatnou spánkovou hygienou a nočními můrami, duševními poruchami a neurologickými onemocněními. Dlouhodobá nespavost se vyskytuje u lidí všech věkových kategorií, nejčastěji u žen.
READ
Příznaky a léčba emoční poruchy osobnosti

Podle doby výskytu příznaků Rozlišují se následující typy nespavosti:

  • Nespavost s nástupem spánku, neboli presomnia insomnia, je stav, kdy je těžké usnout a nemůžete usnout do 30-120 minut poté, co jdete spát. Díky tomu se zkracuje celková doba nočního klidu a druhý den ráno jsou pociťovány následky nedostatku spánku.

Nespavost z presomnie je druh nespavosti, kdy nemůžete usnout do půl hodiny nebo dvou po ulehnutí do postele.

  • Neschopnost udržet spánek – intrasomnická nespavost, kdy nelze klidně spát celou noc, spánek je velmi lehký a povrchní. Když se člověk probudí, snaží se na 25-35 minut znovu usnout. Tento stav snižuje kvalitu i množství spánku a také zvyšuje pravděpodobnost denní ospalosti a ranní slabosti.
  • Časné probuzení neboli nespavost po somnii je stav, kdy člověk snadno usne a v noci klidně spí, ale probudí se dlouho předtím, než zazvoní budík, obvykle brzy ráno. Někdy se tento typ označuje jako neschopnost udržet spánek, ale častěji se o něm uvažuje samostatně. Nedostatek spánku, který je způsoben ranní nespavostí, zhoršuje fyzický i psychický stav člověka.
  • Nespavost smíšeného typu – charakterizovaná kombinací několika problémů spojených s usínáním, udržováním spánku, brzkým vstáváním atd.

Při smíšené nespavosti se problémy objevují ve všech fázích spánku.

Podle původu nespavost je klasifikována jako primární nebo sekundární.

  1. Primární nespavost není charakterizována přítomností jakýchkoli předchozích poruch ve fungování nervového systému.
  2. Sekundární nespavost vzniká v důsledku doprovodných onemocnění, léků nebo vlivem vnějších faktorů na náš organismus.

Sekundární nespavost se dělí na neurotické, vyskytující se na pozadí neurózy nebo úzkostné poruchy, a komorbidní, spojené s jinými onemocněními (OSA, kardiovaskulární patologie).

Lidé s diagnózou sekundární nespavosti mají často jednu z následujících základních podmínek:

Syndrom neklidných nohou je častou příčinou sekundární nespavosti.

Příčiny nespavosti

Nespavost se může objevit jako nezávislý příznak v důsledku neuropsychiatrických poruch nebo jiných onemocnění a stavů.

Mezi běžné příčiny nespavosti patří:

  • syndrom obstrukční spánkové apnoe;
  • onemocnění srdce a cév;
  • syndrom chronické bolesti;
  • hyperthyroidismus;
  • pálení žáhy a refluxní choroba;
  • syndrom neklidných nohou;
  • chronický stres nebo špatná nálada;
  • deprese a další neuropsychiatrické patologie – nespavost se v tomto případě vyskytuje u 60-80% lidí;
  • menopauza nebo těhotenství;
  • užívání léků a stimulantů – nikotin, alkohol, kofein;
  • porušení cirkadiánních rytmů;
  • časté močení v noci – nykturie;
  • změny v syntéze pohlavních hormonů;
  • vychýlená nosní přepážka.
READ
Panělský stud je pro druhého pocit trapnosti, jak se s tím vypořádat?

Některé z příčin nespavosti

Příznaky nespavosti

Hlavním projevem nespavosti jsou období nežádoucího nočního bdění, která jsou charakteristická pro všechny typy onemocnění. Nespavost provází také řada dalších příznaků, jak obecných, tak specifických.

Časté příznaky:

  • změny v normálním cyklu spánek-bdění;
  • slabost ráno, pocit nedostatku spánku;
  • únava a ospalost během dne;
  • nedostatek energie, motivace, chuti do práce;
  • problémy se soustředěním, zapamatováním si informací;
  • podrážděnost, výbuchy hněvu.

Nejčastější příznaky nespavosti

Specifické příznaky různých forem nespavosti:

  • Potíže s usínáním, včetně nalezení pohodlné polohy pro odpočinek, jsou typické pro nespavost při nástupu spánku.
  • Noční probuzení a neschopnost vrátit se ke spánku může být doprovázeno úzkostí a strachem – obvykle se vyskytuje u neurotického typu nespavosti, nespavosti udržující spánek.
  • Časné ranní probuzení s neschopností vrátit se do spánku, ne více než 6 hodin celkové doby spánku – nespavost s depresí, nespavost z probuzení.

Komplikace a důsledky nespavosti

Nespavost může způsobit různé poruchy fungování orgánů a systémů našeho těla a může také vést k rozvoji závažných chronických onemocnění nebo jejich progresi. Mezi důsledky nespavosti patří mimo jiné:

  • zhoršení celkové pohody a duševní aktivity,
  • snížená imunita,
  • obezita
  • diabetes mellitus, srdeční selhání, arteriální hypertenze,
  • úzkostná porucha, deprese.

Nespavost je také často příčinou:

  • opožděná reakce a s tím spojené riziko vzniku mimořádných situací na silnici a v práci;
  • nízká produktivita práce;
  • konflikty v rodinném a pracovním kolektivu.

Diagnóza nespavosti

K identifikaci příčin poruch spánku je důležité poradit se s odborníkem – somnologem, neurologem nebo psychoneurologem. Během úvodní konzultace lékař shromáždí všechny potřebné informace, dá pokyny k testům a předepíše funkční studie. Při stanovení diagnózy je třeba vzít v úvahu následující:

  • spánkové návyky a podmínky,
  • užívání léků nebo psychostimulancií (na předpis i volně prodejných), které mohou ovlivnit noční spánek,
  • množství vypité kávy a vykouřených cigaret během dne, frekvence a množství konzumace alkoholu;
  • doprovodná onemocnění, například nervový systém nebo oběhový systém.

Somnolog často navrhne svému pacientovi, aby si vedl spánkový deník, aby mohl sledovat jeho trvání a kvalitu. Denní záznamy zahrnují dobu spánku, dobu usínání, celkový noční odpočinek, počet probuzení, použití prášků na spaní a subjektivní pocity ráno.

READ
Tělesný dysmorfní syndrom: co to je, příčiny, jak se ho zbavit, léčba

V některých případech (například při podezření na syndrom neklidných nohou, PLMS) může být spánkový deník nahrazen aktigrafií, speciálním testem, který se provádí ambulantně po dobu jednoho týdne nebo déle. Přenosné mobilní zařízení zároveň pomocí speciálních senzorů sleduje pohyby, které člověk během spánku dělá.

Ambulantní aktigrafie (sledování spánku) může nahradit nebo potvrdit data spánkového deníku

Ambulantní aktigrafie (sledování spánku) může nahradit nebo potvrdit data spánkového deníku

Léčba nespavosti

Léčba nespavosti se velmi liší v závislosti na jejím typu, původu, trvání a příznacích. Podívejme se na některé z nich:

  1. Změny životního stylu se doporučují u všech typů nespavosti, ale jsou zvláště účinné v případech narušení cirkadiánního rytmu nebo komorbidních poruch spánku. Je to úplně první fáze terapie.
  2. Kognitivně behaviorální terapie (KBT) je vysoce účinná metoda zejména v případě souběžných neuróz, depresí a chronického stresu.
  3. Bylinné přípravky (čaje, nálevy, bylinky). Nejlepší je použít uklidňující bylinné směsi s mátou, meduňkou, heřmánkem, oreganem a levandulí.
  4. Doplňky stravy s melatoninem – „hormonem spánku“, který se běžně syntetizuje v našem těle ve tmě a podporuje spánek.
  5. Volně prodejné léky na spaní obsahující antihistaminika nebo difenhydramin.
  6. Léky na předpis. V tomto případě je důležité identifikovat nebo vyloučit psychologické příčiny, protože takové drogy nelze užívat dlouhodobě – ​​jsou návykové a mohou způsobit drogovou závislost.
  7. Technika paradoxního záměru, kdy člověk trpící nespavostí vynakládá veškeré úsilí, aby zůstal v noci vzhůru, místo aby se snažil usnout. To znamená, že bojuje proti ospalosti. Člověk se přitom automaticky přestává bát, zda dnes bude moci spát nebo ne – takové obavy často nespavost doprovázejí. V tomto případě je usínání pasivní reakcí těla.
  8. Muzikoterapie nebo encefalofonie („hudba mozku“).
  9. Světelná terapie, xenonová inhalace.
  10. Tradiční procedury, které se provádějí ve fyzioterapeutických místnostech: elektrospánek, elektroforéza s roztokem léků, darsonvalizace a hydromasáž.
  11. Léčba nemocí, které vedou k nespavosti – spánková apnoe, PLMS atd.

Některé způsoby léčby nespavosti a souvisejících poruch spánku

Prevence nespavosti

Aby se zabránilo nutnosti léčby nespavosti, je třeba dbát na její prevenci. V mnoha případech to není tak obtížné, jak se zdá. Jen je potřeba dodržovat pravidla spánkové hygieny. Tento termín označuje obecné zásady chování, které normalizují noční odpočinek. Tyto zahrnují:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: