Psychologie vnitřního hlasu

Samomluva začíná již v raném věku. Děti při hře vyslovují své myšlenky nahlas (zatím špatně formalizované do řeči). Psycholog a zakladatel behaviorismu John Brodes Watson napsal, že takové mumlání se s přibývajícím věkem mění v vnitřní dialog v hlavě. Sovětský psycholog Lev Vygotsky předložil podobnou hypotézu. Studoval vztah mezi jazykovým vývojem a sebeovládáním a navrhl, že komunikace se sebou samým učí zvládat emoce. Nejprve děti něco řeknou nahlas, pak samy sobě. Tak vzniká vnitřní dialog.

Ve skutečnosti si dospělí mohou také povídat sami se sebou, ale stále častěji dochází k vnitřnímu dialogu. Díky ní jsme schopni se definovat, zpracovávat informace, zvládat emoce, rozhodovat se. Pro sebereflexi je nutné vést vnitřní dialog. Ethan Kross, profesor v Michiganu, ve své knize „The Inner Voice. Proč mluvíme sami se sebou a jak nás to ovlivňuje“ napsal: „Náš vnitřní hlas nám pomáhá směřovat k cílům, vyhýbat se chybám a užívat si šťastné okamžiky života. Ale může se stát i naším nepřítelem, vyčítat nám chyby a připomínat nám trapasy.“.

Ruský psycholog Andrei Rossokhin poznamenává, že vnitřní dialog nemusí nutně znamenat střet protichůdných názorů. Tento koncept znamená zpracování „emocionálně bohatých, osobně významných obsahů vědomí, které lze nabíjet, a to i pozitivně“. Mluvit sám se sebou není duševní poruchou, dokud se nestane nekontrolovatelným.

Studium vnitřních dialogů je pro psychologa jedním z nejtěžších úkolů. Není možné vědět, na co člověk myslí. I když se ho na to zeptají, bude schopen vyjádřit jen část svých myšlenek. Děje se tak i proto, že nejsme zvyklí věnovat pozornost toulavým myšlenkám.

Russell Hurlburt, psycholog z University of Nevada, nechal účastníky jeho studie nosit zařízení s sebou. Když to zapípalo, soustředili se na to, co se jim odehrávalo v hlavě. Na konci dne účastníci hovořili s psychologem, aby pochopili, jakou formu měly myšlenky: slova, obrazy, emoce, fyzické vjemy nebo něco jiného. V důsledku toho se ukázalo, že rozsah průměrné frekvence interní konverzace je široký: od 0 do 100%. Byli tací, kteří během signálu nevedli vnitřní dialog.

Ve studii z roku 2015 Małgorzata Puchalska-Wasil, psycholožka z Katolické univerzity John Paul v Lublinu, požádala studenty, aby popsali své vnitřní hlasy, a přišla se seznamem čtyř vnitřních hlasů: věrný přítel, ambivalentní rodič, hrdý rival a bezmocné dítě. Každý hlas se může objevit v různých situacích – ambivalentní rodičovský typ je starostlivý, ale hrdý konkurent se soustředí na úspěch.

READ
Rozchod s psychopatem: jak se dostat ze vztahu, proč se vracejí ke svým bývalým

Famira Reisi, koordinátorka Inner Speech Laboratory na Mount Royal University v Kanadě, nechala účastníky své studie napsat seznam myšlenek. Studenti mluvili sami se sebou o všem – o škole, domácích úkolech, vlastních emocích – a přitom plnili každodenní úkoly, jako je chůze nebo jízda autobusem. “Bylo provedeno mnoho studií, které prokázaly, že vnitřní řeč hraje důležitou roli při seberegulaci chování, řešení problémů a kritickém myšlení.”, říká Racey.

Je možné ovládat svůj vnitřní hlas?

Někdy vnitřní hlas nepomůže, ale jen překáží. Zvláště pokud se člověk začne soustředit na negativní myšlenky, které způsobují zvýšení hladiny stresu. Chcete-li převzít kontrolu nad situací, můžete použít metodu „distancování“. Používá se při meditaci: jde o to, začít se pozorovat jakoby zvenčí, nesoustředit se na myšlenky, ale dovolit jim přicházet a odcházet.

Když je třeba vyřešit složitý problém, představte si, že nejste účastníkem procesu, ale pouze pozorovatelem. Tento problém lze vyřešit abstrahováním od osobních zkušeností. Podívejte se na situaci zvenčí, stejně jako rozebíráte jednání svých přátel a v případě potřeby jim radíte.

Foto: mann-ivanov-ferber.ru

Vnitřní hlas je přirozenou vlastností lidské psychiky. Ethan Cross – profesor na University of Michigan, psycholog, ředitel Laboratoře emocí a sebeovládání – v nové knize mluví o tom, jak komunikovat sám se sebou

Nejčastěji mluvíme. sami se sebou. Spolu s autorem knihy „The Inner Voice. Proč mluvíme sami se sebou a jak to na nás působí“, vydává nakladatelství „MYTH“, chápeme podstatu vnitřního dialogu a pravidla komunikace s vlastním „já“.

Jak se tvoří vnitřní hlas?

Negativní slova působí na tělo, spouštějí intracelulární mechanismy podobné reakci na fyzickou bolest [1]. Řeč a emoce se u lidí vyvíjejí paralelně. Psycholog Lev Vygotsky jako první zkoumal vztah mezi vývojem řeči a sebekontrolou [2]. Když ve dvacátých letech minulého století pracoval na pedagogické škole v Gomelu, přemýšlel: má nějaký přínos, když si děti povídají samy se sebou? Vygotsky přikládal řeči hlavní význam při rozvoji sebekontroly, věřil, že komunikace učí člověka zvládat emoce. Nejprve děti vyslovují pokyny dospělých nahlas a poté potichu. A i když děti ne vždy poslouchají své rodiče, tok řeči stále určuje chování.

READ
Jak se žena může sama dostat z deprese - boj o život

Ethan Kross píše, že vnitřní hlas nám pomáhá stejným způsobem. Jako děti si k sobě opakujeme postoje („nebojuj“, „poslouchej své starší“) a postupem času tvoří verbální modely. Kulturní prostředí utváří vnitřní hlasy našich rodičů a oni zase ovlivňují nás. Naše vědomí se tak vyvíjí pod vlivem různých kultur a několika generací a náš vnitřní hlas připomíná hnízdící panenku.

Nedávné studie podpořily Vygotského teorii a potvrdily, že v rodinách, kde se hodně komunikuje, se vnitřní hlas dětí probouzí dříve. Dalším podnětem k více, hlubšímu a rozmanitějšímu myšlení jsou imaginární přátelé [3]. Fantazie pomáhá rozvíjet nejen sebeovládání, ale také kreativní myšlení, sebevědomí a komunikační dovednosti [4].

Proč mluvíme sami se sebou

Vnitřní monolog nás zavede buď do minulosti, nebo do budoucnosti. Tyto skoky tam a zpět v čase a prostoru během vnitřního dialogu ukazují vlastnosti našeho mozku, říká Cross.

Schopnost mentálně cestovat časem je velmi cennou vlastností lidské mysli [5]. Díky ní se učíme ze svých zkušeností, dokážeme plánovat a předvídat potíže. Mluvíme sami se sebou o tom, co jsme udělali, co se chystáme udělat nebo bychom chtěli udělat, stejně jako bychom o tom mluvili s přáteli.

Vnitřní hlas slouží jako připomínka: musíte použít svůj mozek, abyste se vyhnuli nesmyslnosti existence. Řeč hraje v tomto procesu důležitou roli. Samozřejmě existují neverbální formy předávání myšlenek a pocitů, například obrazy, hudba. Lidský život je však postaven právě na komunikaci.

Jaké procesy probíhají během interních dialogů?

Vnitřní hlas na nás snáší nevyčerpatelný proud nesčetných obrazů a zvuků, které vyvolávají různé myšlenky a pocity. Pozornost pomáhá filtrovat informace a vylučovat to, co je nedůležité [6]. Když jsme zahlceni emocemi, vnitřní hlas to nasměruje na překážky, které se objeví, prakticky vyloučí z dohledu vše ostatní, včetně toho dobrého.

Tato technika může být dobrá, ale ne, pokud jde o dovednost, která byla vybroušena do bodu automatizace, jako je hra s míčem, vysvětluje autor knihy „The Inner Voice“. Jde o to, že se příliš soustředíme na jednotlivé fyzické složky hodu a tím nechtěně ničíme celkovou konzistenci. To je důvod, proč fotbalisté při penaltách chybují.

READ
Asociační metoda a její vliv na kreativitu

Záběr z filmu The Blind Side

To je jasná ukázka schopnosti mozku plně se ponořit do problému. Nadměrně se soustředí na jednotlivé prvky sekvence, kdy fungují pouze společně. Výsledkem je analytická paralýza [7].

Jak prostředí ovlivňuje vnitřní dialog?

Vědci si již dlouho všimli, že prostředí ovlivňuje naše vnímání světa, což znamená, že ovlivňuje i náš vnitřní dialog.

Zástupce environmentální psychologie Roger Ulrich zjistil, že pacienti, kteří byli po operaci žlučníku umístěni do místnosti s výhledem na listnaté stromy, se zotavovali rychleji a užívali méně léků proti bolesti než pacienti, jejichž okna směřovala do cihlové zdi. Sestry také poznamenaly, že lidé v první skupině byli emocionálně stabilnější než ve druhé [8].

Na konci 1990. let studoval profesor University of Illinois Ming Kuo [9] vliv přírody na lidské vědomí. Vzala pod dohled obytný komplex, ve kterém se náhodně rozdávaly byty. Spolu s týmem výzkumníků nafotila čtvrť kolem 18 budov v bloku a každé okno označila speciálním kódem, který označoval, zda a kolik zeleně je z něj vidět. Ming Kuo se zeptal žen žijících v domě, jak zvládají domácí práce a výchovu dětí. Vědci také měřili schopnost obyvatel věnovat pozornost. K tomu byly ženy požádány, aby si zapamatovaly a reprodukovaly libovolné sekvence čísel.

Stále ze série „Big Little Lies“

Po analýze dat se ukázalo, že účastníci, jejichž okna přehlížela přírodní krajinu, se dokázali výrazně lépe soustředit než ti, kteří viděli řídké městské krajiny. Ženy z bytů s výhledem do zeleného vnitrobloku méně otálely při přijímání obtížných rozhodnutí a méně si uvědomovaly, že potíže podkopávají jejich sílu. Jinými slovy, jejich přístup byl pozitivnější, jejich myšlení jasnější a nevzdávali se potíží.

Tráva a stromy sloužily jako vitamíny pro mysl a posilovaly schopnost lidí vypořádat se s faktory, které způsobují stres.

Mingova zjištění nebyla náhodná. V následujících letech se objevily další studie, které naznačovaly, že prostředí ovlivňuje vnitřní hlas a správná interakce s vnějším světem pomáhá udržovat duševní zdraví [10].

Negativní a pozitivní důsledky sebemluvy

Během procesu evoluce jsou zachovány vlastnosti, které zvyšují šance na přežití. Jinými slovy, schopnost mluvit sám se sebou by se nevyvinula, kdyby z toho nebyly žádné evoluční výhody. Ale jen zřídka přemýšlíme o výhodách našeho vnitřního hlasu, říká Ethan Kross.

READ
Příznaky, příčiny maniodepresivní psychózy

Mozek píše příběh našeho života s námi v hlavní roli. Pomáhá nám vyrovnat se se změnami a nepřízní osudu, rozvíjet se, definovat hodnoty a touhy. Bez jazyka, řeči by to nebylo možné.

Díky intenzivnímu vnitřnímu dialogu jsme schopni uchovávat informace v mysli, promýšlet rozhodnutí, ovládat emoce, analyzovat možný vývoj situace, vzpomínat na minulost, dosahovat cílů a neustále aktualizovat svou osobní historii – základ představ o kdo jsme na tomto světě. Neschopnost úplně vypnout vědomí je ve skutečnosti motorem naší originality, říká Cross, a je to, co nás nutí tvořit, vyprávět příběhy a snít o budoucnosti.

Někdy vnitřní hlas neustále brblá a brání nám vnímat realitu. Když se potřebujete soustředit, vnitřní řeč o otravných úzkostných myšlenkách se dopouští skutečné sabotáže, jak potvrzuje mnoho studií. Studenti neuspějí ve zkouškách [11], performeři vyvinou trému a dramatizaci [12] a obchodníci selžou ve vyjednávání. Vědci zjistili, že úzkost donutila prodejce snížit původně stanovenou cenu a předčasně ukončit jednání [13].

V nejtěžších chvílích má vnitřní řeč podobu zmateného monologu nebo dialogu. Někdy nás spontánně napadnou nepříjemné myšlenky a pocity, někdy se zafixujeme na nějakou negativní emoci nebo představu. V každém případě, když se vnitřní reproduktor vymkne kontrole, nejsme jen mučeni: jsme paralyzováni.

Jak se sebou laskavě komunikovat

Odstup pomůže vnést jasnost do matoucího monologu. Tento přístup nezahrnuje ustupování a sledování toku myšlenek. Jde o to, vnímat své myšlenky, ale s odstupem. To vnese do vašeho uvažování nestrannost a pomůže vám rychle se dát dohromady. Zde jsou způsoby, které vám pomohou distancovat se od vašeho vnitřního hlasu.

Říkejte si jménem

Používejte také zájmena druhé a třetí osoby. Vytvoříte tak cenný zdroj pro boj se svým vnitřním hlasem. Tím, že budete mluvit sami se sebou, jako byste byli jiným člověkem, budete se na situaci dívat zvenčí.

Představte si, že byste radili kamarádovi

Zeptejte se sami sebe: „Kdyby X byl mnou, jakou radu bych mu dal? Snadno dáváme rady druhým, zatímco pochopení vlastních problémů se zdá příliš obtížné. Mluvit sami se sebou jako s přítelem vám pomůže zbavit se tohoto zkreslení.

READ
Hubnutí bez újmy na zdraví: tipy a triky

Představte si sebe jako vnějšího pozorovatele

Jste neutrální vnější pozorovatel, jehož úkolem je najít řešení, které by vyhovovalo všem stranám konfliktu. To pomůže snížit intenzitu negativních emocí a uklidní vás.

Kromě distancování vám další způsoby pomohou spřátelit se s vaším vnitřním hlasem.

Nesdílejte své pocity

To je v rozporu s obecně přijímanými názory, ale vědci zjistili, že diskuse o negativních zkušenostech s ostatními v žádném případě nepomáhá k uzdravení [14]. Mluvení o bolestivém tématu pouze rozpálí vnitřního mluvčího, takže pokud se chcete zbavit nepříjemné situace, kterou jste již probírali, přestaňte o ní mluvit.

Dotkni se něčeho pěkného

Hmatový kontakt je mocný nástroj. V sérii experimentů vědci dospěli k závěru, že jednoduchý dotek na rameni snižuje úzkost u lidí s nízkým sebevědomím. Užitečné může být i objetí umělého, ale příjemného předmětu, jako je plyšový medvídek. Pokud vás váš vnitřní hlas vyvolává v depresi, stačí někoho obejmout a budete se cítit lépe.

Vytvořte si rituál pro sebe

Rituál – jasný sled akcí, který má specifický význam – poskytuje smysl pro řád a kontrolu, který je často velmi prospěšný. Pomůže i jednoduché čištění. Hlavní věc je, že tato akce by ve vás měla navodit klid a smysl pro pořádek.

Musíte umět mluvit se svým vnitřním hlasem a ten se pak promění ve spolehlivého partnera.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: