Stav informačního stresu: znaky jeho výskytu a jak se s ním vypořádat

Abstrakt vědeckého článku o psychologických vědách, autor vědecké práce – Mukhamedyanova A.R., Shiryaev V.B.

Článek aktualizuje vlastnosti informačního stresu a způsoby jeho optimalizace.

Podobná témata vědeckých prací v psychologických vědách, autorem vědecké práce je Mukhamedyanova A.R., Shiryaev V.B.

Text vědecké práce na téma “Závažnost informačního stresu a způsoby jeho optimalizace”

_MEZINÁRODNÍ VĚDECKÝ ČASOPIS “SYMBOL VĚDY” č. 03-3/2017 ISSN 2410-700Х_

samostatně budovat svou životní a copingovou strategii, plánovat řešení problémů. Nízká životní výkonnost však vede k fatalismu, který snižuje zaměření na zdravý životní styl a vytváří nedůvěru ve schopnost postarat se o své zdraví. Hlavními osobními determinanty postojů ke zdraví u žen středního věku jsou úzkost, nálada, přítomnost životních cílů, sebevědomí a schopnost řídit svůj život, spokojenost s procesem života, převzetí odpovědnosti za svůj život a strategie zvládání pozitivního přehodnocení.

Hlavními osobními determinanty postojů ke zdraví u starších mužů jsou úzkost, pohoda, nízká aktivita, nespokojenost s procesem života a nedůvěra ve ovladatelnost života. A těmto determinantám nelze čelit tím, že budete mít v životě cíle a strategii zvládání, plánování řešení problémů, a pro ženy tohoto věku jsou takovými determinantami vysoká úzkost, nedostatek cílů, nespokojenost s procesem života, nedostatek víry ve schopnosti řídit sám sebe a ovlivňovat svůj život a hledání sociální opory . A vysoká aktivita je zde negativně spojena s postoji ke zdraví.

Shrneme-li všechny výsledky, můžeme identifikovat obecné i specifické determinanty postojů ke zdraví. Mezi běžné patří smysluplnost života, díky níž je zdraví jednou z předních lidských hodnot, aktivity a strategie zvládání, které jsou pro muže a ženy odlišné, ale hrají stejnou roli. Konkrétní determinanty závisí na věku. V mladém věku to znamená mít v životě cíle, spokojenost s jeho průběhem a důvěru ve svobodu volby. Ve středním věku se u mužů objevuje nespokojenost s výsledky života a u žen narůstá úzkost, ale přítomnost cílů, svoboda volby a spokojenost s procesem života nadále zůstávají důležitými determinanty postojů ke zdraví. Ve stáří narůstá úzkost, klesá nálada, objevuje se nespokojenost se životem, narůstá fatalismus a nedostatek víry ve vlastní síly. Při shromažďování informací o zdraví a zdravém životním stylu je starší lidé nedodržují, protože nevěří, že to přinese výsledky. Ženy začínají navštěvovat lékaře dříve a pro udržení svého zdraví potřebují více podporu ostatních. Muži se přesvědčují, že si dokážou poradit sami, ale nepodniknou žádné konkrétní kroky.

READ
5 způsobů, jak neztratit svou přitažlivost pro muže

Podpora zdravého životního stylu tedy přináší výsledky na kognitivní úrovni u lidí všech věkových kategorií, ale na úrovni chování funguje pouze u mladých lidí. Čím je člověk starší, tím více nachází osobní výmluvy, proč tento zdravý životní styl nevést, a zhoršení svého zdraví bere jako samozřejmost, ačkoliv je z toho naštvaný.

© Děmidová I.F., 2017

A.R. Mukhamedjanová, V.B. Shiryaev

Studenti, Bashkir State Agrarian University

Ufa, Ruská federace

ZÁVAŽNOST INFORMAČNÍHO STRESU A ZPŮSOBY JEJICH OPTIMALIZACE

Článek aktualizuje vlastnosti informačního stresu a způsoby jeho optimalizace.

Informační stres, informační přetížení, informační faktor, optimalizace stresu.

Rychle se měnící socioekonomické, psychologické a technologické změny životních podmínek a činností vyžadují profesionální adaptaci odborníka. Většina

_MEZINÁRODNÍ VĚDECKÝ ČASOPIS “SYMBOL VĚDY” č. 03-3/2017 ISSN 2410-700Х_

Důležitým psychickým stavem, který ovlivňuje proces osobní adaptace, je informační stres, považovaný za jeden z typů profesního stresu psychického charakteru.

V tomto ohledu je jedním z důležitých problémů odborného výcviku utváření schopnosti studentů překonávat stres.

Termín „stres“ zavedl kanadský fyziolog Hans Selye, aby se vztahoval k nespecifické reakci těla na jakýkoli nepříznivý dopad. Může to být osobní, mezilidské, rodinné, profesní atd. Ale kterákoli z jeho odrůd je zásadně informativní. Jde o takzvaný informační stres. V moderní psychologii je informační stres definován jako stav vzniklý pod vlivem extrémních hodnot informačních faktorů [1; 98].

Provedený výzkum nám umožňuje identifikovat několik důvodů pro výskyt informačního stresu: velký příliv zpráv z vnějšího světa; dostupnost informačního prostředí a snadnost získávání různých informací; velké množství informací souvisejících s přílišnou politizací života; obrovské množství negativních informací; nedostatek informací, ve kterých není jasná jistota. Je zřejmé, že existují další důvody pro výskyt této kategorie napětí [2; 232].

Zdroji informačních faktorů jsou: tisk, rozhlas, televize, reklama, hudba, počítače a informační technologie.

Je třeba poznamenat, že známky informačního stresu se objevují na třech úrovních: fyziologické, emocionální a behaviorální. Fyziologické příznaky informačního stresu: nevolnost, pálení žáhy, sucho v ústech, vysoký krevní tlak. Emocionální známky přetížení informacemi: prázdnota, únava; napětí, úzkost a strach z negativních zpráv. Známky stresu na úrovni chování: roztržitost, lhostejnost k chování druhých; potíže se soustředěním na důležité věci; neschopnost objektivně hodnotit sebe i ostatní; touha po špatných návycích; ztuhlost pohybů. V podmínkách přetížení informacemi je obtížné se soustředit a učinit správné rozhodnutí [3; 141].

READ
Jak být mužem ve vztahu se ženou

Studie nám umožňuje identifikovat řadu způsobů, jak se chránit před informačním přetížením: soustředit se na potřebné informace; ovládat své emoce a reakce při prohlížení informací s tragickými událostmi a s negativní konotací; zajistěte si mírný režim, odpočívejte během přestávek od informačního přetížení; nahradit čas u počítače a televize aktivními formami rekreace a relaxačními technikami, komunikací s příjemnými lidmi; ponechat pouze ty profily na různých sociálních sítích, fórech, komunitách, které jsou nezbytné; nevstupovat do online dialogů při každé příležitosti, odpovídat na nesmyslné zprávy a komentovat všechny fotografie; nezbavujte se spánku ve prospěch prohlížení nepotřebných informací; zaměřit se na kvalitu spotřebovaných informací, nikoli na kvantitu; zařídit dny půstu bez moderních počítačových nástrojů; používat racionální techniky pro zapamatování informací [4; 344].

Studie ukázala, že existuje mnoho způsobů, jak se chránit před informačním stresem, a úkolem je vybrat takové, které by odpovídaly na jedné straně individuálním charakteristikám konkrétního člověka a na druhé straně reálným podmínkám existujícím v na daném místě a v daném čase.

Studium charakteristik informačního stresu a způsobů jeho optimalizace tedy podle našeho názoru sníží pravděpodobnost, že se stres rozvine v distres.

Seznam použité literatury:

1. Bodrov V.A. Informační stres: Učebnice pro vysoké školy [Text] / V.A. Bodrov. – M.: PER SE, 2000. – 352 s.

2. Mukhamadeev I.G. Osobní psychodiagnostika odolnosti vůči stresu studentů Baškirské státní agrární univerzity [Text] / I.G. Mukhamadeev // Ruský elektronický vědecký časopis. FSBEI HE BSAU. č. 4. 2016. – S. 230-236.

_MEZINÁRODNÍ VĚDECKÝ ČASOPIS “SYMBOL VĚDY” č. 03-3/2017 ISSN 2410-700Х_

3. Mukhamadeev I.G. Moderní učební pomůcky [Text] / I.G. Mukhamadeev // Moderní svět: ekonomika, historie, vzdělávání, kultura: Sborník vědeckých prací. – Ufa, 2009. – s. 140-142.

4. Mudarisová Z.R., Mukhamadeev I.G. Studium osobní a situační úzkosti studentů v oboru „Potravinářské produkty z rostlinných surovin“ [Text] / Z.R. Mudarisova, I.G. Mukhamadeev // Socioekonomické a humanitární aspekty rozvoje moderní společnosti. Materiály Všeruské (korespondenční) vědecké a praktické konference (29. 2016. 2016). – Ufa: World of Press, 343. – S.345-XNUMX.

Zvyk neustále sledovat novinky, procházet instagramové maratony nebo poslouchat přednášky někdy nepřináší výhody, ale naopak škodí. Zjišťujeme, jak udržet produktivitu a zdraví v nepřetržitém toku informací

READ
Jak vyprovokovat muže k prvnímu polibku

Květnové svátky jsou skvělou příležitostí, jak si odpočinout od stresu a přemíry novinek. Mnozí je přitom stráví se smartphonem v ruce. Podle studie RescueTime průměrný kancelářský pracovník kontroluje svůj e-mail nebo instant messenger v průměru každých 6 minut. O víkendech tento zvyk nadále pracuje proti nám. Takový multitasking často snižuje produktivitu, vede k manické potřebě být stále připojen a v nejpokročilejších případech může způsobit bolesti hlavy, úzkost, neschopnost soustředit se a deprese.

Materiál zkontroloval a okomentoval psycholog Alexander Kuvaev

Pozadí

Termín „syndrom informační únavy“ zavedl sociolog Georg Simmel (1858–1918). To je to, co nazýval neschopnost člověka logicky reagovat na situaci kvůli přemírě emocí. Tento fenomén sám o sobě však není nový. Již v 1980. století našeho letopočtu si římští stoičtí filozofové všimli, že „jako ve všem, i při čtení lidé trpí nemírností“. David Schenk ve své knize Data Smog uvádí, že mezi lety 1990 a 60 se spotřeba papíru ve Spojených státech ztrojnásobila. Během tohoto období 1 % času průměrného administrativního pracovníka strávilo zpracováním dokumentů a typický manažer přečetl 1,5 milion slov za týden. To je ekvivalent XNUMX závažných románů.

V roce 1996 provedla velká britská tisková agentura průzkum mezi 1313 73 svými zaměstnanci ve Spojených státech, Anglii, Hongkongu, Singapuru a Austrálii. Výsledky průzkumu ukázaly, že 67 % respondentů věřilo, že aby byli úspěšní, potřebují mít na dosah spoustu různých dat a že technologie tento úkol značně usnadňují. XNUMX % respondentů si zároveň stěžovalo, že jejich pracovní i osobní život trpí nervózními výkyvy způsobenými informačním přetížením. Více než polovina byla přesvědčena, že stres z neustálého toku informací se v budoucnu jen zvýší.

A ukázalo se, že měli pravdu. Podle výzkumu z roku 2009 tak průměrný obyvatel USA přečte přibližně 100 tisíc slov za den, s přihlédnutím k sociálním sítím, e-mailu a instant messengerům. Navíc během pracovního dne člověk neustále přechází z jednoho úkolu na druhý. Kalifornská univerzita zjistila, že průměrný kancelářský pracovník je nucen přerušit svou práci v průměru jednou za deset minut, přičemž bere v úvahu hovory, dotazy kolegů, naléhavé zprávy a další věci. Člověku trvá přibližně 23 minut, než se vrátí k plnění hlavního úkolu. Ve 44 % případů přitom lidé sami přešli na jiné aktivity, například reagovali na osobní zprávu nebo klikali na kontextovou reklamu v prohlížeči.

READ
Jaké líčení muže přitahuje?

Příznaky

Problém je, že někdy mozek není fyzicky schopen zpracovat množství informací, které každý den přijímáme. A navzdory srovnání s počítačem lidská paměť není jako ona. Získání souboru z něj je mnohem obtížnější.

Šedá hmota je přibližně 100 miliard nervových buněk. Mezi sebou tvoří asi 100 bilionů synapsí, tedy nervových spojení. Tvoří se po celý život a je docela těžké je zlomit. Čím častěji takové spojení používáme, tím rychleji si tu či onu skutečnost zapamatujeme. Velkou roli v tomto procesu hraje spánek – v této době mozek zaznamenává důležité informace a nepotřebné informace maže.

Syndrom informační únavy se u člověka začíná vyvíjet v případech, kdy množství dat neodpovídá možnostem mozkových nástrojů, které zpracovávají informace na znalosti. Například při aktivní práci a nedostatku spánku. Nadměrné množství nových, ale ne vždy užitečných znalostí vede často k analytické paralýze, stavu, kdy se člověk prostě bojí rozhodnout.

Příznaky chronického únavového syndromu:

  • špatná koncentrace, prokrastinace, neschopnost stanovit priority;
  • selhání krátkodobé paměti;
  • nadměrný multitasking, který v důsledku vede k tomu, že žádný z úkolů, které si člověk stanovil, není dokončen;
  • bolesti hlavy;
  • nevolnost;
  • úzkost z potřeby připojení k internetu;
  • stres.

Co dělat?

Problém informačního přetížení je vhodné řešit s odborníkem. Abyste situaci nezhoršili, můžete použít jednoduché životní hacky.

Čas od času se odpojte od internetu. I během pracovní doby existují úkoly, které lze splnit bez fungující Wi-Fi. Potřebné karty je třeba otevřít předem, ale používat je offline. Můžete také psát dopisy a vytvářet tabulky bez sítě. Připravíte se tak o pokušení znovu kontrolovat sociální sítě nebo využívat nabídky z notifikací.

Vytvořte samostatnou poštovní schránku pro seznamy adresátů a registrace webových stránek. Přeneste do něj také své účty na sociálních sítích. Tímto způsobem bude vaše hlavní pošta osvobozena od zbytečných reklam a upozornění.

Dopřejte si čas bez internetu. Tento čas může být věnován offline koníčkům. Úplného odpočinku, který je pro mozek tak nezbytný, lze dosáhnout pouze s vypnutou modrou obrazovkou.

Komentář odborníka

Co je to syndrom informační únavy a jak jej překonat

Alexander Kuvaev, psycholog

Nejčastěji trpí mladí lidé přetížením informacemi. Jde především o teenagery, tzv. generaci „dospělých“ (28–33 let), dále o lidi bez jasného pracovního režimu a ženy v domácnosti.

READ
Jak pochopit, že se dívce Kozoroh líbíš

Ve skutečnosti je nekontrolovaná konzumace informací moderním způsobem, jak se vyhnout problémům. Jestliže tomu dříve napomáhal alkohol, nelegální drogy, všechny druhy závislostí včetně hraní her, nyní je to vstřebávání stále více nových „znalostí“. Je docela těžké sám přijít na to, proč se člověk snaží utéct, proč je pro něj těžké být sám se sebou, proč si nemůže zvolit jasný vektor pohybu životem a následovat ho. Proto musíte společně s kompetentním specialistou hledat hlavní příčinu tohoto chování.

Současně se můžete nezávisle vypořádat s příznaky. Za prvé, přestaňte se dívat na obrazovku telefonu bezprostředně po probuzení a před spaním. Ráno by mělo být hladké: sprcha, snídaně, cvičení a teprve potom všechny ostatní věci. Stejně tak večer, např. po 21:00, převeďte všechny třídy offline. Tato změna rutiny změní vaši pohodu, sníží úzkost a zvýší energii.

Fotografie: Shutterstock

Další důležitou praxí je meditace: musíte vypnout všechny pomůcky a být sami se sebou. Meditace pomáhá zvládat stres mnohem lépe než telefon a umožňuje našemu mozku skutečně odpočívat. Pokud nemůžete položit telefon sami, existuje radikální možnost – vippasany a ústupy. To je, když odjedete na deset dní z města a deset dní jen mlčíte a meditujete.

Třetím doporučením je vytvořit prioritu. Je důležité si každé ráno položit otázku: „Co teď potřebuji pro práci, rozvoj nebo školení? A odpovězte: “Potřebuji tohle, tohle a tohle.” A pak tři jasné cíle ochrání člověka před zbytečnými informacemi. To znamená, že pokud budete konzumovat obsah, tak to bude na nějaké konkrétní úkoly. To poskytuje strukturu a pomáhá vyhnout se zbytečným „znalostem“.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: