Teen sebevědomí

Sebeúcta je úroveň porozumění sobě samému, hodnocení své osobnosti, svých negativních a pozitivních vlastností, součást sebepojetí.

Člověk, který se miluje, bude mít vyšší a adekvátnější sebevědomí. Sebevědomí je velmi významným ukazatelem, který ovlivňuje život člověka. Důvěra člověka ve vlastní síly a vlastní zásluhy mu pomáhá dosáhnout úspěchu a naopak pocity viny a studu, neopodstatněný ostych brání projevení a realizaci vnitřních potřeb.

V dětství se utváří základní sebevědomí, které se v čase mění a podléhá korekci.

Sebeúcta ovlivňuje chování a osobní rozvoj, vztahy s druhými lidmi, přičemž plní regulační a ochranné funkce. Vytváří základ pro vnímání vlastního úspěchu či neúspěchu. Stabilita a autonomie jedince je zajištěna jeho ochrannou funkcí.

Článek: Formování sebeúcty u adolescentů

Jak poznamenal I.Ya. Zima, sebeúcta rozvinuté osobnosti tvoří složitý systém – určuje povahu sebehodnocení člověka a zahrnuje obecné sebehodnocení, odrážející míru sebeúcty, přijetí či nepřijetí sebe sama, soukromé já -úcta k jednotlivým stránkám své osobnosti.

Psychologie rozlišuje tři typy sebeúcty:

  • adekvátní
  • nedostačující,
  • smíšený.

Při přiměřeném sebevědomí si člověk střízlivě uvědomuje své silné a slabé stránky, zná své schopnosti a potřeby a střízlivě určuje svůj vnitřní potenciál. Jeho sebevědomí se shoduje s realitou. Člověk s přiměřenou sebeúctou je schopen sebekritiky, odstraňovat své nedostatky a pěstovat své přednosti.

Neadekvátní znamená zkreslené sebevědomí, tzn. mínění člověka o sobě se neshoduje s realitou. Sebevnímání s nedostatečnou sebeúctou může být přeceňováno nebo podceňováno. V prvním případě věří, že má vlastnosti, které mu nejsou vlastní, a ve druhém případě se vůbec nepřijímá. V každém případě nedostatečné sebevědomí narušuje profesionální výkon a komunikaci.

Pokud jde o smíšené sebevědomí, v různých obdobích života se k sobě člověk chová jinak – někdy projevuje důvěru, někdy se stává slabým a zakomplexovaným. Můžete si být například jistí ve své profesi a dosahovat v ní dobrých výsledků, ale v osobním životě se považovat za nehodné svého partnera.

Vzhledem k tomu, že sebeúcta se vytváří od raného dětství, je velmi důležité, aby rodiče projevovali svou lásku svému dítěti. Bezpodmínečná láska nezávisí na dobrém chování; dítě je milováno proto, jaké je, a ne proto, že odložilo hračky nebo dostalo dobrou známku. Jinak jako dospělý uvěří, že nemůžete jen tak milovat, dobrý přístup si musíte zasloužit.

V dospělosti může sebevědomí klesnout, člověk třeba tvrdě a dobře pracuje, ale kariérní růst není. V tomto případě mohou vzniknout pochybnosti o schopnostech. Pokud je sebevědomí zpočátku normální, důvod se najde, ale pokud bylo zpočátku sebevědomí nízké, může klesnout ještě níže.

Vlastnosti utváření sebeúcty v dospívání

Utváření sebeúcty podle P. S. Nemova závisí na vlastnostech konkrétního věkového období.

READ
Co dělat, když vaše matka manipuluje

Ve své učebnici psychologie poznamenává, že v dětství a dospívání dochází k aktivnímu procesu kognitivního vývoje. Růst vědomí a sebeuvědomění dítěte během těchto let je obzvláště patrný.

Obrázek 1. Sebevědomí adolescentů. Author24 – online výměna studentských prací

Utváření sebeúcty je uvažováno z různých úhlů pohledu v řadě koncepcí.

Koncept D.B. Elkonina spojuje dospívání s nově se objevujícími novotvary z předchozího období. Rysy vývoje v tomto věku se projevují v obtížných vztazích s dospělými – negativismus, tvrdohlavost, odchod ze školy, touha zapojit se do společnosti vrstevníků.

Rozvoj sebeuvědomění se projevuje změnami v motivaci učení, komunikace a práce. „Dětské motivy“ ztrácejí svou motivační sílu a na jejich místo nastupují nové „dospělé“ motivy. V důsledku toho dochází k přehodnocení obsahu, cílů a cílů činnosti. Ty motivy, které dříve hrály hlavní roli, například hrají, jsou odsunuty do pozadí nebo zastarávají. Začíná nová etapa duševního vývoje.

V dospívání se z pohledu M.A. V zimním období je zvláštní pozornost věnována sebekontrole činností. Jednak se jedná o kontrolu založenou na výsledcích a následně o procesní kontrolu, tzn. schopnost vybrat si a selektivně řídit jakýkoli krok v činnosti. Mnoho lidí stále postrádá schopnost plánovat své aktivity, ale existuje touha po seberegulaci, což se projevuje v tom, že zajímavé a vzrušující aktivity mohou udržet pozornost teenagera na dlouhou dobu a udržet vysoké pracovní tempo.

V dospívání, věří L.I. Bozhovich, rozvíjejí se procesy sebeuvědomění a sebeurčení, všechny vztahy teenagera ke světu a k sobě samému jsou rozbity a znovu vybudovány. Nakonec se teenager dostane do životní pozice, která bude začátkem jeho samostatného života.

Změny v tomto věku nastávají v různých oblastech psychiky a dramatické změny se týkají motivace. V popředí jsou motivy spojené s formováním světového názoru.

Struktura motivů se vyznačuje hierarchickým systémem. Na základě vůdčích, významných a pro teenagera cenných motivů existuje určitý systém podřízených různých motivačních tendencí. V dospívání vzniká mechanismus působení motivů na základě již vědomě stanoveného cíle.

Podle L.I. Bozhovich se hlavní nový vývoj adolescence, který se nazývá přechodný, nachází v motivační sféře, která je spojena s morálním vývojem jednotlivce.

Charakteristiky dospívání tedy určují způsoby, jakými se v těchto věkových obdobích utváří sebeúcta.

Formování sebeúcty v dětství

Nejdůležitějším faktorem rozvoje osobnosti dítěte je správné formování sebeúcty. Jeho utváření je do značné míry ovlivněno prostředím dítěte, jeho vlastní činností a hodnocením výsledků.

Když dítě neví, jak analyzovat své aktivity, a hodnocení dospělých je nízké, pak vznikají akutní afektivní zážitky a mnoho negativních forem chování. Pokud situace přetrvává delší dobu, pak se negativní formy chování stávají stabilními osobnostními rysy.

READ
Leo dragon man: podívejme se blíže

Aktivní jednání, sebepozorování a sebekontrola dítěte přispívá k utváření sebeúcty.

Komunikace s vrstevníky, hry a aktivity staví dítě do situace, kdy se musí na sebe podívat, zhodnotit své dovednosti a prokázat některé ze svých kvalit.

V počáteční fázi hodnotí své fyzické schopnosti – „Jsem velký“, „Jsem silný“ a poté si začíná uvědomovat a hodnotit své činy, praktické dovednosti a morální vlastnosti.

Do sedmi let dítě jedná v souladu se zkušenostmi, které jsou pro něj aktuálně aktuální. Toto podmíněné schéma vypadá jako „chtěné-udělané“.

Naivita a spontánnost svědčí o tom, že dítě je navenek i „uvnitř“ stejné a jeho chování je dobře čitelné.

Ve starším předškolním věku jsou do jeho jednání zahrnuty intelektuální aspekty a jeho chování se stává vědomým. Uvědomuje si, jak se k němu ostatní chovají a jak se chová k nim i k sobě.

Uvědomění si svého sociálního „já“ je nejdůležitějším úspěchem staršího předškoláka. Dítě si v tomto věku začíná uvědomovat rozpor mezi svým postavením mezi ostatními lidmi a skutečnými možnostmi a touhami. Existuje touha zaujmout více „dospělou“ pozici a vykonávat důležité činnosti pro sebe a ostatní lidi.

S vědomím svého místa mezi ostatními se začíná formovat vnitřní sociální pozice, zobecňují se zkušenosti a vytváří se stabilní sebevědomí.

Základem pozitivního sebevědomí je sebeúcta, pocit vlastní hodnoty.

Negativní sebehodnocení hovoří o sebeodmítání a negativním postoji k sobě samému.

Ve starším předškolním věku je vidět schopnost analyzovat své aktivity a korelovat svůj názor s názory ostatních, takže sebeúcta se stává realističtější a přiměřená.

Nízké sebevědomí u dětí předškolního věku je považováno za odchylku ve vývoji osobnosti.

U mladších školáků je vůdčí vzdělávací činnost, jejíž pokrok do značné míry určuje utváření sebevědomí – je spojen s akademickým výkonem.

Od prvních měsíců po příchodu dítěte do školy začíná výuka korigovat formování osobnosti.

Materiál připravila: Natalya Priymachenko, psycholog.

    ;
  1. úrovně sebevědomí adolescentů;
  2. Rysy sebeúcty adolescentů;
  3. Jak zvýšit sebevědomí u teenagera;
  4. Doporučení pro teenagery s nízkým sebevědomím.

S. L. Rubinstein popisuje vývoj sebeúcty u dospívajících prostřednictvím řady fází – od naivní nevědomosti o sobě samém ke stále jistějšímu a někdy prudce kolísajícímu sebehodnocení.

V procesu rozvoje sebeúcty dospívajících se těžiště pozornosti stále více přesouvá z vnější stránky osobnosti na její vnitřní, od víceméně náhodných rysů k charakteru jako celku. S tím je spojeno vědomí – někdy přehnané – vlastní jedinečnosti a přechod k duchovní, ideologické škále sebeúcty. V důsledku toho se člověk definuje jako osobnost na vyšší úrovni (Rubinstein S. L., 1989).

READ
Co v poslední době objevili psychologové a o čem věděl apoštol Pavel? Dunning-Krugerův efekt

Formování sebevědomí adolescentů

Podle studie sebevědomí adolescentů D.I. Feldstein, v první fázi (10 – 11 let) se děti vyznačují zvláštní kritičností v sebeúctě. Zcela negativní charakteristiku si při vyšetření uvedlo 34 % chlapců a 26 % dívek, přibližně 70 % zkoumaných osob, přestože u sebe nalezly pozitivní vlastnosti, našlo převahu negativních. Potřeba sebeúcty (a zároveň neschopnost se hodnotit) se projevuje velmi akutně.

Ve druhém stadiu (12 – 13 let) se na pozadí celkového přiměřeného sebevědomí většiny adolescentů objevuje situační postoj k sobě samému, často negativní a závislý na přístupu druhých, zejména vrstevníků.

Třetí etapa (14–15 let) rozvoje sebeúcty v adolescenci je charakterizována orientací na určitý standard (81 %), sestávající z ideálních vlastností jiných lidí. V tomto období vzniká „provozní sebevědomí“, které určuje postoj teenagera k sobě samému „tady a teď“ a je založeno na srovnávání sebe sama jako jednotlivce a svého chování s určitými normami, vystupování jako „ideální forma“ sebe sama. a jeho chování.

Nejdůležitější rys sebeúcty osobnosti teenagera, podložený v dílech D.I. Feldsteina, se stal výrok, že „. teenager řeší nejen problém obsazování určitého „místa“ ve společnosti, ale i problém vztahů ve společnosti, vymezování se ve společnosti a prostřednictvím společnosti, tzn. je vyřešen problém osobního sebeurčení, zaujetí aktivního postoje k sociokulturním hodnotám a tím určování smyslu vlastní existence.”

Úrovně sebevědomí dospívajících

Existují 3 úrovně sebevědomí dospívajících:

Přiměřená sebeúcta je realistické hodnocení sebe sama, svých schopností a činů. Přiměřené sebevědomí pomáhá teenagerovi správně korelovat jeho silné stránky s různými úkoly a požadavky druhých. Teenageři s odpovídajícím sebevědomím mají mnoho zájmů a mezilidských kontaktů. Jejich činnost je mírná a účelná, zaměřená na poznávání druhých a sebe sama v procesu komunikace.

Nafouknuté sebevědomí je neadekvátně vysoké hodnocení jeho dovedností a schopností ze strany teenagera. Teenageři s vysokým sebevědomím se více zaměřují na komunikaci, která je málo významná. Je méně pravděpodobné, že se vyjadřují prostřednictvím produktivních činností.

Nízké sebevědomí je neadekvátní podceňování sebe sama teenagerem, zlehčování vlastních zásluh. Údaje z mnoha studií ukazují, že dospívající s nízkým sebevědomím jsou náchylní k depresivním tendencím. Některé studie navíc zjistily, že nízké sebevědomí předchází nebo je příčinou depresivních reakcí, zatímco jiné zjistily, že depresivní afekt se projevuje jako první a pak je začleněn do nízkého sebevědomí.

  • Dembo-Rubinsteinova technika měření sebeúcty pro dospívající a mladé muže. S jeho pomocí se zjišťuje úroveň aspirací chlapců a dívek ve věku 10 až 16 let a velikost nesouladu mezi úrovní aspirací a sebehodnocením;
  • Metodika studia osobnostního sebehodnocení S.A. Budassi je test sebeúcty pro dospívající, charakterizuje jej podle parametrů jako: vysoká/průměrná/nízká, přiměřená/neadekvátní;
  • Test V.V. Novikova „Kdo jsem v tomto světě“ Technika, která zjišťuje úroveň sebehodnocení adolescentů podle následujících parametrů: tendence k nadhodnocování/podceňování, zřetelně nad/podceňované, přiměřené sebehodnocení.
READ
Tipy, jak se odmilovat a zapomenout na svého milého

Nafouknuté sebevědomí u teenagera je způsobeno nízkým hodnocením jeho chování vrstevníky, zatímco nízké sebevědomí je způsobeno nízkou psychickou stabilitou (V. Kvade, V. P. Trusov, 1980).

Vlastnosti sebevědomí adolescentů

Během dospívání se postupně zvyšuje přiměřenost sebeúcty.

R. Berne to vysvětluje tím, že dospívající se hodnotí níže v těch ukazatelích, které se jim zdají důležité, a tento pokles svědčí o jejich větší realističnosti, zatímco děti mají tendenci přeceňovat své vlastní kvality.

Toto období je poznamenáno prudkým přechodem od roztříštěného a nedostatečně jasného vidění sebe sama k relativně úplnému, všezahrnujícímu „já-pojetí“. Navíc se zlepšuje jejich vidění jejich nedostatků.

Vzhled zároveň začíná mít velmi silný vliv na rozvoj sebeúcty v dospívání: soulad vnějších dat dítěte s normami akceptovanými ve skupině vrstevníků se stává určujícím faktorem jeho sociálního uznání a postavení v skupina.

Zde stojí za zmínku, že sebevědomí dospívajících dívek je často nižší než u chlapců, protože pro dívky je posouzení atraktivity jejich těla důležitější než jeho účinnost. Pro mladé muže je naopak hlavním kritériem sebeúcty výkonnost těla.

Opakovaně prokázaná teorie „zrcadlového já“ C. Cooleyho o pozitivním přístupu významných druhých jako jedné z hlavních podmínek utváření adekvátního sebevědomí platí i pro vztah sebevědomí teenagera k jeho okolí. .

Mezi čtyři zdroje sociální podpory: rodiče, učitelé, spolužáci, blízcí přátelé, podpora rodičů a přístup spolužáků nejvíce ovlivňují sebevědomí teenagera.

Zároveň mají teenageři tendenci vytvářet skupiny s pevnou vnitřní hierarchií, která přímo ovlivňuje úroveň sebevědomí.

  • Tendence k přeceňování sociometrického statusu u studentů s nízkým statusem a podceňování u studentů s vysokým statusem;
  • Egocentrická nivelizace je tendence přisuzovat ostatním členům skupiny status buď stejný jako ten vlastní, nebo nižší;
  • Retrospektivní optimalizace je tendence hodnotit své postavení v předchozích skupinách příznivěji.

Jak zvýšit sebevědomí u teenagera

L. Bassett (1997) zkoumal otázku, jak zvýšit sebeúctu a sebedůvěru u teenagerů, a vyvinul techniku ​​„Osm způsobů, jak změnit sebeúctu“.

1. Snažte se mít pozitivnější pohled na život. Používejte vnitřní dialog se sebou, který se skládá pouze z pozitivních prohlášení. Pokud se objeví negativní myšlenky, snažte se okamžitě přejít na něco příjemného.

2. Chovejte se k lidem tak, jak si zaslouží. Hledejte v každém člověku přednosti, ne nedostatky.

READ
Jak se chovat na prvním rande: pravidla, jak budovat konverzaci

3. Chovejte se k sobě s respektem. Udělejte si seznam svých silných stránek. Přesvědčte se, že je máte.

4. Zkuste se zbavit toho, co se vám na sobě nelíbí. Dívejte se na sebe častěji do zrcadla a snažte se odpovědět na otázku: stojí za to na sobě něco změnit. Pokud ano, pak neotálejte.

5. Začněte se rozhodovat sami. Pamatujte, že neexistují správná nebo špatná rozhodnutí. Vždy můžete zdůvodnit a zdůvodnit jakékoli rozhodnutí, které učiníte.

6. Zkuste se obklopit věcmi, které na vás mají pozitivní dopad. Kupte si své oblíbené knihy a kazety. Mějte a milujte své „slabosti“.

7. Začněte riskovat. Přijměte zodpovědnost, i když riziko může být zpočátku malé.

8. Získejte víru: v člověka, v okolnosti atd. Pamatujte, že víra v něco většího, než jsme my sami, nám může pomoci vyřešit obtížné problémy. Pokud nemůžete ovlivnit běh událostí, „odstupte“ a jen čekejte.

Afirmace je navíc velmi užitečná pro zvýšení sebevědomí: „Na celém světě není nikdo přesně jako já. Vlastním vše, co ve mně je, myšlenky, pocity, činy. Všechny mé fantazie, sny, sny, touhy patří mně. Vlastním svá vítězství i porážky, úspěchy i neúspěchy, úspěchy i chyby. Já jsem já!”

Doporučení pro teenagery s nízkým sebevědomím

1. Vyjmenujte svých pět největších silných a slabých stránek. Přemýšlejte o tom, jak vám vaše silné stránky pomáhají v životě a jak vám brání vaše slabé stránky. Naučte se opřít o své přednosti a méně často ukazujte své slabé stránky.

2. Přemýšlejte častěji o tom, čeho se vám podařilo dosáhnout, než abyste se zaměřovali na svá selhání. Hledejte důvody svých neúspěchů ve své nejistotě, ne ve svých osobnostních nedostatcích.

3. Pamatujte, že kritika je často zaujatá. Přestaňte ostře a bolestně reagovat na všechny kritické poznámky adresované vám: to není konečná pravda, ale pouze soukromý názor. Použijte kritiku, abyste se poučili z chyb, ale nenechte ostatní kritizovat vaši osobnost.

4. Nesmiřte se s lidmi, okolnostmi a činnostmi, které ve vás vyvolávají pocit méněcennosti. Je lepší nedělat tento obchod a nekomunikovat s takovými lidmi.

5. Snažte se přebírat jen ty úkoly, které zvládnete. Postupně je můžete zkomplikovat, ale neberte na sebe nic, čím si nejste úplně jisti.

Ačkoli rodičovská autorita ztrácí v dospívání na významu, jejich vliv na sebevědomí teenagerů je stále velmi silný. Jejich podpora, souhlas a víra v dítě může udělat skutečný zázrak se sebevědomím dospívajících. Totéž platí pro hodnocení jeho vzdělávací úspěšnosti učiteli.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: