Teorie kognitivní disonance – co to je jednoduchými slovy?

Let

Výraz „kognitivní disonance“ je v moderním světě velmi populární a jen stěží lze najít člověka, který by jej neslyšel. Navíc každý z nás tento stav během života opakovaně zažil. O to více překvapuje, že ne každý správně chápe význam tohoto pojmu. Dnes tuto mezeru uzavřeme a podrobně rozebereme, co je to kognitivní disonance z psychologického hlediska, co to je, jak vzniká a jak se s ní vyrovnat.

Co je kognitivní disonance?

Kognitivní disonance je pocit silné psychické nepohody vyplývající z vnitřního rozporu. Například pokud se zjistí, že některá přesvědčení, hodnoty, znalosti nebo myšlenky si vzájemně odporují. Může také nastat, pokud realita začne odporovat zdravému rozumu nebo znalostem, které se dříve zdály naprosto přesné.

Termín “kognitivní disonance” je latinského původu. Tvoří se ze slov cognitio (znalost) a dissonantia (nesoulad, nedůslednost). Tento termín lze tedy přeložit jako „nesoulad se znalostmi“ nebo „nesoulad znalostí“.

Kognitivní disonanci lze považovat za vnitřní konflikt, který vzniká v mysli člověka, pokud nějaká událost resp nové informace jsou v rozporu s jeho dosavadním přesvědčením. Každý z nás si pod vlivem událostí, které se odehrávají v našem životě, vyvine určitý vzorec vnímání světa, ve kterém jsou některé věci prostě nemožné. Tato vlastnost vnímání nám pomáhá pochopit a systematizovat informace přicházející zvenčí bez zbytečné námahy.

Pokud událost nemůže být adekvátně interpretována pomocí existujících šablon, způsobuje to kognitivní disonanci. Člověk přitom zažívá tak silnou vnitřní nepohodu, že se snaží co nejdříve přivést vzájemně protichůdné poznatky ke společnému jmenovateli. K tomu je obvykle přijato první vysvětlení, které vás napadne, které může tyto znalosti vzájemně sladit.

Příklady kognitivní disonance

Podívejme se na pár příkladů, které vám pomohou lépe pochopit, co je to kognitivní disonance. Klasickým příkladem je Aschův experiment, který ukazuje, jak silná je síla konformity nad lidským vědomím. Experimentu se účastní 1 subjekt a několik účastníků návnady.

Všichni se musí střídat v odpovědi na stejnou otázku. V tomto případě skutečný subjekt odpovídá jako poslední a všechny vábničky před tím dají záměrně falešnou odpověď (např. černý předmět označí za bílý nebo naopak). Když účastník experimentu vidí, že ostatní nazývají černou bílou, zažívá kognitivní disonanci. Ve snaze vyřešit to souhlasí s názorem davu.

V reálném životě však i bez psychologických experimentů existuje spousta typických situací, které u lidí způsobují kognitivní disonanci. Podívejme se na několik obecných příkladů:

  • Zrada. Pokud je člověk zrazen věrným přítelem, ještě před záští a zklamáním zažívá kognitivní disonanci. Nemůže uvěřit tomu, co se stalo, a snaží se pro to najít logické vysvětlení.
  • Rodičovský příklad. Děti se často setkávají s tím, že jim rodiče diktují určité požadavky a mravní zásady, ale samy je porušují. Rodiče například požadují, aby se dítě k něčemu přiznalo, slibují, že nebudou trestat, pokud bude čestné. Když ale vše přizná, je potrestán. V důsledku toho si uvědomí, že ho rodiče podvedli a on sám trpěl kvůli vlastní poctivosti.
  • Morální dilema. Chirurg může čelit potřebě operovat teroristu, který byl zraněn při vlastním teroristickém útoku. Psycholog se může dozvědět, že jeho pacient je nebezpečný a schopný (nebo dokonce plánuje) spáchat vraždu. Advokát si může uvědomit, že jeho klient je skutečně vinen. Všichni tito lidé mají konflikt mezi morálními zásadami a profesní odpovědností.
  • “užitečný” zvyk. Každý závislý člověk zažívá kognitivní disonanci, kdykoli si uvědomí, jak škodlivý je jeho zvyk. Kuřák se například děsí pomyšlení, že bude muset přestat kouřit, ačkoli chápe, že je to nutné. Pak ale zaslechne výrok jako „kouření může chránit před demencí“ nebo „kouření pomáhá vyhnout se přibírání na váze“ a s radostí to přijme jako pravdu, protože mu pomáhá zbavit se vnitřního konfliktu.
READ
Jak přežít krach vztahu s manželem

Běžným příkladem kognitivní disonance je zhroucení ideálů, které každý člověk zažívá v té či oné míře, jak stárne. Mnoho přesvědčení, kterým věříme kvůli naší naivitě nebo nezkušenosti, se ukazuje jako mylné nebo záměrně falešné. A když si to uvědomíte, může být opravdu obtížné vyrovnat se s přijatými informacemi.

Známky kognitivní disonance

Při studiu tohoto jevu psychologové identifikovali několik charakteristických znaků, které jsou vždy přítomné, bez ohledu na povahu a příčinu kognitivní disonance:

  • Člověk je jistý v každém z protichůdných prvků. Proto rozpor mu dělá nepříjemnosti, a potřebuje, aby se co nejdříve našlo jednoduché řešení situace.
  • Konflikt může nastat pouze v případě, že konfliktní prvky spolu souvisí. Například člověk může chtít obnovit romantický vztah, ale zároveň není připraven odpustit své bývalé „druhé polovině“ nějakou akci. Můžete uvést i příklad člověka, který chce, aby na něj rodiče byli hrdí, ale zároveň je nechce potěšit, protože se kvůli příliš přísné výchově zlobí.
  • Kognitivní disonance je vždy těžká psychická nepohoda. Člověk je doslova roztrhán na kusy a nemůže se uklidnit, dokud se nevyřeší rozpor.
  • vše myšlenky člověka jsou zaneprázdněny hledáním řešenía není možné před nimi uniknout. Ve výsledku je řešením změnit postoj k jednomu z protichůdných prvků.
  • Abychom se zbavili kognitivní disonance, mohou být osobní postoje a názory přizpůsobeny již zavázanému jednání.

Poslední bod znamená, že osoba, která se dopustila přestupku, nejprve trpí a později reviduje své názory a přesvědčení a přizpůsobuje své myšlení, aby se zbavila konfliktu. Případně se může pokusit najít omluvu pro svou chybu, aby neobětoval své zásady.

Kdo je autorem konceptu?

Byla navržena teorie, která podrobně vysvětluje, co je kognitivní disonance a jaké jsou mechanismy jejího vzniku Americký psycholog Leon Festinger v roce 1957. Sám autor řekl, že ho k vytvoření této teorie přiměly fámy, které se rozšířily po silném zemětřesení. Poté, co analyzoval složení těchto fám, jejich důvěryhodnost a snadnost jejich přijímání, dospěl k závěru, že lidé mají tendenci interpretovat informace, které dostávají, tak, aby se vyhnuli vnitřnímu konfliktu.

Podstatou Festingerovy teorie je, že každý člověk se vždy snaží zajistit maximální soudržnost a uspořádanost svého obrazu vnějšího světa. Při přijímání nových informací se je člověk snaží začlenit do svých přesvědčení tak, aby si zachoval harmonii. Pokud je harmonie narušena, začíná pociťovat těžké nepohodlí a nemůže se uklidnit, dokud nenajde způsob, jak sladit nové informace se stávajícím obrazem světa.

READ
Závislost na veřejném mínění: osvobození, psychologie, termín

V rámci své teorie Festinger formuloval dvě klíčové hypotézy:

  • Ve stavu kognitivní disonance člověk dělá vše pro to, aby minimalizoval míru nekonzistence mezi protichůdnými postoji. Jakmile mezi nimi dosáhne korespondence (souzvuku), psychická nepohoda odchází a cítí úlevu a uspokojení.
  • Člověk, který se dokázal vyrovnat s kognitivní disonancí, má v budoucnu tendenci vyhýbat se informacím nebo okolnostem, které v něm vyvolávají vnitřní konflikt.

Příčiny kognitivní disonance

Faktorů, které mohou tento stav vyvolat, je poměrně hodně. Psychologové jako hlavní důvody jmenují následující faktory:

  • Vznikající rozpor mezi přesvědčeními, znalostmi, cíli, koncepty, principy, nápady nebo touhami.
  • Rozpory mezi osobními zásadami a morálními standardy uloženými společností.
  • Duch rozporuplnosti, který v člověku vzniká a nutí ho vzdorovat etickým, morálním, kulturním a dokonce i právním normám.
  • Nesoulad mezi získanými znalostmi nebo okolnostmi, které nastaly, a postoji, které už člověk má.

Jak se vypořádat s kognitivní disonancí?

Z psychologického hlediska může být kognitivní disonance vyvolána vnitřním konfliktem nebo vnějšími okolnostmi. A pokud okamžitě pochopíte, jakou má povahu, bude mnohem snazší se s tím vypořádat, protože se můžete zaměřit na jeho příčinu a pochopit, jak se s tím vypořádat.

Kognitivní disonance se můžete zbavit jedním ze tří způsobů:

  1. Přijměte své činy nebo nové okolnosti, změňte svá přesvědčení tak, aby odpovídala novému obrazu světa.
  2. Změňte své chování tak, abyste zachovali předchozí nastavení.
  3. Změňte své prostředí (například změňte zaměstnání nebo přestaňte kontakty se známými, jejichž chování neodpovídá vašim názorům na život).

Obvykle naše psychika překoná rozpor přizpůsobením přesvědčení novým okolnostem (tedy prvním způsobem). Když znáte všechny tři metody, můžete se sami rozhodnout, která možnost je v konkrétní situaci lepší. Ale mějte na paměti, že po provedení volby již nemůžete pochybovat o její správnosti.

Je důležité vzít v úvahu, že mohou nastat takové překážky, jako jsou:

  • Nepříjemnosti při změně chování. Například zbavit se špatného návyku může být docela bolestivé.
  • Ztráty při změně prostředí. Pokud se rozhodnete změnit zaměstnání, abyste vyřešili kognitivní disonanci, je to plné poklesu příjmu.
  • Ambivalentní postoj k situaci. Řekněme, že se vám nelíbí místo, kde se setkáváte s přáteli, ale nechcete se setkání vzdát. Zároveň chápete, že je to jediné místo, které je výhodné pro celou společnost.
  • Neschopnost změnit chování. Zbavit se závislosti je obvykle velmi obtížné. Stává se, že je člověk plný odhodlání, ale hned druhý den si uvědomí, že to nezvládá. Je také velmi obtížné změnit chování u lidí, kteří se vyznačují impulzivitou a výkyvy nálad.
  • Nemožnost změny vnějších okolností. Ne vše se dá ovlivnit. Ne každý má například možnost změnit místo bydliště nebo zaměstnání. Ne každý se rozhodne omezit komunikaci ani s nejbližšími příbuznými.
READ
Jak zjistit, že je dívka těhotná

Ve všech těchto případech zbývá pouze jedna možnost – změnit svůj postoj k situaci. Obvykle naše psychika takto řeší kognitivní disonanci. Ale pokud vše předem analyzujete a pochopíte, že toto je optimální řešení problému, bude mnohem snazší se zbavit vnitřního konfliktu.

Závěr

Každý z nás usiluje o vnitřní harmonii. Je pro nás důležité, aby si naše znalosti, názory a přesvědčení neodporovaly, ale doplňovaly a posilovaly obraz světa. Kognitivní disonance je stav, který nastává, když je tato harmonie narušena. Naše vědomí nedokáže přijmout rozpor, a tak začne vzdorovat a hledat způsob, jak se ho zbavit.

Je důležité si uvědomit, že kognitivní disonance není duševní poruchou. Toto je dočasný duševní stav kterou občas zažije každý člověk. Pokud však tento stav přetrvává příliš dlouho, může vyvolat deprese a další poruchy, takže se ho musíte co nejdříve zbavit. Naštěstí je to snadné pomocí techniky, kterou jsme dnes probrali.

Proč někdy tak horlivě hájíme své přesvědčení, i když všechna fakta říkají něco jiného? Toto je s největší pravděpodobností kognitivní disonance a není to to, co si mnoho lidí představí, když tento termín použijí. Problematice rozumíme s pomocí psychologa

„Mám kognitivní disonanci,“ slyšíme při jakémkoli popisu nesouladu mezi očekáváním a realitou. Tento termín se již tak rozšířil, že ne každý přemýšlí o jeho pravém významu. Pojďme na to přijít.

Kognitivní disonance: jak zastavit „občanskou válku“ ve vaší hlavě

Autorkou článku je Angelina Duka, kandidátka psychologických věd, kognitivně behaviorální psycholožka, specialistka služby výběru psychologů Alter

Co je kognitivní disonance

Kognitivní disonance je vnitřní konflikt, ke kterému dochází u člověka, když se střetnou protichůdná přesvědčení. Tato disonance způsobuje pocit napětí; člověk zažívá nepříjemné emoce: úzkost, hněv, stud, vinu – a bude se různými způsoby snažit zbavit se nepohodlí. Pojem „kognitivní disonance“ k nám přichází ze sociální psychologie.

Teorie kognitivní disonance

Pojem kognitivní disonance poprvé představil sociální psycholog Leon Festinger. Navrhl, že když mají lidé protichůdná přesvědčení, zažijí emocionální nepohodlí. Festinger ve své studii víry v fámy dospěl k závěru, že lidé vždy usilují o vnitřní rovnováhu mezi osobními motivy, které určují jejich chování, a informacemi přijatými zvenčí. Festingerova teorie popisuje, jak se lidé snaží racionalizovat své chování. K disonanci dochází, když je člověk současně konfrontován se dvěma neslučitelnými, ale stejně významnými soudy – kognicemi. co to je? Někdy kognice znamenají myšlenky, ale ve skutečnosti je tento pojem mnohem širší: měl by zahrnovat myšlenky, nápady, názory a hodnotové soudy. V některých situacích poskytují duševní stabilitu a chrání nás před intenzivními zážitky. Někdy je však této ochrany dosaženo zvláštním způsobem – sebeklamem.

READ
Kozoroh pes muž

Prožívá kognitivní disonance každý stejně? Ne. Různí lidé mají různé tolerance k nejistotě, takže míra nesouladu se bude lišit v intenzitě. Síla disonance je také ovlivněna tím, jak silně jsou ovlivněna osobní hodnotová přesvědčení.

Stále ze série „Queen

Proč kognitivní disonance vzniká?

Výzkumníci v oblasti sociálního chování Anthony Pratkanis a Elliot Aronson navrhli, že duševní aktivita každého člověka je do značné míry určována dvěma principy, které vysvětlují iracionalitu některých činů.

Princip myšlenkových stereotypů

Náš mozek snižuje náklady tam, kde je to možné. Snažíme se šetřit takzvanou kognitivní energii tím, že snižujeme její spotřebu na minimum a všude, kde je to možné, využíváme myšlenkové vzorce. Tento princip má pozitivní i negativní dopady. Na jedné straně například vytváříme algoritmy pro řešení typických problémů a tím si zjednodušujeme práci. Na druhou stranu, abychom si složité problémy zjednodušili, často volíme nikoli podložený závěr, ale takový, který nevyžaduje hluboké porozumění. Obrazně řečeno, hledáme klíče ne tam, kde jsme je ztratili, ale tam, kde je světleji.

Kritická reflexe vyžaduje další zdroje, stejně jako prolomení jakéhokoli vytvořeného zvyku vyžaduje úsilí. Ignorováním komplexního posouzení situace někteří lidé mnohokrát opakují minulé chyby a dostávají se do stavu vysilujícího stresu.

Princip racionalizace vlastního chování neboli princip sebevysvětlování

Je běžné, že každý z nás své jednání přiměřeně zdůvodní tak, aby se zdálo logické jak nám samým, tak našemu okolí. Sebevysvětlení funguje jako vodítko, jako ideologický základ: „Dělám to, protože. “ – pokračování fráze bude pro každého jiné. Člověk musí své chování vnímat jako rozumné a srozumitelné – jinak je ohrožena integrita jeho „já“. Způsob, jakým vysvětlujeme své činy, však ne vždy odpovídá skutečnosti: velmi často ve snaze uklidnit se přemýšlíme o sebeklamu a racionalizaci.

Tyto principy ilustrují, jak člověk racionalizuje své chování, aby se vyhnul nepohodlí.

Příklady kognitivní disonance

Podívejme se na jednoduchý příklad, jak se můžete setkat s kognitivní disonancí. Při výběru řekněme auta porovnáváme různé modely a vybíráme ve prospěch jednoho z nich. S nákupem jsme spokojeni a věříme, že jsme vybrali to nejlepší, co jsme mohli. Pokud po koupi auta narazíme na informace, které zpochybňují správnost našeho rozhodnutí, budeme je ignorovat, byť by odpovídaly realitě. Nebo se budeme ospravedlňovat slovy: „Moje auto je stejně lepší.“ Nebo, když mluvíme o jiných strojích, vzpomeneme si na příklady, jak špatné jsou v provozu, hledáme potvrzení na fórech, mezi přáteli. Snažíme se tím chránit před nepohodou a zachovat si k sobě pozitivní postoj. Zároveň, když najdeme informace, které potvrzují správnost naší volby, určitě si toho všimneme a zažijeme pozitivní emoce, protože to budeme nevědomě vnímat jako vypovídající o našem pozitivním obrazu o sobě samých.

READ
Faktory, které způsobují vaginální suchost a jak se s nimi vypořádat

Ruská klasická literatura je plná příkladů kognitivní disonance, kdy hrdina dělá těžkou volbu. Sholokhov v „Quiet Flows the Flow“ tedy prizmatem rodin Melekhovů, Korshunovů a dalších postav ukazuje, jak jednotlivci činí obtížná rozhodnutí v bodech zlomu a vyrovnávají se s kognitivní disonancí.

Jak překonat kognitivní disonanci

Na příkladu typických vzorců chování můžete pochopit, jak se vyrovnat s nepohodlím kognitivní disonance.

Vyhýbání se nebo znehodnocování faktických informací

Tato strategie pomáhá lidem zachovat si chování, se kterým plně nesouhlasí (například: Vím, že kouření je škodlivé, ale pokračuji v tom). Pro snížení kognitivní disonance může člověk omezit přístup k novým informacím, které neodpovídají jeho přesvědčení, znehodnotit tyto skutečnosti tím, že je bude vnímat jako nepravdivé, a vyhnout se studiu dalších zdrojů a situací, ve kterých se může setkat s alternativními názory.

Racionalizace

Ospravedlňovat se, snažit se ujistit, že vnitřní konflikt neexistuje. Lidé začnou hledat podporu u ostatních, kteří sdílejí podobné názory, nebo se snaží ostatní přesvědčit, že nové informace jsou nepřesné; hledat způsoby, jak ospravedlnit chování, které je v rozporu s jejich přesvědčením. Bohužel často za vysvětleními, která se nám zdají racionální, jsou ve skutečnosti iracionální přesvědčení obsahující logické chyby, které nejsou podloženy fakty, a to nám způsobuje utrpení.

Změna vašeho chování

Nepohodlí může přimět člověka, aby změnil své chování tak, aby jeho jednání bylo v souladu s jeho přesvědčením. V důsledku kognitivní disonance se mnoho lidí potýká s konfliktem hodnot, jehož vyřešením mohou ve svém životě provést pozitivní změny, přiblížit se ideálu, podle kterého chtějí žít – zde může mít kognitivní disonance pozitivní dopad. Člověk například jí každý den hodně sladkých, tučných jídel, ale hrozí mu cukrovka a uvědomuje si následky. Pociťuje nepohodlí z kognitivní disonance, nakonec změní své chování: upraví stravu, čímž udělá krok ke své hodnotě – zdraví.

Rozvoj kritického myšlení

Je možné zjistit pravdu analýzou argumentů každé strany kognitivní disonance.

K tomu je potřeba si odpovědět na otázku, zda je logické takto uvažovat, jaká je logika rozsudků.

Pak byste s pomocí empirických faktů měli zvážit dva úhly pohledu a zeptat se sami sebe:

  • což dokazuje můj názor;
  • co to vyvrací;
  • jaké důkazy (fakta, argumenty) lze uvést ve prospěch opačného hlediska;
  • co dostanu, když přemýšlím tímto způsobem;
  • Pomáhají mi mé myšlenky získat to, co chci?

Jak správně tušíte, první dvě strategie nejsou příliš produktivní – mohou přinést dočasnou úlevu, ale nezbaví vás nepohodlí. Třetí a čtvrtý model jsou nejkonstruktivnější: zde je vnitřní konflikt skutečně vyřešen.

Kognitivní disonance je tedy fenomén, který zažívá každý. Ovlivňuje naše rozhodování v různých oblastech. A i když se kognitivní disonance může zdát jako negativní účinek myšlení, může nám pomoci se rozvíjet a měnit k lepšímu a tlačí nás k jednání, které je v souladu s našimi hodnotami.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: