Záchvaty paniky ve spánku: příčiny, příznaky, léčba

Článek na téma záchvaty paniky v noci. Příčina nočních záchvatů paniky, záchvaty paniky před spaním a během spánku, jak se vypořádat s nočními záchvaty paniky.

Noční záchvaty paniky, někdy nazývané „noční záchvaty paniky“, se mohou objevit buď během spánku, nebo při pokusu o usnutí. Vyznačují se náhlým nástupem strachu a obvykle vedou k řadě nepříjemných fyzických příznaků. Mohou zahrnovat:

  • Studený pot
  • Kardiopalmus
  • Hyperventilace a dušnost
  • Kolísání tělesné teploty (horečka nebo zimnice)
  • Bolest na hrudi
  • Deprimující pocit zmaru

Záchvaty paniky obvykle netrvají déle než 10 minut, ale účinky (které mohou být emocionální, fyzické a kognitivní) mohou trvat dlouho.

Proč se v noci objevují záchvaty paniky?

V noci zůstáváme sami se svými strachy. Od starostí a nepříjemných myšlenek je snazší uniknout ve dne než v noci. Pokud je člověk náchylný k úzkosti a má řadu nahromaděných problémů nebo prožívá stres, pak se zvyšuje pravděpodobnost nočních záchvatů paniky.

V tomto stavu je náš mozek v „obranném režimu“ a neustále sleduje hrozby, včetně jakýchkoli změn, které v těle zaznamená. Pokud tedy jdete spát s pocitem napětí, když se vaše tělo začne uvolňovat, může to vnímat jako něco nebezpečného a spustit stresovou reakci. Záchvaty paniky jsou způsob, jak vás vaše tělo chrání.

Noční můry

Záchvaty paniky, ke kterým dochází během spánku, jsou obvykle způsobeny nočními můrami. Noční můry jsou považovány za formu poruchy spánku, která postihuje nervový systém a způsobuje neobvyklé chování.

Noční můry jsou epizody intenzivního strachu během spánku, které se obvykle vyskytují v první třetině noci. Můžete se probudit vyděšení se zběsilou intenzitou fyzických příznaků, které spouštějí záchvat paniky.

Co dělat, když se záchvaty objeví před spaním?

Jak již bylo zmíněno výše, v noci často začínáme zpracovávat všechny stresy dne nebo se starat o den před námi. Záchvaty paniky před spaním se obvykle objevují ve stresujících chvílích života, kdy je naše hlava plná problémů. Možná jsou to hádky ve vztazích, konflikty v práci, období bolestivých změn.

Poté, co jsme měli záchvat paniky, obavy z toho, že se to bude opakovat, může vytvořit začarovaný kruh, ve kterém se bojíme usnout. Ačkoli je tento typ reakce považován za normální, často vyvolává ještě větší obavy.

READ
Validita je v psychologii, druhy platnosti, koncept

Co dělat, když máte v noci záchvat paniky

Pokud máte záchvat paniky, odborníci doporučují provést následující kroky:

  1. Zavřete oči a pomalu a zhluboka se nadechněte nosem.
  2. Poté pomalu a zhluboka vydechněte ústy.
  3. Pokud můžete, pokračujte v tomto procesu, dokud to trvá, počítejte 1 – 5 na každý nádech a výdech.

Pokuste se bez jakéhokoli odporu přijmout, že zažíváte záchvat paniky. Když se snažíme s úzkostí bojovat, jen ji zhoršujeme. Může to být děsivé, ale zkuste se k úzkosti přiblížit spíše než od ní pryč.

Jakmile se budete cítit lépe, nejhorší máte za sebou. Jen si pamatujte – vaše tělo je právě teď ve vysoké pohotovosti, takže bude pravděpodobně nějakou dobu trvat, než se zase uklidní. Spánek tedy na chvíli nepřipadá v úvahu.

Tipy, co dělat po útoku

  1. Jděte do koupelny a nastříkejte si na obličej trochu studené vody. Chlad způsobí šok v systému, který přiměje tělo přejít do režimu přežití, což nakonec sníží srdeční frekvenci.
  2. Pak si zkuste najít jednoduchou aktivitu, která vás uklidní. Umyjte nádobí, zameťte podlahu, vyčistěte ledničku. Ať už si vyberete cokoli, udělejte to tak nudným a všedním způsobem, že to vyžaduje minimální duševní úsilí. Pamatujte, že se zde nesnažíte rozptýlit, jen děláte běžné, zaběhnuté činnosti, zatímco vaše příznaky začnou ustupovat.
  3. Pokud se probudíte zpocení, dejte si teplou sprchu, dejte si na postel nové prostěradlo a oblečte si své nejpohodlnější pyžamo. Po odstranění fyzických důkazů o panickém záchvatu začneme znovu a vrátíme se co nejrychleji spát.
  4. Postupně začnete cítit, jak se vaše tělo začíná uvolňovat. Vraťte se do postele, až když budete připraveni. Pokud ještě není čas, zkuste meditovat nebo se párkrát zhluboka nadechnout, dokud se vaše tělo opět nezačne uklidňovat.

Pamatujte na hlavní věc, bez ohledu na to, jak hrozné jsou záchvaty paniky, nemohou nám způsobit fyzickou újmu.

Jak zastavit noční záchvaty paniky

Rozhovor s terapeutem vám může pomoci vyřešit kořen vaší úzkosti a najít nástroje k vytvoření skutečných, trvalých, pozitivních změn ve vašem životě. Provádění nočního cvičení může zároveň pomoci vytvořit pro vaše tělo výživné prostředí, které se přirozeně uklidní a připraví vás na spánek.

  • Zkuste si promluvit s partnerem, členem rodiny nebo přítelem o tom, co vás trápí. Před spaním si dejte vanu nebo teplou sprchu. Teplo pomůže uvolnit svaly a tělo.
  • Mějte po ruce tužku a papír. Pokud si začnete dělat starosti s věcmi nebo úkoly, zapište si je (nebo si je přidejte do seznamu v telefonu). Trápit se v noci, když s nimi nemůžete nic dělat, je zbytečné. Jakmile si jej zapíšete, můžete se k němu vrátit ve vhodnější dobu.
  • Vyřaďte na chvíli alkohol ze svého života. Alkohol sice může dočasně utlumit naše obavy, ale je také vážným stimulantem úzkosti. Totéž platí pro kofein. Ujistěte se, že po 6. hodině nepijete čaj ani kávu.
  • Být aktivní. Nikdy nezapomínejte na důležitost cvičení.
  • Až se budete příště snažit spát, zkuste odpoutat mysl od snu a místo toho se zaměřit na své fyzické vjemy. Přemýšlejte o tom, jaký je to dobrý pocit být v posteli.
  • Když se objeví negativní myšlenky, představte si, že je zamknete do malé krabičky a zahodíte klíč. Připomeňte si: teď není nejlepší čas o tom přemýšlet.
  • Stanovte si určený „čas na starosti“. Je to půlhodina dne, kdy si dovolíte starat se o tolik věcí, kolik chcete. Když se začnete bát mimo tyto časy, připomeňte si to, abyste na to mohli do příště zapomenout.
  • Pokud máte delší dobu potíže s usínáním, vstaňte z postele a něco dělejte, dokud se znovu nezačnete cítit ospalí. Vaše postel by měla být vaším útočištěm pro spánek a je důležité, abyste si ji nezačali spojovat s žádnými úzkostnými, bezesnými noci.
  • Někteří lidé zjistili, že některé potraviny mohou způsobit úzkost. Až budete mít příště v noci záchvat paniky, zkuste si napsat, co jste před spaním snědli. A jakmile si uděláte seznam, začněte tyto produkty jeden po druhém odstraňovat, dokud záchvaty paniky neustanou.
READ
11 důvodů, proč chlap píše každý den, ale nikam nezavolá

Pokud trpíte záchvaty paniky, pak je vaše úroveň úzkosti velmi vysoká. Pamatujte prosím: Nemusíte tím projít sami. Pokud záchvaty paniky začnou narušovat vaši schopnost užívat si každodenní život, vyhledejte podporu.

Psycholožka Lugovaya Julia

Můj přístup zahrnuje univerzálnost a flexibilitu, stejně jako zohlednění individuálních osobnostních rysů. Používám metody a různé přístupy v závislosti na požadavku klienta. To pomáhá pacientovi přijmout své zkušenosti, řešit problémy, zvýšit kreativitu a znovu získat chuť do života.

Záchvaty paniky v noci

Záchvaty paniky v noci

Panická ataka je porucha, která se projevuje záchvaty nevysvětlitelného strachu a úzkosti v kombinaci se somatickými projevy. Záchvaty paniky se mohou objevit kdykoli během dne – dokonce i během spánku. Mezi denními a nočními záchvaty paniky není zásadní rozdíl: klinický obraz záchvatů je stejný. Zároveň je hlavní rozdíl mezi noční úzkostí a záchvaty paniky v tom, že si je člověk uvědomuje v době jejich vrcholu, což způsobuje silný strach.

Příčiny záchvatů paniky

Přesné příčiny nočních záchvatů paniky jsou stále neznámé. Neurologové a psychoterapeuti se domnívají, že jejich výskyt je založen na nerovnováze neurotransmiterů v nervovém systému – mezi hlavní patří norepinefrin a kyselina gama-aminomáselná. Lze také vysledovat genetickou predispozici: přibližně v 10-15% případů jsou panické záchvaty pozorovány nejen u pacienta, ale také u jeho blízkých příbuzných.

Mezi faktory, které vyvolávají úzkost a paniku, patří:

  • silné psycho-emocionální zážitky;
  • zneužívání nápojů, které obsahují kofein a alkohol v noci;
  • prodloužený duševní stres;
  • intenzivní fyzický trénink;
  • anamnéza poranění mozku;
  • hormonální selhání;
  • některé infekční nemoci.

Příznaky nočních záchvatů paniky

Záchvaty paniky se často objevují během procesu usínání: projevují se ve formě pocitu pádu z výšky nebo elektrického šoku nebo chvění. Spouštěčem může být nepohodlná poloha v posteli, extrémní únava a další výše uvedené faktory.

Záchvaty paniky v noci se projevují následujícími příznaky:

  • silný pocit strachu;
  • záchvat udušení;
  • rychlý srdeční tep, nepříjemné pocity na hrudi;
  • chvění v končetinách;
  • návaly horka, zimnice;
  • zvýšené pocení;
  • bolest v břiše.

Záchvat paniky vyvolává touhu vyjít na vzduch kvůli pocitu nedostatku kyslíku, pacient spěchá k telefonu, aby zavolal sanitku. Někteří se snaží nehýbat a zůstávají v posteli a čekají, až záchvat paniky skončí. S výše uvedenými příznaky mohou pacienti dlouhodobě navštěvovat terapeuta, neurologa, kardiologa nebo psychoterapeuta, ale výsledky jejich léčby bývají zklamáním. Terapie dává dočasný pozitivní výsledek, ale příčina symptomů nezmizí.

READ
Jak najít dobrou práci: užitečné tipy

Ti, kteří dosud nezažili příznaky panického záchvatu, si jej pletou s infarktem nebo noční můrou. Taková probuzení narušují spánek: stává se přerušovaným, neklidným a nakonec člověk začne trpět nespavostí. To ukazuje na nerovnováhu v mechanismech regulace inhibice a excitace, za kterou je zodpovědný autonomní nervový systém. Inhibiční přenašeč acetylcholin není produkován dostatečně, aby blokoval stimulační účinek adrenalinu. Silná káva a alkoholické nápoje v noci zvyšují pravděpodobnost záchvatu paniky a přispívají k nespavosti.

Většina lidí, kteří měli záchvat paniky, věří, že tento stav nelze vyléčit. Ne každý se na odborníka obrací kvůli obavám, že to negativně ovlivní jeho společenský život, a také proto, že podceňuje vážnost situace. Pokud není kvalifikovaná lékařská péče poskytnuta včas, onemocnění začíná postupovat. Tehdy záchvaty paniky, které se objevují několikrát denně, začnou zatemňovat celý váš život a negativně ovlivnit váš výkon a osobní život. Rozvíjí se chronická únava a dlouhotrvající deprese, zvyšuje se nervové napětí kvůli nedostatku normálního odpočinku. Člověk se nakonec stáhne do sebe, což situaci a včasnou diagnostiku dále zhoršuje.

Záchvaty paniky v noci nelze zapomenout: strach, že se stav bude opakovat, se s blížícím se nocí stupňuje a člověk se bojí jít spát. Aby se člověk alespoň trochu vyspal, bere si prášky na spaní, které ale hlavní problém neřeší.

Diagnostika a léčba nočních záchvatů paniky

Léčba autonomních poruch a záchvatů paniky u každého pacienta je založena na výsledcích vyšetření. Je nutné zhodnotit fungování autonomních center, jakož i orgánů a systémů: mohou trpět častými záchvaty paniky. V Klinickém centru autonomní neurologie jsou pacientům předepisovány přesné, neinvazivní a absolutně bezpečné vyšetřovací metody (kardiokardiografie, počítačová termografie a řada dalších) k identifikaci příčiny panických ataků.

Terapie noční úzkosti a záchvatů paniky má dva hlavní směry:

  • eliminace samotných záchvatů paniky;
  • prevence budoucích útoků.

Odstranění příčiny záchvatů paniky je nejúčinnějším způsobem. K tomuto účelu centrum využívá kombinované fyzioterapeutické metody a také neurální terapii. Délka průběhu léčby je individuální: obvykle je předepsáno 10 sezení.

Léková terapie může být předepsána podle indikací v počátečních fázích terapie, ale pomáhá pouze zmírnit příznaky. Drogy mají navíc mnoho vedlejších účinků, které se projeví při dlouhodobém užívání.

READ
Citáty o postoji mužů k ženám

Z nedrogových metod dobře působí meditace, dechová cvičení a jóga jako součást komplexní terapie. Pravidelné cvičení vám pomůže uvolnit se, zbavit se úzkosti při záchvatu a naučit se zvládat strachy.

Pod kontrolou vegetariánských lékařů se člověk nejen zbaví bolestivých záchvatů paniky. Spánek je normalizován, objevuje se síla pro práci a studium, obnovují se vztahy s blízkými. Přísné dodržování doporučení spolu s vlastním úsilím zaručuje pozitivní a dlouhodobý výsledek.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: