Frustrace co to je? Naučte se vypořádat se s frustrací

Deprese, otupělost, neurózy, úplná dezorganizace – to je výčet důsledků, ke kterým frustrace vede. Jak si proti němu vypěstovat stabilní imunitu?

Frustrace (z latinského frustratio – klam, selhání) je negativní emoční stav, který nastává, když člověk neuspokojil tu či onu potřebu. Například když se plány zhroutily kvůli vnějším faktorům nebo nebyla naplněna osobní očekávání z interakce s ostatními.

V takových chvílích člověk zažívá celou řadu destruktivních emocí: podráždění, vztek, zoufalství, úzkost, zklamání. Stav se může zhoršit a časem změnit celkové chování: objeví se apatie, vztek nebo nedůvěra v sebe sama. Přirozeně to prudce sníží motivaci a efektivitu v jakékoli oblasti činnosti.

Příčiny

Jakékoli události, které otřesou hlavními oporami v životě, vedou k rozvoji frustrace: rozvod, náhlé vážné onemocnění nebo vážný úraz. Neméně nebezpečné jsou i drobné každodenní potíže. Hlavním důvodem jeho výskytu je neschopnost dosáhnout určitého cíle. Jinými slovy, jsou to situace, ve kterých se touhy neshodují s možnostmi.

Zde je klasický příklad. Jako dítě se Masha učila, že se musí dobře učit, protože vzdělání je klíčem k úspěšné budoucnosti. Zlatá medaile ani vyznamenání jí ale ke kariéře nepomohly.

Vynikající student s postojem „Musím být nejlepší“ sedí v nudné, neperspektivní práci a nechápe, jak situaci změnit

Dívka zažívá frustraci a myslí si: “Stálo to za to se dobře učit?” Dívá se na své spolužáky, bývalé chudé studenty a nyní úspěšné obchodníky, je zklamaná svými vlastními schopnostmi a cítí se bezvýznamná, což jen zhoršují další potíže. Výsledkem je, že se Masha „vzdává“ svých kdysi velkých ambicí.

Lidé náchylní k tomuto stavu postrádají flexibilitu a schopnost manévrovat v měnících se podmínkách. Vidí cíl, načrtnou akční plán, ale jakmile se objeví jedna nebo dvě překážky, okamžitě je strhne. V programu je chyba a – ahoj, frustrace, neurózy, stres!

Algoritmus pro rozvoj imunity vůči frustraci

Každý, kdo se naučí stanovovat si dosažitelné cíle a vypěstuje si návyk klidně reagovat na neustále se měnící události, může vyvinout emoční stabilitu. Chcete-li to provést, musíte zvládnout algoritmus hloubkového řízení času. Dělí se na dvě části: první předchází frustraci, druhá pomáhá se z ní dostat. Nejprve si řekněme o preventivních opatřeních.

READ
Pokud je tvé srdce těžké

1. SWOT analýza osobnosti

Tento model vám umožní zaměřit se na silné stránky, minimalizovat slabé stránky, vyhnout se hrozbám a využít všechny příležitosti. SWOT identifikuje osobnostní zdroje, o kterých pravděpodobně ani nevíte, že je máte, a bere v úvahu čtyři charakteristiky:

S – Silné stránky, silné stránky a zdroje. Jste například kreativní člověk, umíte lidi přesvědčit, uvažujete logicky, děláte správné závěry nebo dostáváte informace, které ostatní nemají.

W – Slabé stránky, slabé stránky. Například: bojíte se mluvit na veřejnosti.

O – Příležitosti, příležitosti. Otevřelo se volné místo pro uměleckého ředitele, můžete uspořádat mistrovský kurz a udělat společnou reklamu.

T – Výhrůžky, výhrůžky. Na stejnou pozici se hlásí kolega, který se nebojí veřejného vystupování, nebo se objevil obchodní konkurent, který podniká aktivní kroky.

Aby matrice „hrála“, musí být vyplněna promyšleně a poctivě. Studiem čtyř prvků najdete optimální řešení, jak dosáhnout úspěchu a nenechat si proklouznout příležitosti přes nos. V případě ohrožení navíc položte brčka.

2. Předvídání

Po provedení SWOT analýzy proveďte tři předpovědi.

Pesimistický na základě nejslabších W-stran a T-hrozeb. Představte si ten nejnevhodnější scénář, vědomě se připravte na špatnou situaci. Připravte si plán: rozhodněte se, co uděláte, pokud k tomu dojde, a také se snažte předejít selhání.

Realistický (jako nejpravděpodobnější), to znamená současné zohlednění všech čtyř aspektů SWOT. Vychází z již získaných faktů a zkušeností.

Оoptimistický verze událostí, kdy bude vše ve váš prospěch (situace ovlivní pouze pozitivní aspekty a příležitosti).

Jak se dostat ze stavu frustrace

1. Přijetí situace

Přestaňte nadávat sobě, druhým lidem, světu, okolnostem, protože se něco stalo, je to plýtvání zdrojem. Pokud máte silné emoce, musíte je vypracovat a vyhodit. Hodně pomáhá aktivní silové nebo kardio cvičení, dokonce i křik nebo pláč. Je důležité být fyzicky unavený, pak se stres v těle vyčerpá.

Dále přesuňte pozornost z „kdo je vinen“ na „co dělat“. Zeptejte se sami sebe, jak můžete vy osobně zlepšit situaci a začít se z obtížné situace dostat prvními malými krůčky.

2. Oddělení situace a stavu

Ve stresové situaci byste měli mít na paměti, že existuje negativní podnět a vaše reakce na něj. To jsou úplně jiné, ne totožné věci. To, že se stalo něco špatného, ​​neznamená, že se musíte cítit špatně. Oddělte tyto dva pojmy.

READ
Užitečné tipy, jak udělat polibek nezapomenutelným

Pamatujte, že vnější okolnosti se již staly a v zásadě ne vždy přímo závisí na vás, ale za svůj stav jste odpovědní pouze vy sami. A právě vy to můžete ovládat a měnit pomocí technik.

3. Situační analýza a závěry

Tato technika by měla být použita až po použití prvních dvou. Pokuste se analyzovat, proč k situaci došlo a v jaké oblasti byla vaše odpovědnost. Poté si zapište své závěry: co můžete udělat, aby se to neopakovalo. Navíc si co nejjasněji napište, jak z podobné situace ven, pokud se bude opakovat.

4. Zrcadlo

Představte si, že za vámi přijde méně zkušený kamarád a požádá o radu, jak z podobné situace ven. Pomozte jí oddělit problém a emoce a poté, jakoby zvenčí, analyzujte její jednání. Pro některé je snazší dělat takovou práci na dálku ve vztahu k sobě jako ke třetí straně, než jednat sami se sebou jeden na jednoho.

frustrace

V průběhu života se potýkáme se spoustou problémů a selhání. Z tohoto důvodu může nastat zklamání: fyzické, osobní, sociální a psychické. To je ale třeba brát jako nevyhnutelnou realitu a být na to filozoficky připraven. V tomto článku se pokusíme ukázat, že i přes časté projevy frustrace v našich životech to z nás nedělá selhání, ale spíše jen lidi.

Frustrace je emoční stav, který vzniká v situaci, kdy touhy neodpovídají dostupným možnostem. Je úzce spojena s hněvem, hněvem, nespokojeností a zklamáním. Jednoduše řečeno, frustrace nastává, když jdete k cíli, ale najednou vidíte, že cesta k němu je zablokovaná. V tomto stavu se neobjevují absolutně žádné nápady, jak situaci napravit. Může trvat několik sekund až hodin a dokonce i dny a roky.

Existují dva typy frustrace:

  • Vnitřní: Může vzniknout z problémů s dosahováním osobních cílů, tužeb, instinktivních pudů a potřeb, nebo když čelíme vnímaným nedostatkům, jako je nedostatek sebevědomí nebo strach ze sociálních situací. Například, když máte protichůdné cíle, může to sloužit jako vnitřní zdroj frustrace a způsobit kognitivní disonanci.
  • Externí: Může být důsledkem skutečných fyzických překážek, jako je zátaras, obtížný úkol nebo pocit plýtvání časem.

I. Chaser poukázal na čtyři typy frustrace v souvislosti s prací člověka:

  • Frustrace funkce. Člověk může být naštvaný kvůli nedostatku uspokojení z práce.
  • Frustrace přesvědčení. Například lékař, který pracuje v nemocnici, kde stejně pracují všichni ostatní, může být zklamán sám sebou a lidmi.
  • Frustrace ambicí. Člověk může dlouhodobě zastávat pozici, kterou na základě svých intelektuálních schopností a dovedností považuje pro sebe za ponižující. To vede k hlubokému zklamání a pocitu nespravedlnosti.
  • Frustrace reakce. Nastává, když se šéf chová k člověku neférově, ale nedokáže mu odpovědět.
READ
Co by měla dívka dělat, aby vydělala peníze? Všechny druhy přivýdělků

Člověk se často vyrovnává s frustrací pomocí destruktivních metod: pasivně-agresivního chování, hněvu až násilí. I když může také stimulovat pozitivní procesy prostřednictvím zvýšeného úsilí a dodatečné touhy. Nejčastěji se ale agresivita stále projevuje.

Frustrace může být viděna podle schématu „Problém – Reakce“. V pozitivních případech bude člověk pociťovat rostoucí frustraci a zároveň se bude snažit problém vyřešit. V negativních situacích se prostě vzdá, zvláště pokud je zdroj rozhodnutí mimo jeho kontrolu.

Psychologové také vymysleli nový termín, „frustrační tolerance“. To je schopnost odolat tomu při řešení těžkého problému, určitý práh, po kterém to člověk vzdává.

Existuje také technika, která je určena ke studiu reakcí na selhání a způsobů, jak překonat obtížné situace. Vynalezl jej americký psycholog a psychoterapeut Saul Rosenzweig v roce 1945. Jedná se o test, který se skládá z 24 kreseb, z nichž každá představuje postavu v situaci, která způsobuje frustraci.

V každé z kreseb postava říká slova, která popisují frustraci její nebo jiné osoby. Nad znakem vpravo je prázdný čtverec, do kterého musí subjekt vložit svou odpověď.

Po vyslovení odpovědí je experimentátor požádá, aby je přečetli nahlas, aby zdůraznili určité rysy: například intonaci hlasu, která umožní správnou interpretaci slov.

Jak se vypořádat s frustrací

Když člověk čelí frustraci, je velmi důležité, aby zůstal optimistický a aktivní po celou dobu „léčby“. Nelitujte se – tím se problém jen zhorší.

Jedno jasné znamení, že se začínáte litovat, přichází v podobě otázek, které si pokládáte:

  • Proč se vždy všechno pokazí?
  • Proč se mi to vždycky stane?
  • Proč musím vždy bojovat sám se sebou a okolnostmi?

Zde je čtyřstupňový proces, který vám pomůže lépe zvládat každodenní frustraci.

Identifikujte rané spouštěče

Prvním krokem je identifikovat spouštěče frustrace včasného varování. Nedovolte, aby se na vás vloudila frustrace. Identifikujte signály co nejdříve.

Získejte Jasnost

Nejprve musíte určit důvody, proč zažíváte frustraci. Zeptejte se sami sebe:

  • Jaký je problém, který mě trápí?
  • Co způsobuje tyto pocity?
  • Jsem součástí problému nebo součástí řešení?

Poslední otázka je velmi důležitá, protože problém si často vytváří sám člověk. Například je líný řešit problém nebo je hrubý k lidem, na kterých rozhodnutí závisí.

READ
Jak začít vztah s mužem

Pokud zjistíte, že nejste součástí problému, pak je důležité přesunout svou pozornost k potenciálním příležitostem, které lze využít k vyřešení problému. Zeptejte se sami sebe:

  • Jaké jsou možnosti, kterých bych mohl využít?
  • Jaké příležitosti mi chybí?
  • Jak můžete přeformulovat svůj pohled na situaci, abyste lépe porozuměli těmto možnostem?

Jakmile identifikujete potenciální příležitost, je čas zjistit, jak problém vyřešit a překonat frustraci:

  • Jak mohu změnit své myšlení a kreativně přemýšlet o této situaci?
  • Jak mohu zlepšit to, co dělám?
  • Jak mohu jinak?
  • Jaké úpravy mohu provést?

Zvažte všechny své možnosti a vyberte nejlepší způsob.

Rozšiřte si obzory

Zkuste něco radikálně jiného. Pokud se snažíte vymyslet příběh pro obrázek, hledejte nečekané přístupy: prolistujte si časopisy o výživě nebo si přečtěte některé mýty ze starověkého Řecka.

Frustrace vzniká také z nedostatku znalostí. Čím více informací vstřebáte, tím jasnější signál vaše psychika obdrží: „Jsem schopen problém vyřešit.“

Soustřeďte se

Je velmi důležité, abyste byli disciplinovaní, vytrvalí a odhodlaní během celého procesu, abyste zajistili pozitivní výsledek. Frustrace často způsobuje „pocit bezvýchodné situace“, ale není to „bezvýchodná situace“ sama o sobě. Trpělivost vám pomůže dostat se z tohoto stavu mnohem rychleji než agrese vůči všemu živému.

Další tipy

Přerámovat frustraci

Přerámování znamená změnit způsob, jakým se díváte na situaci. Frustrace můžete vidět například takto:

  • Něco, co brání vašemu pokroku.
  • Příležitosti najít lepší způsob, jak vyřešit problém, který vám bude pravděpodobně z dlouhodobého hlediska přínosem.

Jak víte, druhá možnost je mnohem lepší. Když člověk přijme situaci jako výzvu, jako příležitost naučit se něco nového, zažije mnohem méně stresu a zároveň si zlepší své dovednosti.

Ve chvílích frustrace se musíte zamyslet nad tím, jak se na problém můžete dívat jinak. Trocha humoru by neuškodila. Může vás uvolnit a potenciálně poskytnout jedinečné příležitosti, které jste si dříve možná neuvědomovali. Zeptejte se sami sebe:

  • Co je na této situaci k smíchu?
  • Jak by si z tohoto problému udělal legraci komik?
  • Jak to všechno mění můj pohled na situaci?
READ
Jak nebýt polenem: v posteli i ve vztazích

Čím více energie strávíte ve svých představách, tím méně myšlenek budete mít na svůj nešťastný osud.

Zaměřte se na správné věci

Soustřeďte se na to, čeho chcete dosáhnout. Udělejte si čas na vizualizaci pozitivních výsledků. Zeptejte se sami sebe:

  • Jaký je požadovaný výsledek?
  • co se děje teď?
  • Jak by se měly věci dít?
  • Co musím udělat, abych dosáhl požadovaného výsledku?

Jakmile budete mít jasno v tom, co chcete, podnikněte nyní cílená opatření, která vám pomohou překonat vaši frustraci.

Přejeme vám hodně štěstí!

Líbil se vám článek? Připojte se k našim komunitám na sociálních sítích nebo na kanálu Telegram a nenechte si ujít vydání nových užitečných materiálů:
Telegram Vkontakte Facebook

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: