Jak přežít potíže v životě: rady od psychologa

Smutná dívka sedící na podlaze u pohovky

Jak se vypořádat s neúspěchem? Pokud máte pocit, že potřebujete pomoc, kontaktujte odborníka, buďte fyzicky aktivní, přijměte to, co nelze změnit, zbavte se zášti a poskytněte příliv pozitivních emocí. Pomohou také poučné příběhy úspěšných lidí a zacházení s neúspěchem jako odrazovým můstkem k novému průlomu.

Kontaktujte odborníka

Je nesmírně důležité nedopustit, abyste se na dlouhou dobu dostali do hlubokého stresu. Neuropsychologové zjistili, že to má devastující vliv na náš mozek: způsobuje to smrt nových neuronů v oblasti odpovědné za učení, paměť a emoce, zvyšuje riziko duševních chorob a snižuje sebevědomí. Nenechte se tedy upadnout do deprese. Zachraňte svůj mozek a jeho kognitivní schopnosti, budete je potřebovat pro nové úspěchy.

Pokud se nemůžete stát Munchausenem a vytáhnout se za vlasy, kontaktujte odborníka, který vám nastíní plán na překonání psychické krize. A spojte, co psychologové radí v takových situacích dělat. Nic nesuďte, prostě to udělejte a uvidíte, jak se zlepšíte.

Být fyzicky aktivní

Bez ohledu na to, jak moc chcete ležet v posteli (mám právo, jsem v depresi!) a je těžké vstát (je těžké klopýtnout, když ležíte v posteli) – dejte se dohromady a udělejte to pro dobro světlejší budoucnost. Projděte se do parku, kolem stadionu, lehce si zacvičte. Každý den zvyšujte zátěž a uvidíte, že základní pohyby těla dělají zázraky. Duchovní síla potřebuje fyzickou sílu. To pomůže odstranit kortizol a nahradit ho hormony štěstí.

Dívka dělá cvičení na sportovišti

Dívka dělá cvičení a usmívá se: Freepik

Přijměte to, co nemůžete změnit

Přemýšlejte o tom, co se děje nebo co se stalo, co nemůžete ovlivnit, berte to jako samozřejmost. Neztrácejte čas věcmi, které nemůžete změnit, radí Ryan Holiday ve 366 úvahách o moudrosti, vůli a umění žít. Tímto způsobem nebude cíle dosaženo.

Je lepší zaměřit svou duševní sílu na své zotavení. Pamatujte: jste sami (sám). A to je to hlavní, co by vás mělo zajímat.

Nenechte se urazit

Nenechte v sobě zášť vůči těm, kteří vám ublížili. Nenadávejte jim a neobviňujte je. Pamatujte, že jen vy jste zodpovědní za své vlastní štěstí a vítězství, píše psycholožka Laura Malina Seiler v knize „Všichni záříte! Jak zažehnout své vnitřní slunce a najít cestu ke štěstí.”

Zášť a neodpuštění brání rozvoji. To je něco, co bude korodovat zevnitř, ale situaci nezmění. Odpusťte růst, vysvětluje Colin Tipping v Radical Forgiveness. Proto není třeba si bolestnou situaci přehrávat v hlavě. Zjistěte, proč jste uraženi, a pusťte tento emocionální balast. Z lásky a úcty k sobě. Poslechněte si moudrá slova Eleanor Rooseveltové: „Bez vašeho souhlasu vám nikdo nedovolí cítit se méněcenným.

Poskytněte příliv pozitivních emocí

Jak se nevzdat po neúspěchu? Poskytněte si pozitivní emoce, naučte se nevzdávat se pomocí poučných příběhů úspěšných lidí, vnímejte neúspěch jako odrazový můstek k novému průlomu.

Je důležité najít náhradu za negativní emoce a zaplnit duchovní prázdnotu. Kde hledat pozitivní emoce:

  • Venku. Každý má pravděpodobně místa, která dodávají energii a nabíjejí pozitivitou. Pro někoho moře, pro jiného hory, les, řeka, oblíbený strom v parku či zahradě. Vzpomeňte si na ně, když se budete cítit špatně, a jděte pro pomoc.
  • Na setkání s přítelem nebo přítelkyní. Existují přátelé, kteří jsou stejně dobří jako psychoterapeuti ve zvyšování vaší morálky. Promluvte si s nimi, vzpomeňte si na dobré věci, které se v životě staly, a bude to zářit novými barvami.
  • V novém koníčku. Můžete začít antistresovým malováním a skončit olejomalbami. Nebo přejít od tance malých káčátek k ohnivé rumbě.
READ
Jak přestat řvát?

Pozitivita může změnit způsob, jakým funguje váš mozek, píše psycholožka Barbara Fredrickson ve své knize Positivity. Brání vám sklouznout do deprese a probouzí kreativitu a schopnost vidět nové možnosti. To je slámka, která vám umožní odhodit neúspěch jako otravná moucha.

Dívka meditující na skále

Dívka medituje, když sedí na skále: Pixabay

Přečtěte si příběhy úspěšných lidí

Pokud se vám nedaří v práci nebo v jakékoli jiné oblasti života, nezoufejte. Přečtěte si příběhy úspěšných lidí, kteří to, uvidíte, měli těžší než vy. Ale vytrvali a dosáhli svého. Pozoruhodným příkladem je vědec Thomas Edison, vynálezce žárovky a fonografu.

Vynálezce nedokončil školu – učitelé ho považovali za mentálně retardovaného, ​​a tak ho matka vychovávala doma. Jeden z jeho prvních vynálezů – zařízení na automatické zaznamenávání směnných kurzů – nikoho nezajímal, ale později ho za 40 tisíc dolarů koupila americká společnost. Než vytvořil žárovku, utrpěl 10 tisíc poruch. Měl tolik možností pro rozbitou žárovku. Máte ještě argumenty, abyste se vzdali?

Berte neúspěch jako odrazový můstek pro nový průlom

Jak přežít neúspěch v práci? Uznejte své selhání, přijměte ho jako fakt, vyvodte závěry spíše než tragickou tvář a pokračujte dál. Každý podléhá selhání. Kdyby každý sportovec po katastrofálním výkonu odmítl trénovat, na olympijských hrách by neměl kdo závodit.

Myslete jako sportovci: „Došlo k selhání. Ale naberu sílu a poběžím ještě rychleji.“ Neúspěch je výzva, která vás posílí. Berte každý neúspěšný konec jako nový začátek, odrazový můstek pro nový průlom. Pak se sny podřídí.

Sportovec na startu

Sportovec před zahájením běhu s nízkým startem: Freepik

Na neúspěch se těžko zapomíná. A je lepší to nepřekročit a znechuceně sebou cukat. Rady psychologů vám pomohou toto životní období správně přežít, vzít si z něj ponaučení a vstoupit na novou oběžnou dráhu.

Buďte první, kdo se to dozví

Přihlaste se k odběru a získejte informace o nejnovějších zprávách z Kazachstánu, fotografiích, videích a dalších exkluzivních nabídkách.

Dobrý den, přátelé. Psycholožka Elena Elizarova je s vámi. Děkuji, že čtete můj blog.

Většina z nás zažila v životě situace, které se nám zdály beznadějné. Lidé na ně reagují různě: někteří pokrčí rameny, rychle najdou řešení a jdou dál, jiní se trápí natolik, že upadají do hluboké deprese.

READ
Sukničkář, co dělat, když je váš přítel nebo milovaný muž sukničkář

Někdy je to deprese, která vytváří pocity beznaděje. Ujistěte se proto, že tento pocit je způsoben určitými okolnostmi ve vašem životě, a nikoli příznaky depresivní poruchy. Toto vám pomůže:

Dnes si povíme, odkud se bere pocit zoufalství, který nám brání najít správné řešení problému, jak jej překonat a najít cestu ze zdánlivě bezvýchodné situace.

Někdy prostě musíte udělat jiné rozhodnutí, abyste našli cestu ven

Někdy prostě musíte udělat jiné rozhodnutí, abyste našli cestu ven

V šachové hře se takovým situacím říká patové situace (z francouzského pat, italsky patta – hra na remízu). Toto je pozice figurek na šachovnici, ve které ji hráč, který má právo na tah, nemůže použít.

Takže v životě mnoho lidí upadne do strnulosti – zdá se, že všechny vchody a východy ze situace jsou zablokovány. Prožívají beznaděj a pocit, že není kde získat pomoc. Ale je tomu skutečně tak?

Co je to beznaděj

Pocit beznaděje nastává, když se člověk ocitne v kritické situaci. Každý přitom takové momenty hodnotí na základě svých emočních, mentálních a analytických schopností. Pro někoho krize znamená problémy v práci. Pro jiného je to jen dočasná nepříjemnost a skutečný smutek ho zlomí po smrti milované osoby.

Někdy člověk ztratí víru a naději v příznivý výsledek a nevidí smysl v dalším jednání.

Existuje však i jiný názor: pocit beznaděje je jakýmsi ochranným mechanismem k ochraně nervového systému před přetížením. Člověk, který cítí zoufalství, je schopen těch nejbezohlednějších činů, včetně způsobení újmy sobě nebo ostatním, které považuje za vinné. To znamená, že pocit beznaděje ho na chvíli zmrazí a dá mozku příležitost samostatně analyzovat situaci a najít správnou cestu z ní.

Dejte si příležitost odpočinout si a vydechnout.

Dejte si příležitost odpočinout si a vydechnout.

Pocit beznaděje neexistuje sám o sobě, není to nějaký skutečný objekt. Ale to přijde, když se člověk emočně zažene do kouta. Čili za tento stav si může jedinec sám: vzdává se, ztrácí víru v sebe a svou sílu a odřízne jakékoli možnosti možných řešení problému.

Co potřebujete vědět o beznaději

  • Existují základní emoce, které člověk zažívá v prvních dnech a měsících života a které mu umožňují přežít. Patří mezi ně strach, hněv, potěšení, znechucení, smutek, radost a láska. Zoufalství mezi ně nepatří.
  • Člověk se může nezávisle zbavit pocitu zoufalství, pokud začne analyzovat situaci a pokusit se optimisticky dívat do budoucnosti.
  • Beznaděj může sloužit jako výchozí bod pro změnu vašeho vidění světa, hodnot a vnímání reality.
  • Na každého působí beznaděj jinak. Člověk buď změní své hodnoty a cíle v životě, nebo se dostane do slepé uličky. V druhém případě, aby unikl z tísnivé reality, se může ponořit do návykového stavu (drogová závislost, alkoholismus) nebo v nejhorším případě spáchat sebevraždu.
  • Na delší beznaděj tělo reaguje psychosomatickými projevy – pocitem neustálé únavy, nespavostí nebo nočními můrami, třesem, sníženou imunitou, nachlazením a dalšími nemocemi.
READ
Jméno Artem: význam, původ, charakterové vlastnosti, osud

K překonání beznaděje je nesmírně důležité mít vnitřní oporu a schopnost si v první fázi uvědomit, že se vás začíná zmocňovat zoufalství. Jinak se stav bude stále zhoršovat a projevovat se na somatické úrovni.

A pamatujme, že potíže nikdy nepřijdou samy. A tento černý pruh v životě, v němž vzniká několik beznadějných situací současně, umocňuje pocit zoufalství právě kvůli mnohosti projevů, jejich totalitě.

Co způsobuje beznaděj

Zdá se, že zde je vše zřejmé: beznaděj je důsledkem bezvýchodné situace. Ale zkusme sáhnout hlouběji.

Co se stane s člověkem v bezvýchodné situaci? Zjišťuje, že není schopen vyrovnat se s okolnostmi a pocity. Obtěžují ho různé obavy:

  • nebude schopen najít východisko ze situace;
  • nikdo mu nepomůže;
  • situace bude ještě obtížnější;
  • je to on, kdo může za to, co se stalo;
  • stane se něco jiného, ​​co už nebude moci přežít.

Na pozadí těchto obav není člověk schopen kriticky posoudit situaci, je přemožen emocemi. Nezáleží na tom, co se stalo: zmeškal splátku půjčky, jeho přítelkyně ho opustila. Někteří lidé jsou velmi znepokojeni už jen proto, že ke svým příspěvkům na sociálních sítích dostávali negativní komentáře.

Člověk prožívá strach a je přemožen emocemi

Člověk prožívá strach a je přemožen emocemi

Zdá se, že nemůže existovat žádná cesta ven? Můžete se domluvit s bankou nebo zaplatit o něco větší částku, můžete si najít další spřízněnou duši (i když ne hned). Ale člověk se nad sebou zamyslí, jeho přebujelá fantazie si z něj dělá špatný vtip: vymyslí něco, co ve skutečnosti neexistuje. A tak se mu v hlavě odehrávají strašlivé scénáře: byt mu odeberou, aby splatil dluh, nikdo ho nemiluje a vždy bude osamělý. Navíc, čím déle je člověk ve stavu deprese, tím dramatičtější se tento scénář stává.

Jak najít cestu ven a překonat beznaděj

Každý zná ten otřepaný výraz: neexistují žádné beznadějné situace. Pouze tato pravda funguje, dokud se sami neocitnete v podobné situaci.

Pro začátek se musíte podívat na to, co se děje zvenčí. Nejlépe to uděláte s pomocí druhé osoby – promluvte si o svých problémech s někým, komu důvěřujete (blízký přítel, příbuzný, někdo, kdo se již v podobné situaci ocitl). Váš partner vám pomůže posoudit, jak dramatické jsou vaše okolnosti, morálně vás podpoří a možná vám dokonce řekne, jak vše napravit s minimálními ztrátami.

Pokud to nemáte s kým sdílet, pokud se cítíte provinile a stydíte se a nechcete o situaci mluvit, existují jiné způsoby, jak napravit nenapravitelné.

1. Používejte osobní deník

Pokud nemáte diář, založte si jej nebo si zapište, co vás trápí, do běžného sešitu. Dodržujte tato pravidla:

  • Popište vše, co se děje, do nejmenších podrobností.
  • Uvědomte si, co vás skutečně trápí. Pokud jste například nedostali bonus, jste naštvaní, že se vám zhatily plány na některé nákupy, nebo si myslíte, že vás váš šéf podceňuje? Nebo už dlouho toužíte po změně zaměstnání, ale bojíte se, že vás nikam nevezmou?
  • Pokuste se poněkud snížit význam události. Přemýšlejte o tom, je to, co se stalo, tak hrozné, jak si představujete? Bylo by pro vás stejně špatné, kdyby se to stalo vašemu kolegovi?
  • Zeptejte se sami sebe, čeho se skutečně bojíte. A pak se zamyslete nad tím, že v 99 % případů se obavy nenaplní.
  • Zapište si možná pozitivní řešení situace. Představte si, jak by mohl být váš problém vyřešen.
READ
Charakteristické znaky obsedantně-fobního syndromu

2. Vytvořte akční plán

Často problémy člověka zasypou jako lavina. Všechno bylo v pořádku a najednou onemocníte a v práci jsou termíny. A pak si moje matka v jiném městě zlomila nohu, potřebuje koupit léky a najmout sestru. A brzy bude splátka hypotéky.

Bezvýchodnou situaci zhoršuje mnoho problémů

Bezvýchodnou situaci zhoršuje mnoho problémů

A všechny tyto problémy potřebujete vyřešit, není kam jít. Ale nebude možné je vyřešit všechny najednou, je to prostě nereálné. Udělejte si seznam naléhavých úkolů a očíslujte je podle důležitosti. Řekněme:

  • Půjčte si peníze na léky, nechte se léčit, protože s bolestí v krku, silným kašlem a horečkou pravděpodobně nebudete schopni vůbec nic;
  • Dělejte a odevzdávejte práci;
  • Splatit hypotéku.

A tak dále. Hlavní je neodchýlit se od plánu. Při plnění jedné položky dočasně vypusťte z hlavy myšlenky na ostatní. Je to těžké, problémy jsou naléhavé, ale seznam se bude postupně zmenšovat. A to vám dodá optimismus, euforii a sílu pro nové úspěchy.

3. Udělejte rozdíl

Je velmi těžké abstrahovat se ze situace, kdy emoce překypují a není v dohledu žádná cesta ven z problémů. Ale za pokus to stojí. To je až později, pokud najednou znovu šlápnete na stejné hrábě, budete moci jednodušeji pojmout, co se stalo, a rychleji řešit problémy. Ale teď se musíte sebrat a neuzavírat se, ale podívat se „nepříteli“ do tváře.

Není potřeba nic radikálně měnit, stačí udělat krok. Tak si alespoň ujasníte situaci místo nekonečného přemýšlení. Pokud nemůžete půjčku splatit včas, zavolejte do banky a pokuste se vyjednat odklad. I jeden krok je rozhodně lepší než nekonečné vzlykání do polštáře.

4. Změňte svůj postoj k bezvýchodné situaci

Najděte v tom, co se děje, něco pozitivního. Život se nedělí jen na černý a bílý, vždy existují mezilehlé možnosti. Zkuste sepsat pár dobrých důsledků situace na kus papíru. Ať jsou bezvýznamní, ale pozitivní. Například: „Měl jsem zpoždění se splácením úvěru, ALE koupil jsem potraviny“, „Měl jsem zpoždění se splácením úvěru, ALE zaplatil jsem za bydlení a komunální služby“, „Splácel jsem půjčku pozdě, ALE žiju a dobře, a dluhy vůči bance nejsou to nejdůležitější v životě.“

5. Neměňte vůbec nic.

Na pozadí předchozích rad se to zdá paradoxní. Ale věřte, že to také funguje. Pokud si nevíte rady, dejte si čas. Nechte situaci volný průběh. Někdy na nás opravdu nic nezávisí. Ale jednat impulzivně, pod vlivem emocí, může věci jen zhoršit.

READ
Charakteristické rysy muže Berana s ženami Blíženci

Uvolněte se, zapomeňte na to, že máte problémy

Uvolněte se, zapomeňte na to, že máte problémy

Někdy se dějí zázraky: ve vašem životě se může objevit člověk, který vám řekne, jak správně jednat. Nebo k vám řešení přijde samo – jakýsi vhled. Od emocionálního se liší chladnou vypočítavostí. Mozek samostatně zpracovává informace a dává vše do pořádku. Když vás napadne ta samá spásná myšlenka, ucítíte ji. Například: „Potřebuji napsat kamarádovi z dětství“, „Na to můžu zapomenout jako na smutné nedorozumění – stává se to každému“, „Už to nemůžu, chci žít a být šťastný.“

6. Vyzkoušejte si školení Řešení problémů

Trénink Řešení problémů funguje, jak se dostat z jakékoli beznadějné situace. Jedná se o integrovaný přístup k řešení problémů, který je založen na jejich opuštění.

  1. Určete zdroj problémů – situaci, která je způsobila. Například jste dlouho nemohli najít práci, a tak jste dostali dočasnou práci s malým platem. Výsledkem je, že sotva vyděláte. Z toho důvodu cítíte úzkost, nespokojenost a pochybujete o stabilní budoucnosti.
  2. Sepište si své cíle a ujasněte si také důvody, proč je tato situace problematická. V tomto příkladu: cílem je najít práci s přijatelným platem, původem je nejistota, že takovou práci najdete.
  3. Pomocí brainstormingu (zapište si všechny možnosti bez kritiky) vytvořte seznam alternativního chování v této situaci. Uveďte co nejvíce možností, i když se vám zdají směšné. Například:
    • získat dodatečné vzdělání nebo pokročilé školení online;
    • změnit pole působnosti;
    • snížit své potřeby a žít z tohoto platu;
    • najít další příjem;
    • přepište svůj životopis a zkuste znovu najít práci
    • atd.
  4. Ohodnoťte alternativy, které jste našli, na stupnici od 1 do 10 podle stupně jejich účinnosti.
    • získejte vzdělání nebo pokročilé školení online – 5 z 10.
    • změnit pole působnosti – 4 z 10;
    • snížit své potřeby a žít z tohoto platu 3 z 10;
    • najít další příjem 7-10;
    • přepište svůj životopis a zkuste znovu najít práci 6 z 10.
  5. Přemýšlejte o možných důsledcích každé alternativy. Například: získání dalšího vzdělání nebo pokročilého školení online stojí peníze, budete se muset zadlužit; změna pole působnosti zabere spoustu času a úsilí; atd.
  6. Identifikujte konkrétní akce k implementaci nejúčinnějšího alternativního chování.

Všechny výše popsané metody mohou pomoci najít cestu z bezvýchodné situace. Ale jen pokud nejste úplně zmatení. Pokud si uvědomíte, že pocitu beznaděje se sami nezbavíte, domluvte si schůzku s psychologem. Jinak může situace trvat roky a zničit život váš i vašich blízkých.

Neexistují beznadějné situace, existují nepřijatá rozhodnutí. Někdy je nepřijímáme, protože se bojíme, že ztratíme něco cenného. Ale ve skutečnosti by to mohl být začátek nového života. Někdy je lepší opustit minulost, abyste dosáhli toho, co chcete.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: