Jak rozvíjet paměť: cvičení a užitečné tipy

Muž, který se držel za hlavu

Dobrá paměť, stejně jako dobré zdraví, výrazně zlepšuje kvalitu života. Jak ji může dospělý zachovat a rozvíjet? Praktická doporučení sestavili psychologové na základě počítačové kognitivní stimulace, neurovědy a mnemotechniky.

Obecné tipy pro rozvoj paměti u dospělých

Kim Peak, Američan s fenomenální pamětí, se naučil číst v šestnácti měsících, absolvoval školu ve čtrnácti, byl hudebně nadaný a zanechal stopy ve filmu, stal se prototypem hrdiny filmu „Rain Man“. Ne každý má takové schopnosti, ale mnozí je mohou rozvíjet. Jak to udělat?

Paměť a její schopnosti

Lidská paměť vám umožňuje přijímat, ukládat a reprodukovat potřebné informace v určitém okamžiku a pracovat jako přenosný počítač. Je pravda, že počítač vytvoří soubory v dokonalé podobě, ale člověk může snadno zapomenout, co si nedávno pečlivě zapamatoval.

Zapomínání je přirozenou vlastností mozku, která umožňuje ulevit a chránit nervový systém před přepětím. Teorie vyhledávání říká: Nezapomínáme, k získávání informací používáme nesprávná vodítka. Stačí vybrat požadovaný podnět ve formě zvuku, vůně nebo obrazu, aby se požadované obrazy okamžitě objevily v paměti ve své původní podobě.

Muž s mimořádnými schopnostmi v oblasti lidské paměti, Kim Peek, měl savant syndrom a Nelson Dellis, pětinásobný šampion USA v paměti, nazývá jeho úspěchy výsledkem tvrdého tréninku. Člověk může mít špatnou paměť v důsledku nemoci, zranění, nedostatku spánku, stresu, některých léků, závislostí a změn souvisejících s věkem. Může ji ale zlepšit a posílit pomocí speciálních doporučení a cvičení.

Vzpomínky

Aby se potřebné obrázky objevily v paměti, potřebujete klíč: Unsplash/ian dooley

Co dělat, když máte špatnou paměť?

Je nutné identifikovat typ ztráty paměti a opravit ji. K nápravě pomůže odpočinek, sport a správná výživa. Svou paměť můžete trénovat aktivním životním stylem a prací s Schulte tabulkami, mozkovými cvičeními (neurobika), memorováním poezie a počítačovou kognitivní stimulací.

Existují přechodné (dočasné) a trvalé (trvalé) ztráty paměti. Hlavní příznaky ztráty paměti:

  • Časté ztráty osobních věcí.
  • Potíže s hledáním správných slov.
  • Zvyk neustále vyprávět stejný příběh nebo klást stejné otázky.
  • Zapomínání, zda byla žehlička vypnutá nebo zavřené přední dveře.
  • Ztrácet se na známých místech.
  • Zaměňte dny v týdnu a roky.
  • Zapomeňte na důležité schůzky a události.
  • Problémy s dodržováním pokynů a rozhodováním.

Co dělat v tomto případě? Je nutné obnovit paměť na každodenní úrovni. K tomu jsou vhodná následující doporučení:

  • Zdravý spánek a pravidelný pohyb.
  • Správná výživa a užívání multivitaminů.
  • Aktivní společenský a kognitivní život.

Trénink paměti pomocí vizuálních obrázků (tabulky Schulte a speciální počítačové rehabilitační programy), dále neurobik, čtení a memorování poezie.

READ
Jaké jsou pocity: klasifikace a jak jim porozumět

Jak rychle zlepšit paměť?

Existují jednoduché způsoby, jak zlepšit paměť, které se mohou stát součástí života každého moderního člověka:

  1. Hrajte deskové hry, které stimulují paměť a představivost (Města, Abeceda, Krokodýl).
  2. Vytvářejte vizuální obrazy a asociace tím, že je vyslovíte nahlas.
  3. Poslouchejte klasickou hudbu, čtěte nahlas, zpívejte písničky.
  4. Dělejte jógu a meditujte.
  5. Použijte metodu Double Doodle, která zahrnuje psaní a kreslení pravou a levou rukou současně.
  6. Vylož na papír všechny myšlenky, které se ti honí hlavou, použij techniku ​​brain dumpingu (doslova – ‘brain dump’). Veďte si deník, plánujte věci pomocí deníku.
  7. Luštěte křížovky, sudoku, hádanky.
  8. Učte se cizí jazyky.
  9. Choďte do práce a domů po neznámých trasách.
  10. Normalizujte množství hormonů v krvi.

V rozvoji paměti pomáhají mnemotechniky (umění zapamatování) a mnemotechniky jako soubor nástrojů pro aktivaci zapamatování informací. Michail Litvak o nich píše v knize „Mnemotechnické pomůcky“.

Stolní hra

Hrajte deskové hry pro zlepšení paměti: Unsplash/John Benitez

Cvičení pro rozvoj paměti

Jak rozvíjet paměť u dospělých? Využívají k tomu oblíbené mnemotechnické techniky založené na rýmování, používání zkratek, vytváření asociací, metodu Cicera a Aivazovského a také vizualizaci. Podívejme se na ně podrobněji:

  1. Rýmování. Krátké básně jsou mnohem účinnější než dlouhá složitá pravidla, dokonale trénují paměť. Je snadné si zapamatovat své telefonní číslo, bankovní kartu nebo kód interkomu pomocí krátkého verše a melodie své oblíbené písně. Příkladem je rčení pro zapamatování barev duhy: “Každý lovec chce vědět, kde sedí bažant.”
  2. Zkratka. Chcete-li si zapamatovat dlouhé fráze, názvy a výrazy, používejte zkratky spojením velkých písmen nebo částí slov do skupin.
  3. Asociace. Spojte potřebné, ale nudné informace s obrázky příbuzných, přátel, zpěváků a herců („Můj nový soused vypadá jako Fjodor Bondarčuk, dokonce se jmenuje Fedya“). Asociace jsou živé obrazy, které pomáhají sjednotit slova, předměty a fakta. Rozvíjejí paměť a myšlení, posilují sebevědomí.
  4. Metodika “Chrám paměti”. Slavný řečník Cicero nečetl z očí, ale zpaměti reprodukoval jména, data a čísla a umístil je do pomyslné místnosti. Během řeči si představil tuto místnost a snadno si vybavil informace.
  5. Přehrávání snímku z paměti. Mořský malíř Aivazovskij použil k zapamatování následující metodu: podíval se na obrázek, zavřel oči, reprodukoval obrázek, vyptával se na něj, dokončil obrázek, otevřel oči a ujistil se, že vše pojmenoval správně. Techniku ​​několikrát opakujte.
  6. Vizualizace. Představte si každé číslo a písmeno v jasných barvách a obrázcích.

Dívka cítí květinu

Prozkoumejte nové vůně, abyste zlepšili svou paměť: Rozstříkněte/zapněte akyurt

READ
Býk a Panna v posteli

Existuje několik dalších účinných technik:

  1. Zapamatujte si dlouhé cizí výrazy a názvy používající souhlásková slova.
  2. Zapamatujte si čísla pomocí metody vzorů a známých čísel. Použijte tradiční alfanumerickou abecedu, alfanumerický kód vyvinutý slavným matematikem Yakovem Perelmanem a zlomkový číselný kód.
  3. Chcete-li si zapamatovat vizuální obrazy, použijte pomocné objekty. Abyste si zapamatovali, že Měsíc přibývá, položte ukazováček na měsíční kotouč. Dostanete písmeno “R”.

Jaká cvičení rozvíjejí paměť? Dokončete tyto jednoduché úkoly:

  1. Navštivte nové místo (obchod, muzeum), zapamatujte si a zapište, co vidíte.
  2. Poznejte nové vůně přičichnutím k lahvičce nového parfému nebo aromatického oleje každé ráno.
  3. V noci procházejte byt po paměti, aniž byste rozsvítili.
  4. Provádějte každodenní činnosti střídavě pravou a levou rukou.
  5. Noste každý den nové věci. To také stimuluje paměť.
  6. Naučte se znakovou řeč a Braillovo písmo.
  7. Souhlasit s novými návrhy na zvládnutí funkčnosti práce, rozvíjet nové dovednosti.
  8. Naučte se hmatem rozlišovat předměty v kapse a tašce.
  9. Sledujte televizi bez zvuku, čtěte nové knihy, noviny a časopisy.
  10. Každý víkend relaxujte jinak.
  11. Vymýšlejte vtipy, anekdoty, pište básně a povídky.

Chcete-li zlepšit svou paměť, provádějte fyzická cvičení pro rozvoj koordinace:

  1. Skočte na jednu nohu, druhou pokrčte v koleni.
  2. Střídejte patu a špičku („boxerské skoky“).
  3. Měňte nohy při skákání, pohybujte jimi dopředu a dozadu, k sobě a od sebe, křížem krážem.
  4. Skákejte přes švihadlo tam a zpět s rukama vzpřímeným a zkříženým.
  5. Cvičte na koordinačním žebříčku.
  6. Hrajte s tenisovým míčkem ve dvojicích.
  7. Žonglovat s předměty.

Žonglér

Chcete-li zlepšit svou paměť, žonglujte s předměty: Unsplash/Yi Liu

Pokud máte problémy se zapamatováním, začněte rozvíjet svou paměť. Dejte na rady zkušených specialistů a provádějte to pravidelně. Pak si po chvíli uvědomíte, že si pamatujete skoro všechno.

Foto: Rawpixel/Unsplash

Jako každou jinou schopnost lze paměť trénovat a rozvíjet. Hlavní je zvolit správný cvičební program.

Zapamatovat si jméno herce nebo najít večer ponechané klíče může být někdy těžké. Získání potřebných informací z paměti vyžaduje hodně úsilí. Zapomínání je přirozený proces, který má za úkol zbavit nervový systém nevyžádaných informací a chránit ho před přepětím. Zvýšená zapomnětlivost ale může výrazně zkomplikovat život. Může to být způsobeno nedostatkem spánku, stresem, závislostmi nebo přetížením informacemi.

Pokud tento problém nesouvisí se zraněním nebo nemocí, je skutečně možné jej vyřešit svépomocí. Paměť lze rozvíjet a zlepšovat jako kteroukoli jinou schopnost. K aktivaci jeho potenciálu jsou nutné pravidelné hodiny, jako ve sportu nebo hudbě. A naopak – při jejich nepřítomnosti se sníží schopnost mozku zapamatovat si. Mluvíme o nejúčinnějších způsobech, které pomohou posílit paměť a zlepšit mozkové funkce.

READ
Oslava výročí ve velkém měřítku: co dát manželovi k jeho 35. narozeninám?

1. Vytvářejte asociace a vizualizace

Pamatování si nového bude snazší, pokud spojíte neznámé s vědomostmi, které již máte. Podstatou asociační metody je spojit známé a neznámé do jednoho příběhu, označit nové informace známými fixy. Přijaté informace lze tedy snadno zapamatovat a rychle reprodukovat ve správný čas. Pomocí asociativních paralel je snadné naučit se dopravní značky, hesla a data, telefonní čísla a kreditní karty.

V roce 1980 byly v Moskvě zahájeny olympijské hry a 600 let před tím se odehrála bitva u Kulikova. Číslo 5813 lze vyjádřit jako číselný výraz 5+8=13. V tomto případě jsou obrázky zapamatovány ještě efektivněji. Je lepší, když jsou neobvyklé a dokonce absurdní. Například osmička připomíná ženu s velkými boky a objemnými prsy a pětka zase jednokolkové cirkusové kolo. Mentálně nakreslete baculatou paní, která si koupí takové kolo a jezdí na něm po městě.

Takové ilustrace by měly být velké, trojrozměrné, barevné a co nejpodrobnější. Dovednost kódování do vizuálních obrazů je trénována a rychle automatizována. V budoucnu nebude těžké obnovit v paměti jak tyto obrazy, tak význam, který je v nich vložen. Ještě jednou, položte klíče na to či ono místo, představte si, jak zde kvete květina. Ráno určitě nezapomenete, kde přesně vám kytka vyrostla, a rychle najdete to pravé.

Foto: Mistr Wen/Unsplash

2. Naučte se poezii a čtěte nahlas

Osvědčenou metodou je memorování básní. Tady nejde o bezduché napěchování, ale o pochopení smyslu, jeho vědomé vnímání. Stanovte si pravidlo, že každý týden budete studovat jeden krátký kus. Postupně zvyšujte množství materiálu. Bude snazší si ji zapamatovat, bude-li předem rozdělena na více částí a vyučována ve čtyřverších. Můžete to udělat kdekoli: na obědě, při chůzi nebo v dopravě. Nebojte se velkého množství opakování. Postupem času si všimnete, že zapamatování trvá méně a méně času.

Efekt bude ještě lepší, když si vezmete díla těch autorů, jejichž sbírky ve vás nevzbuzují zájem. Naučit se takové verše vyžaduje více síly. Zkuste se do jejich obsahu ponořit hluboko a zamyslete se nad výtvarnými postupy, které autor použil. Poezii lze recitovat před zrcadlem nebo ji zapisovat zpaměti. Stejně tak je užitečné číst nahlas. To zlepšuje dikci, intonaci a rozvíjí sluchovou paměť. Pokud nemáte rádi poezii, naučte se texty.

READ
Společensky významné technologie

Foto: Kinga Cichewicz/Unsplash

3. Zkuste si vzpomenout, co jste zapomněli

Není nutné si brát nákupní seznam sestavený před odchodem do obchodu. Takový seznam jednak pomůže nic nevynechat a zároveň nenakupovat příliš mnoho. Na druhou stranu se jeho absence pozitivně projeví na stavu paměti. Tentokrát si něco nekupujte – bude pobídka, abyste si položky ze seznamu lépe zapamatovali a uchovali si je v hlavě na další cestu. Zapomněli jste něčí jméno, telefonní číslo, heslo nebo přísady v receptu? Zkus si vzpomenout. Udělejte si čas a věnujte tomu několik minut, místo abyste hledali odpověď ve svém smartphonu nebo adresáři. To je skvělé pro zlepšení paměti.

Foto: Andrej Lisakov/Unsplash

4. Zvládnout cizí jazyky

Můžete se naučit básničky a písničky nejen ve svém rodném jazyce. Pokud neumíte cizí jazyk, začněte se ho učit. Jedná se o jeden z nejlepších způsobů, jak aktivovat mozkové buňky a rozšířit kapacitu paměti. Pokud si každý den zapamatujete několik slov, po několika měsících můžete cítit znatelný výsledek. Učení se nového jazyka rozvíjí schopnost strukturovat, analyzovat a pamatovat si informace. Navíc je dobrou prevencí nemocí souvisejících s věkem. Například Alzheimerova choroba. Nejoblíbenějším způsobem, jak si zapamatovat cizí slovní zásobu, jsou kartičky se slovy a výrazy. Tato technika je založena pouze na vizuálních asociacích.

Foto: Florencia Viadana/Unsplash

5. Pamatujte na události dne

Dalším způsobem, jak aktivovat paměť, je ponořit se do minulého dne a zapamatovat si všechny jeho události. Před spaním se snažte obnovit útržky dialogů, obrazy lidí, jejich mimiku a gesta, každý telefonát a jídla, ze kterých sestával váš jídelníček. Pokuste se znovu vytvořit sekvenci všech akcí od okamžiku, kdy se probudíte. Prezentujte tyto obrázky co nejpodrobněji. Důležité je propojení představivosti, zrakové, sluchové a čichové paměti.

Pokud je nudné vzpomínat na den ve formě imaginárních ilustrací, založte si deník a pravidelně popisujte události na papíře. Totéž se doporučuje opakovat u sledovaných filmů. Po dalším filmovém představení si znovu projděte příběh v hlavě. Pamatujte nejen na hlavní body, ale také na dialogy postav, detaily jejich oblečení, interiéry natáčecích míst. Ještě užitečnější je převyprávět obsah filmů, představení, číst články a knihy svým přátelům. Tím se nejen dobře trénuje paměť, ale také se rozvíjí řeč, obohacuje se slovní zásoba.

Foto: Erik Witsoe/Unsplash

6. Hrajte hry mysli

Mohou to být hlavolamy, šachy, vrhcáby, sudoku, poker, různé hlavolamy a hlavolamy. Intelektuální hry aktivují mozek, trénují paměť a pozornost. Stejně důležité je provádět cvičení pro zapamatování a rychlost reakce. Vyberte si komplex, který pro vás bude zajímavý a pohodlný. Tento přístup vás připraví na systematické provádění a pomůže vám rychleji dosáhnout výsledků. Naučili se luštit japonské křížovky – přejít na novou hádanku. Mozek si zvykne řešit stejný typ problémů dostatečně rychle.

READ
Jak zjistit, která dívka má ráda květiny

Zavřete oči a pokuste se sdělit umístění všech předmětů v místnosti. Nyní hoďte na stůl hrst sirek a pozorně se podívejte, abyste si zapamatovali jejich pořadí. Poté sirky vyfotografujte a promíchejte. Vaším úkolem je znovu vytvořit kompozici. Pro rozvoj zrakové paměti je užitečné čas od času provádět běžné činnosti se zavázanýma očima nebo zavřenýma ušima. Kromě toho na internetu najdete spoustu aplikací, které jsou zaměřeny na rozvoj paměti a pozornosti. Například elektronická verze obrázků „Najdi rozdíly“.

Foto: Maarten van den Heuvel/Unsplash

7. Změňte svou obvyklou trasu

Chodíte do práce pořád stejně? Změnit trasu. I když je to pohodlnější a kratší. Mozek potřebuje ke svému fungování neustálou rozmanitost a nové zkušenosti. Zároveň se snažte označit kolem sebe jakékoli drobné detaily, oblečení kolemjdoucích, výplně výloh, nápisy, domy a obchody. Můžete spočítat počet holubů, červených aut nebo předmětů, které začínají na určité písmeno. Nestandardní akce, neobvyklé pocity a pachy vyvolávají vznik nových nervových spojení a ovlivňují procesy zapamatování.

Ze stejného důvodu se doporučuje častěji zavádět nové návyky. Začněte si čistit zuby druhou rukou nebo proveďte tradiční ranní rituály v jiném pořadí. Cestování je neméně užitečné pro posílení paměti: zkoušejte nová jídla a produkty, objevujte neznámá místa, navštěvujte výstavy a muzea, poslouchejte častěji novou hudbu. Zpracování a pochopení takových informací z mozku bude vyžadovat další zdroje. Kromě pozitivních emocí a rozšiřování obzorů takové aktivity rozvíjejí prostorovou paměť.

Foto: Marc Kleen/Unsplash

8. Veďte zdravý životní styl

Čerstvý vzduch, pohyb a dobrý spánek jsou důležité faktory, bez kterých je normální fungování paměti nemožné. Každodenní větrání místností a procházky na čerstvém vzduchu nasytí krev potřebným kyslíkem. A díky fyzické aktivitě se zlepšuje cévní tonus a aktivuje se mozková cirkulace. Vyberte si sport, který vás baví. Stav paměti závisí také na napájení. Do jídelníčku zařaďte dostatek ořechů, tvrdého sýra, vajec, tučných ryb, zeleniny a ovoce.

Foto: Marion Michele/Unsplash

Ale alkohol a tabákový kouř naopak mozkové buňky ničí. Včetně těch, které jsou zodpovědné za paměť.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: