Jak se vyrovnat s depresí po ztrátě zaměstnání

Dnes nepotřebujete komunikovat s ostatními lidmi, abyste uspokojili své potřeby. Můžete pracovat na dálku, objednávat jídlo v aplikaci a objednávat oblečení v internetovém obchodě. To vše poskytuje příjem člověka, nikoli jeho konexe. Pokud o výdělek přijde částečně nebo úplně, je narušen obvyklý chod věcí.

Pokud člověk nemá podporu od ostatních, pak po propuštění jeho myšlení přejde do režimu přežití. “Naše neurofyziologické systémy se začnou aktivovat.” To bude vyjádřeno v otázkách: „Budu schopen přežít? Budu mít možnost se najíst? Budu mít přístřeší?‘“ vysvětluje Nelsen.

Dodala, že mnoho lidí má jen zřídka sociální kontakty mimo práci. Tím, že ji ztratili, ztratí většinu svého prostředí.

Výzkumy potvrzují osamělost moderního člověka. V roce 2018 provedla Cigna průzkum mezi 20 50 Američany a zjistila, že téměř XNUMX % z nich se vždy nebo někdy cítí osaměle nebo opuštěně.

Studie Gallup z roku 2014 zjistila, že nezaměstnaní lidé častěji trpí depresí, přičemž příznaky jsou horší u těch, kteří byli nezaměstnaní šest měsíců nebo déle. V roce 2017 došli k podobným závěrům na univerzitě v Lipsku: zjistili, že starší lidé, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní, mají větší pravděpodobnost deprese než zbytek populace. Další studie z roku 2015 zjistila, že nezaměstnaní lidé ve věku 18 až 25 let měli asi třikrát vyšší pravděpodobnost vzniku deprese než jejich vrstevníci.

Myslíme si, že naše práce definuje naši osobnost.

Nelsen věří, že v moderní společnosti, zejména americké, je tento postoj silný: jste to, co děláte. Při vzájemném setkání je totiž první věcí, na kterou se mnoho lidí navzájem ptá, práce.

„Ve skutečnosti je to v mnoha jiných kulturách považováno za velmi neslušnou otázku, protože jde o to, co děláte, ne o to, kdo jste. Že jo? Je na tobě tolik zajímavých věcí,“ dodala.

Jak se vyrovnat s depresí po ztrátě zaměstnání

Vyhledejte pomoc odborníka

Situační deprese může vypadat jako klasická deprese a člověk náchylný k její klinické variantě riskuje, že prožije depresivní epizodu. Příznaky klinické deprese zahrnují nespavost, ztrátu chuti k jídlu, potíže s hledáním potěšení, nedostatek energie a sebevražedné myšlenky. Pokud existují, měli byste okamžitě vyhledat pomoc odborníka.

READ
Proč tě ten muž neosloví jménem?

Psychoterapeuti jsou obvykle drazí, ale dostupné možnosti lze nalézt v místních nemocnicích, krizových centrech nebo vzdělávacích institucích, které poskytují studentům psychologickou podporu pod dohledem učitelů. Kromě toho se můžete zeptat, zda existují psychoterapeuti se speciálním ceníkem pro propuštěné zaměstnance. Další možností je najít číslo horké linky pro lidi v nouzi.

Buďte v kontaktu s přáteli

Lidé, kteří přišli o práci, chtějí někdy ukončit veškerou komunikaci, protože propuštění jim připadá jako ostudný fakt. Nelsen říká, že byste to neměli dělat – právě v takových chvílích je velmi důležité neztratit kontakt s ostatními lidmi.

“Jsme sociální tvorové, potřebujeme spojení, abychom se mohli rozvíjet a přežít,” zdůraznila. Najděte si skupinu stejně smýšlejících lidí, udělejte něco, co nesouvisí s prací, jděte na kurz nebo jen zavolejte starému příteli.

Změňte svůj pohled na události

Ztotožnit se s prací není podle Nelsena vždy na škodu. Ale ztotožňovat se pouze s prací je rozhodně špatné. Pamatujte si, kdo jste mimo kancelář, a změňte svůj pohled na události.

Někdy si o sobě lidé myslí: „Jsem neúspěšný. Nikdo mě nechce zaměstnat.” Místo toho je lepší si zvyknout na myšlenku: „Mám vzdělání. Mám značné pracovní zkušenosti. Mám cenné dovednosti.”

Rozdělte velký úkol na malé kroky

Nelsen doporučuje rozdělit velké úkoly, jako je hledání práce, na malé kroky. Vyberte si pár věcí, které budete dělat každý den. „Řekněte si: aktualizuji svůj profil na LinkedIn a obnovím ho. “Půjdu se projít,” upřesňuje.

„Rozdělte úkoly na zvládnutelné kroky a nesoustřeďte veškerou svou pozornost na hledání práce,“ dodává Nelsen. “Snažte se najít jiné aktivity, abyste uklidnili svůj nervový systém a znovu se spojili se sebou a ostatními lidmi.”

Někteří jsou propuštěni, jiní musí odejít z vlastní vůle. Pro mnohé je tato událost šokem, který může vést k depresím a ztrátě sebevědomí. Nejde totiž jen o dočasný pokles příjmů, ale také o zpřetrhání sociálních vazeb, nutnost přehodnotit své plány, dovednosti a hodnoty. Poradíme vám, jak přežít těžké období.

Co se stane, když přijdete o práci?

Lidé se často spojují se svou prací, zejména pokud je příjemná. Ekonomové Mark Bryan a Alita Nandi analyzovali víceletou dotazníkovou studii 40 XNUMX britských domácností, aby zjistili, jak spokojenost nebo nespokojenost s prací ovlivňuje život obecně. Ukázalo se, že čím více si lidé jejich práce váží, čím je pro ně důležitější, tím vyšší je jejich emoční pohoda.

READ
Efektivní strategie pro řešení konfliktních situací

Ztráta zaměstnání vede k osobní krizi: musíte si hledat nové zaměstnání, přehodnotit své cíle a dovednosti. Pro mnohé je práce kotvou, která jim umožňuje cítit se sebevědomě – a to se netýká jen peněz. Závisí na tom denní režim, jsou s ním spojeny zvyky a denní rituály. Aniž byste se museli každý den připravovat do práce, podnikat, obědvat s kolegy, diskutovat s nimi o nejnovějších zprávách, život se stává úplně jiným – to může způsobit zmatek, deprese a ztrátu sebevědomí.

Obálka článku

Přesto můžete čas bez práce využít k dobru – k tomu, co jste dlouho odkládali, přehodnotili své priority a lépe porozuměli sami sobě. Zde je to, co můžete udělat, abyste překonali šok z vyhození a šli dál.

Odpočiň si

Zdálo by se, že když jste ztratili práci, měli byste si rychle najít novou. Ale hned běžet na stránky práce je špatný nápad. Stres způsobený propuštěním vás může donutit přijmout nevýhodnou nabídku a situaci jen zhoršit. Američtí psychologové si během experimentů všimli, že lidé ve stresu více dbají na pozitivní stránku příchozích nabídek a ignorují ty negativní. Když tedy uvidíte volné místo s dobrým platem, nemusíte si všimnout jiných, nepříliš příjemných podmínek.

Pokud tedy máte finanční prostředky poprvé, dejte si na čas. Sledujte své myšlenky a pocity. A pokud si všimnete, že se velmi trápíte, začnou vás mučit negativní myšlenky nebo vás přepadnou nepříjemné emoce, zkuste přepnout.

Psycholožka Tanya Peterson ve své knize „Inner Peace“ doporučuje nepoužívat k tomu telefon a sociální sítě. Je lepší udělat si doma generální úklid, dát nepotřebné věci na prodej, přečíst si knihu a podívat se na televizní seriál, na který jste předtím neměli dost času a energie, a jít na dlouhou procházku. Taková přestávka pomůže zmírnit stres a obnovit jasnost myšlení.

Obálka článku

Pamatujte: hledání duše vám nepřinese žádný užitek a v krizi mohou o práci přijít i vynikající specialisté.

Držte se každodenní rutiny

Bez vaší obvyklé práce může být zpočátku obtížné najít něco, co byste mohli dělat. Existuje riziko, že budete celý den zaseknutý na telefonu, narušíte své obvyklé spánkové vzorce, vzdáte se svých oblíbených činností, to jen zhorší váš emoční stav.

READ
Jaké vitamíny zmírňují únavu a stres?

Abyste tomu zabránili, začněte plánovat svůj život:

  1. Udělejte si plán na týden. Myslete na to, v kolik budete každý den vstávat, snídat, obědvat, večeřet a chodit spát. A hlavní je, co uděláte se zbývajícím časem. Mohou to být domácí práce, některé projekty, které byly dlouho odkládány, nebo práce na volné noze – cokoli, co vám pomůže zůstat aktivní.
  2. Abyste z mrazáku nejedli jen chipsy a pizzu, naplánujte si jídelníček na několik dní dopředu, kupte si předem potřebné produkty a vyhraďte si čas na přípravu jídla.
  3. Nezapomínejte na sport. Pokud máte členství v posilovně, skvělé, nyní ji můžete navštívit nejen večer, ale i ve volnějších hodinách dne. Pokud ji nemáte, nainstalujte si bezplatnou fitness aplikaci – pomůže vám zůstat ve formě bez dalších nákladů.

Najít nový smysl

Po nabrání sil a zklidnění můžete přemýšlet, co dál. Chcete-li to provést, stojí za to analyzovat situaci. Sociální psycholog Karl Weick navrhl využití smyslů – metody, která pomáhá najít smysl toho, co se děje. Původně byl navržen pro organizace v krizi. Hodí se ale i pro lidi, kteří byli propuštěni kvůli politickým a finančním katastrofám, které nemohli ovlivnit.

Cílem je začít si vysvětlovat, co se stalo, jakou roli jste v situaci sehráli a jaké vlastnosti vám pomohou začít nový život – to vám umožní znovu získat pocit kontroly nad situací. Zároveň byste se neměli soustředit na své vlastní chyby a selhání – to jen zvýší pochybnosti o sobě. Je lepší přemýšlet o tom, jak můžete recyklovat své minulé zkušenosti a dovednosti a použít je pro nové projekty.

Obálka článku

  1. Jaké dovednosti ze své minulé práce mohu využít v budoucnu?
  2. Jaké vlastnosti se mi zatím nepodařilo využít?
  3. Jakým směrem se chci rozvíjet?
  4. Jak moc se mi líbila moje práce, jak odpovídala mým zájmům a potřebám?
  5. Jak by se měla moje nová práce lišit od mé staré?

Nespěchej. Odpovědi k vám nemusí přijít okamžitě, ale přemýšlení o těchto otázkách v průběhu času vám může poskytnout nápady, kam jít dál.

Požádejte o podporu

Dobrý přítel bude poslouchat. To už je hodně: podpora blízkých je účinný způsob, jak se zbavit stresu. Navíc rozhovor s přítelem vám může pomoci uvést věci na pravou míru. A možná z toho najít cestu ven.

READ
Oživení vztahů: jak vrátit bývalou lásku

O pomoc byste se však měli obrátit nejen na své blízké. Vzpomeňte si na lidi, které sotva znáte, přátele přátel, se kterými byste se mohli domluvit na spolupráci nebo kteří vám mohou poskytnout užitečné informace. Tomu se říká síla slabých vazeb: lidé, které dobře známe, mají tendenci se pohybovat ve stejných kruzích a mají stejné příležitosti jako my, zatímco vzdálení známí mohou nabízet něco jiného.

Pokud potřebujete práci akutně, neváhejte o ní napsat na sociální sítě. Už změnili nábor: 70 % respondentů tam někdy hledalo práci a přibližně stejný počet společností si před pohovory prohlíží profily kandidátů. Přihlášení k odběru specializovaných skupin, abyste byli informováni o volných pracovních místech a zveřejňování příspěvku o hledání práce, je užitečný a logický krok.

Obálka článku

Při psaní pracovního inzerátu se snažte, aby byl stručný a co nejkonkrétnější. „Příspěvek k hledání práce je jednoduchý text, který lze sestavit za půl hodiny,“ píše redaktor Sergej Korol. “Musíte o tom přemýšlet z pohledu potenciálního zaměstnavatele.”

Zde je to, co je důležité napsat:

  1. Jaký druh práce je potřeba?
  2. co jsi dělal předtím?
  3. Jaké příklady prací máte (dostatek referencí).
  4. Jaké jsou vaše dovednosti, schopnosti, zájmy.
  5. Jaká omezení máte?
  6. Jak vás kontaktovat.

Neobviňujte se

Mnoho lidí, kteří přišli o práci, si za to začnou nadávat. Myslí si, že kdyby byli talentovanější nebo trochu tvrději pracovali, bylo by všechno v pořádku. Je to klam. Ve skutečnosti je mnoho lidí propuštěno z důvodů, které nemohou ovlivnit. To se pravidelně stává i manažerům. A to se stává zvláště často během rozsáhlých ekonomických krizí, kdy jsou firmy nuceny propustit tisíce zaměstnanců, jen aby snížily provozní náklady a déle se udržely nad vodou.

Takže pokud jste nezaměstnaní, nebijte se. Vnímejte situaci stoicky. Staří stoičtí filozofové věřili, že na světě je jen velmi málo věcí, které můžeme skutečně ovládat. Filosof Epiktétos tedy věřil, že pouze náš názor, aspirace, touha, odchylka jsou v naší moci. Ale naše tělo, majetek, dobré jméno a kariéra jsou mimo naši kontrolu. Z toho stoici usoudili, že můžeme ovládat své chování, ale ne jeho výsledky. Proto musíme přijmout to, co se děje, s vyrovnaností a uvědomit si, že jsme udělali všechno možné.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: