Jak se zotavit po rozchodu?

Konec vztahu prožíváme jinak – někteří lidé potřebují více času na zahojení citových ran, jiní méně. Ale bez ohledu na to, jak velkou bolest zažíváme, rozchod vždy poskytuje příležitost růst, lépe se poznat a stát se silnějšími.

Zahoďte nebo odstraňte z očí všechny věci, které vám ho nebo ji připomínají. Spalte fotografie. Užívejte si to, co váš partner nevydrží. Kupte si nové ložní prádlo. Začněte boxovat. Cestujte do jiné země. Nechat se ostříhat. Slibte si, že se alespoň jednou denně usmějete, bez ohledu na cenu. Naučte se buddhismus: vše v životě je pomíjivé, zdrojem našeho utrpení je připoutanost k lidem a věcem, musíme se naučit je nechat jít.

Univerzální recept na to, jak přežít rozchod a vymanit se ze závislosti na lásce, neexistuje, ale existují zkušenosti těch, kteří ve zkoušce obstáli a vyjdou na druhé straně bez újmy. Zde jsou nejlepší tipy.

1. Zatlačte zespodu

„Ležela jsem sama na podlaze v ložnici a plakala jsem tak zoufale, že jsem myslela, že mi pukne srdce,“ říká sedmatřicetiletá Arina, jejíž manželství se po sedmi letech manželství zhroutilo. “A pak jsem najednou cítil: to je ono, jsem na dně a už není kam klesnout.”

Tím, že tento okamžik „na dně“ procházíme vědomím, pomáháme si pochopit, že neurčuje celý náš život – je čas vstát ze dna. Jsme mnohem větší a silnější než emoce, které prožíváme.

2. Najděte v sobě oporu

Konec vztahu přináší intenzivní bolest – jako fyzické trauma. To je důvod, proč v prvních dnech po prasknutí mohou poskytnout úlevu běžné léky proti bolesti.

„Představte si: běželi jste velmi rychle k něčemu vytouženému a radostnému, ale klopýtli jste a upadli,“ přirovnává to psycholožka Lucy Mikaelyan. “V tuto chvíli to vypadá: je to tak, život skončil a nikdy nic nebude fungovat.”

Abyste přežili rozchod, je velmi důležité najít v sobě oporu. Chovejte se k sobě co nejpečlivěji, udělejte si radost při každé příležitosti. Dělejte to, co děláte dobře, dodá vám to sebevědomí, zvedne náladu a pomůže vám cítit se silní.

READ
Nuance upřímnosti: proč je důležitá pro vztahy a sex

„Pamatujte si na sebe jako na dítě a někoho ze své rodiny, někoho, kdo nyní přináší úsměv a hřejivý pocit,“ radí Lucy Mikaelyan. – Co udělá babička nebo jiná milovaná osoba, na kterou jsi myslel, když tě uvidí tak naštvaného? Snad ti pomůže vstát, posadí si tě na klín, foukne na místo, kde to bolí, řekne ti něco zajímavého a rozveselí tě?

Láska, kterou jsme jako děti dostávali od spolehlivých a starostlivých dospělých, je něco, co si můžeme dát, když stárneme.“

„Uvědomil jsem si, že se musím stát svým vlastním nejlepším přítelem,“ říká Sergej, který po deseti letech manželství prošel bolestným rozvodem. “Pak budete mít vždy nablízku někoho, na koho se můžete spolehnout a nebudete se cítit osamělí.”

3. Nebijte se

Pokud jste opuštěni, vaše sebevědomí klesá. Pokud jste rozchod naopak iniciovali vy, často vás trápí pocity viny. To, co se děje, prožíváme jako porážku, jsme naštvaní, stydíme se – naše sny a naděje se zhroutily.

Důležité je odpustit si vše, co jste ve vztahu udělali nebo naopak neudělali, a odpustit partnerovi. Vezměte si s sebou do budoucnosti, co jste do vztahu vložili a co jste se z něj naučili. Hněv a zášť jsou neproduktivní emoce; brání vám jít dál. Čím dříve se od nich osvobodíte, tím snáze se ze závislosti na lásce dostanete a tím lépe se budete cítit.

Nikdo nemůže za to, že vztah nevyšel. Výzkumy ukazují, že máme tendenci se stýkat s lidmi, jejichž názory na život jsou radikálně odlišné od našich. Například jeden ze dvou chce děti a druhý ne, jeden je hluboce věřící a druhý ne. Proč?

„Každý ví, jaké vlastnosti by chtěl u potenciálního partnera vidět, ale když dojde na skutečný život, často děláme špatná rozhodnutí a zavíráme oči před tím, co nás odrazuje,“ říká psycholožka Samantha Joel. „Důvodem je, že neradi jsme odmítnuti a zraněni a postupem času, jak se vztah vyvíjí, je stále obtížnější ho zlomit. V důsledku toho se ocitáme ve spojení s osobou, která je nám cizí.

READ
Přerušujeme vztahy s cizincem. Jak se rozvést, pokud jsou děti

Aby se svazek stal šťastným, je důležité nebát se být zranitelný a zároveň si odpustit bolest, kterou můžeme druhému způsobit odmítnutím – je to nevyhnutelné.“

Rozchod milostného vztahu je vždy těžký, pro obě strany. Často rozchod přináší bolest, devastaci, zoufalství a žárlivost. Časem prověřená doporučení psychologa vám pomohou zvládnout životní zlom

Rozloučení s milovanou osobou

Jak přežít: užitečné tipy

Krok 1

Odpovězte si upřímně: kolik procent ze sta stále doufáte, že znovu získáte ztracený vztah? Vezměte si papír a napište do dvou sloupců: co jste na svém partnerovi milovali a čím jste s ním trpěli. Porovnejte, kde je více bodů.

Krok 2

Analyzujte kvalitu vašeho vztahu. Pokud jste byli vystaveni násilí (psychickému, fyzickému, finančnímu), ale přesto se chcete vrátit ke svému milenci, pak máte s největší pravděpodobností psychickou závislost na svém bývalém partnerovi. Dokud tento problém nevyřešíte, budete si nadále do života pouštět destruktivní partnery, kteří vám přinesou jen utrpení.

„Přemýšlejte o tom, co vás ve vztahu udrželo. Pokud se jedná o děti, strach z finanční insolvence nebo osamělosti, pak je v první řadě potřeba pracovat na otázkách osobnostní zralosti, a ne na návratu partnera,“ komentuje Natalya Legovtseva, psycholožka z Moskevské služby pro psychologickou pomoc obyvatelstvu.

Krok 3

Pokud stále toužíte po upřímné lásce, respektu a samotné osobnosti (!) milovaného člověka, pak mu o tom otevřeně řekněte, bez vyhrožování a manipulace. Nabídněte se, že budete společně pracovat na problémech a křivdách, které se během vašeho vztahu nahromadily. Požádejte o radu rodinného psychologa. Takto si alespoň můžete říct, že jste udělali maximum. Pokud je váš partner ve svém rozhodnutí rozejít se kategorický, pak nezbývá než přijmout jeho volbu a začít žít svůj nový, oddělený život.

Krok 4

Přijměte a pochopte skutečnost odloučení. Nenechávejte prostor pro naděje na obnovení vztahu. Lpěním na partnerovi, který vás nemiluje, plýtváte svou osobní energií a ztrácíte čas.

“Přeruš emocionální spojení.” Udělejte si sami například praktiky odpuštění, které jsou veřejně dostupné na internetu, nebo vyhledejte pomoc psychologa. Hlavním úkolem je přijmout fakt odloučení, odpustit a pustit člověka a situaci. Je velmi důležité propracovat útok, jinak to bude vyžadovat hodně síly, zdraví a energie. V ideálním případě byste měli mít pocit, že jste vůči svému bývalému neutrální. To je důležité, aby bylo možné v budoucnu budovat harmonické vztahy. V opačném případě hrozí přenesení staré zátěže negativních zkušeností do nového vztahu. Například bývalý milovaný vás podvedl. Pokud se s tímto traumatem nepropracujete, existuje šance, že v novém vztahu budete vysílat bezdůvodnou žárlivost,“ vysvětluje psycholožka.

READ
Jak získat svou ženu zpět prostřednictvím modlitby

Krok 5

Stabilizujte svůj emoční stav. S tím mohou pomoci každodenní meditační praktiky, cvičení a správná výživa. Tělo, o které pečujete, se vám odmění hormony štěstí. Relaxační dovednosti si můžete osvojit také prostřednictvím psychologických rehabilitačních sezení.

„Rozvíjejte psychologickou gramotnost. Čtěte literaturu, navštěvujte semináře, webináře a školení, jak dosáhnout emoční zralosti a vytvořit harmonické vztahy,“ doporučuje psycholožka.

Krok 6

Najděte vnitřní zdroj. Vyhněte se obětavému myšlení a očekávání, že vás někdo jiný udělá šťastnými. Přestaňte hledat lásku venku. Staňte se pro sebe generátorem tepla a světla. Chovejte se k nejdůležitější osobě ve svém životě (to jste vy) důstojně. Najděte si něco, co děláte rádi, a něco, co vás bude rozvíjet, uděláte si sebevědomější a šťastnější.

„Najděte si například novou práci, která vás rozsvítí, navzdory všem vašim obavám a omezením. Nebo se konečně věnujte koníčku, o kterém jste už dlouho přemýšleli. Přestaňte se vymlouvat, proč to nemůžete udělat. Rozptýlíte tak nejen smutek, ale také získáte šanci potkat člověka, který vám opravdu vyhovuje,“ doporučuje psycholožka.

Krok 7

Uvědomte si a smiřte se s tím, že po zbytek svých dnů budete mít zaručeně sami sebe. Ale je tu jeden paradox: když víme, jak se o sebe postarat, postarat se o sebe, uvědomíme si svou hodnotu a důležitost, pak nás lidé kolem nás překvapivě začnou respektovat, přitahují ke komunikaci a opravdu nás nechtějí ztratit . Právě z tohoto stavu – sebelásky, naplnění a štěstí – můžete budovat pevné a harmonické vztahy. Pouze milováním sebe sama může člověk skutečně a hluboce milovat druhého.

Co dělat

Nehledejte někoho, koho můžete obviňovat

Vyjadřujte negativní pocity, sdílejte bolest s blízkými, ale to by nemělo zabírat veškerý prostor. Vaše energie a pozornost si zaslouží lepší využití.

Nesnažte se svého milovaného udržet hrozbami a manipulací.

Nechceš, aby s tebou někdo zůstal ze strachu nebo lítosti?

Nezaplňujte svou vnitřní prázdnotu jednodenními romány

Musíte si dát čas, abyste zarmoutili odloučení od milovaného člověka a čelili své vnitřní prázdnotě. Mnoho lidí tuto důležitou fázi přeskakuje, bolest neprožívá, ale utíká před ní. Bohužel jít do náruče nemilované osoby má opačný efekt a prázdnota se jen umocňuje. Dejte si období (například šest měsíců), kdy budete ve vědomé samotě. V této době se zapojte do obnovy vitality a seberozvoje.

READ
Měli byste vždy říkat pravdu?

Nesnažte se melancholii přehlušit jídlem, stimulanty a alkoholem

Tato pochybná metoda nepřinese požadovanou úlevu. Po odeznění účinku stimulantů budete potřebovat další a další dávky. V důsledku toho se tělo pomstí uvolňováním stresových hormonů, fyziologickou závislostí a nadváhou. Lépe se nalaďte na vědomou vnitřní práci na emocionálním konci vztahu a přijetí vašeho současného stavu.

Specialisté z Moskevské psychologické asistenční služby poskytují bezplatné individuální konzultace a také školení a semináře o rodinných vztazích.

Jediné telefonní číslo pomoci: 8 (499) 173-09-09.

Linka nouzové psychologické pomoci je k dispozici XNUMX hodin denně.051“.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: