Pochybnosti a strach z úspěchu

Strach z úspěchu je jedním z nejzákeřnějších strachů. Často se to maskuje jako strach „to nevyjde“. Strach z úspěchu často nepřichází sám, přináší s sebou celou řadu dalších obav, takových „bonusů“, které situaci jen zhorší.

SPOLEČNÍCI STRACHU Z ÚSPĚCHU:

  • strach z nejistoty
  • strach ze změny obvyklého způsobu života
  • strach z odsouzení („koukej, jak jsi hvězdný“, „myslíš jen na peníze“)
  • strach z přerušení vztahů se současným blízkým kruhem (přátelé, příbuzní)

Vůbec nemá smysl se všemi těmito obavami zabývat, právě proto, že jsou založeny právě na strachu z úspěchu. Tyto obavy jsou druhotné. Když se konečně zbavíte strachu „co když to vyjde“, tyto satelity samy zmizí a ztratí „živné médium“.

JAKÉ JSOU PŘÍZNAKY STRACHU Z ÚSPĚCHU:

  • Neustále nedokončíte, co začnete.
  • Hodně mluvíte o tom, co budete dělat, ale nic nepodniknete.
  • Pracujete na několika projektech současně, aniž byste se na některý z nich pořádně soustředili
  • Váš seznam cílů pro příští rok obsahuje pokaždé stejné položky.
  • Často se věnujete sebekritice
  • Rozptýlení a prokrastinace jsou vaši nejlepší přátelé.
  • Opravdu se vám nelíbí, co děláte
  • V situacích, kdy se chystáte dosáhnout úspěchu, se vždy něco pokazí
  • Cítíte se provinile za jakýkoli, i sebemenší ze svých úspěchů, pokud vaši přátelé, příbuzní nebo kolegové nedosáhli stejného
  • O svých úspěších nikomu neříkáte

Známé, že? Pokud je ve vašem životě přítomen alespoň jeden z těchto bodů, máte strach z úspěchu, strach z toho, co se stane. V jádru je strach z úspěchu spojen s opuštěním obvyklé zóny pohodlí. Komfortní zónou by se nemělo chápat prostředí, ve kterém je vám opravdu příjemně, ale takové, ve kterém jste zvyklí jednat a umíte reagovat.

Vy jako podnikatel jste například zvyklí překonávat potíže, vyždímat maximum z malých prostředků na rozvoj podnikání a určitým způsobem samostatně řídit malý počet zaměstnanců. Pracujete 12-16 hodin denně. V nejlepším případě máte jeden den volna. Unavíte se, stěžujete si na potíže svým nejbližším, najdete sympatie a podporu a pokračujete v orbě. Víte, co máte dělat, jak na co reagovat, co dělat v tom či onom případě. Toto je vaše obvyklá „komfortní“ zóna.

READ
Vliv stresu na lidský mozek

Nyní si představte, že jednoho dne váš nápad vzlétne. Peníze tečou jako řeka, nemáte čas obsluhovat zákazníky. Nyní budete muset provést celou řadu neobvyklých a nepohodlných akcí pro vás:

  • rozšířit kádr liniových zaměstnanců
  • najmout vedoucí oddělení a naučit se je řídit, nikoli přímo zaměstnance
  • nepřebírat povinnosti určené zaměstnancům
  • vybudovat systém interakce zaměstnanců v rámci společnosti
  • implementovat systém reportingu pro zaměstnance a vedoucí oddělení
  • zvýšit rozpočty na reklamu a vystavit se dalším rizikům
  • smiřte se s tím, že v prvních dnech budou zaměstnanci dělat svou práci hůř než vy atd. a tak dále.

A takových nových funkcí máte mnohem víc. Pravděpodobně o nich ve své vědomé mysli ani nepřemýšlíte, ale vaše podvědomí to velmi dobře ví. A cítí se nepříjemně. Proto se mozek bude aktivně snažit vrátit vás do „pohodlné“ úrovně, která je mu známá. V důsledku toho budete podvědomě činit rozhodnutí, která vám zablokují cestu k úspěchu ve jménu zachování obvyklého způsobu věcí, tedy „zóny pohodlí“.

Právě známá „komfortní zóna“ přivádí člověka zpět tam, kde je mu vše jasné a dobře známé. Z tohoto důvodu lidé, kteří vyrůstali nebo žili dlouhou dobu v chudobě, přicházejí v prvních dvou letech o miliony výher v loterii. Z úplně stejného důvodu zažijí podnikatelé, kteří udělali velké finanční průlomy, emocionální vyhoření po 2–3 měsících, zažijí návrat peněz a vrátí se na „pohodlnou“ úroveň příjmu. Ze stejného důvodu milionáři, jejichž podnikání bylo „vytlačeno“ a ponecháno bez centu na přežití, po několika letech obnovují svou obvyklou pohodu od nuly.

JAK SE DOPORUČUJE PŘEKONAT STRACH Z ÚSPĚCHU:

  • překonat sám sebe a vystoupit ze své „komfortní zóny“
  • dopřejte si další fyzickou aktivitu, abyste si uvolnili psychiku
  • zařaďte do svého jídelníčku zdravé stravování
  • normalizovat spánkové vzorce
  • dělat meditaci atd.

Ve skutečnosti lze všechna tato doporučení shrnout do 3 slov: TOTO JE DIVOKÁ HRA. Ano, normální spánek, zdravé stravování a cvičení pomohou ulevit vašemu mozku. Ano, je skvělé vzít svou vůli do pěsti a vyhrát tam, kde je to děsivé. Ano, je to užitečné. Může dokonce dát silný impuls, který vám umožní na krátkou dobu vybočit z vašeho obvyklého rámce. Ale člověk nemůže žít nonstop v režimu překonávání sebe sama. Jednoho dne váš mozek vypne spínač „hrdinství“ a vy zažijete všechny slasti emočního vyhoření.

READ
Vše o lidské psychologii

Pro názornost uvedu následující experiment. Vaše kuchyně má split systém, který udržuje teplotu vzduchu na 25 stupních Celsia. Vezmi si dvě sklenice. Do jedné nalijete vařící vodu z konvice a do druhé led z mrazáku. Uhodnete, jaká teplota bude ve dvou sklenicích po 2-3 hodinách experimentu? Přesně tak, 25 stupňů. Okolní teplota, teplota „komfortní zóny“.

JAK SE TAK ZBAVIT STRACHU Z ÚSPĚCHU A DOSTAT SE NA DALŠÍ ÚROVEŇ?

Tajemství není snažit se vymanit ze své „zóny pohodlí“, ale postupně ji rozšiřovat do takové míry, aby do ní hladce zapadl váš cíl, váš úspěch. Nebudete pak zažívat strach „co když to vyjde“ a nebudete se muset nutit do všemožných zbytečných trhnutí a překonávání.

PROČ SE ROZŠIŘUJE KOMFORTNÍ ZÓNA?

Prostřednictvím změn ve vzorcích myšlení. Jdete například nakupovat do obchodu, uvidíte sklenici červeného kaviáru za 800 rublů a přistihnete se, jak si říkáte: „To je drahé!“ a jděte si vyzvednout další produkty. Přitom na oběd zajdete s přáteli do Burger Kingu, vezmete si burger, hranolky a colu, zaplatíte za to stejných 800 rublů a máte se fajn.

V prvním případě máte rodičovský postoj, že „kaviár je jídlo bohatých, nemůžeme si ho dovolit“, zatímco ve druhém je reklamní postoj k dostupnosti rychlého občerstvení. Pokud vás ale upozorním na to, že v obou případech byste utratili stejně 800 rublů, s největší pravděpodobností to změní váš způsob myšlení a příště místo burgeru zvolíte kaviár. Protože kaviár je chutnější a zdravější.

Když tuto akci několikrát uděláte, vytvoříte si zvyk snídat sendvič s kaviárem, kaviár vstoupí do vaší „komfortní zóny“ a teď, když si ho koupíte, nebudete mít myšlenku „Je to drahé, nemůžete si to dovolit!”

Totéž platí pro změny v obchodních procesech, pokud uspějete: delegování, systemizace podnikání, finanční účetnictví, řízení týmu. Vše, čeho se vaše podvědomí tak bojí.

Je normální, že změny, a to i k lepšímu, ve vás mohou vyvolávat úzkost. Celá otázka je ale jiná: proč se bojíš změny? Co vás nutí zapnout scénář návratu do vašeho „obvyklého prostředí“ a zničit úspěch, který jste vytvořili vlastníma rukama?

READ
Přání ženě, kterou milujete

Pokud chcete zjistit, jak myšlení ovlivňuje obchodní výsledky, můžete si udělat bezplatný test a získat dárek PROJÍT TEST

Takto funguje naše psychika. Změny, i když jsou k lepšímu, jsou vždy vnímány jako zdroj nebezpečí a my se začínáme bránit. Tento často nevědomý odpor spouští psychologický obranný mechanismus zvaný sebesabotáž. Podvědomě se snažíme vyhnout úspěchu, ačkoli si myslíme, že o něm sníme.

Co nás k tomu vede?

Negativní asociace a omezující přesvědčení

Často se jedná o kulturní postoje, které jsou stanoveny v dětství. Říká se nám, že poctivě si moc nevyděláte, kreativní profese nejsou vážné a je neskromné ​​na sebe přitahovat pozornost. V důsledku toho přicházíme o příležitosti, vzdáváme se svých snů a bojíme se vyjádřit sami sebe.

Syndrom podvodníka a nízké sebevědomí

Jsme přesvědčeni, že nemáme právo na úspěch, podceňujeme své schopnosti a úspěchy a nevěříme si. To nám brání v rozvoji a posunu vpřed.

“Horní hranice” štěstí

Jsme zvyklí si myslet, že musíme usilovat o co nejpohodlnější stav: čím šťastnější, tím lepší. Ve skutečnosti se každý člověk cítí pohodlně jen do určité míry. Když míra štěstí začne překračovat obvyklou míru, začne být stresující a podvědomě se snažíme vrátit do předchozího stavu.

perfekcionismus

Často nás brzdí touha dělat vše dokonale. Pokud se něco pokazí, nepřizpůsobujeme se okolnostem, ale jednoduše od věci upustíme.

Iracionální obavy

Někdy máme strach z toho, co se nemusí stát brzy nebo se nemusí stát vůbec. Představte si například, jak otřesně se předvedli na předávání literárních cen, ačkoliv ani nezačali psát knihu, za kterou by mohla být oceněna.

Čeho se nejčastěji bojíme?

Každý má samozřejmě své vlastní důvody, proč se obávat úspěchu. Existují však obavy, kterým tak či onak čelíme všichni:

Neznámý. Děsí nás všechno nové: dobré i špatné. Bojíme se ztráty kontroly nad svým životem, a proto se jakýmkoliv změnám raději vyhýbáme.

Reakce ostatních lidí. Člověk je společenská bytost a názory druhých jsou pro něj velmi důležité. Závist, odsuzování, devalvace, kterým úspěšní lidé nevyhnutelně čelí, mohou zastavit ty, kteří jsou stále na cestě k úspěchu.

READ
Dopis vyznání lásky

Chyby. Ještě ve škole jsme byli zvyklí, že po chybě následuje trest: když jsi špatně vyřešil problém, dostal jsi špatnou známku. Bojíme se udělat něco špatně a zapomínáme, že úspěch bez chyb je nemožný.

Splněný sen. Je to paradoxní, ale často si bráníme dosáhnout toho, co chceme, protože nerozumíme tomu, o co se máme snažit dál. Také se bojíme, že náš sen nebude takový, jaký doopravdy chceme.

Možné opakování traumatického zážitku. Časté neúspěchy (jak naše, tak i těch blízkých) nás mohou připravit o chuť pokusit se změnit svůj život. Neúspěch nás unavuje a začínáme si myslet, že nikdy ničeho nedosáhneme.

Jak se vypořádat se strachem z úspěchu?

Dovolte si bát se. Strach je stejně normální emoce jako například radost. Nepotlačujte to ani se neodsuzujte; Vydáte spoustu energie, ale zbavit se strachu je zcela nemožné. Zkuste to přijmout.

Zjistěte, čeho se skutečně bojíte. Za obavami, které jsou na první pohled pochopitelné, se často skrývá něco zásadnějšího. Pokud se například bojíte, že budete souzeni, zeptejte se sami sebe proč. Bojíte se, že zůstanete bez podpory? Nebo nevěříte, že si zasloužíte úspěch, a bojíte se slyšet potvrzení? Nebo je tam něco jiného? To vám umožní pracovat s příčinou strachu, a ne s jeho projevy.

Uvědomte si, co vám brání. Jaká omezující přesvědčení vám brání jít vpřed? Vaším úkolem je nahradit je pozitivnějšími postoji: ne „vždy dělám chyby“, ale „zkouším nové věci a získávám zkušenosti“.

Naplánovat. Přemýšlejte o tom, co uděláte, pokud se váš strach stane skutečností. Jak bys chtěl odpovědět? Jaké to může mít následky?

Získat zkušenosti. Pokud je to možné, snažte se děsivou situaci prožít v bezpečném prostředí. Chcete si založit blog, ale bojíte se reakce na váš obsah? Odeslat několika přátelům. Postupně se takový zážitek stane známým a strach zmizí.

Nebojte se dělat chyby. Chyby vám pomohou jít vpřed. Díky nim chápete, na čem je potřeba zapracovat. Pouze poučením z chyb můžete dosáhnout úspěchu.

A co je nejdůležitější, nenechte se zastavit strachem. Dejte si čas na strach, pokud je to nutné, ale pak musí být čas jednat.

READ
Neobvyklé druhy sexu známé modernímu světu
Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: