Proč chcete sladké: důvody, co dělat, když neustále toužíte po sladkém.

Chuť na sladké

Všechna výživová doporučení jsou individuální a závisí na vašich cílech.

Mnoho lidí mít neustálou chuť na sladké, aniž by tušili, že jde o signál potíží v těle. Vědci dokázali, že vášeň pro sladké je jedním z typů patologické závislosti, srovnatelné se závislostí na drogách. Bylo pozorováno, že sladké a škrobové potraviny jsou návykové. Lví podíl na složení těchto výrobků má cukr.

Co jsou sacharidy a proč je tělo potřebuje

Sacharidy jsou základní složkou vyvážené stravy.

Tělo získává glukózu z potravin obsahujících sacharidy. Ve střevě se působením enzymů přeměňují komplexní sacharidy (disacharidy, polysacharidy) na jednoduchý monosacharid – glukózu. Část glukózy se v procesu biochemických reakcí přeměňuje na energii, kterou využívají buňky, část se syntetizuje na glykogen a ukládá se v játrech, ve svalech. Pankreatický hormon inzulín reguluje potřebnou hladinu glukózy v krvi, která pomáhá glukóze pronikat do buněk.

Až 60 % energie v lidském těle se uspokojí pomocí sacharidů. Výměna energie v mozku probíhá pouze na bázi glukózy. Sacharidy navíc plní i plastické funkce, protože v kombinaci s bílkovinami a tuky vytvářejí složité buněčné struktury: glykoproteiny (sacharid + bílkovina), glykolipidy (sacharid + tuk) a mnoho dalších.

Cukr je z chemického hlediska sacharid patřící do skupiny disacharidů, skládající se z fruktózy a glukózy. Cukr je rafinovaný produkt, který tělo okamžitě vstřebává. V přírodě nejsou sacharidy v čisté formě, všechny jsou spojeny s vlákninou a jejich trávení je na rozdíl od cukru pomalé, takže nedochází k prudkému skoku hladiny glukózy v krvi.

Cukr aktivuje v mozku tvorbu hormonů slasti – endorfinů. Silná chuť na sladké naznačuje nedostatek těchto hormonů. Člověk v této době zažívá psychické nepohodlí: pocit smutku, úzkosti, nespokojenosti, což vede až k depresi. Proto osamělé lidi přitahují sladkosti, při nedostatku porozumění a podpory blízkých, ve stresových situacích. Rychlé sacharidy po určitou dobu tyto bolestivé pocity zmírňují, ale po krátké době se nepohodlí zesílí a k jeho odstranění je zapotřebí velké množství produktů obsahujících cukr. Vzniká začarovaný kruh, který, pokud se člověk nedokáže nebo nechce zbavit závislosti na cukru, vede k vážnému poškození psychosomatiky s rozvojem různých onemocnění.

Nejprve se vytváří psychická závislost na sladkém, která se brzy vyvine v patologickou. Příčiny závislosti na sacharidech jsou různé.

Nízká hladina glukózy v krvi, ke které dochází s dlouhými přestávkami mezi jídly – více než 4 hodiny.

Inzulinová rezistence u diabetu 2. typu, kdy buněčné receptory nejsou citlivé na působení inzulinu a i přes vysokou hladinu glukózy v krvi hladoví, protože glukóza není schopna proniknout dovnitř.

READ
Jak odpustit své přítelkyni podvádění a začít jí znovu věřit

Přísné diety, při kterých tělu chybí potřebné živiny, má hlad.

Akutní nedostatek některých stopových prvků podílejících se na udržování hladiny glukózy v krvi: chrom, hořčík, vápník.

Nemoci trávicího traktu, při kterých se ve střevech špatně vstřebávají aminokyseliny (tryptofan) nezbytné pro syntézu hormonu „potěšení“ serotoninu.

Nervové stresy a dlouhotrvající psychotraumatické situace vedou k výraznému poklesu endorfinů a tělo se snaží jejich nedostatek dohánět pojídáním sladkostí.

Příčinou zvýšené chuti na sladké mohou být helminti (červi), kteří se ochotně rozmnožují ve sladkém prostředí. Paraziti, kteří absorbují glukózu, nutí tělo znovu a znovu doplňovat své zásoby živin.

Co se děje v těle při nadbytku sacharidů

Přebytek sacharidů z potravy se přeměňuje na tuk a ukládá se do tukových zásob: podkoží, játra. Začíná tuková infiltrace jater – tuková hepatóza, která postupně degeneruje do cirhózy.

Zvýšená koncentrace glukózy v krvi způsobuje zvýšenou práci pankreatických buněk, které syntetizují inzulín. Postupně se buňky vyčerpávají, dochází k neúplnému využití glukózy a vzniká závažná metabolická patologie – diabetes mellitus.

Nejen metabolismus sacharidů, ale i tuků je narušen. Strava s vysokým obsahem sacharózy zvyšuje hladinu cholesterolu a vytváří předpoklady pro rozvoj aterosklerózy.

Vzhledem k tomu, že potraviny obsahující cukr mají vysoký obsah kalorií, dlouhodobá nadměrná konzumace sladkostí způsobuje metabolické poruchy, které vedou k obezitě.

Častá konzumace sladkých potravin zvyšuje riziko vzniku zubního kazu. Mikroorganismy žijící v dutině ústní způsobují fermentaci sacharidů za vzniku organických kyselin, které naleptávají ochranný povlak skloviny zubů.

Vysoká hladina glukózy v krvi vyvolává aktivaci patogenní mikroflóry, proto se na tomto pozadí infekce stávají častějšími.

Kolik cukru můžete získat za den

Podle doporučení WHO by denní příjem rafinovaného cukru neměl překročit 10 % celkových kalorií. Pokud se tedy spotřebuje 2000 kcal denně, pak 200 z nich může být cukr. To je přibližně 50 g cukru nebo 10 čajových lžiček.

Pokud už ale nadváhu máte, pak snížení příjmu cukru na 5 % (25 g nebo 5 čajových lžiček) výrazně snižuje riziko vzniku obezity nebo cukrovky.

Čím nahradit sladké

Aby tělo produkovalo více hormonů „štěstí“ dopaminu a serotoninu, není nutné konzumovat něco sladkého. Je vhodné zavést do každodenní stravy produkty obsahující aminokyseliny, ze kterých jsou tyto hormony syntetizovány: sýr, semena, ořechy, luštěniny, maso, obiloviny (pohanka, ovesné vločky, žitný chléb), houby, ryby.

Někdy chuťové preference samy naznačují, které vitamíny ve stravě chybí. Láska ke sladkému zpravidla signalizuje nedostatek vitamínů C a skupiny B, které se nacházejí ve velkém množství v čerstvé zelenině, ovoci (pomeranče, mandarinky, banány, tomel, ananas, sladká paprika, rajčata, dýně a další), stejně jako v obilninách.

READ
Jak si rychle zapamatovat text, způsoby, jak si rychle zapamatovat velké texty

Mezi užitečné sladkosti patří marshmallow a marmeláda, které jsou bohaté na pektin a želatinu, která pomáhá posilovat kosti, nehty a vlasy.

Nízká hladina endorfinů může být vyvolána nedostatkem slunečního záření. Chůze na čerstvém vzduchu během denního světla výrazně zlepšuje náladu a snižuje potřebu vylepšovat si ji sladkostmi.

Fyzická aktivita stimuluje tvorbu endorfinů, navíc se spotřebovávají zásoby glykogenu v játrech a svalech.

Pocit sytosti můžete vytvořit pomocí komplexních sacharidů. Rozpadají se pomaleji, inzulin má čas využít glukózu a v krvi nedochází k přebytečné koncentraci.

Jak překonat chuť na cukr

Zbavit se závislosti na sladkém je velmi obtížné, nemůžete se sladkostí náhle vzdát – to může dostat tělo do stresu. Je nutné postupně omezovat používání čistého cukru a přejít na potraviny obsahující komplexní sacharidy.

Lékaři a psychologové doporučují:

  1. Frakční výživa. Častá jídla (až 5x denně) v malých porcích zabrání náhlým poklesům hladiny glukózy v krvi.
  2. Když se objeví pocit hladu, neměli byste hned spěchat, abyste ho přehlušili sladkou svačinkou. Často, když má tělo žízeň, dochází k pocitu hladu, protože mozková centra, která tyto pocity řídí, jsou umístěna blízko. Někdy stačí sklenice vody k utlumení pocitu hladu.
  3. Vzhledem k tomu, že chuť na sladké se s nedostatkem některých stopových prvků v těle zvyšuje, je nutné zařadit do každodenní stravy potraviny, které je obsahují. Hořčík se nachází v pohance, listové zelenině, ořeších, sóji, kakaových bobech. Vejce, ryby, mořské plody, brokolice, ořechy, jablka, čočka, obiloviny jsou bohaté na chrom. Hodně zinku je v mořských plodech, dýňových semínkách, luštěninách.
  4. Vyhněte se jakýmkoli slazeným limonádám, které obsahují prázdné kalorie, které tělu nic nedělají.
  5. Měli byste přehodnotit své životní priority a naučit se užívat si nejen jídlo, ale i další aktivity.
  6. Psychologické problémy neřešte „jamováním“, ale pomocí oblíbených činností, koníčků, sportu, komunikace s přáteli.

Jak nahradit cukr

Jako alternativa cukru se jako sladidlo používá med. Lékaři ale varují, že i přes to, že med je přírodní produkt, kromě fruktózy a glukózy obsahuje velké množství vitamínů, minerálů a dalších užitečných látek, neměli byste ho konzumovat ve velkém. Nadměrný příjem medu povede k rychlému nárůstu hmotnosti a dokonce k obezitě.

Místo cukru je v omezeném množství přípustné používat fruktózu získanou z ovoce a bobulovin. Fruktóza je sladší než cukr, proto se konzumuje v menším množství. K jeho využití navíc není potřeba inzulin, takže fruktóza je povolena lidem s cukrovkou.

READ
Pokud jste náhle těhotná svým milencem: co dělat v takové situaci?

Existuje mnoho druhů ovoce (datle, fíky, sušené meruňky, sušené švestky, kandované ovoce), které mají kromě sladké chuti kompletní sadu vitamínů a mikroelementů, které jsou tak nezbytné pro normální fungování těla. Lze je použít jako dezerty místo sladkostí, vaflí, dortů.

Jako přírodní náhražka cukru se používá rostlina jako je stévie, která je 400x sladší než rafinovaný cukr.

Cukr byste neměli nahrazovat chemickými přísadami sladké chuti, protože mají vedlejší účinky.

K úspěšnému boji se závislostí na sladkém mohou někteří lidé potřebovat pomoc psychologa. Ale když vyjdete z tohoto boje jako vítěz, pocítíte, jak úžasný a úžasný život je, a nejen pojídání buchet a sladkostí může přinášet radost.

Kdo z nás se nepotýkal s chutí na cukr? Když máte chuť na sladkosti, marmeládu nebo čokoládu tak moc, že ​​jste připraveni hory přenášet.

Nedávné studie vědců ukázaly, že na vině jsou často naše návyky, někdy i zdravotní stav a dokonce . geny!

Čistě hypoteticky: proč chceš sladké?

Vědci z Univerzita of Kodaň vydejte se zjistit, proč mají lidé stále silnou chuť na sladké. Při své vědecké práci objevili vědě neznámé mechanismy, které vysvětlují, proč se někteří lidé s láskou ke sladkému rodí, zatímco jiní jsou jim téměř lhostejní.

Ukazuje se, že za všechno mohou játra! U lidí s určitým genem produkuje hormon zvaný FGF21, který má významný vliv na stravovací chování člověka. Lidé s tímto genem mají o 20 % větší chuť na sladké než ostatní, a proto po nich více touží.

Ale to není jediný důvod pro lásku k dezertům! Bez sladkostí nevydržíte ani den, protože.

1. Zvolte si přísnou dietu

Přísná omezení jídla přirozeně zvyšují touhu po sladké svačině. Nízkokalorické diety, monodiety a jakékoli rigidní diety neposkytují tělu dostatek kalorií pro plnohodnotný život. Nejrychlejší způsob, jak je získat, je sníst dezert, a proto tělo obhajuje nákup dortu.

Co dělat? Přehodnoťte svůj jídelníček ve prospěch zdravé a vyvážené stravy. Nevynechávejte jídla a vybírejte si zdravé svačiny – mléčné výrobky, ořechy a semena, ovoce a bobule, bílkoviny.

V České republice vyrostl pomník rafinovanému cukru. A to vše proto, že cukr ve formě kostek byl v této zemi vynalezen v roce 1843.

2. Tváří v tvář závislosti na cukru

2. Tváří v tvář závislosti na cukru

V přehledu výzkumu z roku 2016 vědci zjistili, že některé potraviny, zejména ty s přidaným cukrem, mohou být návykové u lidí a laboratorních zvířat. To znamená, že každý, kdo je jí pravidelně, je bude chtít jíst dál a bude mít neustálé chutě.

READ
Jak se správně chránit jako dívka

Co dělat? Vyhněte se dezertům obsahujícím sladidla. V jedné malé studii z roku 2015 vědci požádali skupinu 20 lidí, aby se vyhýbali dezertům s umělými sladidly. Po dvou týdnech zjistili, že 86,6 % respondentů již nepociťuje chuť na cukr.

3. Intenzivně se věnujte sportu

Během tréninku tělo aktivně spotřebovává kalorie a po něm také aktivně hledá způsoby, jak ztráty dohnat. Sladkosti se zdají být skvělou volbou – okamžitě zvyšují hladinu glukózy v krvi, což znamená, že vám rychle dodají energii.

V experimentu, do kterého se zapojilo více než 170 lidí s nadváhou, se ukázalo, že chutě na sladké se po cvičení výrazně zvyšují.

Co dělat? Fitness si naplánujte 2-3 hodiny po plném jídle. To zaručí dobrý výkon a tím i požadované výsledky. A do hodiny po tréninku si zkuste dát svačinu. Pokud neexistuje způsob, jak zorganizovat plnohodnotné jídlo, vypijte alespoň proteinový koktejl nebo svačinu s tvarohem nebo vařeným hrudníkem.

Cukr je jedním z nejžádanějších potravinářských výrobků. Průměrně jeden člověk zkonzumuje až 40 kg cukru za rok! Toto číslo zahrnuje nejen cukr, který dáváme lžičkou, ale i ten, který se „skrývá“ ve zpracovaných potravinách.

4. V práci se velmi unavte

Někdy chutě na dezerty exponenciálně rostou blíže ke konci pracovního dne. A není se čemu divit! Když je tělo vyčerpané, hledá rychlou cestu k zotavení a dobití energie. Dezerty, jak již bylo zmíněno dříve, jsou oboustranně výhodnou možností!

Co dělat? Nikdy neodmítejte příležitost k odpočinku v době oběda. To je čas nejen na jídlo, ale i na krátkou procházku na čerstvém vzduchu nebo prostě odpojení od pracovních úkolů.

5. Snažit se přestat kouřit

5. Snažit se přestat kouřit

Ve studii, kterou jsme zmínili o zákeřném genu, který produkuje hormon FGF21, bylo zjištěno, že souvisí se zvýšenou touhou po alkoholu a závislostí na cigaretách. Vědci však poznamenali, že k potvrzení nebo vyvrácení je zapotřebí dalšího výzkumu.

V současné době je známo, že člověk, který chce přestat kouřit, mění v těle hladinu hormonu radosti – serotoninu, což vede k nestabilnímu emočnímu stavu. „Osvědčeným“ způsobem, jak se rozveselit, je sladká svačina.

Co dělat? Pokud jste rozhodnuti přestat kouřit, požádejte o podporu odborníky. Pomohou vám zůstat na správné cestě a usnadní vám skoncování se špatným návykem. Někomu prospěje revize výživy, jiný bude potřebovat substituční terapii a třetí bude potřebovat rozhovor s psychologem nebo něco jiného.

READ
Co je to „syndrom zpožděného života“ a jak se ho zbavit?

6. Žijte ve stresu

Lidské tělo reaguje na stres syntetizací hormonů, které nějakým způsobem zvyšují chuť na sladké. Například studie z roku 2019 zjistila, že stresový hormon kortizol vyvolává touhu po sladkých potravinách.

A přezkum studií z roku 2016 zjistil, že hormon kontrolující chuť k jídlu ghrelin se uvolňuje, když lidé zažívají stres.

Co dělat? Naučte se stres nejen zvládat, ale i překonávat. K tomu jsou dobré všechny metody: meditace, relaxace, jóga, čtení knih, sportování, dlouhé procházky, váš oblíbený koníček.

Zneužívání sladkých dezertů nepříznivě ovlivňuje kognitivní funkce člověka. Studie ukazují, že nadbytek cukru urychluje stárnutí mozku.

7. Máte premenstruační syndrom

Během tohoto obtížného období pro každou ženu v těle se mění hormonální pozadí. Jednou ze změn je snížení syntézy hormonu radosti – serotoninu. Něžné pohlaví trpí výkyvy nálad a volí ten nejjednodušší způsob, jak se potěšit – dát si sladkou svačinku.

Co dělat? Opřete se o vyváženou stravu a jako sladké dezerty vybírejte ovoce a bobule, sušené ovoce. Jsou nejen příjemně sladké, ale také zdravé. Například stejný banán je bohatý na draslík a hořčík, což může pomoci vyhnout se bolestivým křečím během menstruace.

8. Máte poruchu příjmu potravy

8. Máte poruchu příjmu potravy

Epizody záchvatovitého přejídání jsou typické pro ty, kteří zažili poruchy příjmu potravy. V tomto případě člověk nemůže ovládat chutě na jídlo a opírá se o vysoce kalorická jídla, i když nemá hlad. Nejčastěji se k tomu volí tučná nebo sladká jídla.

Co dělat? Vyrovnat se s tímto problémem bez pomoci specialisty je nemožné. Musíte spolupracovat s psychoterapeutem a odborníkem na výživu. Prvním krokem k uzdravení je návštěva lékaře.

9. Pociťujete nedostatek spánku.

Existuje přímá souvislost mezi nedostatkem spánku a touhou po jídle. K tomuto závěru dospěli vědci po shrnutí výsledků studie v roce 2013. Ukázalo se, že lidé, kteří nemají dostatek spánku, častěji touží po sladkostech, slaných jídlech a potravinách s vysokým obsahem škrobu. Vědci to vysvětlují tím, že prostřednictvím jídla si lidé zvyšují hladinu energie v těle.

Co dělat? Začněte dostatečně spát. Chcete-li to provést, zkontrolujte svůj denní rozvrh a zahrňte do něj nezbytné minimum – 7-9 hodin spánku denně.

Rozhodli jste se konečně omezit množství sladkostí ve svém jídelníčku? Podívejte se na náš článek “10 nejlepších dezertů pro ty, kteří nemohou sladké”! Najdete tam spoustu zajímavostí!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: