Sportovci mohou klidně spát, sex jejich výsledky neovlivní

Postoj k ring girls ve světě bojových umění a boxu je velmi rozporuplný. Foto: Sociální sítě

Sportovci jsou po astronautech a námořnících nejpověrčivějšími lidmi na Zemi. Někdy ale „sportovní“ předsudky škodí i intimnímu životu šampionů. Z nějakého důvodu se obecně uznává, že sex a sport jsou neslučitelné činnosti. Kolem této teorie existuje mnoho mýtů a bylo provedeno ještě více výzkumů. Jednoznačná odpověď ale stále neexistuje.

KP Sport našel 10 mýtů o sexu ve sportu a zjišťoval, zda by se sportovci neměli bát intimního života.

Je sex špatný pro sport?

Začněme hlavním mýtem: sex je kontraindikován pro ty, kteří se připravují na soutěže. Legendární boxer Muhammad Ali dal šest týdnů před zápasem na pauzu svůj osobní život. Jeho kolega Rocky Marciano dva měsíce před vstupem do ringu zapomněl na manželské povinnosti. Zajímalo by mě, co fotbalisté, kteří hrají alespoň jednou týdně?

Britský profesor aplikované vědy o sportu a cvičení Greg Whye tvrdil, že myšlenka, že sex škodí sportovnímu výkonu, pochází od starých Řeků. Věřili, že sexuální život u sportovců „zabíjí“ energii a agresi. Ale římský Plinius starší napsal, že sex jakoby obnovuje již unaveného sportovce.

Moderní vědci provedli na toto téma spoustu výzkumů, ale nedošli ke společnému jmenovateli. Všichni ale svorně tvrdí, že sex působí na muže a ženy jinak.

Je sex legální pro ženy?

Toto je upřímná pravda o produkci testosteronu. Bývalá šampionka UFC Ronda Rousey přiznala, že před vstupem do klece má co nejvíce sexu. Německá plavkyně Franziska van Almsik se připravovala na plavání se svým přítelem a dopadlo to lépe než na jakémkoli tréninkovém náčiní.

Celé tajemství je v hormonech a především v testosteronu, který mají i ženy. Dívkám po pohlavním styku „neresetuje“ hormonální nastavení, ale naopak je zvýší na maximální úroveň. Testosteron se zvyšuje, stejně jako agresivita a postoj.

„Máme vědecké důkazy, že ženy, které mají před závodem sex, běhají lépe,“ řekl pro Fit for Fun německý běžecký trenér Uwe Hacus.

Musí muži abstinovat, aby vyhráli?

U mužů je všechno mnohem složitější. Existuje společná studie čínských vědců se zajímavým názvem: „Pravidelné změny hladiny testosteronu v séru po ejakulaci u mužů. Tvrdí, že hladina testosteronu u mužských sportovců po milování klesá. V důsledku toho se výsledek zhoršuje. Ale v roce 2021 byla tato studie stažena jako nekvalitní.

READ
10 hlavních typů tetování pro muže a jak si vybrat design

Jiní vědci tvrdí, že testosteron u mužů po pohlavním styku naopak vyskočí na maximální hodnoty. Ale abstinence jen škodí. I když, většina aktivních trenérů se snaží své hráče omezit na intimitu alespoň 2-3 dny před vystoupením.

Je dlouhodobá abstinence receptem na neúspěch?

Moderní vědci tuto tezi roztrhali na kusy. Vědecká práce „Testosteron a libido u zdravých žen a mužů“ uvádí, že dlouhodobá absence sexu naopak snižuje „hormon vítězství“.

Autor knihy „Sex before Sports Competitions: Myth or Fact“ Tommy Boone provedl svůj vlastní experiment: donutil několik sportovců, aby se zdrželi sexu, ale ostatní nijak neomezoval. Díky tomu se jejich ukazatele nijak nezměnily a nelišily. Nebylo možné vytvořit tým šampionů tím, že se vzdáme sexu. Ani testosteron nekolísal.

Erling Haaland, Man City

Snižuje sport libido?

Čistá lež. Ano, po sportování (a zvláště vrcholovém) se dostavuje únava, klesá koncentrace a pozornost. Ale to nemá nic společného s libidem.

Naopak, přitažlivost k opačnému pohlaví se zvyšuje pouze tím, že se hormony „zahřívají“. To je něco na instinktivní, zvířecí úrovni. Muži cítí ženské hormony a naopak. Mimochodem, po 20 minutách sportování se také zlepšuje vzrušivost dívek. A to bez zmínky o kvalitě pohlavního styku. Stává se také na kvalitativně jiné úrovni.

Sledují trenéři sexuální plány svých sportovců?

Vše je zde individuální. Ale sankce některých trenérů a manažerů mohou být velmi tvrdé. Forvard Maxime Lestienne stihl hrát za Rubin a v roce 2013 byl na šest měsíců suspendován v belgickém mládežnickém týmu, protože si během kvalifikace o Euro 2015 užíval se svou přítelkyní. Fanoušci Brugg (tehdejšího fotbalového klubu) se rozhodli Maxe podpořit a vyvěsili transparent: “Žádný sex, žádná sláva.”

Baseballový trenér Chicago Bears Mike Ditka radil i přítelkyním svých hráčů: “Pokud mají vaše manželky a přítelkyně potíže, řekněte jim, ať si dají studenou sprchu.”

Floyd Floyd Mayweather vs Conor McGregor Mayweather vs Conor McGregor

Zasahuje sex do budování svalů?

Kulturisté mohou klidně spát. Nebo spíš nespěte. Jejich osobní život neškodí budování svalové hmoty. I když mýtus, že při ejakulaci se plýtvá příliš mnoho bílkovin, stále existuje.

Ve skutečnosti bolí jen frekvence. Při častých nočních dobrodružstvích může mužské tělo pociťovat nedostatek zinku a ten se zase podílí na stavbě testosteronu. Vědci neřekli, co znamená „často“.

READ
Známky deprese u dospívajících a její příčiny - jak pomoci se z ní dostat

Usain Bolt

Nejsou maratónští běžci tak „milující“ jako sprinteři?

Jen kdyby trochu. Rychlostně-silová práce přímo ovlivňuje produkci testosteronu v těle. Vytrvalostní sporty ale takovou funkci nemají. Odtud nepřímá souvislost se sexuálním životem sportovců.

Mimochodem, to je důvod, proč má každý sport „tělesná specifika“. Maratonští běžci jsou pro mě hubení a šlachovití jen proto, že je bude brzdit nadbytečná váha. Jde jen o to, že při nízké produkci testosteronu se svalová kostra formuje hůře. Jiná věc jsou sprinteři s napumpovanýma nohama.

Je sex receptem na knockout úder?

Zní to šíleně, ale částečně je to pravda. A vše opět závisí na testosteronu. Televizní kanál ESPN také přemýšlel o nebezpečích nebo výhodách sexu ve sportu a provedl vlastní výzkum.

Profesionální boxeři (ženy i muži) byli testováni na kardiovaskulární vytrvalost a sílu úderů. V tomto případě nás zajímá pouze dopad. První test je po dni abstinence, druhý je po pohlavním styku.

V důsledku toho se síla nárazu zvýšila u všech subjektů po sexu. To se ale týkalo především dívek. Pokud před sexuálním útokem byla rána do hrušky silou 316 kg, pak po – 438 kg! To je téměř 30% nárůst výkonu.

Azalia Amineva

Existují „vášnivější“ sporty?

Již jsme zjistili, že libido a touha závisí na testosteronu. Existují ale sporty, které mají na tvorbu tohoto hormonu větší vliv než jiné?

Vzpírání, kulturistika nebo atletika? Možná týmové sporty? Nebo mužný zápas, box a MMA?

Takové studie prostě neexistují. A pokud existují, nevzbuzují důvěru.

Arťom Petrožitskij

Muhammad Ali, trojnásobný mistr světa v těžké váze, řekl, že šest týdnů před zápasem vynechal sex. A Mike Tyson, který se posunul na žebříčku šampionátu v boxu, pět let abstinoval. Na otázku, proč to udělal, Tyson odpověděl: “Protože jsem idiot.”

Nebuď jako Mike. Přehled 143 vědeckých studií za posledních 60 let zjistil, že sexuální aktivita nemá přímý vliv na sportovní výkon nebo silový výkon. Objevuje se ale následující souvislost:

  • pokud mají muži sex do dvou hodin před soutěží, může to mít potenciální negativní účinek;
  • Pokud mají muži sex alespoň 10 hodin před závodem, existuje potenciální výhoda spojená se zvýšenou hladinou testosteronu po sexu.

Sexuální aktivita před soutěží byla považována za možnou příčinu poklesu výkonnosti již od dob starověkého Řecka a Říma. Nedávno byla v různých vědeckých komunitách zkoumána hypotéza, že sportovní výkon může být ovlivněn předsoutěžní sexuální aktivitou.

READ
Manželka žárlí na své kolegy. Co dělat?

Recenze zaznamenala, že subjekty, které provedly zátěžový test dvě hodiny po sexu, zaznamenaly zvýšení srdeční frekvence. Ve vytrvalostních závodech, které trvají déle než 15 minut, to může vést ke snížení výkonu.

Toto zjištění není překvapivé. Muži tedy mají po sexu důvod usnout: svaly se uvolňují, krevní tlak a tepová frekvence se snižují. Člověk zažívá kaskádu reakcí hormonálního a nervového systému, včetně uvolňování oxytocinu, vazopresinu a prolaktinu (hormony úzce spojené se spánkem), stejně jako serotoninu, který, když chybí, hraje klíčovou roli v procesu pádu. spící. Studie z roku 2013 uvádí, že mužský nervový systém je zcela zapojen do „refrakterní periody“ – časového úseku následujícího po vzrušení, kdy je nervová nebo svalová tkáň ve stavu úplné nevzrušivosti a dále snížené vzrušivosti. Toto období může trvat minutu až několik hodin – v průměru asi 30 minut.

Toto celosystémové vypnutí snižuje schopnost člověka fyziologicky reagovat. Není to dobrý vzorec pro předzávodní úspěch. Stojí za zmínku, že většina žen má refrakterní období а ne t

Většina trenérů se domnívá, že sexuální aktivita v noci před soutěží může mít negativní dopad na sportovní výkon kvůli nadměrnému výdeji energie (Feraz a Costa, 2014). Problém není dobře pochopen, ačkoli výzkum naznačuje, že energetické náklady sexuální aktivity nejsou příliš vysoké (Krieger, 1997; Baume et al., 2006; Ferraz a Costa, 2014). Nedostatek spánku spojený s takovou aktivitou ale může přispět k větší ztrátě energie a horšímu sportovnímu výkonu.

Sportovní svět má tendenci upřednostňovat abstinenci z psychologičtějšího hlediska – věří, že sexuální aktivita může zhoršit sportovní výkon (Vouyoukas, 2011). Většina výzkumníků však dochází k závěru, že sex může mít silný vztah ke kvalitě života (Sayfollahpour et al., 2013). Spokojenost je přímo spojena s vyšší úrovní kvality života, zatímco dlouhodobá abstinence může vést k depresi (Vouyoukas, 2011).

Existují vědecké práce věnované výhradně sportovkyním. Autoři jednoho z nich (Johnson, 1968) studovali skupinu 14 bývalých sportovců ve věku 24–49 let, aby identifikovali vliv pohlavního styku na ukazatele síly. Ženy byly vyšetřovány ráno v intervalu 6 dnů. Vědci nezjistili žádný vliv pohlavního styku na svalovou sílu.

READ
Jak zvýšit osobní efektivitu?

Tato zjištění byla potvrzena v další studii (Boone a Gilmore, 1995), která zkoumala aerobní výkonnost. Účinek sexu byl hodnocen pomocí cykloergometrie (jedna z diagnostických technik používaných k hodnocení srdeční funkce v podmínkách fyzické aktivity). Zjištění byla následující: Sexuální styk nemá negativní dopad, pokud k němu dojde alespoň 10 hodin před soutěží. Negativní efekt nastává, pokud do testu nebo soutěže zbývají méně než dvě hodiny.

Toto téma bylo také studováno u dobře trénovaných rekreačních běžců. Dr.Sztajzel et al. (2000) ve své studii potvrdili pozitivní vliv sexuální aktivity na běžecký výkon (Sztajzel et al., 2000).

Koncentrace testosteronu ve slinách byly měřeny u mužů a žen ze čtyř heterosexuálních párů během 11 večerů před a po pohlavním styku a poté, když nebyl žádný sex. Hladiny testosteronu se zvyšovaly večer, když páry měly sex, a klesaly, když neměly. Důkazy naznačují, že sexuální aktivita má pozitivnější vliv na testosteron (Dabbs a Mohammed, 1992).

Výsledek výzkumu nabízí sportovcům následující pravidlo: neměli byste to dělat za dvě hodiny, ale za deset hodin je to tak akorát. Také zlepšit „osobní identitu“.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: