Stres a deprese v moderním světě, společenský život, problémy, nemoci XNUMX. století

Článek je věnován problému stresu. Stres je nedílnou součástí života každého člověka a nelze se mu vyhnout. Stresující účinky by však neměly překročit adaptační schopnosti člověka.

Klíčová slova

Text vědecké práce

Stres, jak víme, v moderním světě postihuje každého z nás bez výjimky. Protože člověk ve zmatku světa není schopen odolat napětí, které se projevuje ve zvláštních životních situacích, způsobené mnoha přírodními důvody. Co přesně je stres z vědeckého hlediska?

Stres je častým a běžným jevem. Čas od času to zažíváme všichni – možná jako pocit prázdnoty v žaludku, když se postavíme, abychom se představili ve třídě, nebo jako zvýšená podrážděnost či nespavost při zkoušce. Menší stres je nevyhnutelný a neškodný. Je to nadměrný stres, který vytváří problémy jednotlivcům i organizacím [1; 2]

Jakákoli událost, skutečnost nebo zpráva může způsobit stres, tzn. stát se stresorem. Stresory mohou být různé faktory: mikroby a viry, různé jedy, vysoká nebo nízká okolní teplota, zranění atd. Ale ukazuje se, že stejné stresory mohou být jakékoliv emotiogenní faktory, tzn. faktory ovlivňující emoční sféru člověka. To je vše, co nás může vzrušit, neštěstí, hrubé slovo, nezasloužená urážka, náhlá překážka v našem jednání nebo aspiracích.

Stresové situace nastávají jak doma, tak v práci. Z pohledu managementu jsou největší zájem o organizační faktory, které způsobují stres na pracovišti. Znalost těchto faktorů a věnování zvláštní pozornosti jim pomůže předcházet mnoha stresovým situacím a zvýšit efektivitu manažerské práce a také dosáhnout cílů organizace s minimálními psychologickými a fyziologickými ztrátami na personálu. Stres je totiž příčinou mnoha nemocí, a proto způsobuje značné škody na lidském zdraví, přičemž zdraví je jednou z podmínek dosažení úspěchu v jakékoli činnosti [3; 4].

Jak poznat stres?

  • Neschopnost se na něco soustředit.
  • Příliš časté chyby v práci.
  • Paměť se zhoršuje.
  • Příliš častý pocit únavy.
  • Velmi rychlá řeč.
  • Myšlenky často mizí.
  • Bolest se objevuje poměrně často (hlava, záda, oblast žaludku).
  • Hyperaktivita.
  • Práce nepřináší stejnou radost.
  • Ztráta smyslu pro humor.
  • Počet vykouřených cigaret se prudce zvyšuje.
  • Závislost na alkoholických nápojích.
  • Chuť k jídlu mizí, chuť k jídlu se úplně ztrácí.
  • Neschopnost dokončit práci včas [5].

Příčiny stresového napětí

  • Mnohem častěji musíte dělat ne to, co byste chtěli, ale to, co potřebujete, což je součástí vašich povinností.
  • Neustále vám chybí čas – nemáte čas nic dělat.
  • Něco nebo někdo vás tlačí, neustále někam spěcháte.
  • Začíná se vám zdát, že všichni kolem vás jsou sevřeni v sevření nějakého vnitřního napětí.
  • Neustále chcete spát – prostě nemůžete spát dost.
  • Příliš mnoho sníte, zvláště když jste během dne velmi unavení.
  • Hodně kouříš.
  • Pití více alkoholu než obvykle.
  • Doma, v rodině, v práci máte neustálé konflikty.
  • Neustále se cítíte nespokojeni se životem.
  • Dostanete se do dluhů, aniž byste věděli, jak je splatit.
  • Vypěstujete si komplex méněcennosti.
  • Nemáte s kým mluvit o svých problémech a vlastně ani nechcete.
  • Necítíte k sobě úctu – ani doma, ani v práci [6].
READ
Jak změnit svou postavu k lepšímu: rady psychologů

Stres je nedílnou součástí lidské existence, jen je potřeba se naučit rozlišovat mezi přijatelnou mírou stresu a přílišným stresem. Výzkumy ukazují, že mezi fyziologické příznaky stresu patří vředy, migrény, hypertenze, bolesti zad, artritida, astma a bolesti srdce. Psychologické projevy zahrnují podrážděnost, ztrátu chuti k jídlu, deprese a snížený zájem o mezilidské a sexuální vztahy atd.[7; 8].

Příčin stresu je tedy nespočet a existuje jen jeden způsob, jak se ze stresu dostat: nepřemýšlet a netrápit se tím, co se stalo, ale přemýšlet o tom, co je potřeba udělat pro vyřešení situace, co dělat dál. Toto je velmi správná poloha, zde neztrácíte svou vitalitu, nekonečně „žvýkáte“ nepříjemnou událost. Co se stalo, se již stalo a nemůžeme to změnit, můžeme se jen dívat dopředu, získat nový pohled na život a naučit se vždy vyjít vítězně z obtížných situací [9; 10].

10 tajemství, jak se vypořádat se stresem

Tajemství 1. Důvěra, že situace je pod kontrolou

Nikdo není imunní vůči náhlým (příjemným nebo ne tak příjemným) událostem, které s sebou nesou změny v obvyklém způsobu života. Ale celkově jsme za svou rutinu zodpovědní pouze my. Ostatní lidé a vnější okolnosti ve většině případů nic neřeší. Pocit kontroly nad tím, co se děje, je nezbytný pro klid mysli.

Máte pocit, že váš život řídí někdo jiný? Pak máte zaručený stres. Samozřejmě, pokud máte autoritářské rodiče, tvrdohlavého přítele nebo nestabilního šéfa, je těžké se považovat za strůjce svého vlastního štěstí. Snažte se nebýt obětí. Naučte se najít si každý den čas jen pro sebe. Nemůžete změnit ostatní lidi, ale naplánovat si svůj vlastní den je možné.

Tajemství 2. Optimismus.

Každý zná ten vtip, že stejná sklenice vody může být poloprázdná pro pesimistu a poloplná pro optimistu. Volba klidné a šťastné ženy je jasná: pozitivní pohled na věc. Někdo to má od přírody, jiný si to musí vyvinout. Situace se vyvine v náš prospěch, pokud uděláme vše, co považujeme za nutné. Proč tedy necháváme strach z potenciálního neúspěchu překonat naši naději na to nejlepší? A strach ze selhání vytváří stres.

READ
Kompatibilita horoskopu: Panna a Váhy

Tajemství 3. a zároveň realismus

Je velmi užitečné opakovat si, že vše bude v pořádku. Ale zamumlat to a zavřít oči a zamířit přímo do kanalizačního poklopu je nerozumné. Bohužel, slepý optimismus není všelék. Někdy je lepší se s okolnostmi smířit a nepříznivou situaci trpělivě přečkat.

To vůbec neznamená, že kdo obchází stres, nechce a neumí snít. Nic takového! Dělají to „profesionálně“: vypracovávají akční plány a mohou se smát naivitě svých vlastních klamů. Je také pravda, že tito lidé poté, co se pustili do realizace plánu A, mají vždy na paměti záložní plán B.

Tajemství 4. Schopnost vidět celý obrázek

Pokud se chcete zbavit stresu, nedělejte si starosti s maličkostmi. Problém, který za pár měsíců zmizí, za vaše nervy prostě nestojí. Musíme se naučit stanovovat priority, včetně emocionálních. Vždy se snažte ráno zhodnotit nadcházející den a vybrat si to nejdůležitější. Kdykoli se cítíte velmi roztržití, zeptejte se sami sebe: „Trávím svůj čas dobře?

Pokud jste odpověděli „Ne“, odložte řešení problému na lepší časy, nejdříve po vyhodnocení jeho rozsahu. Pokud vám například zavolá kamarádka uprostřed práce, zdvořile jí řekněte, že by bylo lepší si promluvit ve vhodnější dobu. Ale pokud se příteli stalo něco velmi důležitého – skutečné neštěstí nebo naopak radostná událost – pak se rozhovor může ukázat jako skutečně velmi významná záležitost.

Tajemství 5. Neslibujte nic zbytečného

Stres si často vytváříme sami. Jednou z běžných chyb je říkat lidem to, co chtějí slyšet, spíše než to, co je ve vašich možnostech. Dá se toho slíbit tolik, že to všechno splnit prostě nejde.

Nedokážete se vyrovnat s uvedeným objemem a stres se zdvojnásobí – protože zklamete lidi. Řešení je jednoduché: naučte se slibovat méně, než dokážete splnit. Uvidíte, vaši přátelé budou rádi, když na oslavu, byť pozdě, dorazíte – vždyť jste si řekli, že nebudete mít vůbec čas. Váš šéf bude také potěšen, když zprávu dokončíte o den dříve než o týden později.

Tajemství 6. Kontakty s lidmi

Stovky psychologických studií dokazují, že v důsledku komunikace se za předpokladu přátelské nálady večírků stabilizuje tep a sníží se krevní tlak, což znamená, že se lidé zklidní. Udržujte proto dobré vztahy s ostatními. A zároveň nebuďte vždy jen vestou, do které všichni pláčou – hledejte oporu sami, když se cítíte špatně.

READ
Jak odhalit a odstranit sexuální nekompatibilitu

Tajemství 7. Zlepšete své zdraví

Stres způsobený jakoukoliv nemocí může být dost silný a zároveň působí na mazance. Nepodceňujte drobné problémy ve svém těle a slibte si, že se o ně postaráte, jakmile „těžké časy“ pominou.

Mezi pravidla pro boj s depresí patří podpora a výživa nervového systému. Selen, stejně jako antioxidanty a vitamíny skupiny B, dobře doplní jakýkoli vitamínový komplex, zvláště pokud procházíte náročným obdobím. Ty ale samozřejmě nenahradí dvě hlavní složky zdravého života bez stresu – spánek a správnou výživu.

Tajemství 8. Šetřete svou energii

Chraňte svou energii před vnějšími průniky. Jsme obklopeni energetickými „černými dírami“: ti, kteří jsou neustále podráždění a nespokojení se životem, nenacházejí lepší zaměstnání, než se vás snažit vtáhnout do svého žalostného světa. Takové lidi dobře znáte. Drž se dál od energetických upírů, ale pokud se srážkám nelze vyhnout, zkuste se izolovat od jejich negativního vlivu. Pokud si kolem sebe dokonce mentálně vybudujete obranu bílého světla, ztratíte méně síly. A možná i nabít nešťastného „upíra“ vaší pozitivní energií.

Tajemství 9. Flexibilita

Pokud chcete dosáhnout určitých výsledků, změňte vše – a dokonce i své vlastní chování. Flexibilita je velmi důležitá vlastnost pro zvládání stresu. Pokud se například nemůžete hádat se svým kolegou, ačkoli jste si jisti, že máte pravdu, zkuste pro změnu vyslechnout jeho argumenty. Za prvé, pravděpodobně mají zdravý rozum, a za druhé, když budete sledovat myšlenkový pochod vašeho protivníka, pochopíte, kde udělal chybu, a bude pro vás snazší nasměrovat jeho úvahy správným směrem. A za třetí, když posloucháte, snaží se naslouchat vám.

Tajemství 10. “Dívejte se daleko dopředu!”

Ať se stane cokoliv, neberte si nic osobně a neobviňujte se. Místo toho, abyste se mlátili, zkuste si vzít ponaučení z obtížné situace, ve které se nacházíte. Nevzdávejte se a neptejte se sami sebe: „Proč se to stalo teď? Co mohu udělat, abych vše obrátil ve svůj prospěch? Odpovědi na tyto otázky možná v blízké budoucnosti nenajdete. Ale skutečnost, že vaše myšlenky jsou pozitivní, vám zajišťuje budoucnost bez stresu [11].

Přečtěte si také

  1. Basyrov A.S.
  2. Igebaeva F.A.

Článek je věnován problému stresu. Stres je nedílnou součástí života každého člověka a nelze se mu vyhnout. Stresující účinky by však neměly překročit adaptační schopnosti člověka.

Článek je věnován jednomu z typů afektů – stresu. Zvažují se jeho charakteristické rysy a také možné způsoby boje proti stresu.

READ
Proč se mužům všech národností opravdu líbí Asiatky?

Článek je věnován charakteristice stresu. Stres je nedílnou součástí života každého člověka a nelze se mu vyhnout. Stresující účinky by však neměly překročit adaptační schopnosti člověka.

Článek pojednává o charakteristikách stresu a metodách seberegulace lidského těla. Hlavním rysem metod samoregulace států je jejich zaměření na provádění speciálních činností ke změně jejich stavu.

  1. Mukhametgatina A.R.

Článek je věnován jednomu z typů afektů – stresu. Zvažují se fáze stresu, jeho charakteristické rysy a také způsoby lidské psychické seberegulace.

Abstrakt vědeckého článku o psychologických vědách, autor vědecké práce – Olga Olegovna Kuraleva, Vasily Andreevich Lushnikov

Deprese je duševní stav charakterizovaný depresivní náladou, pesimismem, nedostatkem radosti ze života a oblíbených činností, potížemi se zapamatováním a soustředěním. Podle Světové zdravotnické organizace toto onemocnění postihuje více než 300 milionů lidí na celém světě. Jednou z hlavních příčin poruchy je stres: negativní životní události (rozchod, ztráta zaměstnání nebo cenného majetku, smrt blízkého člověka), dlouhodobé konflikty s příbuznými, kolegy a známými. K takovým reakcím jsou zvláště náchylné ženy jakéhokoli věku.

Podobná témata vědecké práce v psychologických vědách, autor vědecké práce – Olga Olegovna Kuraleva, Vasily Andreevich Lushnikov

Text vědecké práce na téma „STRES A DEPRESE V MODERNÍM SVĚTĚ“

STRES A DEPRESE V MODERNÍM SVĚTĚ

1 2 Kuraleva O.O. , Lushnikov V.A.

‘Kuraleva Olga Olegovna – kandidátka pedagogických věd, docentka, katedra filozofie, sociologie a lingvistiky;

2Lushnikov Vasily Andreevich – student, Katedra geodézie, evidence katastru, Astrachaňská státní univerzita architektury a stavitelství,

Abstrakt: Deprese je duševní stav charakterizovaný depresivní náladou, pesimismem, nedostatkem radosti ze života a oblíbených činností, potížemi se zapamatováním a soustředěním. Podle Světové zdravotnické organizace toto onemocnění postihuje více než 300 milionů lidí na celém světě. Jednou z hlavních příčin poruchy je stres: negativní životní události (rozchod, ztráta zaměstnání nebo cenného majetku, smrt blízkého člověka), dlouhodobé konflikty s příbuznými, kolegy a známými. K takovým reakcím jsou zvláště náchylné ženy jakéhokoli věku. Klíčová slova: stres, deprese, příznaky deprese, zvládání stresu, eustres, distres.

Pojem „stres“ poprvé použil kanadský fyziolog Hans Selye v roce 1936. Dnes se tento termín pevně usadil v našem každodenním životě. Lékaři chápou stres jako stav psychického napětí, ke kterému dochází u člověka při práci v obtížných podmínkách (jak v běžném životě, tak za specifických okolností).

Odborníci identifikují několik typů stresu v životě moderního člověka. Stres je reakce těla na událost, která způsobí ztrátu psychické rovnováhy. Například konflikt se šéfem nebo hádka s příbuznými. Fyzické přetížení, vystavení škodlivým faktorům prostředí a práce v nebezpečných pracovních podmínkách mohou vést k fyziologickému stresu.

READ
Bezhlavě zamilovaná a úplně vyděšená: odkud se ve vztazích berou strachy?

Psychický stres je reakcí na narušení psychické stability člověka v důsledku psychického přetížení např. v práci, urážek apod. V 21. století byl identifikován další typ stresu – informační. To může být způsobeno nepřetržitým tokem velkého množství zpráv nebo úplnou informační izolací.

Dopad stresu na lidský organismus nelze posoudit, je zvykem jej dělit na pozitivní (eustres) a negativní (distres). Eustres působí pozitivně tím, že aktivuje všechny tělesné zdroje, pomáhá mu sebrat se například před složením náročné zkoušky nebo před jinými důležitými okamžiky.

Ale ve stresu tělo rychle spotřebuje své síly. Člověk je roztěkaný, podrážděný a rychle vysychá. Tento negativní stav se nazývá katastrofa. Zde mohou být provokujícími faktory smrt blízkého člověka, vážná nemoc nebo úraz. Přírodní katastrofa má neorganizovaný dopad na lidskou činnost a chování.

Vlivem závažných negativních událostí (tzv. psychické trauma) nebo chronického psychogenního stresu dochází k rozvoji deprese. Člověk se stává obtížným a koncentrovaným, svět kolem něj se stává šedým, nudným, neradostným. Trpí tím vaše kariéra i osobní život – stres se jen zesiluje. Proto je důležité nemoc rozpoznat včas a vyhledat pomoc.

Hlavní příznaky deprese:

• Špatná nálada, deprese, deprese.

• Zhoršení motorických schopností.

• Porucha spánku je extrémně nebezpečným příznakem, protože vede k projevům dalších duševních a neurologických onemocnění.

Metody, jak se vypořádat se stresem:

Jednou z metod je sport, při fyzické aktivitě se vyplavují endorfiny, známé také jako „hormony štěstí“. Kromě výbuchu negativních emocí se člověk vyvíjí i fyzicky, trénuje se na odolnost vůči stresu a po probuzení ze spánku se cítí dobře.

Cestování je způsob, při kterém dochází ke „změně prostředí“, není nutné odjíždět na dlouhou dobu daleko od domova, stačí vyjet z města nebo se projít.

Stojí za zmínku, že většina sanatorií se nachází v rekreačních oblastech nebo v blízkosti přírodních oblastí, protože léčba mnoha nemocí je snazší, pokud člověk nemá stres.

1. Hans Selye. Stres bez distresu // Teorie obecného adaptačního syndromu, 1974.

2. Igebaeva F.A. Význam sociálně-psychologických faktorů v rozvoji zemědělských podniků. // Problémy a perspektivy udržitelného rozvoje agroprůmyslového komplexu. Materiály vědecké a praktické konference. Saratov, 2011. S. 109 – 110.

3. Aliev Kh.M. Klíčová metoda v boji proti stresu [Text]: učebnice / Kh.M. Alijev. Rostov-n/D.: Phoenix, 2013. 320 s.

4. Igebaeva F.A., Gumerova L.U. Překonávání stresu jako podmínka sociální stability. Ve sborníku: Socioekonomické aspekty vývoje moderního státu. Materiály IV. mezinárodní vědecké a praktické konference. 2014. s. 94-95.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: