Ukázky arteterapeutických cvičení a úkolů

Arteterapie je vynikající psychoterapeutická metoda pro práci s dětmi různého věku. Tvůrčí aktivity umožňují dítěti zmírnit emoční stres, zbavit se stresu a úzkosti, vyrovnat se s různými strachy a poruchami spánku. Interakce dětí s různými materiály navíc přispívá k rozvoji smyslů, zlepšení psycho-emocionálního stavu, uvolnění svalového napětí a rozvoji kreativních a kognitivních schopností. Úplný přínos!

Mnoho lidí věří, že arteterapii lze provádět pouze prostřednictvím schůzky s odborníkem. Tato možnost bude samozřejmě ideální, protože arteterapeut má ve svém arzenálu obrovské množství účinných technik a vhodného vybavení. Účinná arteterapeutická cvičení však můžete s dětmi provádět i doma. My vám o nich teď povíme.

Cvičení #1: Kreslení prstem

Malování prstem je nejdostupnější a nejvšestrannější arteterapeutické cvičení. Zvládnete to s mladšími předškoláky a školáky.

Malování prstem dokonale uvolňuje dítě, pomáhá odbourávat stres, rozvíjí smyslové vnímání a kreativitu ruky. Je lepší vyzvat dítě, aby si barvu barev vybralo samo a důvěřovat svému instinktu při výběru tématu: improvizace? vzory? Obraz podle minulého léta? Volba je na dítěti. Můžete se domluvit na společném vytvoření obrázku, nebo můžete sledovat, jak váš syn či dcera zvládnou tvoření sami.

Cvičení č. 2: Slepé sochařství

Slepé modelování je metoda, která vám umožní „vyjádřit“ do měkkého, poddajného materiálu vše, co se ve vaší duši nashromáždilo. Dětem, které ještě nedokážou chápat a ovládat své pocity, se toto cvičení bude opravdu líbit.

Můžete použít jakýkoli materiál: klasickou nebo kuličkovou plastelínu, hlínu, těsto a dokonce i vosk. Požádejte své dítě, aby vytvořilo postavu se zavřenýma očima.

Jaký je smysl cvičení? Dítě bude mít před očima (i když zavřený) určitý obraz, který by chtělo ztvárnit. Právě to bude smyslně ztělesňovat, aniž by se díval na materiál. To je těžké, ale do práce se aktivně zapojuje jemná motorika, smyslové vnímání a představivost.

Cvičení č. 3: Kotel dobré nálady

Uvařit si dobrou náladu? Snadné jako koláč! Nabídněte svému dítěti tuto možnost, jak se zbavit stresu. Vyberte si libovolnou nádobu (například rendlík, kotlík nebo wok) a rozhodněte se, z čeho můžete uvařit dobrou náladu.

Dejte svému dítěti prostor pro fantazii: možná je pro dobrou náladu potřeba květ pelargónie? Tři bonbóny a pomeranč? Oblíbená hračka? Pět dílů od designéra, kresba s úsměvem, sluneční paprsek a duhový sliz?

Společně vymyslete recept a zrealizujte ho. Na konci kulinářské mistrovské třídy položte svému dítěti otázku: co ještě v misce chybí? Jakou složku považuje za nejdůležitější? Jaký druh nádobí získáte, když odstraníte jednu ze součástí? Jaký jiný „lektvar“ by chtělo dítě uvařit?

Cvičení #4: Vymažte svůj strach

Samotný úkol znázornit strach v dítěti mobilizuje odvahu a odvahu, protože ani začít kreslit právě tento strach není snadný úkol. Dítě překonává psychologickou bariéru a poté zažívá negativní emoce prostřednictvím kreativních akcí. Obavy se tak výrazně snižují.

Cvičení se doporučuje provádět na hřišti pískové terapie. Doma to může být jakýkoli povrch s tenkou vrstvou písku, krupice nebo obilovin. Požádejte dítě, aby nakreslilo svůj strach pomocí rukou nebo jiných zařízení a poté jej společně smazalo pohybem ruky nebo různými nástroji (například škrabkou na řezání plastelíny, štětcem). Můžete společně vymyslet pohádku o tom, jak tento strach vznikl v písku a jak přišel dobrý čaroděj a vymazal ho.

READ
Léčba a prevence Parkinsonovy choroby

Cvičení č. 5: Kreslení hudby

Vizualizace hudby má příznivý vliv na emoční pozadí dítěte. Toto cvičení navíc aktivně zapojuje dětskou fantazii, koncentraci a zbavuje zvýšené úzkosti.

Zapněte dítěti příjemnou hudbu a požádejte ho, aby pomocí jakýchkoliv nástrojů (propisky, fixy, tužky) kreslilo, co slyší. Bude to těžké, ale velmi vzrušující. Mimochodem, bude obzvláště efektivní vytvořit celou řadu takových „hudebních“ obrázků, včetně různé hudby pro dítě: klasické a moderní, smutné a veselé, pomalé a rychlé. A vy se přidejte! Kreslení hudby je tak zábavné!

Cvičení č. 6: Komiksy

Toto cvičení dokonale uvolňuje stres a pomáhá dítěti alegoricky vyjádřit své sny, touhy, obavy a problémy.

Vytvořte společně komiks – na jeden velký papír Whatman nebo ve formě knihy. Nechte dítě přijít se zápletkou, postavami a vyústěním příběhu. Hlavní věc je umožnit mu používat jakékoli dostupné vybavení pro design (barvy, pastelky, barevná pera, tužky atd.).

Cvičení #7: Koláž

Vytvoření koláže dokonale rozvíjí kreativní schopnosti dětí, podporuje výbuch negativních emocí a aktivuje fantazii. S jeho pomocí můžete zjistit, na co dítě myslí a co ho trápí.

Arteterapeutická koláž je obrázek vystřihovánek, fotografií, samolepek a obrázků nalepených na papír nebo textil v náhodném pořadí.

Pokud je dítě malé, mohou si rodiče sami vybrat materiály pro koláž (například speciálně vyříznuté obrázky zobrazující smutné nebo šťastné lidi). Studentovi už lze přinést hromadu nepotřebných lesklých časopisů a nechat si veškerou práci dělat sám. Výběrem určitých obrázků, vytvořením popisků a svobodným navržením své koláže bude dítě schopno vyjádřit své myšlenky a nápady. Za žádných okolností do procesu nezasahujte ani nenabízejte nic vlastního/nekritizujte aktivity dítěte. To je jen jeho kreativita, to nemá cenu hodnotit.

Až bude dílo hotové, promluvte si o tom, co pro jeho tvůrce znamená. Zde je několik otázek, které si můžete položit:

  • Proč jste umístili svého oblíbeného umělce do středu obrázku?
  • Co pro vás znamenají tato slova nalevo na papíře Whatman?
  • Jaké pocity jste zažili, když jste vytvořili tuto koláž?
  • Jak si myslíte, že si vás lidé představují, když se dívají na tuto koláž?
  • Co sis pamatoval a na co jsi myslel, když jsi to dělal?
  • Co bylo na tvé práci nejtěžší/nejsnadnější?
  • S jakými vzpomínkami se vám tento obrázek pojí?
  • Kdybys mohl přidat zvuk, jaký by to byl?
  • Co byste mi o této koláži ještě rád řekl?
  • Jak byste nazval svou práci?
  • Všiml jsem si, že už dlouho hledáte obrázek tohoto místa – co to pro vás znamená?
  • Komu byste tuto koláž ukázali a proč?

Cvičení č. 8: Blotografie

Vynikající arteterapeutické cvičení pro soustředění, rozvoj tvůrčích schopností a analytických dovedností.

Rozdělte kus papíru na polovinu tužkou. Na jednu polovinu umístěte libovolnou skvrnu (s barvami nebo inkoustem) a požádejte dítě na druhé straně, aby dokreslilo obrázek a podobu podobné skvrny jakýmkoli způsobem, který je pro něj vhodný a v jakékoli barvě. Po dokončení aktivity diskutujte o tom, jak vypadají skvrny na každém listu. Téměř ručně vyrobený Rorschachův test!

READ
Motivace k úspěchu: vyhýbání se neúspěchům, metodika

Další verzí tohoto cvičení je diskutovat s dítětem o každém blotu, který uděláte. Kdo nebo jak vypadá? Jakou má náladu? Chtěla mít jinou barvu? Který a proč? Kde bydlí, co dělá, co má ráda? Koho se blot bojí? Kdyby mohla mluvit, co by řekla? A tak dále.

Cvičení č. 9: Emocionální autoportrét

Zajímavé cvičení, které často vede k nečekaným výsledkům.

Doma by si dítě mělo lehnout na Whatmanův papír nebo listy papíru položené v řadě a požádat rodiče, aby obkreslil obrys jeho těla. Na papíře tak zůstane jen silueta – a ta se musí vyplnit, jak to dítě uzná za vhodné.

Možná si bude chtít natřít pravou ruku na černo a levou na modro. Malíček na levé noze je červený a nos zelený. Kolem hlavy může nalepit různě barevné samolepky, na samotnou siluetu namalovat kočičí uši nebo paví ocas. Nebo možná přinese cukr z kuchyně a posype jím oblast žaludku.

Spousta možností! Hlavní je poskytnout naprostou svobodu, díky které dítě pocítí emocionální uvolnění a bude moci dát průchod svým pocitům. Po dokončení můžete také diskutovat o tom, co se stalo s vaším dítětem.

Cvičení č. 10: Pokračujte v pohádce

Podstatou tohoto cvičení je, že rodič vypráví krátký pohádkový fragment a dítě jej doplní. Je zajímavé popsat postavy v pohádce, které nějakým způsobem odpovídají členům vaší rodiny (povolání, záliby, věk, pohlaví atd.).

Cestou můžete svému dítěti klást otázky: „Co si myslíte, že se stalo dál? Co myslíš, že tento hrdina vymyslel?” Úkolem vypravěče není jen vymyslet pohádku, ale upravit ji směrem, který dítě udává.

Taková pohádková terapie vám umožní pozorovat neverbální reakce dítěte, dozvědět se o dětských zkušenostech a aspiracích a symbolicky vyřešit problém dítěte výběrem alternativy nebo modelu chování.

arteterapeutická cvičení mohou pomoci stimulovat uměleckou tvořivost, vyjádřit sebe sama a řešit tyto emocionální nebo psychologické problémy dynamickým a zábavným způsobem. Tato metoda může být použita u dětí, dospívajících dospělých a starších osob.

Dále vám ukážeme některé aktivity této velkolepé disciplíny, které můžete dělat kdykoli doma nebo v zahraničí.

17 Arteterapeutická cvičení pro děti, mládež a dospělé

1- kreslení venku

fotbalová branka: Kempování.

postup: Malování venku může být jedinečným zážitkem v kteroukoli roční dobu, s doprovodem nebo o samotě. V den, kdy jste smutní nebo opuštění, je nejlepší alternativou zůstat doma a myslet na to, jak jsme nešťastní, vzít si obrázkovou knížku a tužku, jít do parku nebo na pole a poslouchat přírodu, která nás obklopuje.

Zatímco malujeme jakoukoli část krajiny, která upoutá naši pozornost, slyšíme zpěv ptáků, způsob, jakým vzduch pohybuje listy stromů, a dokonce i naše dýchání. Jedná se o skutečně relaxační aktivitu, která zmírní vaše nepohodlí.

Materiál: Zápisník s kresbami a tužkou nebo jakýmkoli materiálem, který používáte na kreslení.

2- Nakreslete hudbu

fotbalová branka: Načrtněte, co hudba vyjadřuje na papíře.

postup: Máte rádi klasickou hudbu? Poslech hudby má také mnoho výhod pro naše zdraví, jak řekl řecký filozof Platón: „Hudba je pro duši a cvičení je pro tělo.“ V tomto cvičení se pokusíte vyjádřit na papíře pomocí kreseb nebo tvarů, co vám hudba, kterou posloucháte, říká.

READ
Proč se téměř všem dívkám líbí vysocí kluci?

Abyste toto cvičení provedli správně, musíte se nechat unášet hudbou, kterou posloucháte, a umožnit, aby se ve vás probudila kreativita, tímto způsobem se můžete uvolnit a nechat své pocity odeznít.

materiál: CD klasické hudby, rádio, papír a tužka. Vždy používám klasickou hudbu, ale můžete použít hudbu, která vám nejvíce vyhovuje.

3- znovu si vytvořte místo, kde se cítíte bezpečně

fotbalová branka: Poznej sám sebe.

postup: Dalším způsobem, jak se uvolnit a poznat sami sebe, je přemýšlet o místě, kde se cítíme bezpečně, někdy to může být docela obtížné a to je otázka, kterou si často neklademe. Kde se cítím bezpečně.

Prostřednictvím této skvělé aktivity se můžete naučit trochu víc a utvářet, kde jste byli, kde jste se cítili opravdu dobře s jakýmkoliv typem materiálu, důležité je, že si to místo dokážete představit a pokud ho můžete nechat tam, kde je, máte vzhled, abyste se na to mohli dívat, když se necítíte dobře.

Materiál: Jakýkoli materiál, se kterým chcete pracovat, ať už je to papír, hlína, plastelína.

4- Umění v přírodě

fotbalová branka: Pracujte venku s použitím snadno dostupných materiálů.

postup: Pobyt v přírodě prospívá nejen našemu duševnímu a fyzickému zdraví, ale také rozvíjí naši představivost a umožňuje nám uniknout problémům a utrpení naší duše.

V tomto cvičení budeme muset pracovat s materiálem, který nám příroda dává: kameny, listy, větve stromů, květiny, vředy. Musíme dovolit, aby naše kreativita zazářila a projevila se.

Materiál: Jakýkoli materiál, který je přírodní a nachází se v místě, kde budeme vystupovat.

5- Vyrobte sochu z recyklovaných materiálů

fotbalová branka: Vyjádřit to, co cítíme.

postup: Všechno má svůj druhý život, pokud to chceme, a to se děje se všemi materiály, které nás obklopují. Místo toho, abychom je vyhodili nebo recyklovali, můžeme je použít k malé práci doma a vyjádřit, jak se cítíme při něčem, co se nám stalo, jako je socha.

Je to dobrý způsob, jak „dostat ven“, co je v nás, co nás mrzí, a věřte mi, že to funguje velmi dobře. Dělal jsem to se staršími lidmi a bylo to úspěšné, protože ze svého smutku dostali něco pozitivního a krásného.

Materiál: Máte doma věci, které nepotřebujete, jako jsou plastové lahve, rolky od kuchyňského papíru, krabice od vajec.

6- Malování na naši kůži

fotbalová branka: Pracovní kreativita a koncentrace.

postup: Přemýšleli jste někdy o tom, že byste sami kreslili? Touto činností můžete kromě práce s kreativitou a soustředěním vyjádřit na vlastní kůži, co v tu chvíli cítíte. Navíc můžete tyto okamžiky spojení své pokožky a vás samotných doprovodit relaxační melodií nebo něčím, co vám udělá dobře.

Výsledky mohou být působivé, protože toto cvičení nám dává v životě velmi důležitý smysl: promeškáme šťastné i smutné chvíle, a to je fakt, protože jakmile dokončíte design aplikovaný na kůži, časem zmizí.

Materiál: barevná pera nebo fixy, které můžete použít k obarvení kůže a poté ji vymazat.

7- Udělejte báseň

fotbalová branka: Rozvíjejte kreativitu.

postup: Tuto činnost prováděli již dadaisté a spočívá ve vystřižení slov z jakýchkoli novin nebo časopisů, které máte, a jejich umístění do klubíčka a vyjmutí jednoho po druhém.

READ
Ten chlap mě nerespektuje

Respektováním pořadí, ve kterém je vytahujete z tašky, byste měli vytvořit báseň. Budete překvapeni, jaké jsou výsledky tohoto cvičení a jak vám, stejně jako ostatní, pomáhá vyjádřit, co cítíte.

Materiál: časopisy, noviny, plastová taška, papír a tužka.

8- zachycení stínů

fotbalová branka: Poznejte svět kolem nás.

postup: Odmalička jsme si na to vždy hráli se stíny, v arteterapii si člověk nemohl nechat ujít aktivitu, ve které to byli hlavní hrdinové. Po odchodu z domu si musíme najít stíny, které se nám líbí a přenést je na papír, abychom na nich později, až budeme doma, mohli dále pracovat.

Může to být dobrý způsob, jak se vyhnout našim problémům a soustředit se na to, co nás dělá šťastnými.

Materiál: notebook s kresbami a tužky.

9- Nakreslete veselou vzpomínku

fotbalová branka: Probuďte pozitivní emoce.

postup: A kdo by rád nevzpomínal na chvíle, kdy jsme byli opravdu šťastní? V dnešní době, ačkoli všichni máme fotoaparáty, abychom zachytili ten výjimečný okamžik, pokud je neotevřeme, ztratíme je a tím i jejich paměť.

Dalším způsobem, jak je zachytit, je nakreslit si je sami. Samozřejmě je vždy můžeme přijmout jiným způsobem, než kdybychom si je vytiskli, čímž jim dáme osobní nádech okamžiku a přidáme do našich životů trochu víc té báječné vzpomínky. Cítíte se lépe, když o tom přemýšlíte? ??

Materiál: kreslící blok a tužky.

10- Vytvořte práci na základě našeho jména

fotbalová branka: Poznej sám sebe.

postup: A kdo nebyl, když byl malý, rád, když všude psal a kreslil své jméno? Ale . Víte, jaké emoce ve vás probouzejí, jak se jmenujete? Velmi zajímavým cvičením, které vám umožní poznat sami sebe, je napsat své jméno na papír a vytvořit z něj umělecké dílo.

Můžete si vybrat buď své jméno, nebo přezdívku, důležité je, aby byla vaše a abyste se cítili identifikovaní podle toho, jak vám říkají lidé kolem vás. I když se to zdá obtížné, je velmi zajímavé a zábavné vidět množství pocitů, které z toho můžete vyjádřit.

Materiál: podložka na kreslení, tužky, pera, fixy.

11- Vytvořte hliněnou sochu hněvu

fotbalová branka: Vyjádřete negativní emoce prostřednictvím sochy.

postup: Dobrým způsobem, jak vyjádřit své negativní emoce a zejména vztek, je zhmotnit ho hlínou. Naznačený okamžik k provedení této akce je, když jste naštvaní kvůli něčemu, co se vám stalo. Jen si vezměte hlínu a vyjádřete, co v tu chvíli cítíte, dejte tvar hněvu, který pocítíte na později, pokud zjistíte, že je nutné ho zlomit a zcela odstranit s tímto faktem.

Materiál: hlíny a všech potřebných materiálů.

12- Kresli ve tmě

fotbalová branka: Nesuďte své pocity.

postup: Přemýšleli jste někdy, jaké by to bylo, kdybyste poslouchali hudbu a kreslili ve tmě? S touto aktivitou to můžete udělat. Musíte prostě dát takovou hudbu, která ve vás vyvolá pozitivní i negativní emoce, a nechat svou představivost plynout se zhasnutými světly na papíře.

Tímto způsobem nebudete moci posoudit, co kreslíte na papír, a zabrání vám to mazat a kritizovat vaše umělecké dílo. Když si myslíte, že jste hotovi, můžete rozsvítit světlo a rozpoznat další část sebe sama.

READ
Ambicióznost cílů člověka, známky ambice v práci

Materiál: rádio, hudební CD, skicák a tužky.

13- Aktivní míč

fotbalová branka: Osvoboďte nás od emocí, které nás tíží.

postup: To je další způsob, jak odstranit ty negativní emoce, které nám brání otočit stránku a být sami sebou. Do poznámky můžete napsat, jak chcete, co vám brání ve štěstí, nebo událost, o které si přejete, aby se nikdy nestala, případně jak se cítíte a proč.

Později balónek nafouknete a spolu s provázkem přidáte papír, ve kterém jste vyjádřili své emoce a pocity a uvolníte jej. Když míč ustoupí, vaše negativní pocity a emoce s ním odejdou.

Materiál: zeměkoule, lano, papír a tužka.

14- Představte někoho, kdo změnil váš život

fotbalová branka: Pamatujte na zvláštní osobu.

postup: Všichni máme toho zvláštního člověka, který byl součástí našich životů jak v dobrém, tak ve zlém, a to by mělo být zapamatováno a přijato, protože díky tomu jsme se mohli dostat tam, kde jsme dnes. kdo přijde na mysl?

No, musíme s tímto obrázkem pracovat a dát ho na papír, abychom ho mohli později vybarvit. Bylo by hezké, kdybychom pak mohli tuto kresbu předat osobě, kterou jsme zobrazili, ale pokud ji preferujeme, můžeme ji také uložit.

Materiál: skicář, tužka a barevné tužky nebo fixy, akvarel.

15- Nakreslete do písku

fotbalová branka: Vyjádřete se prostřednictvím písku.

postup: Pokud máte rádi pláž, můžete tuto disciplínu cvičit i přes písek, nebo pokud nemáte možnost se tam pohybovat, můžete to udělat třeba s pískem, který máte u zahrady.

Tato aktivita je o vyjádření sebe sama prostřednictvím zrnek písku, můžete si vzít hrst a rozložit je na kus papíru, abyste jej později vytvarovali. Budete se tak cítit v souladu s přírodou a můžete vypustit páru.

materiál: písek a list papíru.

16- Ničení předmětů

fotbalová branka: Odstraňte negativní emoce.

postup: V mnoha případech jsme tak naštvaní, co se nám stalo, že potřebujeme něco rozbít, protože později v arteterapii existuje i činnost, která spočívá v rozbíjení předmětů, jako jsou talíře, skleněné nebo hliněné sochy; k jejich pozdějšímu obnovení.

Po všem hněvu přichází mír, po neúspěších se z nich učíme a vracíme se je budovat a překonávat. Je to dobrý způsob, jak vědět, že pokud se nám stane něco negativního, můžeme být zase šťastní a najít rovnováhu.

Materiál: V závislosti na předmětu, který bouráte, budete potřebovat nějaké materiály nebo jiné. Obvykle budete potřebovat ocas a samotný předmět, který rozbijete.

17- Co nás děsí?

fotbalová branka: Čelit vlastnímu strachu.

postup: Všichni se něčeho nebo někoho bojíme, od zvířete jako je šváb až po strašáka. Důležité je, že si uvědomujeme, že musíme překonat své obavy, abychom překonali ty negativní emoce, které se v nás mohou probudit, jedině tak se můžeme stát svobodnějšími.

Na papír si nakreslete to, čeho se bojíte, když vám to přijde na hlavu, nebo jak to vidíte ve svých snech. Později mu dejte barvu a několik minut se na něj dívejte a přemýšlejte o tom, proč se toho bojím?.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: