Emocionální únava: jak se vyrovnat s nemocí

Astenie není nemoc, je to soubor příznaků, které naznačují přítomnost fyzické a psychické únavy. Člověk zažívá emoční vyčerpání, vyčerpání, podrážděnost, zvýšenou nebo ne zcela přiměřenou citlivost. Vlastně celé fungování jeho těla křičí, že je přetížený, potřebuje se izolovat, minimalizovat stres, ve kterém momentálně je. Pokud se podíváme na biologii a svět zvířat, asténie je s největší pravděpodobností laboratorní jev. V živé přírodě se oslabený živočich nebo rostlina rychle stává pasivním účastníkem potravního řetězce, to znamená, že zemře. Člověk je v tomto ohledu dokonalejší a společnost mu dává právo být slabý a vyčerpaný. Měli byste být schopni toto právo využít.

Astenický syndrom – cena, kterou je třeba zaplatit životem za opotřebení

Všichni žijeme v takových realitách, kdy jsou nároky kladené na tělo na fyzické i intelektuální úrovni velmi vážné. Den za dnem, v honbě za nějakým výsledkem, musíte zažít spoustu stresu, se kterým se musíte vyrovnat, prožít ho a odpočinout si. Ale každý ví, jak se napnout, ale ne, jak se uvolnit.

Pól činnosti moderního člověka je posunut směrem k intelektuální zátěži, takže mnoho času tráví na počítači, smartphonu nebo tabletu. V souladu s tím nastává stav fyzické nečinnosti, kdy dochází k velmi malému pohybu a často se provádí monotónní práce, která vyžaduje koncentraci a pozornost. V důsledku toho vzniká jakási nerovnováha ve fungování – odmítáním pohybu člověk ochabuje nejprve fyzicky, pak emocionálně a intelektuálně.

Lidé na sebe začali klást přemrštěné požadavky, aniž by si vůbec mysleli, že jejich životní zdroje jsou omezené, a začali žít z opotřebení. Toto chování je nyní pro naši společnost velmi typické. Touha po zvýšené pohodě a úspěchu nutí mnohé věnovat celou svou bdělou dobu práci, aniž by se vůbec starali o pořádný odpočinek. V důsledku toho dochází k astenii, při které výrazně klesá výkonnost. Přesto na sebe člověk nesnižuje nároky, stále věří, že musí co nejvíce pracovat a přivádí své tělo k naprostému fyzickému i intelektuálnímu vyčerpání. Workoholik věří, že všeho musí být dosaženo tvrdou, nepřetržitou prací. Protože nedosáhl vysokých úspěchů, věří, že jako člověk neuspěl a v životě ničeho nedosáhl.

READ
Rada pro milence, kteří spolu chtějí žít před svatbou

Následky nervového vyčerpání

Na pozadí takového zneužívání vlastního těla, stejně jako v důsledku nemoci, stresu a životních šoků, se objevuje nervové vyčerpání – syndrom charakterizovaný naprostým nedostatkem síly a maskující se jako lenost, deprese a špatný charakter. Silná únava se objevuje i po běžné zátěži, která je doprovázena poklesem výkonnosti, pozornosti, úzkostí, podrážděností a špatným zdravotním stavem. Astenický syndrom je často doprovázen bolestí hlavy a závratí, bolestí svalů končetin a poruchami spánku. Spánek se stává povrchním a neklidným. Během dne se objevuje slabost a touha lehnout si, ale odpočinek neobnovuje sílu. Postupně se rozvíjí sedavý způsob života, který projevy astenie jen zhoršuje. Astenie je často spojena s chronickým únavovým syndromem, emočním vyhořením z velkého množství kontaktů s lidmi.

Astenický syndrom je charakterizován stavem, kdy nechcete nikoho vidět. Pokusy o rozhovor vedou k ještě většímu konfliktu a jeho prohlubování. Pro člověka s nervovým vyčerpáním je užitečné dát si pauzu, ustoupit trochu stranou, popadnout dech, pokusit se přijít na to, co je příčinou napětí, a vyhledat pomoc odborníka, který jistě pomůže dostat se z patové situace.

Astenie je způsobena chronickými konflikty, vnitřní emocionální únavnou prací, která trvá značnou dobu. Srovnáme-li tělo astenického člověka s bateriemi, můžeme říci, že dochází energie – nervové buňky dostávají málo výživy. Člověk potřebuje najít rovnováhu mezi aktivitou a odpočinkem. Stimulovat zvýšenou produktivitu v tomto případě, pobídnutí a motivaci je jako snažit se vymačkat náboj z těchto vybitých baterií, snažit se je nějak vyrovnat, zaklepat na ně. Takové akce zpravidla vedou k další dekompenzaci, to znamená, že důsledky budou ještě dramatičtější.

Návštěva psychoterapeuta zaručuje obnovení psychického zdraví

Veškerá únava se dělí na fyzickou a morální. Fyzická únava je docela snadno obnovena dobrým spánkem, normální výživou, jedním slovem – odpočinkem. Pokud je člověk psychicky vyčerpaný, unavený a zatížený nějakými zážitky, spánek a nečinnost tento problém nevyřeší. Faktem je, že tělo potřebuje také psychologické zdroje, aby se během spánku zotavilo. Při spánku není možné odpočívat – nespavost a poruchy spánku ruší..

Proto je nejlepším přístupem k léčbě astenického syndromu kontaktování psychoterapeuta, který v zájmu obnovení dobrého zdraví vyřeší vnitřní konflikty, ve kterých se člověk v tu chvíli nachází. Specialista poradí změnu činnosti, která člověku umožní zažít radost a potěšení. Komunikace s psychoterapeutem vám pomůže vybrat soubor akcí, ve kterých bude člověk s nervovým vyčerpáním v rovnováze, bude schopen porozumět konfliktům a problémům, které ho tíží, a určí, jak je lze vyřešit.

READ
Kdo je chytřejší – muži nebo ženy? Odvěká debata o rozdílech v inteligenci.

Vitamíny a adaptogeny jsou prostředky, které v tomto případě s největší pravděpodobností neuškodí, ale pomohou tělu zotavit se z nervového vyčerpání, pouze pokud je odstraněn stresový faktor. Jeho nalezení je úkolem spolupráce s psychoterapeutem. Pomůže najít rovnováhu, díky které si člověk s astenií kompenzuje život odpočinkem, umožní to více radosti a potěšení.

V arzenálu psychoterapeutů existuje velké množství metod pomoci lidem s astenickým syndromem. Hlavní metodou nápravy takových poruch je naučit se střídání odpočinku a stresu. Lékař může předepsat fyzické cvičení, přičemž vezme v úvahu skutečnost, že nervová únava často vede k rychlému fyzickému vyčerpání. Řekne vám, jakým tempem se budete muset věnovat fyzickému cvičení, vysvětlí, že rychlá a intenzivní fyzická aktivita může zhoršit emoční stres, a řekne vám, jak přejít od chůze k nákladnějším aktivitám.

A přesto hlavní práce s astenickým syndromem leží v oblasti psychologie.

Když se hromadí nedokončené konflikty, vyvine se u člověka stav, kdy si veškerou svou podrážděnost vylévá na lidech, kteří se jeho konfliktních situací zcela neúčastní. I zde by byla velmi vhodná sezení s psychoterapeutem, pomáhající dořešit vnitřní konflikty až do konce, což znamená řešit problematickou situaci s co nejmenším zpožděním. Nedokončené vnitřní konflikty se mění v těžko zadržitelnou lavinu. Člověk pak získá pocit, že je na hraně, že to těžko zvládá a nedá se nic ovládat. V takovém případě byste měli okamžitě kontaktovat psychoterapeuta. Vzhledem k tomu, že nervová únava je maskou mnoha nemocí, lidé mylně chodí k praktickému lékaři, gastroenterologovi, neurologovi a léčí následky, aniž by věnovali pozornost příčině svého stavu.

2.jpg

Únava může být fyzická i psychická. Pokud k obnově těla stačí dlouhý odpočinek, rehabilitace psychiky vyžaduje více času a úsilí. Na tento stav bohužel neexistují žádné kouzelné pilulky ani univerzální recepty. Existuje pouze dlouhodobá práce na sobě, která by se měla stát životním stylem, abychom se vyhnuli „relapsu“.

Jak se projevuje psychická únava?

Psychická únava se také nazývá emoční vyhoření. Tento stav se postupně zvyšuje a je charakterizován vyčerpáním v reakci na přepětí – fyzické i emocionální. Tento syndrom působí jako obranný mechanismus centrálního nervového systému. Pokud setrváváme delší dobu ve stresu, na který tělo vynakládá kolosální zdroje, vyčerpáme se a na nic nám nezbývají síly.

READ
OCD: léčba doma, zbavit se toho sami

Hlavní příznaky psychické únavy lze popsat takto:

3.jpg

  • Nízký potenciál z energetického hlediska je neustále doprovázející pocit únavy, celkový úbytek sil, který vede ke snížení efektivity práce a neochotě cokoli dělat fyzicky i psychicky, spánek a odpočinek nevedou ke stabilizaci stavu;
  • Porucha kognitivních funkcí, projevující se snížením rychlosti myšlení, poruchou koncentrace paměti a pozornosti, roztržitostí, nesoustředěností, myšlenky neustále „přeskakují“ a v rámci tohoto stavu je shromažďují do jediného celku. problematický;
  • Snížená emoční citlivost, nebo emoční tupost – lhostejnost k věcem, které se dějí kolem, lidem, pocit nesmyslnosti života;
  • Poruchy pozadí afektivní povahy jsou nadměrná úzkost a podrážděnost, smutek a melancholie, pesimismus a převaha negativního postoje.

Změny tohoto stavu nastávají nejen na mentální úrovni, ale i v těle.

  • pocit ospalosti během dne a nespavost v noci;
  • problémy s přijímáním potravy – je narušena chuť k jídlu, dochází k poruše příjmu potravy, kdy člověk jídlo odmítá nebo jej naopak zneužívá;
  • pocit svalového napětí, bolesti kloubů, skřípnutí nervových zakončení;
  • nepříjemná bolest v hlavě různé lokalizace a intenzity;
  • výskyt arytmie, skoky v krevním tlaku;
  • poruchy trávení – zácpa nebo naopak průjem, výskyt syndromu dráždivého tračníku.

Nejčastěji je psychická únava procesem apatie, tedy ztráty zájmu o život. Jde o mimořádně vážný stav, ze kterého je potřeba se co nejrychleji dostat, jinak hrozí propadnutí depresím. Je vhodné na sobě pracovat s pomocí odborníka, který předepíše soubor opatření a bude sledovat správnost jejich provádění a dynamiku terapie.

Co dělat?

Ve skutečnosti nestačí jakákoli jedna akce, je nutné je provádět ve složitém a přísném pořadí.

4.jpg

  • Dát si pauzu. Jednoduše řečeno, stáhněte se do sebe, pochopte své vlastní hodnoty a priority a nepřemýšlejte o svých starostech. Je vhodné změnit situaci, například jet na dovolenou do jiného města nebo země.
  • Udělat plán. Za žádných okolností nic neplánujte, aniž byste si předtím odpočinuli. Po přehodnocení svého života můžete začít plánovat své aspirace a činy, abyste jich dosáhli.
  • Přijmout opatření. K tomu je vhodné pořídit si prostředí, kde převažují úspěšní lidé s chutí do života. Neustále se učit něco nového ve své profesi a vztazích.
  • Najděte si koníčka. Musíte pochopit, co vás zajímá a co jste ochotni dlouhodobě dělat. Může to být tanec, cestování, ruční práce, zpěv. Důležité je věnovat své oblíbené činnosti alespoň 5-10 hodin týdně. Je vhodné být venku a co nejčastěji chodit do přírody.
  • Zbavte se vnějších dráždivých látek. Za prvé, jsou to toxickí lidé, kteří vás obklopují, špatné návyky, bezduché surfování na zpravodajských kanálech sociálních sítí. Je třeba je nahradit pozitivními lidmi, užitečnými aktivitami a zdravým životním stylem.
READ
Jak muži naznačit intimitu

Je třeba chápat, že nový život, kde není místo pro vyhoření, může začít, pouze pokud žijete všechny své pocity a emoce. Dělat to na vlastní pěst je problematické, takže se určitě přihlaste do Psychoterapeutického centra Damiana Sinaisky na individuální práci. Pouze odborník může upozornit na slabé stránky a pomoci rozvíjet silné stránky osobnosti. Jen s odborníkem můžete překonat stres, který tomuto stavu brání a předejít depresím, které po něm přicházejí.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: