Hladina cukru v krvi v důsledku stresu: proč se množství snižuje, může se zvýšit?

Stres je jako sněhová koule vypuštěná z hory, která postupně nabírá na rychlosti a objemu. Brzy jeho pohyb nelze ovládat, a to může vést k vážným následkům, protože stres může ovlivnit mnoho procesů v těle: od nálady až po fungování mozku a srdce. Díky jeho pravidelné expozici se mohou vyvinout nebezpečná chronická onemocnění: zhoubné nádory, cukrovka, astma, Alzheimerova choroba atd.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Změny v těle během stresu

Změny v těle během stresu

Při stresu tělo uvolňuje kortizol a glukagon, které oba ovlivňují hladinu cukru v krvi. Tělo ve stresové situaci vstupuje do režimu „boje a obrany“. Glukóza se pak uvolňuje, aby svaly dodaly energii, kterou potřebují k běhu a úniku před nebezpečím. I když je ohrožení, kterému člověk čelí, psychologické a ne fyzické, tělo bude stále vyžadovat dodatečnou energii, aby poskytlo ochranu.

V důsledku toho bude tělo nuceno produkovat více inzulinu ke kontrole hladiny cukru v krvi. A když je člověk ve stresu, hladina cukru bývá vyšší než obvykle. Pokud se tento stav vyskytuje pravidelně, může se postupně zvyšovat hmotnost a může se rozvinout diabetes XNUMX. typu. Podle výzkumů se navíc hladina cukru po stresových situacích vrací k normálu až šestkrát pomaleji než obvykle.

Například v jedné studii se hladina cukru subjektů v normálním prostředí po obědě mírně zvýšila a po půl hodině se vrátila k normálu. Ale po vystavení stresu byla hladina cukru v krvi šestkrát vyšší a během tří hodin se vrátila do normálního rozmezí.

Co s tím má společného tuk?

Čím déle zůstanou vaše hladiny cukru zvýšené, tím více inzulínu se uvolní. Když se k němu buňky stanou odolnými, glukóza zůstává v krvi, zvyšuje hladinu cukru a v konečném důsledku zhoršuje signály o tělesné hmotnosti a metabolismu tuků do mozku. Funkce leptinu jsou narušeny. Jedná se o hormon produkovaný tukovými buňkami. Jednou z jeho funkcí je říci mozku o sytosti a hladu. Leptin však neinteraguje pouze s metabolismem a tukovými zásobami: podílí se také na fungování imunitního a reprodukčního systému a reguluje množství energie spálené tělem. Když je signalizace leptinu špatná, tuky se začnou nekontrolovatelně hromadit. To vede nejen k nárůstu hmotnosti, ale také zvyšuje pravděpodobnost vzniku chronických onemocnění, jako je cukrovka, časná demence a astma.

READ
Hypnóza pro děti: bezpečné techniky, kdy použít, kontraindikace

stres a cukrovka

Když je tělo člověka ve stresu, zvyšuje se hladina kortizolu a inzulínu. Mezi obojím existuje souvislost, a když je kortizol neustále zvýšený, je mnohem obtížnější zhubnout nebo nabrat svaly. Když je kortizol chronicky vysoký, tuk se často hromadí kolem pasu, což je důležitý faktor přispívající k rozvoji diabetu a metabolického syndromu.

Výzkum publikovaný v britském časopise Stress naznačuje, že lidé s cukrovkou nezávislou na inzulínu jsou náchylnější k chronickému stresu než lidé s normální glukózovou tolerancí. Chronický stres je proto nejčastěji spojován s glukózovou intolerancí, inzulinovou rezistencí a cukrovkou.

Pokud byl člověku diagnostikován prediabetes nebo diabetes (jakéhokoli typu), stresové hormony mohou ztížit kontrolu hladiny cukru v krvi a vést ke špatným stravovacím návykům, kdy se úzkost a obavy snaží překonat sladkostmi a nezdravým jídlem. To dále zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Proto je důležité pečovat o své emocionální zdraví a kontrolovat stravu.

Dieta pro normální hladinu cukru v krvi

Dieta pro normální hladinu cukru v krvi

Strava založená na přírodních, plnohodnotných potravinách, včetně fermentovaných potravin, je důležitá pro normalizaci střevní flóry a udržení pozitivní nálady a duševního zdraví. Dobré pro emocionální náladu jsou hořká čokoláda, lesní plody, organická černá káva, banány, živočišné omega-3 tuky a kurkuma. Zatímco bílý cukr, bílá mouka a zpracované potraviny jsou spíše spojeny se špatnou náladou a mohou zvýšit hladinu cukru v krvi.

Jedním z tajemství zdravé výživy je omezit čisté sacharidy a bílkoviny a nahradit je vysoce kvalitními zdravými tuky: jako jsou semena, ořechy, zelenina, rostlinný olej, olivy, avokádo, vejce a živočišné tuky (včetně omega-3). . Lidem s inzulínovou rezistencí nebo diabetikům se doporučuje omezit celkový příjem fruktózy na 15 gramů denně, dokud se inzulínová rezistence nevrátí k normálu. Poté může být norma zvýšena na 25 g denně.

Metody pro snížení stresu a kontrolu hladiny cukru v krvi

Dieta a správný spánek jsou zásadní pro kontrolu stresu a hladiny cukru v krvi, ale kromě toho je důležitým faktorem pravidelné cvičení, které nelze ignorovat. Lidé s diabetem XNUMX. typu v jedné americké studii dokázali zlepšit svou citlivost na inzulín a regulovat hladinu cukru v krvi po dvou týdnech intervalového tréninku (třikrát týdně).

READ
Jaké problémy mohou mít krásné ženy?

Kromě aktivního fitness jsou dobré i více relaxační aktivity, jako je jóga, pilates, meditace, koupel nebo sprcha. A zároveň je velmi důležité stanovit si spánkový plán, protože člověk, který spí špatně nebo nedostatečně, je nejvíce náchylný ke stresu. To negativně ovlivňuje hladinu cukru a cholesterolu v těle a zhoršuje metabolismus.

Výzkumníci tvrdí, že cvičení produkuje nové neurony navržené tak, aby uvolňovaly neurotransmiter GABA (kyselina gama-aminomáselná), která zabraňuje přebuzení nervového systému a pomáhá udržovat přirozený stav klidu. Pravidelné cvičení zvyšuje hladinu serotoninu, dopaminu a norepinefrinu. Pomáhají chránit tělo před stresem.

Dalším alternativním způsobem, jak se vypořádat se stresem, je technika emoční svobody. Vychází z východních akupresurních praktik, studia tělesných meridiánů a západní psychologie. Během procedury člověk provádí samomasáž: poklepává prsty na určité body na těle a současně vyslovuje psychologické pokyny ke snížení stresu.

Informace jsou pouze orientační. Nezapojujte se do autodiagnostiky a samoléčby. Navštivte lékaře.

obraz

Stres a úzkost mohou způsobit změny ve způsobu fungování těla.

Po takovém stresu se zvyšuje krevní tlak, rozvíjí se gastritida a další onemocnění.

Tento stav může narušit rovnováhu hladin glukózy u zdravých i nemocných pacientů.

Vliv úzkosti na hladinu glykémie

Dnes je již prokázána role stresu při vzniku autoimunitních onemocnění. Zvyšuje ale úzkost hladinu cukru v krvi? Při stresu tělo uvolňuje stresové hormony, které ovlivňují hladinu glukózy.

Mnoho prvků tělesného systému se podílí na procesu metabolismu sacharidů. Patří mezi ně sympatický nervový systém (SONS), pankreas, hypofýza, nadledviny a hypotalamus. Je regulován metabolismus sacharidů, při kterém všechny orgány dostávají optimální úroveň energie.

obraz

Hormonální výkyvy při stresu

Při stresu produkují nadledvinky odpovídající hormony. Jedná se o adrenalin, kortizol, norepinefrin. Kortizol urychluje produkci glukózy v játrech a zpomaluje její vychytávání do tkání. Ve stresu se jeho množství výrazně zvyšuje. Následně se pod vlivem tohoto hormonu zvyšuje i hladina cukru.

Kortizol v normálním množství pomáhá udržovat normální krevní tlak, podporuje hojení ran a reguluje imunitní systém. Jeho dlouhodobé uvolňování v nadměrném množství má na tělo škodlivý účinek. Zvyšuje se cukr, krevní tlak, ubývá svalové hmoty, je narušena činnost štítné žlázy.

READ
Tři stavy lidského ega: „rodič“, „dospělý“, „dítě“

Adrenalin zase urychluje odbourávání glykogenu a norepinefrinu – tuku. Při stresu se urychlují všechny procesy tvorby glukózy v játrech. Zrychluje se také odbourávání glykogenu a zvyšuje se hladina inzulínu. Pod vlivem stresu volné radikály ničí hormonální receptory a v důsledku toho dochází k narušení metabolických procesů.

Inzulin a adrenalin jsou hormony s opačnými účinky. Pod vlivem prvního se glukóza přeměňuje na glykogen. Ta se zase hromadí v játrech. Pod vlivem druhého hormonu se glykogen štěpí a přeměňuje na glukózu. Jinými slovy, adrenalin narušuje fungování inzulínu.

Klíčovým bodem ve vývoji inzulin-dependentního diabetu je smrt buněk pankreatických ostrůvků. Důležitou roli hraje dědičná predispozice. Jedním z faktorů rozvoje onemocnění je provokující stresující událost.

Při nervovém přepětí je uvolňování inzulinu inhibováno a trávicí a reprodukční systém začne pracovat jinak. Dochází k současnému uvolňování glukózy ze zásob a potlačení sekrece inzulínu. Mimochodem, aktivita druhého se vyskytuje v minimálním režimu během duševního stresu, půstu a fyzického přetížení. Pravidelný stres také vytváří inzulínovou rezistenci.

Chronické napětí

obraz

Vliv chronického stresu na diabetiky

Chronický stres má spíše neblahý vliv. Pokud je vzrušující situace krátkodobá, dochází v těle k samouzdravovacím procesům.

Tato reakce se vyskytuje u zdravého člověka. Pokud máte cukrovku nebo prediabetes, vede těžká a zvláště dlouhotrvající přetížení k nežádoucím reakcím.

Pokud máte v rodině příbuzné s cukrovkou, pak úzkost a nervové napětí představují nebezpečí.

Dlouhodobý stres ovlivňuje nejen hladinu glykémie. Rozvíjejí se také gastrointestinální onemocnění (vředy, gastritida), angina pectoris, arteriální hypertenze a řada autoimunitních onemocnění. Výzkum vědců dokazuje souvislost mezi negativními emocemi a vznikem nádorů.

Při neustálém napětí, úzkosti a neklidu jsou adrenalin, norepinefrin a kortizol ve zvýšené koncentraci. Vyvolávají využití glukózy ze zásob. Inzulin produkovaný slinivkou nestačí na zpracování cukru. Postupně dochází k situaci, kdy je velmi často přítomna zvýšená koncentrace glukózy. Existuje riziko rozvoje diabetu 2. typu.

Stres při cukrovce

Jak se ukázalo, při déletrvajícím stavu úzkosti a krize se hladina glykémie zvyšuje. Postupně se zdroje slinivky břišní začínají vyčerpávat. V důsledku toho začíná cukrovka postupovat.

Pro udržení optimální hladiny cukru hrají roli nejen hypoglykemické látky. Je předepsána speciální strava a fyzická aktivita. Pacientovi jsou také poskytnuta doporučení ohledně stresových situací.

READ
Bod G: jak jej správně stimulovat a jak jej najít

Když je pacient znepokojený a nervózní, má potíže s cukrovkou. Při zohlednění správně zvolené terapie se mohou ukazatele zvýšit a může dojít ke snížení účinnosti léků.

Zvláštní pozornost je věnována depresi v průběhu onemocnění u adolescentů. V tomto věku může dojít ke skokům cukru ze sebemenších nestabilních situací. Navíc kontrola hladiny glykémie během emočního stresu u dospívajících s diabetem je obtížnější. Zohledňuje se psycho-emocionální stav v období přechodu a puberty. Tato situace vyžaduje zvláštní přístup. K uvolnění napětí možná budete potřebovat pomoc psychologa.

Video od Dr. Malysheva:

Prevence stresové hyperglykémie

Je nemožné se před takovými podmínkami zcela chránit. Je však nutné monitorovat situaci, aby se zabránilo rozvoji onemocnění nebo aby bylo možné kontrolovat neočekávané nárůsty cukru u diabetu. Aby pacient s diabetem pochopil, jak stres ovlivňuje zdraví, potřebuje jasný příklad.

Po každé nepříjemné nebo konfliktní situaci se vyplatí změřit si cukr pomocí glukometru. Údaje se zapisují do speciálního deníku. Dále je třeba porovnat stupeň napětí a hladinu glukózy. Je velmi důležité sledovat, jak tělo reaguje na konkrétní psychologickou techniku. Zde je k určení také potřeba změřit ukazatele a zaznamenat je do deníku.

Fyzická aktivita je považována za účinný způsob neutralizace stresových hormonů. To je vysvětleno skutečností, že kortizol a adrenalin jsou produkovány tělem přesně pro tyto účely. Cvičení nemusí být vyčerpávající. Chůze mírným tempem po dobu 45 minut stačí. Během této doby se hormony vrátí do normálu.

Existují i ​​jiné přístupy k uvolnění napětí. Jednou z taktik chování je uvolnění emocí. Pacient s diabetem musí vést aktivní životní styl a vyhnout se pasivitě a skleslosti. Téměř všechny druhy fyzické aktivity snižují hladinu glukózy v krvi a zároveň snižují napětí a pomáhají překonávat stres.

Mezi doporučené aktivity patří:

  • praktikovat meditaci a jógu;
  • při dlouhodobém depresivním stavu navštívit psychologa, psychoterapeuta, psychoneurologa;
  • užívejte léky v závislosti na psychickém stavu – sedativa, antipsychotika, léky proti úzkosti;
  • vyzvednout relaxační koníček;
  • provádět cvičení střídavého napětí a relaxace různých svalových skupin.

Sedativa si můžete koupit bez lékařského předpisu. Sedafiton, Novopasit, Persen, Glycine vám pomohou vyrovnat se s úzkostí. Mnoho antipsychotik a léků proti úzkosti je k dispozici na předpis. Předepisují je především neuropsychiatričtí lékaři.

READ
Je možné udržet si muže, když se mu líbí někdo jiný?

K uvolnění napětí se používají fyzioterapeutické postupy. Nejoblíbenější jsou pulzní proudy, akupunktura a kruhové sprchy. Pomáhají snižovat produkci kortizolu, adrenalinu a nordadrenalinu.

Důležité je nezaměřovat se na problém a své zkušenosti. Pokud situaci nelze změnit nebo se nelze vyhnout úzkosti, musíte přepnout svou pozornost na něco pozitivního nebo na něco, co vyvolává příjemné emoce. Je také nutné vybírat literaturu a filmy, které nevytvářejí napětí a vzrušení. Měli byste se vyhnout zprávám a dalším kriminálním televizním pořadům. Volný čas je lepší trávit humornými pořady, komediemi a zajímavými knihami.

Poznámka! Diabetik se musí připravit na nepředvídatelné návaly cukru během nevyhnutelného emočního stresu – zkoušky, vystoupení na veřejnosti, různá jednání.

Úzkost má přímý vliv na hladinu glykémie u pacientů s diabetem. Ve stresových situacích mohou být skoky cukru neočekávané. Je důležité naučit se ovládat své emoce, abyste předešli stresové hyperglykémii.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: