Jak udržet duševní zdraví ženy

V souladu s definicí Světové zdravotnické organizace by duševní zdraví mělo být chápáno jako stav pohody, ve kterém člověk může plně využít svůj potenciál, překonat úzkost, pracovat naplno a pozitivně působit na lidi kolem sebe. .

Důležitost duševního zdraví naznačuje definice zdraví Světové zdravotnické organizace: „Zdraví je stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody, nikoli pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.“

Duševní zdraví člověka je neustále ovlivňováno nepříznivými vnějšími a vnitřními faktory, které se nazývají stresory. Mohou to být změny životního stylu, potíže v práci, nedostatek komunikace, osobní a finanční problémy, konflikty a mnoho dalšího. Krátkodobé silné nebo dlouhodobé působení takových faktorů vede ke stavu stresu. Stres způsobuje postupné zhoršování duševního zdraví.

Psychické problémy se projevují ve všech oblastech života, jak v profesním, tak rodinném. Snížení úrovně duševního zdraví lze podezřívat na základě takových znaků, jako je bezdůvodná agresivita, neschopnost ovládat své emoce, slabost, únava, bezdůvodné obavy a úzkosti, snížené sebevědomí, touha po izolaci, snížený zájem o každodenní činnosti, zhoršení chuti k jídlu a spánku.

Chcete-li účinně zvládat stres, posilovat a udržovat duševní zdraví, musíte jednat komplexně.

Doporučení pro udržení duševního zdraví

  1. Dopřejte si správný odpočinek a zdravý spánek alespoň 8 hodin denně. Hluboký spánek pomáhá obnovit nervový systém a je výborným preventivním opatřením proti rozvoji duševních chorob.
  2. Pravidelné cvičení nebo sport, vykonávání jakékoli práce související s pohybem.Přebytek adrenalinu se hromadí v těle a může přispívat k rozvoji psychických poruch. Fyzická aktivita spaluje přebytečný adrenalin a má tak poměrně silný preventivní účinek.
  3. Dělat to, co milujete. Pokud hlavní činnost člověka nesouvisí s tím, co miluje, je důležité věnovat dostatek času koníčku. To pomůže uvolnit nahromaděné napětí.
  4. Rodinné vztahy. Tento bod je zvláště důležitý pro duševní zdraví. Rodinné vztahy by měly být brány vážně, protože pravidelné hádky a skandály s blízkými jsou často příčinou duševních poruch.
  5. Intimní stránka života. Je známo, že dlouhodobá abstinence může vést k různým psychickým poruchám, například k depresím. Proto je důležité této problematice věnovat dostatečnou pozornost. Ale neměli byste to přehánět, protože nadměrná sexuální aktivita vede k emočnímu vyčerpání.
  6. Správná výživa. Je klíčem nejen k fyzickému zdraví, ale je nezbytný i pro udržení a posílení duševního zdraví. Přejídání, konzumace sladkých a tučných jídel, která narušují hormonální hladinu člověka, může výrazně narušit duševní rovnováhu.
  7. Překonávání závislostí. Musíte začít s těmi, které mají výraznou fyziologickou povahu: kouření, nadměrná konzumace alkoholu a další špatné návyky, které narušují zdravý životní styl. Je důležité být opatrný: pokud je závislost těžká a je obtížné se jí zbavit, měli byste kontaktovat odborníka o pomoc. Pozornost vyžadují i ​​psychické závislosti (například napjaté vztahy s jinou osobou), které jsou obvykle způsobeny hlubšími důvody a k jejich řešení je třeba pomoci odborníka.
  8. Změna způsobu myšlení. Snažte se co nejméně setkávat s negativitou, trávte méně času sledováním televize, počítače a vyhýbejte se kontaktu s nepříjemnými lidmi. Hledejte pozitiva ve všem, co vás obklopuje. Přestaňte dávat najevo nespokojenost se vším od běžného života až po situaci v zemi. Neztrácejte odvahu, bez ohledu na to, jak těžké mohou být okolnosti. Nevytvářejte analogie mezi sebou a nikým jiným než vy sami v minulosti. Mít pozitivní pohled na život ve všech ohledech.
  9. Smích a smysl pro humor. Vědci již dlouho zjistili, že opravdový smích má pozitivní vliv na zdraví. Buďte veselí a usmívejte se častěji, je to velmi užitečné. Pokud k životu přistupujete s humorem, zlepší se vám nálada a posílí imunitní systém. Smích má příznivé účinky na kardiovaskulární systém a v konečném důsledku prodlužuje život.
  10. Komunikace s přírodou. Dá se s jistotou říci, že pro posílení duševního zdraví a předcházení nemocem musíte častěji chodit na chatu nebo zahradu (pokud to není blízko vašeho domova), sbírat květiny a chodit do lesa sbírat lesní plody a houby. Blízkost vody je také důležitá pro zdravý životní styl. Koupání v řece, jezeře nebo moři má obrovský léčivý účinek na tělo jako celek. Člověk také zoufale potřebuje čerstvý vzduch, takže je užitečné se jednoduše projít v parku nebo na náměstí nebo se projít u rybníka. Komunikaci s přírodou si nelze představit bez komunikace s domácími mazlíčky. Připoutanost ke zvířatům vytváří jiný pohled na svět.
  11. Jako doplněk k metodám uvedeným výše se doporučuje absolvovat různá psychologická školení. Pokud to není možné, lze školení provádět samostatně. Za tímto účelem by měla být periodicky uspořádána neuro-emocionální relaxace. Setkání s přáteli, tanec, zpěv, cestování po zajímavých místech atd. jsou k tomu jako stvořené.
READ
Proč jsou lidé s iracionálním myšlením ti šťastní

Pocit štěstí a spokojenosti se životem je klíčem k pohodě ve všech oblastech. Bylo zjištěno, že lidé, kteří se vyznačují optimismem a absencí obav z problémů, méně často onemocní a jsou méně náchylní k poruchám ve fungování těla.

Pamatujte, že dobré duševní zdraví je cestou k dosažení vašich cílů a realizaci vašeho potenciálu. Pro rozvoj pozitivního myšlení není důležité, co se děje kolem nás, ale jak to vnímáme.

Duševní zdraví, stejně jako zdraví fyzické, je nám dáno od narození. A v průběhu života ji můžeme posilovat a uchovat a promarnit. Níže vás upozorníme na hlavní faktory, které mohou posilovat psychiku, a zvlášť, které mohou mít na psychiku destruktivní vliv.

Co zlepšuje duševní zdraví

Normální režim spánku a bdění

Zde je několik univerzálních pravidel, jejichž dodržováním posílíte svůj stav mysli:

  • Noční spánek by měl trvat alespoň 7-8 hodin.
  • Je potřeba usnout před půlnocí (ideálně by střed spánku měl spadat na interval 0 – 2 hodiny ráno).
  • Probuzení ne na budík, ale v čase, který si tělo samo určí (tedy probuzení by mělo být přirozené).
  • Pokud si přejete spát v poledne, měli byste si dát tuto příležitost (je nepravděpodobné, že to bude trvat déle než 1 – 2 hodiny), a nebojovat s tím kávou, čajem atd.
  • Vyhněte se spánku mezi 17:19 a XNUMX:XNUMX.

Psychický stres musí být doprovázen fyzickým

Pravidelná svalová práce umožňuje normalizovat rovnováhu excitačních a inhibičních procesů v nervovém systému a má příznivý vliv na průtok krve a metabolismus neurotransmiterů (dopamin, serotonin, norepinefrin, GABA atd.) v mozku.

posílení psychiky

Již od starověku bylo zaznamenáno, že duševně nemocní lidé, kteří se zabývali fyzickou prací, se zotavovali rychleji ve srovnání s pacienty s intelektuální zátěží. Nejuniverzálnějším způsobem ochrany psychiky je pravidelná tělesná výchova (alespoň 30 minut 2x denně).

Vyžaduje pravidelný odpočinek

I když je práce v normálním režimu bez přetížení. Stačí se nechat na pár minut za hodinu odpojit od práce (nebo studia) a mít alespoň jeden den v týdnu volno.

Duchovní rozvoj

Pojmy dobra a zla, definice smyslu života pro sebe, nevyhnutelnosti smrti, otázky víry a mnohé další, které jsou připisovány nejvyšším lidským mravním kategoriím, tyto otázky dříve či později vyvstanou před každým člověkem. Vývoj každého člověka v těchto důležitých tématech je nedílným faktorem posilování psychiky.

READ
Muž hladil ženská záda psychologie

Realizace fyziologických (zdravých) potřeb

Komunikace, vzdělání a práce, sex, rodina, uspokojení a další potřeby by neměly být ignorovány nebo překrucovány.

Nevyhýbejte se stresu

Na rozdíl od mylných představ není stres pro psychiku destruktivním faktorem, ale naopak má na psychiku posilující a „tonizující účinek“. Dlouhodobý (chronický) stres je škodlivý.

Faktory ničící duševní zdraví

Patří mezi ně všechny protiklady toho, co bylo napsáno výše: narušený spánkový režim, nedostatek fyzické aktivity při intelektuální práci, odpírání pravidelného odpočinku a vyhýbání se stresu. Kromě:

Použití látky

Alkohol je jed pro nervový systém. I jednorázové užití „slabého“ alkoholu způsobí poškození nervového systému ekvivalentní otřesu mozku.

Kouření cigaret vyčerpává procesy excitace v mozku, protože nikotin je psychostimulant.

jak posílit mysl

Drogy jsou látky, které uměle vyvolávají duševní poruchy (od deprese po schizofrenii).

Informační přetížení

Nadměrný příjem nových informací vede nejprve k přebuzení nervové soustavy, doprovázené zvýšenou potřebou informací, a následně k poruše nervové soustavy.

Lži, samota

Za jevy, které ničí psychiku, mohou i nezdravé vztahy, přehnaná pozornost (nebo úplná nepozornost) svému zdraví.

Vyhýbání se lékařské prohlídce

Přítomnost onemocnění vnitřních orgánů, které nejsou identifikovány a pro které není předepsána žádná léčba.

Bez ohledu na to, jak banálně to zní, vnitřní onemocnění (diabetes mellitus, hypertenze, onkologie atd.) ovlivňují fungování cév a neuronů mozku. A psychika je podle lékařů jednou z hlavních funkcí mozku.

Včasné odhalení jakékoli nemoci (nebo predispozice k ní) tedy zabrání dopadu na mozek a tím i na mentální sféru.

Přímý fyzický účinek na mozkovou tkáň

Úrazy hlavy, mozkové příhody a mozkové infarkty vedou ke zničení neuronů a psychika patřičně trpí.

Uvedli jsme jen pár, z pohledu lékaře důležitých faktorů, které určují naše duševní zdraví. Zůstaňte zdraví, pečujte o své duševní zdraví!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: