Léčivé byliny a infuze pro nespavost

Pokud žádné metody usínání nepomáhají, často se obracíme na tradiční medicínu. A z dobrého důvodu. Prozradíme vám, které bylinky skutečně pomohou zlepšit spánek a jak je vařit.

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Dobrý spánek je důležitou součástí správného denního režimu, který udržuje naše zdraví. Pomáhá tělu relaxovat, zotavovat se, podporovat dobrý výkon a bojovat proti stresu. V moderním světě jej však velmi ovlivňuje rušný pracovní rytmus, únava a nervové vypětí, které často způsobují problémy s usínáním. Podle WHO tyto problémy znepokojují 37 % žen a 29 % mužů. Náchylní na ně jsou především starší lidé. Děti mají také poruchy spánku ve 25 % případů.

Neustálé užívání prášků na spaní není možné, protože předávkování léky může způsobit nežádoucí účinky a komplikace. Další možností je obrátit se na léčivé rostliny. Přečtěte si náš článek o tom, jaké bylinky pít na spánek a jak je vařit pro chuť a účinek.

Příčiny nespavosti

Vědci identifikovali více než 90 faktorů, které ovlivňují kvalitu spánku. Mezi nejčastější:

  1. stres;
  2. nesprávný denní režim; (noční pití alkoholu, kouření);
  3. nadměrná konzumace kofeinových potravin a nápojů;
  4. zvýšená aktivita před spaním;
  5. užívání určitých léků;
  6. prudká změna denní rutiny v důsledku změn časových pásem;
  7. fascinace gadgety před usnutím;
  8. těhotenství (kvůli těžkosti plodu, toxikóze, častému nutkání jít na záchod);
  9. menopauza;
  10. syndrom spánkové apnoe (chrápání);
  11. onemocnění (diabetes, hypertenze, astma, hypertyreóza atd.). V tomto případě prášky na spaní samozřejmě nestačí, je nutná léčba.

Co dělají bylinky pro spánek?

Hlavním účelem všech těchto rostlin je uklidnit nervový systém. Působí přitom jemněji než drogy a není návykový. Čaj na jejich základě můžete pít po dlouhou dobu.

Kromě toho mají bylinky celkově posilující účinek na organismus. Mezi jejich vlastnosti:

  1. snížená excitabilita;
  2. relaxace;
  3. zlepšení funkce mozku;
  4. posilování imunitního systému;
  5. snížení zánětlivých procesů;
  6. čištění těla.

K přípravě léčivých nálevů si můžete rostliny sami nasbírat a nasušit, nebo si můžete v lékárně zakoupit speciální sbírku bylinek na spaní – dnes je jich poměrně široký výběr.

Nejlepší bylinky na nespavost

1. Valeriana

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Jedna z nejoblíbenějších uklidňujících rostlin. Kořen kozlíku lékařského se používá na odvary, čaje a nálevy. Pomáhá zklidnit nervový systém, zesílit spánek a výrazně zlepšuje jeho kvalitu i rychlost usínání. Prospěšné látky kozlíku se však v těle hromadí postupně, takže nejlepší efekt jeho užívání se nedostaví v prvních dnech. Ale pít déle než 2 měsíce se nedoporučuje.

READ
Krize 3 let u dítěte - příčiny, příznaky, jak se vyrovnat

2. Oregano

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Rostlina snižuje vzrušivost, uklidňuje nervový systém, pomáhá relaxovat i po nejtěžším dni, zlepšuje chuť k jídlu, která je často narušena při dlouhodobém stresu. Pro přípravu odvaru spařte 2 lžičky vroucí vody a nechte půl hodiny louhovat.

3. Levandule

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Už jen krásný pohled na tuto rostlinu uklidňuje. Esenciální oleje z levandule pomáhají zmírnit stres, zmírnit deprese, úzkost a zlepšit spánek.

4. Melissa

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Rostlina nejen zlepšuje spánek, ale působí i protistresově. Meduňkový čaj byste si měli dát nejpozději 1 hodinu před spaním.

5. Mincovna

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Melissa a máta vypadají podobně a jsou často zaměňovány, i když vlastnosti mnoha rostlin se liší. Mátu poznáte podle její jasnější vůně podobné mentolu. Listy máty pomáhají normalizovat emocionální pozadí, snižují stres a lépe spát.

6. Pivoňka

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Nálev (alkohol) z pivoňky pomáhá zmírnit napětí, nervozitu a usnout. Zlepšuje spánek, zároveň snižuje záněty v těle, posiluje jeho obranyschopnost, zrychluje metabolismus.

7. Mateří kašička

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Bylina přímo ovlivňuje kvalitu spánku (která je někdy dokonce důležitější než množství času, který je na ni vyhrazen). Pomáhá relaxovat, snižuje úzkost, normalizuje krevní tlak, podporuje rychlý spánek a dokonce i dobré sny.

8. Heřmánek pravý

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Na čaj se používají rozkvetlé květy (dají se sušit v létě, ale prodávají se hotové). Při nespavosti stačí sklenice odvaru 1 až 2 hodiny před usnutím. Heřmánek také dokáže snížit úzkost a neklid (díky flavonoidu apigeninu v jeho složení).

9. Tymián (tymián)

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Nejsou to dvě různé rostliny, ale jedna. Je účinný při nespavosti způsobené přepracováním (psychickým i fyzickým), pomáhá při stresu, neurastenii a migrénách. Zlepšuje také činnost endokrinního systému, má antiseptické vlastnosti a analgetický účinek.

10. Šalvěj

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Dokonce i Hippokrates nazval tuto rostlinu „posvátnou trávou“. Šalvěj pomáhá bojovat proti podrážděnosti, nervové vzrušivosti a zmírňuje stres.

11. Chmel

Byliny pro dobrý spánek: 11 nejlepších rostlin na nespavost

Chmelové hlávky se používají v boji proti nespavosti. Mají sedativní účinek a pomáhají vyrovnat se s neurózami a podrážděností. Je pravda, že je nedoporučují používat muži od 30 do 45 let. Pro přípravu nálevu šišky zalijte vroucí vodou, nechte přes noc a ráno sceďte. Musíte vypít 50 ml dvakrát denně.

Pomoci může i lupulin, prášek, který spadne z pupenů, když s nimi zatřesete. Je třeba ho brát velmi málo, doslova na špičku lžíce.

READ
Jak se chovat k muži Štíra?

Kontraindikace

Byliny na nespavost pro ženy a muže mohou působit jemněji než léky, ale přesto je třeba je brát s opatrností, protože stejně jako léky mají své vlastní kontraindikace:

  • Mátu byste neměli pít, pokud máte nízký krevní tlak nebo křečové žíly.
  • Levandule je zakázána během těhotenství a kojení.
  • Heřmánek byste také neměli pít v těhotenství, ani v případě, že máte nepravidelný menstruační cyklus nebo zánět močovo-pohlavního ústrojí.
  • Kozlík lékařský se nedoporučuje při vysokém krevním tlaku a zvýšené srážlivosti krve.
  • Pivoňka je zakázána při hypertenzi, vysoké kyselosti žaludeční šťávy, v těhotenství a pro děti do 12 let.
  • Tymián se nedoporučuje při žaludečních onemocněních.
  • Levandule by se v těhotenství neměla pít.

Recepty na nespavost

1. Čaj s heřmánkem a levandulí

  • Vezměte 1 lžičku květů heřmánku a levandule.
  • Nalijte sklenici vroucí vody.
  • Necháme 15 minut louhovat.
  • Můžete přidat mléko, med.

2. Uklidňující kolekce

  • V poměru 2:2:1:1 vezměte třezalku, heřmánek, meduňku, lipový květ, promíchejte a nalijte 1,5 polévkové lžíce do šálku. lžíce.
  • Nalijte sklenici vroucí vody.
  • Nechte působit 10 minut.
  • Můžete přidat med.
  • Pijte 1 hodinu před spaním.

3. Marocký uklidňující čaj

  • Vezměte 1 čajovou lžičku suchých nebo čerstvých listů máty a meduňky.
  • Nalijte sklenici mléka a vařte.
  • Vypněte oheň, přikryjte pokličkou a nechte 10 minut odležet.
  • Sceďte a přidejte med.

4. Tymián a tymiánový čaj

  • Smíchejte 0,5 lžičky, zalijte sklenicí vroucí vody (lepší je nalít do porcelánového nádobí, tyto rostliny se s kovem moc nesnášejí).
  • Nechte působit 20 minut.

5. Čaj z bylin a bobulí

  • Smíchejte listy jahod, rybízu, máty, oregana a lipového květu ve stejných částech.
  • 1 polévková lžíce. Nalijte na lžíci sklenici vroucí vody.
  • Nechte působit 10 minut.
  • Můžete přidat bobule a med.

Co dalšího vám pomůže snáze usnout?

Bez ohledu na to, jaké bylinky pijete na nespavost a jak často, stojí za to změnit některé denní návyky, abyste zlepšili svůj spánek:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: